Dag 98 in Beijing, 13-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 98 in Beijing, 13-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 98 in Beijing, 13-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

13 December 2005 | China, Beijing

Vandaag was het weer beredruk in de metro waarschijnlijk komt het door het koude weer. Vandaag waaide het stevig dus was het nog kouder buiten. Op school ging het niet zo goed. Ik raak steeds meer achter en begrijp ook steeds minder van wat er gezegd wordt. Ik twijfel erg of in in maart nog verder ga. Ik wil wel graag Chinees kunnen spreken maar het gaat me hier eigenlijk iets te snel. Daar komt bij dat de insteek van de anderen anders is dan die van mij. Ik doe het voor de lol en zij doen het omdat ze of in China willen blijven wonen of later in hun werk iets met de taal te kunnen doen. Ik vind het moeilijk te beslissen wat ik moet doen het moet namelijk wel leuk blijven en momenteel is het dat niet omdat ik veel te gespannen ben over dat ik het niet kan en niet weet.

Na schooltijd heb ik gegeten met Erik, Catherine, Linda en Dan het was wel oke maar ik had weer de hele ochtend hoofdpijn en had het koud dus was niet in een opperbest humeur. Daar komt bij dat Catherine tegenover mij een vissenkop aan het verorberen was. Je merkt dat ze al 9 jaar in China woont want ze eet echt alles en veel. Waar ze het laat weet ik niet want ze is echt een duntje.
Na het eten heb ik Malios niet als advies bedoelde advies opgevolgd en ben toch naar het ziekenhuis gegaan. De taxi was echter snel en dus ben ik een kop koffie gaan drinken bij SPR een soort nep Starbucks maar dan leuker. Ik was de enige en ze herkenden me nog omdat ik er vrijdag ook met mama ben geweest. Ik heb koffie met een koekje genomen en ben daarbij mijn huiswerk gaan maken. Ik zat daar erg lekker en eigenlijk werkt dat wel goed om in zo'n tent je huiswerk te maken dat is een stuk gezelliger dan thuis in je eentje. Toen ik afrekende vroeg de serveerster in het Chinees of ik nu Chinees ging studeren. Ik zei maar ja en vond het leuk dat ze het aan me vroeg. In het ziekenhuis werd eerst weer mijn bloeddruk gemeten en temperatuur opgenomen die was 35,5 met een oorthermometer dus dat zegt me niets. Ze doen dat bij ieder bezoek daar dat ze alles even meten. Toen moest ik een half uur wachten op de dokter. Ik had vandaag dokter Shieh en ze was erg aardig. Ze heeft me uitgebreid ondervraagd en daarna onderzocht en ze kwam tot de conclusie dat ik toch een sinusinfectie heb en daarom antibiotica moet slikken. Ze ging ook in mijn neus kijken en toen ze daarna keek was het eerste wat ze zei "He, je neus staat scheef". Waaaatttt???? Mijn neus scheef? Dat had ik nog nooit gehoord. Ze was uitermate verbaast dat me dat zelf nog nooit was opgevallen. Ik zei dat ik wel weet dat mijn neusgaten van grote verschillen maar niet dat mijn neus scheef is. Ze zei dat het daardoor komt dat mijn ene neusgat voordurend dicht zit. En ze zag dat mijn neus erg geiriteerd is. Dus heb ik ook een neussprae (er klopt iets niet aan dit woord maar ik zie even niet wat) gekregen om zo de troep uit mijn neus te verwijderen. Ze dacht dat het rode plekje op mijn neus een puist was maar toen ik haar vertelde dat dat niet het geval is en het ding er al een aantal jaren zit, zei ze dat het wel verstandig zou zijn om dat na te laten kijken door een huidarts. Maar dat ik dat misschien liever na de bevalling zou doen. Ik weet het niet hoor maar ze zijn wel heel voorzichtig hier. Ik heb haar omdat ze vroeg of er nog meer was waar ik last van had ook maar even mijn onderbenen laten zien die vol met uitslag zitten en zo droog als gort zijn. Ze vond het er niet goed uitzien en heeft me een creme gegeven. Ook gaf ze het advies om een humidifier (zal ik ook wel fout schrijven) te kopen, dat is zo'n appparaat dat de hele tijd stoom blaast. Door zo'n apparaat maak je de lucht in huis was vochtiger. Ze zei dat het ook goed was voor als de baby er is. Ze zei dat het toch al moeilijk is om in Beijing je kind geen vervuilde lucht te laten inademen en dat zo'n apparaat de lucht iets beter maakt. We wilden toch al zo'n ding kopen maar nu gaan we het zeker doen. Toen ik het Mel vertelde was zijn reactie hetzelfde als de mijne, ook Mel heeft er geen fijn gevoel bij dat ons kind in deze smerige stad zijn of haar eerste ademteugen moet nemen. Maar ja er is weinig aan te doen en hopelijk is 4 maanden niet al te schadelijk. Ik weet dat er ook 13 miljoen Chinezen hier rondlopen die ook allemaal leven maar toch je begrijpt ons misschien wel. In ieder geval ben ik blij dat Malio mij toch heeft weten te overtuigen om naar het ziekenhuis te gaan aangezien er toch waarschijnlijk wel iets aan de hand is met mijn gezondheid. Waar ik minder blij mee was was de rekening van 130 euro. Dit ziekenhuis is echt kneiter duur.

