Dag 100!!!!!!!!! in Beijing, 15-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 100!!!!!!!!! in Beijing, 15-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 100!!!!!!!!! in Beijing, 15-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

15 December 2005 | China, Beijing

Ja ja dag 100 is aangebroken nog 265 te gaan. Onder het genot van radio 3fm schrijf ik mijn stukje aan jullie. Goede tip Malio!!! het is het enige radiostation wat het doet op de computer. Ik hoor net Baas B en Lange Frans met hun liedje over Nederland en weet nu zeker dat ik een nationalist ben......

Vanmorgen was het ijzig koud maar het was helder dus om 12 uur was het goed te doen buiten, het zonnetje kwam er lekker door. Het was weer eens gezellig in de klas. Ik zit me nu suf te denken waarom ik ook al weer samen met mijn favoriete juf en Eliah de slappe lach kreeg maar ik kan het me niet meer herinneren. Ik weet wel dat we het op een gegeven moment over kleding hadden en dat ik zei dat ik Chinese kleding wel mooi vind maar dat het te klein is voor mij. Eliah vertelde dat hij dat heeft met zijn schoenen hij heeft maat 45 en dat is hier heeeel groot. Ik wou vertellen dat ik met mamma een grote maten schoenenwinkel had gezien maar ik vertelde dat ik een shu dian had gezien. Shudian spreek je uit als shoedian op zijn Engels maar het betekent boekenwinkel. Een schoenenwinkel is xiedian. Dat was dus erg grappig op dat moment nu niet meer omdat ik het nogal droog en lastig opschrijf. Je moet erbij geweest zijn zeg maar.
Later moesten Eliah en ik weer erg lachen. Dat was in de kleine pauze. Onze Pan laoshi zegt altijd inplaats van element (in het Engels) elephant en in plaats van fogg zegt ze frogg. We maakten er leuke zinnen mee samen en bespraken of dat misshien leuk was om als sketch te gebruiken bij het nieuwjaarfeestje volgende week donderdag ochtend. Maar we hebben besloten dat dat wel eens kwetsend zou kunnen zijn en dat is niet wat we willen.
Hanze klas (schrijfklas) was voor de verandering ook eens oke. Vorige week toen ik met mama naar de muur ging hadden ze geleerd hoe je een karakter op moet zoeken in het woordenboek. Mijn klasgenoten vertelden me dat het lastig was en dat ik maar niet te veel moeite moest doen om het te snappen in een keer.
Mr Liu laoshi liet Josh nog even vertellen in het Chinees hoe het ook alweer moet. Ik snapte het en ging aan de slag met de 20 karakters die Liu laoshi op het bord had geschreven. Blijk ik als tweede klaar te zijn met de eerste 10 dus dat was niet verkeerd. En daarna was ik of Josh steeds de eerste. Eindelijk iets wat ik goed kan. Linda stond versteld en zei dat ze het wel erg knap vond dat ik het meteen zo snel kon terwijl ik die eerste les had gemist. Ik denk dat ik in mijn voordeel ben omdat we in Nederland erg veel doen op school aan het werken met woordenboeken in allerlei talen en het opzoeken van dingen die je wilt weten. Dit werkt natuurlijk wel anders maar de systemen zijn vrijwel hetzelfde dus als je die doorhebt is het niet zo moeilijk.

We hebben dus met de hele school (is niet zo groot) donderdag de 22 ste een nieuwjaarsfeestje beetje rare dag aangezien we met kerst en na nieuwjaarsdag gewoon naar school gaan, 2 januari had me handiger geleken. Het is de bedoeling dat je een stukje doet in het Chinees. Een klas gaat het kerstverhaal doen (natuurlijk) en wij hebben besloten een grappig stukje te doen waar Josh mee kwam. Er zit gelukkig heel weinig tekst in dus dat is mooi, aangezien wij de laagste klas zijn. Daarnaast is het de bedoeling dat je iets te eten meeneemt wat uit je eigen land komt. Tja daar zit ik dus ik moet iets typisch hollands maken maar ik ga niet om 11 smorgens met hutspot aankomen. Daarnaast maken de mensen die ik heb gesproken kleine snackjes. Toen dacht ik aan pannenkoeken maar ja ik heb geen meel en geen stroop dus dat wordt ook niets. Nu heb ik bedacht om gevulde eieren te maken maar dat is niet iets typisch Nederlands geloof ik. Ik zou er wat kaas in kunnen verwerken maar ja... Ik heb geen oven dus kan ook geen cake of speculaas maken. Heeft een van jullie misschien een goed idee??? Ooh ik bedenk net dat ik wel wentelteefjes kan maken maar zijn die koud ook lekker??? Is wel lekker shocking om te vertellen met al die mega preutse gasten in mijn school. Komt Nederland weer lekker uit de bus met zijn turnover bitches. Maar ach we staan toch al slecht bekend met het redlight district het druggsbeleid en daarnaast vermoorden we ook nog kinderen kunnen die wentelteefjes er ook nog wel bij.

