Dag 195 in Beijing, 21-03-06 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 195 in Beijing, 21-03-06 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 195 in Beijing, 21-03-06

Door: Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

21 Maart 2006 | China, Beijing

Zo dat was me het dagje wel. Leuke dingen en minder leuke dingen vandaag.
Om 6 uur mijn bed uit om me voor te bereiden op een dag school maar ik sloeg niet veel informatie op omdat ik zo aan het twijfelen was of ik nog wel twee weken door wil gaan. Om kwart over 7 vertrokken om een taxi naar school te nemen. Ik dacht dat de chauffeur nu begreep waar ik heen wilde en hij reed ook een tijd lang goed maar toen ik even niet oplette zaten we toch weer ter hoogte van de 3e ring. Ik zeggen hoe hij moest en hij dacht dat ik het niet wist. Toen vroeg hij waar ik moest zijn en dat had ik ergens opgeschreven en toen ik op mijn papier aan het kijken was reden we net de afslag die we moest hebben voorbij. Ik balen, moesten we een heel stuk om. Maar goed ik ben er gekomen.

Ik was voor 8 uur op school. Waarom ga je dan zo vroeg weg zul je je afvragen dat is omdat als ik later ga er een enorme file is en het me veel langer kost dan als ik vroeger ga en de kans groot is dat ik dan te laat kom. Terwijl ik mijn kaartjes door zat te nemen bedacht ik me dat het beter is om alleen door te gaan met de conversatielessen van Fu laoshi. Die zijn 3 keer per week aan het begin van de ochtend. Dat laatste is jammer omdat ik dan de lunch met mijn mede studenten mis. In de pauze ben ik naar het kantoor gegaan en heb mijn voorstel voorgelegd. Liu en Fu laoshi vonden het alletwee een goed idee en ik bedacht dat ik nu langer dan 2 weken door kan gaan omdat het nu maar 3 dagen zijn dat ik hoef te komen en ik veel minder huiswerk heb. Dat vond Fu laoshi ook een goed idee, nu kijk ik gewoon tot wanneer ik dit volhoud en zo heb ik toch nog contact met andere mensen en leer ik ook nog wat. Ik voelde me erg opgelucht toen het geregeld was. Ik vertelde het mijn klasgenoten en die vonden het jammer. Ik had het gevoel dat Josh het echt jammer vond omdat we samen veel kunnen lachen en grappen maken. C vertelde dat Linda haar had verteld dat ze het ook jammer vindt als ik niet meer kom omdat het niet hetzelfde voelt als een van ons er niet is. Dat deed me wel goed om te horen. Het is ook wel zo het is jammer als een van ons er niet is dat komt waarschijnlijk ook omdat we met zo weinig zijn.

Toen naar huis tanden poetsen en door naar de tandarts. De eerste twee taxi's waar ik instapte wisten beide niet waar ik heen moest, terwijl ik het toch in het Chinees op een kaartje had staan. De moed zonk me al in de schoenen maar de derde taxi (3x is scheepsrecht) wist waar het was. Eenmaal daar kreeg ik een Chinese tandarts en hij was erg aardig en heel voorzichtig omdat ik had aangegeven dat ik bang ben voor de tandarts. Hij liet twee foto's maken ( omdat ik zwanger ben kreeg ik twee loodschorten om) en zei toen dat hij slecht nieuws voor me had.

1. er zijn cellen mijn tand aan het opeten. Deze cellen beschouwen mijn tand als iets wat niet bij mijn lichaam hoort en vallen hem dus aan. Schijnt erg zeldzaam te zijn en ik ben (volgens de tandarts) de gelukkige die dit mag hebben. Hierdoor is mijn tand erg kwetsbaar en is de kans groot dat hij breekt. Daarom zal hij mijn tandvlees moeten wegsnijden een stuk bot moeten inkorten en dan een kroon maken.

2. Toen hij nog een andere check deed zag hij dat het nog erger was want er zit een barst in mijn kies (ik heb hem zelf mogen zien). Het ligt eraan hoever de barst naar beneden gaat wat voor behandeling hij moet geven. Hij gaat het stuk wat gebarsten is eraf halen en kijken tot hoever de kies is gebarsten. Is de barst niet diep dan kan hij voor de kroon gaan. Zo niet dan moet de kies eruit en moet hij een brug maken.