Toen ik thuiskwam met boodschappen en al was ayi er. Ze had weinig te vertellen en eigenlijk vond ik dat wel lekker want zo kon ik rustig aan mijn huiswerk. Ze was alleen behoorlijk aan het boeren dat was wat minder. Ik heb tijdens het schrijven van dit stukje mijn broccoli met aardappels en een dun stukje goed te eten rundvlees opgegeten en ben nu in volle verwachting van mijn vriend. Hij zou tussen 7 en 8 thuis zijn en inmiddels is het kwart voor 8 dus hij zal zo wel komen.

Hoe is eigenlijk jullie Sinterklaasavond verlopen? Ik weet dat het al even geleden is maar ben toch benieuwd ook naar de verhalen van de juffen en meesters onder jullie en van degenen waarvan ik weet dat ze met familie het uitgebreid hebben gevierd.

Nou verder geen nieuws behalve (schiet me net te binnen) dat ik vanmorgen toen ik door de Stinkstraat (die nu met dit weer niet stinkt) liep en twee mannen iets uit een busje zag tillen. De last die ze tilden viel op de grond en toen zag ik dat het een bevroren blok darmen was. Het was een behoorlijk groot blok van ongeveer 60x40x30 cm. Het lag dus lekker zonder bescherming op straat. Nu eet ik nooit darmen maar goed je ziet dus hoe ze met etenswaren omgaan en zo zie je maar dat het dus niet al te hygienisch is hier. Het is dus niet gek dat ze in het ziekenhuis zeggen dat je al je groenten en fruit moet schillen of koken. En als dat niet mogelijk is je het onwijs goed moet wassen met kraanwater en daarna moet naspoelen met drinkwater.

Nou ik ga nu even mijn favoriete serie Keijzer en de Boer advocaten kijken.

Mingtian jian!!!
Sa La

• 13 December 2005 - 12:09

Bianca:

Hmmmm, bevroren darmen, my favorite!!!! Ongelofelijk, jullie zitten daar al bijna 100 dagen! Toch wel voorbij gevlogen die tijd? Je raakt het besef een beetje kwijt... vindjeniet? Nou heel veel groetjes uit een killer en killer Holland!

• 13 December 2005 - 19:36

Bao Rou:

Gatver! Hoe kan iemand zomaar een vissekop zitten eten! Ik zou over m'n nek gaan als ik dat moest zitten aankijken! En dat van die darmen is helemaal gruwelijk! Ben blij dat je de adviezen van FS hebt opgevolgd. Goed voor jezelf blijven zorgen hoor! Zo'n humidifier is ook een goed idee, door de cv wordt de lucht binnen toch erg droog, en als de buitenlucht droog is (en smerig) schiet het niet op om de ramen open te zetten. Leuk die fotos allemaal. Jullie zijn ook al in kerstsfeer, met je boompje. Wij hebben hem nog niet, waarschijnlijk dit weekend. Heb gisteren een pakketje gestuurd - pas op kerstochtend te openen!
    Weinig nieuws te melden hier. Ben zowat klaar met kerstinkopen doen, en heb ook alles al ingepakt. Ja ik ben er vroeg bij dit jaar! Gisteren Nan nog gesproken want ik was ongerust over die grote oliedepot brand in Engeland, waarvan de rook zich over heel zuid Engeland uitspreidt. Maar zij had er geen last van. Stella woont in de buurt van Hemel Hempstead, waar die depot is, en had de explosies gehoord, maar geen van haar ramen zijn uitgeblazen, gelukkig. Ze moet wel zoveel mogelijk binnen blijven en de ramen dichthouden.
    Dat was het weer voor nu.
    Hoop jullie snel weer eens te spreken!
    Veel liefs uit N-V

• 14 December 2005 - 15:54

Dieuwke:

Nou, dat is even geleden dat je iets gehoord hebt van mij. Volgende week dinsdag moet ik naar de longspecialist en maar hopen dat ik daar iets mee opschiet.
    Dus, je komt naar Nederland in januari?
    Begrijp ik dat je twijfelt of je nog terug gaat naar China, of heb ik dat mis? Ik voel tenminste iets....Je komt gedeprimeerd over.Als ik tussen de regels lees. Als het niet zo is, dan zeg je 't maar.
    Ja, je moet om de gezondheid van twee mensen tegelijk denken , he. Van jezelf en van Ambrosius. Elk advies, goed opvolgen komt nu meer aan de orde dan wanneer je niet zwanger bent. Logisch.
    Ga je in Nederland ook voor de zekerheid naar een ziekenhuis, of heb je daar nog niet over nagedacht?
    Misschie is dat niet verkeerd om dat te overwegen.