Ik heb weer lekker gegeten met Josh, Catherine, Linda en Dan. Catherine zei dat ze niet had geweten dat Graham Christelijk was en toen vroeg ze quasi nonchelant waar Josh naar de kerk ging en of Linda en Dan daar ook heen gingen. Hahaha ze wist helemaal niet dat die ook Christelijk waren maar probeerde het gewoon uit. Gisteren had ze tijdens een etentje met haar klas (waar het meerendeel Japanner is) gehoord dat er zoveel Christenen op school zaten, dat wist ze helemaal niet. Die Jappanners denken dat alle westerlingen Christelijk zijn en naar de kerk gaan dat vond ik wel grappig om te horen.
In ieder geval, Dan vertelde toen heel zachtjes dat hij het niet aan de grote klok hangt maar dat hij thuis met een aantal mensen, voornamelijk Chinezen, een soort kerkdienst houdt. Nu wist ik dat al maar ik wist niet dat hij dat niet aan de grote klok wou hangen. Het blijkt dus dat het in China nog steeds verboden is om op eigen houtje je geloof uit te oefenen (ik kan het niet goed formuleren helaas). Het houdt, zoals ik heb begrepen in, dat je als Chinees en als buitenlander alleen het geloof mag uitoefenen in daarvoor aangewezen plaatsen. Volgens Dan zijn de kerken waar Chinezen heen mogen onder beheer van atheisten en dat ver onder hen pas mensen zijn die gelovig zijn. Hij vindt dat niet kunnen (zit wat in) en daarom zoeken veel Chinezen een illegale kerk. Het schijnt dat het barst van de illegale kerkgenootschappen. De buitenlanders mogen niet in de Chinese kerken komen en omgekeerd. Er zijn in Beijing 3 kerken voor buitenlanders als ik het goed begreep een katholieke, een protestantse en een gereformeerde, klinkt dat logisch? Nu heb ik er helaas niet genoeg verstand van om te weten of mijn schoolgenoten nu naar de protestantse of de gereformeerde kerk gaan maar de kerk waar ze gaan heeft ongeveer 400 actieve leden vanuit de hele wereld behalve China, Taiwan en Korea. Ik dacht eerlijk gezegd dat het al over was dat verbod maar het blijkt dus nog steeds actief. Ik vroeg Dan waarom dat was en ook waarom er geen Chinezen en westerlingen samen in een kerk mogen zitten. Hij kon het me niet vertellen. Weet een van jullie het misschien, ik wil het graag weten want het intrigeert me. Ik ben ook op internet aan het zoeken wat dat Duitse Baptisten gedoe nu precies is maar ik kan nog niet goed vinden waarom ze die rare kleren dragen enzo.

Na het eten ging ik met Catherine met de taxi, gisteren deden we dit ook en we hebben besloten om dat vanaf nu iedere dag te doen tot het weer wat warmer wordt. Zij woont verder dan ik en we rijden met de taxi tot mijn metro en dan loop ik naar huis en zij gaat dan nog 2 haltes met de metro. We betalen om en om dus dat is mooi geregeld. Kost het maar 1 euro per rit. Ze vertelde ook nog in de taxi dat er in Beijing heel veel prostituees zijn. Ze lopen bij Sanlitun (de barstraat) en er zijn een heleboel kleine bordelen. Het zijn meestal of kapperszaken of massagesalons die bordelen. Ik vroeg haar hoe je die dan kunt herkennen of het een echte kapper is of niet. Ze zei dat je er nooit mensen geknipt ziet worden, lekker logisch, en dat er meestal een aantal vrouwen op een divan of bed zitten te wachten. Dat heb ik inderdaad wel vaker gezien en toen dacht ik al, hier zou ik nooit heen gaan dit ziet er vreemd uit. Daarnaast zijn er ook veel negers bij Sanlitun die drugs verkopen. Dat wist Catherine weer niet. Ik hoorde dat van de dochter van Marco en Jolanda(dat was haar naam toch???) een aantal van haar klasgenoten gaat daar wel heen om drugs te kopen. Toen we er laatst weer waren was het ook wel heel duidelijk dat die mannen daar staan om die reden.

