Welkom India party - Reisverslag uit Tokio, Japan van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Welkom India party - Reisverslag uit Tokio, Japan van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Welkom India party

Door: Sakura

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

29 Juni 2008 | Japan, Tokio

Gisteren was een drukke dag met een workshop in de gymzaal van een basisschool (en wat voor een gymzaal, daar zal menig gymleerkracht in Nederland jaloers op zijn.) Er waren wel 100 mensen aanwezig die allemaal mee sprongen en renden. Daarna was er een workshop voor babys bij Momonoki. Er waren over de 20 babys dus ook lekker druk. We waren gesloopt aan het eind van de dag. S'avonds hebben we weer lekker gegeten. Helaas kreeg India een aanval toen ze, naast ons op de verhoogde tatami liggend op een futon, wakker werd terwijl wij aan het eten waren.

Om half 10 die avond stond ik nog brownies te maken (Sonja super bedankt voor het emailen van het recept!) met de door onszelf in de supermarkt gekochte spullen. Ik had te weinig suiker gekocht 200 gram minder dan moest maar eigenlijk was dat niet erg omdat ze hier toch niet zo zoet gewend zijn. Ze waren achteraf best lekker.

Vanmorgen was dus de pappa workshop. Alle pappa's van de Momonoki kinderen waren aanwezig en de kinderen (vooral de jongens) waren heel wild en enthousiast. Ik mocht niet meedoen dus zat op de mat en Mel deed mee met India tot ze in slaap viel. Het was een beetje hetzelfde als de dag ervoor in de gymzaal. Toen ze wakker werd moest ze meteen gaan sumoworstelen met Mel wat er heel leuk uitzag maar dat was net even teveel en India kreeg een lange aanval die we hebben moeten couperen (doorbreken door een soort verdovingsmiddel toe te dienen). Het hielp de aanval te stoppen maar we baalden enorm. We hebben besloten omdat India nu drie dagen achter elkaar een aanval heeft gehad dat we het even rustiger aan gaan doen. We gaan de komende week alleen de ochtenden naar Momonoki, wandelen dan naar huis (best een aardig stukje) en laten haar dan slapen thuis bij Hisako. Even kijken hoe het dan met haar gaat. Misschien slaapt ze dan ook wat beter s'nachts want het wil nu niet zo lukken.

Toen de workshop afgelopen was kwam de vertaalster (die er af en toe is) met Keiko naar ons toe om te vertellen dat ze ons, als start van de feestelijke lunch, welkom gaat heten in het Japans en of wij dan ook iets willen zeggen. Dat vinden we ok. Alle moeders komen er nu bij en brengen het eten dat op lange aaneengesloten lage tafels wordt neergezet. De zoete dingen (zoals onze brownies) komen later op tafel omdat de kinderen eerst gezond moeten eten, en ik kan je vertellen die kinderen die stauwen wat weg. Er staan lekkere dingen op tafel alle moeders hebben hun best gedaan en per moeder wordt er gevraagd wat ze gemaakt heeft en dan volgt er een stil applaus (je handen omhoog en dan zwaaien).

We werden door Keiko welkom geheten en toen was het de beurt aan Mel (het is tenslotte pappadag). Mel moest eerst in het Nederlands zijn verhaal zeggen en daarna in het Engels. Toen Mel beide had gedaan zei Keiko en "nu in het Engels", de vertaalster zei dat hij dat al had gedaan en begon te vertalen. Toen vertelde Keiko dat het morgen mijn verjaardag is en dat het dus eigenlijk ook een feestje is om mijn verjaardag te vieren. Ze had kort daarvoor allemaal A4tjes uitgedeeld met alle maal Japanse tekens erop. Nu bleek dat daar in fonetisch Japans "lang zal ze leven" stond. De hele zaal zong mij toe in het Nederlands dat was echt heel gaaf en daarna deden ze Happy birthday. Het feest was toen nog niet voorbij want Rin had speciaal voor mij een klassiek Japans liedje ingestudeerd op de gitaar dat Sakura heet. Keiko kan mooi zingen en zong samen met Ikuo en Ryoko. De zaal zong een beetje mee maar de meesten kenden de tekst niet goed. Het is een heel mooi liedje en ik kreeg er tranen van in mijn ogen maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort... Juist op het moment dat ik dacht dat ik het niet meer ging redden kwam Ikuo me halen.. Ik stond tussen hem en Keiko in en kon mezelf weer goed krijgen. Na het liedje zei Ikou iets over de betekenis en de vertaalster vertaalde dat maar ik kreeg het niet zo goed mee. Het ging erom dat het mijn liedje is en dat ik er troost uit kan putten en dat het er om gaat de dingen stap voor stap te doen. Toen kreeg ik nog een kado. Het waren japanse slippers en een briefje waarop hiep hiep hoera stond. Ik paste de slippers precies, ik bedankte alle mensen in mijn beste Japans en daar achter aan nog iets in het Engels. Ikuo liep met me terug naar mijn plek en zei dat ik het bijna begrijp dat ik alles stap voor stap moet nemen met ons gezin, met India en straks met de nieuwe baby, en de slippers staan daar symbool voor. Het was voor mij een mooi moment en een heel mooi verjaardags kado.

Hisako was er ook en kwam na het feestje waarin nog door de Nagaya's gezongen werd en door een vader magic werd uitgevoerd naar ons toe. Ze zei dat de ouders van Momonoki ons dankbaar zijn omdat ze zonder onze komst niet zo'n feestje zouden hebben. Ze doen dit soort dingen veel te weinig. Wij zijn met Hisako mee naar huis gegaan. Daar zijn we lekker een tukje gaan doen en hebben maar liefst 3 uur geslapen, Heerlijk.

Sayonara,
Meller, India en Sakura

PS.
we zitten zojuist te kijken naar een populair Japans vermaak; K1 heet het. Een soort vechtsport,
waarbij de hollanders de sterren zijn in Japan;
net heeft Semmy Schilt voor de tweede keer de wereldtitel gewonnen; ook niet moeilijk misschien omdat hij 212cm lang is, zwaar en al zijn tegenstanders opeet. Maar wel; leuk om naar te kijken :-)....

• 29 Juni 2008 - 13:37

Corine:

Inderdaad een heel mooi en orgineel verjaarscadeau. Ben wel benieuwd naar sumoworstelen met Mel???
    Jammer dat India zo'n lange aanval heeft gehad.... Blijf genieten he? Is het eten al wat beter???
    kus

• 29 Juni 2008 - 17:09

Dieuwke:

Begrijp ik dat jij vandaag of morgen zelf jarig bent Sagra?
    Vast gefeliciteerd!!!

• 29 Juni 2008 - 18:20

Dirk Jan:

Marita wacht op avonturen in boekvorm; ze vindt dat je een vlotte schrijfstijl hebt en ik kan haar geen ongelijk geven!

• 29 Juni 2008 - 18:25

Ellis:

Lieve Sagra,
    Stap voor stap, maar jij wil wel graag snel lopen he?
    Een dikke verjaardagsknuf,
    Ellis

• 29 Juni 2008 - 20:24

Manon:

Hieperdepiep .... Hoera!

Hoi lieve Sag, alvast een hele fijne verjaardag morgen. Je hebt idd al een heel mooi, toepasselijk kado gehad. Goed dat jullie het wat rustiger aan doen met India , het is natuurlijk nogal wat, wat ze allemaal meemaakt. Maar het ziet er wel geweldig uit daar zeg!
    Liefs, Manon

• 30 Juni 2008 - 02:53

Catherine:

I liked the fact that they had put your pics up to let people know you were coming - very nice. Its looks like a very nice place, and Jap people v friendly I think. Enjoy the rest of your time there.
    XXX

• 30 Juni 2008 - 08:15

B&I:

Dag lieve Sagra - nu ben je echt jarig dus - heel erg gefeliciteerd! Een heel fijne dag toegewenst!
    Is het nu echt bijna 2 weken geleden dat we jullie op Schiphol hebben uitgezwaaid. Het lijkt erop dat jullie al aardig ingeburgerd raken daaro. Blij dat de therapie goed gaat - maar inderdaad misschien wat te veel voor India om een hele dag bezig te zijn. Ik ga je nu proberen te bellen - een echte stem is altijd veel leuker, toch.
    Veel liefs voor alle drie.

• 30 Juni 2008 - 09:58

Axel:

Hallo Sagra,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zo the lezen heb je al een mooie dag achter de rug.

Groetjes,
    Axel

• 30 Juni 2008 - 19:22

Marijke :

Hoi India, Melle en Sagra,
    Sagra gefeliciteerd met je verjaardag! Wat leuk dat je zo'n bijzonder verjaardagsfeest hebt gehad! Met zo'n mooi cadeau!
    Ik vind het leuk om jullie avonturen te lezen en zo op de hoogte te blijven! Het is allemaal heel bijzonder wat julle mee maken.
    Wel jammer dat India zo veel aanvallen heeft. Hopelijk blijven ze met meer rust weg!
    Liefs, Marijke (van ZieZeZo)
    P.S. Ik heb je schoenen gevonden en ze zitten inderdaad heel erg lekker ;-)

• 30 Juni 2008 - 19:56

Kirry:

sagra van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    leuk om al jullie verhalen te lezen. ik vind de foto's ook leuk zo kun je heet mebeleven. ik zou ook erg ontroerd zijn. zoals je het beschrijft is het heel bijzonder om zo in de belangstelling te staan.
    ik hoop dat India met een beedje rust toch verder kan gaan met de work shop. je slaapt nu dus ik ben al te laat.
    heel veel verjaardag zoenen en tot snel kir len maren en bootje

• 02 Juli 2008 - 07:06

Marja:

Wat mooi om mee te lezen hoe jullie ervaring in Japan is! En een prachtig kado, doe de slippers maar veel aan, stapje voor stapje..!
    Geniet van alle speciale dingen! Knuffeltje voor India!