Wel leuk dat je naar Nederlandse zenders kunt kijken. Of , doe je dat via internet?

Freek is maandag j.l door zijn rug gegaan op z'n werk. Die is nu ook in 't ziektewet. Nu heeft hij precies dezelfde pillen gehad als ik, voor ik de kuur kreeg.
    Hij heeft gelukkig geen last van die pillen.
    Zonder die pillen heb ik vaak last van kramp in de borststreek, sinds twee maanden. Maar als ik zo'n pilletje op heb, die Freek nu heeft. Dan is die kramp nog heftiger. Dat doosje moet ik dus meenemen naar de longarts.
    Misschien had ik die pillen geeneens mogen hebben, vanwege een aandoening in de longen , waarvan ik nog niet wist.
    Nou ja, dat wordt dus o.a. nagekeken.
    Maar kijken in hoeverre Freek wel beter is a.s. zaterdag. Anders kan ik alsnog niet naar oom Jo en dat zal ik jammer vinden. Ga jij er nog heen , Ilse?
    Het is nog woensdag, dus we hebben nog een paar dagen.

Nou Saag, sterkte met alles!! Volg je hart.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes aan Mel.
    Liefs, Dieuwke

• 14 December 2005 - 22:47

Malio:

ook hier is de motivatie qua leren wat minder, zal wel aan de temperatuur liggen

heb wel wat leuke ideeen ogedaan voor de kerstmaaltijd uit je stkje
    een soepje van visse(n)kop en als hoofdgerecht Haggis, das weer eens wat anders dan die saaie kalkoen met krentenberriesaus

Ik snap overigens niet dat je zelf nooit heb gezien dat er iets mis was met je neus
    ik bedoel; nu heb ik zelf een bescheiden neusje maar die van jou.... ja wat moet ik daar van zeggen
    ik vind het wel lullig dat Mel nog nooit de waarheid heeft verteld, dan ga je toch denken he?, waarover is hij dan verder niet geheel eerlijk?? (billen, borsten, het gehele lichaam), voer genoeg voor een zwangere vrouw in een vreemd land waar ze zich zorgen over kan maken
    moet je dan ook vooral niet doen

hoe zit dat nu met die Mel, komt hij nog op de site of denkt hij door een kaartje te sturen wat hij alleen ondertekent er voor 100 dagen vanaf te zijn

en kom niet aan met druk druk, das gelul
    je moet wel begrijpen dat je met die sjineesjes maar 200 en een beetje dagen verder moet
    maar met ons moet je verder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    als je tenminste een berichtje achterlaat, want anders ben ik van plan wat sabotage-acties in te zetten

hier is verder voor de rest ook geen f..ck te beleven
    heb nog een collega die ergens anders gaat werken dus komt de personele bezetting nog een beetje meer in de knel
    morgen moet de begroting worden vastgesteld en het ziet er niet naar uit dat dat gaat gebeuren en dan zijn de rapen gaar
    trouwens als men het er over eens is ook want dan gaan we zwaar bezuinigen op het personeel
    LEUK, maar dat komt allemaal goed hoor
    ik steek gewoon tijdens oud- en nieuw weer eens een kroegje in de fik, zo weer een paar collega's uitbreiding

Megan heeft haar eerste rapport gehad en wij de eerste ouderavond en het resultaat is dat de hele familie mag blijven (ik heb het wel eens anders meegemaakt)
    nog even en ze kan naar die kleuteracademie in Den Haag waar Mel zat
    kan ze ook iets gaan doen met brieven in stoeptegels (of ben je dat mooie afstudeerding al vergeten?)

waarom ga je niet naar de kruidensjinees met je benen en laat je ze zien en dan vraag je om een middeltje, moet zo over zijn, die lui doen dat al 2000 jaar zo

ik ga maar weer eens hangen want er is weinig inspiratie meer

oh ja Dieuwke, ik heb geen idee wie die oom Jo is, maar we gaan er niet naar toe hoor (mits er natuurlijk een leuke erfenis in het verschiet is dan wil ik er wel eens over na denken)
    je hebt kans dat Ilse nu erg kwaad wordt omdat ze de beste man wel kent maar deze onzin komt voor mijn rekening

He sag, heb je nog wat tips om kids van 2,5 van hun morbide afwijking over de dood af te brengen?
    Zoe is helemaal in de "ik ga je doden"fase
    Zelfs ik doe die dingen niet eens dus van moi heeft ze het niet
    elke dag wordt er ook wel wat gevraagd over dood zijn
    ik denk dat het tijd is dat we haar uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld (Sock bijvoorbeeld) hoe doden en dood zijn in elkaar steekt
    ze wordt tenslotte in April 3 jaar, dus is nu wel oud genoeg

Tips zijn welkom