Verder heb ik nog met ayi gesproken. Ik vroeg haar of het Mao was die met zijn hoofd op het geld staat, eigenlijk wist ik dat al want ik kan de karakters die onder zijn hoofd staan lezen maar ik vond het leuk om te vragen. Hij staat er dus inderdaad op en ze vroeg of ik naar het mausoleum ben geweest. Ik zei dat ik er niet zo van hou om dode mensen te bekijken. Zij is wel geweest toen ze een klein meisje was. Ik kon aan haar manier van praten opmaken dat ze een Maoist is. Ik vroeg haar een aantal dingen en ze vertelde dat de vrouw van Mao heel slecht was. Ik zei dat ik wist van de bende van 4 en ze zei dat die allemaal slecht waren en Mao niet. Vooral toen Mao dood was begreep ik uit haar verhaal werd het erg met die bende van 4. Ze vond het leuk dat ik er wat vanaf wist maar het is moeilijk om haar te volgen als ze gaat praten want dan gaat ze opeens snel.
Mel's vertaalster is ook Maoist zij zegt dat Mao al bijna seniel was toen hij aan de macht kwam en dat anderen misbruik van hem hebben gemaakt en dan met name die vrouw van hem. Ze zei Mel dat de Chinezen hem zijn fouten vergeven omdat hij van China een eenheid heeft gemaakt door de republiek uit te roepen. Catherine was het met dat gegeven wel eens, ik heb geen mening want daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Ik weet wel dat er ook hele andere dingen over hem gezegd worden in boeken van Chinezen die nu niet meer in China wonen.

Ayi vertelde ook dat er met het echte nieuwjaar geen vuurwerk is in de stad :-( dat is alleen met Chinees nieuwjaar maar dan zijn we hier niet.
Nou het is weer een heel verhaal maar wel leuke weetjes al zeg ik het zelf.

Mingtian jian!!
Sa La

Ps: Dieuwke we maken ons wel een beetje bezorgd om je hoor. Je loopt nu al zolang met die pijn in je longen. We hopen dat je snel wijzer wordt bij de longarts en dat je zaterdag lekker naar ome Jo zijn verjaardag kan. En natuurlijk weet Ilse wie het is want Mel weet het ook hij vindt het een hele grappige man. Ik ken hem verder niet net als Malio.

Ps ps: Ilse heb je al een uitslag??? En heb je nog wensen voor kerst (in januari)?

Ps ps ps: Wei kun je mij inschrijven voor een avondje boerenkool stampot uit eigen tuin met rookworst en een kuiljte met jus bij kaarslicht in januari bij huize Wei ;-)???? Lijkt me erg lekker en gezellig.

Ps ps ps ps: Malio ik zou als ik jou was een aantal guppies aanschaffen daarmee sla je twee vliegen in een klap. 1. Ze gaan geregeld dood dus heb je mooi praktijkmateriaal. 2. Ze planten zich als gekken voort dus kun je die andere dochter van je meteen alles vertellen over de bloemen en de guppen. Wat dacht je daarvan?
3. Je hebt trouwens ook goede boeken bij de bieb over doodgaan dat werkt ook vaak goed. Succes!

  • 15 December 2005 - 11:19

    Wei:

    Dag honderd, dat moet gevierd worden. Hoezee!, Holadijee!, en Hopsakee!