Ik heb ook meteen het kostenplaatje gekregen en dat valt niet mee. Voor de kroon zou ik ongeveer 2000 euro kwijt zijn voor de brug 2500. Mel is aan het navragen wat je hiervan vergoed krijgt maar het zal niet veel zijn. Balen dus. Ten eerste vanwege mijn gebit en dat ik het doodeng vind. Ten tweede dat het zoveel geld moet kosten. Ik ga mijn tandarts ook nog bellen om te vragen of deze behandeling volgens hem nodig is en of de kosten in Nederland gelijk zijn aan deze. De tandarts heeft mijn tand wat afgevlakt zodat er minder druk op staat als ik kauw (ik kauw niet aan die kant maar je tanden komen toch tegen elkaar aan). Deze behandeling koste ook weer zo'n 90 euro.

Na de tandarts ben ik met C koffie gaan drinken zij zei dat ik misschien nog bij een andere tandarts goedkoper uit zou zijn. Ik moet maar even kijken.
Onderweg naar C en de Starbucks werd ik gebeld door Toos. Toos werkt op de Western Academy of Beijing. Dat is een internationale school ver buiten de stad dichtbij de compounds waar alle rijke lui wonen. De Nederlandse juf voor groep 8 en de brugklas is weg voor een maand en ze zitten omhoog. Ze zoeken een invaller en een vrouw die ik eens heb gesproken tijdens het Hollandsefeest heeft mijn naam doorgegeven. Ik ga er morgen heen om de school te bekijken en de stof door te nemen en dan ga ik donderdag twee lessen geven. Een aan groep 8, 2 leerlingen en een aan de brugklas 1 leerling. Moet dus niet al te moeilijk zijn lijkt me. Het gaat om 1 dag had ze het over maar misschien hebben ze toch meer nodig ik hoor het morgen wel. Dat is dus wel spannend en misschien ook wel leuk voor later als de baby er is moet maar even afwachten.

Koffie met C was weer gezellig en omdat Mel toch laat thuis zou komen ben ik met haar wat gaan eten bij een globalrestaurant. Het was oke en erg goedkoop. Ik had 2 verse fruit drankjes en een salade en vis en patat voor 5 euro. C had augurken (ja ik vond het ook apart maar schijnt in Engeland vaker voor te komen) en een bacon sandwich met patat. We hebben lekker gekletst en om 8 uur zijn we richting huis gegaan met de metro.
Mel komt net thuis het is nu 10 uur. Hij moet nog eten. Nog even kletsen en dan lekker naar bed, ik ben bekaf.

Mingtian jian!
Sa La

Ps: Ellis nog van harte met je verjaardag gisteren, ik wist niet dat je jarig was dus het was toevallig dat ik je mailde.

Psps: klopt dus toch wel in mijn geval he Manon, dat iedere zwangerschap een tand kost.

• 21 Maart 2006 - 14:47

Axel,:

Hey sag en Mel,

Nou het is allemaal weer een beetje normaal. Zondag heb ik mijn verjaardag gevierd met de fam en vrienden. Het was gezellig en het eten was eigenlijk wel lekker al zeg ik het zelf. kirsten was er ook al weer bij en die zag er goed uit. Ze begint zich te vervelen op de bank voor de tv maar goed daar is weinig aan te doen.

Ik had vandaag een gesprek met mijn account manager, over mijn huidige opdracht. Ik verveel me hier stierlijk, er is erg weinig werk en hetgeen wat er te doen is is saai en overbodig. Typische overheids ict organisatie. We zitten te wachten tot het drukker wordt. Ik ben bang dat het nooit gaat gebeuren, tot overmaat van ramp hebben we sinds gister nieuwe plekken en zit ik niet meer tegenover mijn collega, die lol is nu dus ook weg.

Het gesprek ging op zich goed, alleen geeft mijn werkgever aan dat die wel graag wil dat we blijven zitten. Het is namelijk een goedbetaalde klus en de opdrachtgever is erg tevreden over onze niet geleverde diensten.

Dit vertaald uit het accountmanagementtaaltje:
    Je blijft maar lekker zitten want je brengt geld in het laatje.

Ach ja je kan natuurlijk ook niet altijd een spannende klus hebben. Mijn manager hier vroeg me vandaag of ik zomervakantie plannen heb, waar ik weer uit afgeleid heb dat ik in ieder geval tot na de zomer hier moet zitten.

Met yuti gaat alles goed, hij geeft wat minder veel over en begint op een normale baby te lijken, al is hij nog wel steeds erg druk met zijn armen en benen aan het zwaaien. Het lijkt alsof hij nogal gefrustreerd is omdat hij niet kan praten. Hij maakt dan een pratende beweging met zijn mond maar er komt niets zinnigs uit (meestal niet eens geluid). Dan wordt hij weer boos en begint wild om zich heen te slaan, heel schattig om te zien.

Vrijdag vertrek ik naar frankrijk om daar een paar dagen te skieen. ik hoop dan weer een beetje af te koelen.

