De tweede en derde dag bij Momonoki - Reisverslag uit Tokio, Japan van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu De tweede en derde dag bij Momonoki - Reisverslag uit Tokio, Japan van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

De tweede en derde dag bij Momonoki

Door: Sakura

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

27 Juni 2008 | Japan, Tokio

Voor we vertrekken naar Momonoki verteld Hisako ons dat de moeders van Momonoki wel met ons willen praten maar dat ze het niet in het Engels willen of durven. Dat we niet moeten denken dat we niet welkom zijn. Mel denkt dat ze dit misschien heeft aangevoeld en bang is dat we ons niet welkom voelen. Ze zegt dat ze misschien onverschillig overkomen maar het niet zijn. Dat was wel goed om te horen ook al hadden we wel een beetje het idee dat dit het geval was.

Keiko kwam ons weer halen en we vertrokken deze keer met 12 onderbroeken, twee handdoeken, lunch voor onszelf en India, de buggy, een boek en camera's.
Bij aankomst gingen alle kinderen gingen in het zwembad, voor de kleintjes is er het ondiepere blauwe zwembad en voor de groteren het gele zwembad. Het is tof om te zien dat de kinderen helemaal niet bang zijn voor het water en ook gewoon kopje onder gaan met hun duikbril op. Ook India ging in het zwembad, ze lag op een soort metalen frame waar een doek overheen was gespannen en wat als een glijbaan omhoog staat (maar dan gewoon waar haar hoofd en romp op rusten). Het water was warm en India vond het heerlijk. Wij kregen ieder een houten krukje om bij haar te zitten om haar te masseren. India vond het heerlijk.
Daarna hebben we haar op de rol gelegd en Saito gedaan samen met Keiko. India vond het allemaal helemaal prima en lekker.

Toen was het tijd om de heuvel op te gaan om in het bovenste gebouw, de grote hal, ritmiekspelletjes bij te wonen. De kinderen zongen liedjes met Keiko allemaal netjes op hun knieen. Daarna moesten wij ons gaan voorstellen, in het Nederlands. Ze wisten allemaal India haar naam en toen gingen ze Melle zijn naam leren en toen ze mijn naam hoorden werden ze stil, hoe kan dat nou? Een Japanse naam? Ze legden uit hoe dat kwam en dat mijn naam eigenlijk iets anders betekent. De wereldbol werd erbij gehaald en foto's van Nederland en natuurlijk klompen. De kinderen vonden het heel interessant.

De ritmiek spelletjes gaan in een bepaalde volgorde en er zit een bepaalde ontwikkeling in, ik kan nog niet precies uitleggen hoe het precies zit maar dat komt misschien nog wel. Deze bewegingsspelletjes zijn ook erg leuk voor bij ons op school, vooral voor de peuters, kleuters en groep 3 en 4. Bepaalde bewegingen zijn best lastig te maken maar de kinderen kunnen het best goed. Je ziet echt ontwikkeling en verschil in motoriek tussen de jongsten en net-iets-ouderen. Bij ieder spel hoort een bepaalt liedje op de piano. De kinderen weten welk nummer waarbij hoort en reageren meteen.

Tussen de middag hebben Mel en India lekker geslapen en ik heb zitten lezen, dat was even lekker relaxed. Later hebben we nog een stukje gewandeld met ons drieen. Onderweg kwamen de Nagayas aangereden uit Fukaya en hadden we kort daarna weer een korte ritmiek workshop met de lagere school kinderen.

Die avond hebben we weer heerlijk gegeten met wel 9 personen en na het eten hebben de mensen van Momonoki samen met de Nagaya's de workshop besproken. Voor ons was het toen ook wel klaar en zijn we lekker gaan slapen.

Inmiddels hebben we de derde dag achter de rug. De dag begon met workshop zoals de dag ervoor alleen nu deed Mel ook mee en India deed mee met Ikuo. Inmiddels hebben ze besloten dat ik inderdaad zwanger ben en nu mag ik dus met dit soort dingen niet meer meedoen. Vond ik niet zo erg ik heb lekker foto's gemaakt. Mel werd van een eend een trein een libelle een zwaluw (die erg veel indruk maakte op de kinderen aangezien hij ontzettend snel kon keren) een schildpad met een wel erg plat schild aangezien Mel een erg plat vogelnestje maakt (wat een vogelnestje in Nederland is is een schildpad in Japan) een visje en een hagedis. India vond het prachtig, Ikuo deed alles met haar mee en ze genoot zichtbaar. Het werkt zo dat eerst de grote kinderen de bewegingen doen op de muziek dan de kleinere en dan de kleinsten. De kleinsten hebben het nog niet zo heel erg door maar door het steeds weer te herhalen leren ze het vanzelf. Vandaag waren er ook nieuwe leidsters van andere kinderdagverblijven aanwezig en die vormden ook een groep. De kinderen reageren heel erg op Mel, vooral de jongetjes. Misschien omdat ze hun eigen vader niet zo veel zien, zeker niet bij Saito. Toen er paardje gereden moest worden sprong er meteen een jongetje op Mel zijn rug. Mel moest daarna bij dat jongetje op zijn rug (niet met zijn volle gewicht natuurlijk). Toen India's groep op de grond moest liggen als visje kwam het aardbeienmeisje haar saito-en. Het is zo'n schattig kindje die zou je zo mee naar huis willen nemen.

Er werd ook weer gezongen dat is echt heel schattig om te zien en te horen. Na de workshop gingen we India haar fruit geven er waren heel veel moeders en iedereen was erg vriendelijk. Er is nog een jongetje dat vrij gehandicapt is en die moeder zocht wel contact met ons. We hebben een leuke foto van de twee kinderen gemaakt, ze reageerden erg op elkaar.

Wij gingen deze keer met alle gasten lunchen in een aparte ruimte. Het eten viel mee (gisteren trouwens ook). Helaas kreeg India tijdens de lunch een aanval (op zich wel goed dat ze dat ook eens zien, maar echt niet leuk) waarschijnlijk van de honger of van de slaap. Ik ben meteen met haar naar beneden gegaan en heb haar de fles gegeven en toen is ze gaan slapen. Ze is meteen in een diepe slaap gevallen en twee uur en een kwartier later hebben we haar wakker gemaakt om mee te kunnen doen tijdens de individuele sessies op de rol. Dat ging heel goed, India moest lachen en had het erg naar haar zin. Ze was daarna ook helemaal relaxed en heeft net, toen we naar de supermarkt liepen tot aan thuis, geen kik gegeven.

Net hebben we weer heerlijk gegeten. [we vallen in herhaling]

Een geslaagde dag dus, we kijken uit naar morgen.

Ps: Lennard gefeliciteerd met je verjaardag, we hebben het al gevierd maar als nog van harte.

Ps ps: Kirsten, Axel, Sonja of Linda weten jullie misschien het recept van mama's brownies? En hoelang het in de oven moet en op hoeveel graden? We moeten namelijk voor zondag iets meenemen voor een feestelijke welkomst lunch voor India. Ik weet dat het 150 gr chocolade, 300gr basterdsuiker, 300gr meel, 375 boter, 6 eieren, en walnoten is uit mijn hoofd maar klopt dit en vergeet ik niet iets? SVP vandaag of morgen doorgeven ik moet het morgenavond klaarmaken, dus bij jullie 7 uur vroeger dan hier.

• 27 Juni 2008 - 14:57

Sonja:

Als het goed is staat het recept in Melle's mailbox.
    groetjes,
    Sonja

• 27 Juni 2008 - 16:55

Corine:

Nou dat is positief nieuws hoor van die dokter. Wat grappig dat die kinderen zo op Melle reageren. Komen jullie zelf ook wat aan je rust? Volgens mij wel aardig en is India lekker ontspannen. Ik heb nu eindelijk vakantie en ga genieten!!! Goh je bent ook bijna jarig. Gaan jullie daar in Japan nog iets aan doen???
    Kus

• 27 Juni 2008 - 19:12

Nathalie En Rogier:

Heee lieve India, Saag en Mel,
    Ik vind het mooi om te lezen dat India zo goed op zoveel dingen reageert. En geweldig om te horen dat ze nog meer kan leren! Gefeliciteerd! Hoe is het met de kleinste Pama, geniet ie ook een beetje mee van de massages? Lijkt me erg fijn voor jullie om in die mooie omgeving echte Quality time met elkaar te kunnen hebben.
    Benadert Japan ook het China-gevoel? of in de verste verte niet. Ik wacht met smart op jullie nieuwe belevenissen!
    Ik wens jullie succes en plezier met het harde werken, het ontspannen, het eten en de rest! en een dikke kus voor jullie allemaal! tot gauw!