    Hier in Utrecht alles goud. Vanavond naar de kapper en nog geen plannen voor het weekend. Heerlijk. Met kerst ga ik naar mijn ouders en tweede kerstdag krijg ik de jongens te eten. Uiteraard wordt er boerenkool geserveerd. Na het eten zullen misschien nog even een dansje weggeven in de stad. Je weet nooit. Met oudennieuw ga ik met de jongens naar Haarlem. Stappen in de hipste tent van Haarlem (?) en daarna slapen in hotel. Dat zal heus gezellig worden.
    Uiteraard ben je van harte welkom in "Casa di Wei" om te komen genieten van verse boerenkool uit eigen tuin met de bijbehorende ingredienten. Dat lijkt me buitengewoon gezellig. Je staat dus op de lijst!
    Hoe gaat het verder met Melle zijn werk??

    liefs Wei

  • 15 December 2005 - 12:37

    Dieuwke:

    Dank je wel! Enne...ik vroeg niet of Ilse wist wie hij is...ik vroeg of ze er nog heen ging. Ja, grappig is - ie zeker. Oom Frans gaat steeds meer op hem lijken , vind ik. Vooral door dat kapsel.Hahahahahaha( bijna kaal!)

    Dat heb je goed geformuleerd, met die zin " geloof uitoefenen"
    Dat dat nog steeds in China zo is, dat dacht ik al. Daarom vroeg ik ergens een paar berichten eerder: Hoe wordt daar Kerst gevierd. Want de Boodschap waarmee we Kerst herdenken, mag niet openlijk worden gevierd vanwege de nog steeds aanwezige communisme, helaas.
    Dat er veel illegale kerken zijn , dat wijst er toch wel op dat de mensen daar, gewoon "honger naar het Evangelie"hebben, vooral omdat de kerken toch wel druk bezocht worden.Teken van groei.
    Dat is o.a. een van de voorbeelden dat God daar aan 't werk is en dat Zijn Zegen erop rust.

    En ja, of iemand binnen het Christendom , Katholiek is of Protestant. Gereformeerd is ook Protestant, net als Hervomd, Evangelisch, Leger des Heils, Baptist( alle soorten en maten) Noem maar op. Maar is dat belangrijk? Deze groepen w.o. ik mijzelf kan meerekenen , geloven allemaal in dezelfde God en in de Heere Jezus als Zijn Enige Zoon. Dat is eigenlijk nog belangrijker dan de naam van de desbetreffende kerk, waar je evt.naar toe gaat. Dat kerken enorm verschillen , dat is zeker waar! Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel. Dan zeg ik maar : Ieder nadeel heeft z'n voordeel en omgekeerd.
    Als iemand tot geloof is gekomen, dan gaat -ie opzoek naar een kerk die bij hem / haar past en dat verschilt per mens. Dat kan dus een voordeel zijn.
    Nadeel kan zijn, dat mensen soms kritisch kunnen zijn op andere kerken , dan waar ze zelf heen gaan. Zichzelf beter vinden dan de ander , bijv. omdat ze....noem maar op.Kan verschillende redenen hebben. Misschien weet jezelf wel al redenen.
    Soms kunnen deze redenen er juist mensen van weerhouden om naar de kerk te gaan en dat is jammer. De mensen kunnen er niet over oordelen over hoe of waar je naar de kerk gaat. Wel of geen broek, voor meisjes en vrouwen. Niet belangrijk!Daar kijkt God niet naar, gelukkig.God kijkt naar je innerlijke....Is veel belangrijker dan het uiterlijke voor Hem. Anders was Jezus wel in een hotelkamer geboren! En niet is een stal.
    De stal wordt weleens vergeleken met ons hart. Rommelig soms....Maar juist daar is Jezus geboren omdat Hij die stal ook met ons hart vergelijkt en graag in ons hart wilt wonen.Dat bedoel ik met ons innerlijke. Ik bedoel dit niet als Evangeliserend naar jullie , hoor.Niet in eerste plaats.Wat daar in je hart gebeurt, dat weet ik niet. Even terzijde.
    Maar, het gaat erom hoe je hart is! En dat weet God alleen. Hoe dat de individu het geloof beleeft en of het goed is of niet, dat weet God alleen. En de individu ervaart zelf de Zegen die belangrijk is.
    Zo...lag verhaal....Maar je had vragen erover. En die zijn er om gesteld te worden en zo mogelijk beantwoord te worden.
    (Vat het niet op alsof ik aan het Evangeliseren ben!! Behalve als je 't positief ervaart.)