Verder gaat alles goed met ons, groetejs

Axel

• 21 Maart 2006 - 17:09

Ni Bao Rui:

Hallo luitjes, Tjonge, wat weer een gebeurtenissen. Ook bij jullie geldt dat er "never a dull moment" is. Ik vind het wel erg duur, die kroon. Bij mijn tandarts is het nog niet de helft van dat bedrag! Ik hoop dat je een (financieel) prettigere oplossing kunt vinden. Gisteren hebben we Oma N. teruggebracht naar Zwolle en zijn daar meteen blijven eten, dus de maandag was ook weer geheel en al ingevuld. Vandaag weer de gebruikelijke dinsdag drukte. Morgen hoop ik verder te kunnen gaan met mijn naai-, teken-, klei-, tuin- en/of Chinaoriëntatiewerk. De tijd begint al een beetje te dringen, vooral gezien de afspraken die we nog moeten maken met diverse mensen. Heb je nog iets gehoord over het bloedonderzoek m.b.t. je schildklier? Weet je nog dat je het wel eens eerder hebt gehad? Die luisterlessen constructie lijkt me ideaal voor je, fijn dat ze dat ook op school goed vinden. Wanneer ga(an) je/jullie nu zwemmen? Het is hier nog steeds erg fris, hoewel wel zonnig, dat is al een verbetering, maar een graadje of 15, 16 zou me welkom zijn. Nou, het eten roept, dus voor vandaag weer: Liefs uit Lut

• 21 Maart 2006 - 18:44

Bao Rou:

Wat een pech met die kies!
    Ik vond mijn brug al erg duur, maar 2500! Hopelijk kun je inderdaad een wat voordeliger oplossing vinden. Leuk voor je om straks weer voor de klas te staan (of zitten).
    Onze woonkamer ligt overhoop - de nieuwe vloer ligt er voor 2/3 in. Een hele klus, alleen het uithalen van de oude vloer al. Maar het wordt mooi. Straks wat nieuwe kussenhoezen maken en de eetkamerstoelen opnieuw bekleden - blauw past niet bij perenbloesem!
    Moet weer beneden gaan helpen!
    Doei. Liefs uit N-V

• 21 Maart 2006 - 19:07

Dieuwke:

Hoi Sagra en Melle,

Sjonge , wat naar van die kies.
    Veel geld......
    Het is wel de vraag of je er nu last van hebt omdat je zwanger bent,of dat je er ook last van zult hebben als je niet zwanger bent? Dat weet je nog niet?
    Is het te vergelijken als het hebben van "een wolf in de kiezen?"
    In elk geval ook daar , veel sterkte!

Afgelopen zondag heb ik goed nieuws gehoord over Mario en Ilse....
    Van harte proficiat!!Leuk.... Mijn vader zei het.
    Mijn moeder verteld niet zoveel meer. Dat gaat steeds verder achteruit.....En het gaat zo snel( !) achteruit.
    Dat kun je bijna niet bevatten dat het zo is.
    En .....nog steeds is ze in de periode dat ze 't zelf nog weet. Zondag fluisterde ze dat in mijn oor en zei ze : Het gaat steeds slechter met me.....ik kan niet goed meer praten.
    Ik mocht het dan eigenlijk niet zeggen tegen de rest van mijn gezin, ze dacht dat ze 't nog niet wisten. Natuurlijk weten ze dat al. Op een gegeven ogenblik heb ik het aleens verteld tegen de kinderen, dat , zoals het met oma gaat zoals het gaat . Komt door een bepaalde ziekte. Op een gegeven moment kan ze helemaal niets meer zeggen.
    Ze noemt al heel vaak mijn naam niet meer.
    Met zoiets kun je toch niet net doen alsof er niks aan de hand is met oma. De kinderen zijn echt niet gek.....ze hebben heus wel in de gaten , dat oma steeds meer vergeet en steeds minder zegt.
    Maar de volgende keer meer.
    Groetjes en tot de volgende keer.

Dieuwke

• 21 Maart 2006 - 19:14

Jennifer:

Jeetje Sag wat een ellende weer...tis wel een hoop geld hoor. Misschien wel goed als je je verder laten informeren of het ergens anders niet goedkoper is! Ik hoop dat je een goede en goedkopere oplossing vindt!!
    Hier alles goed, echo was top..alles zit er op en aan wat er op en aan moet zitten. Helaas geen foto's van de echo mee gekregen dus we gaan toch nog een pretecho doen..die is 5 april. Krijgen dan en foto's en een dvd mee! Eerst gaan we een weekje weg, lekker naar Zwitserland ff bijtanken! Gaan vrijdagnacht weg!

liefs jen