    En nu het typisch Hollands eten......Tja...Gen wentelteefjes! Die eten Amerikanen bij het ontbijt. French toast , weet je nog?
    Hete bliksem is typisch Hollands Fries, denk ik!
    Het appelmoes met bruine bone is dat toch?
    Blote meiden in het gras.( Sliedrechts.)
    Dat is witte bonen in snijbonen.Is dus ook Hollands.
    Spruitjes? Kennen ze dat daar? Moet je ze wel kunnen kopen, haha.
    Poffertjes....is nog Hollandser dan pannekoeken. Die Amerikanen eten ook pannenkoeken. Bij ontbijt!!
    Ja, wat is nog meer typisch Hollands? Gek dat je daar nooit bij stil gestaan hebt.....Bestaat dat nog wel? Typisch Hollands.....Als we niet oppassen , dan roeit dat vanzelf uit, met alle lekkere pasta gerechten enzo......
    Ja...'tuur;lijk! Boerenkool met worst!
    Stampot andijvie.Met spekjes.
    Nou, als ik er meer weet, schrijf ik die wel op!
    Succes ermee!!

    Liefs, Dieuwke.

  • 15 December 2005 - 12:48

    Dieuwke.:

    Oja.....De super Friezen...Heerenveen heeft gisteren gewonnen!
    Ze mogen door in het Eupha Cup. Of , hoe schrijf je dat ook al weer?
    Nou ja....het was een belangrijke wedstrijd , gisteren voor die Friezen. In hoeverre Heerneveen nog uit Friezen bestaat.......Ze moeten in elk geval het volkslied leren als ze bij Heerenveen komen spelen. Dat krijgen ze als extra huiswerk mee. Het Friese volkslied leren ....en het liefst uit je hoofd.
    (Ik ken hem ook! Twee coupletten....)
    Ik vind dat wel mooi.....Voor iedere wedstrijd word het gezongen.....
    Leuke club!

    Doei!

  • 15 December 2005 - 18:36

    Dieuwke:

    Mmmm, enkele type foutjes ontdekt....
    De computer was vanslag, zullen we maar zeggen.

    Zo bedoelde ik: Hete appelmoes.....
    Bij Hervormd was ik de ...r...vergeten.
    En "geen "wentelteefjes, i.p.v. "gen"

    Eupha , dat wist ik dat ik die fout had geschreven....dat moest zijn "UEFA CUP"
    Nou ja...als ik meer type foutjes heb gemaakt, pech!!

    Allez!!

  • 15 December 2005 - 18:53

    Marion:

    Wentelteefjes gemaakt van brood met melk, kaneel, ei is toch wat anders dan french toast volgens mij. Erop suiker met kaneel, heerlijk en koud ook bijzonder lekker, volgens de boys in ieder geval. Zou het gewoon proberen

  • 15 December 2005 - 21:03

    Malio:

    soms moet je weten zwijgen

  • 16 December 2005 - 07:52

    Dieuwke:

    Volgens mij is rijstepap e.d. ook typisch Hollands. En gortepap. Karnemelksepap met stroop.
    Biest! Maar dat moet je echt kunnen , om die te maken. Biest mag n.l niet koken. Warm maken en blijven roeren tot ze dik is. Wellen , zeg maar. Oma Pama kon het ook.
    Als de biest geweld is, dan kan je er beschuit doorheen doen , suiker en kaneel naar smaak. Sommigen doen er nog vanille suiker bij, maar dat vind ikzelf niet lekker.

    Wentelteefjes wordt gemaakt van beschuit, gedoopt in melk, geklutst ei en kaneel en suiker.
    French toast wordt gemaakt op precies dezelfde manier , maar dan met brood.Wit brood , meestal met de korsten eraf. De smaak van beide is wel hetzelfde.

    Wel grappig, toen wij in Amerika waren was ik er vaak bij toen ze de French toast maakten. En , in die tijd hadden wij ook een Amerikaan in huis (Scott).
    In dat jaar kwam ik ook op een nieuwe school en met kookles mocht je dan een recept meenemen , wat je wel eens zou willen maken. Ik zei dus, French toast. Wentelteefjes kende ik heel niet, omdat mijn moeder daar nooit mee bezig was.
    Na het uitleggen van het recept, kwam ik er achter dat het "gewoon "wentelteefjes waren , maar dan gemaakt van brood.
    Nou....lachen natuurlijk!
    Was wel een mop.

    Nou, doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 314667

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: