Dag 101 in Beijing, 16-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 101 in Beijing, 16-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 101 in Beijing, 16-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

16 December 2005 | China, Beijing

Eigenlijk niets te vertellen want het is een doodnormale dag geweest.
Naar school met de metro, ik was lekker vroeg dus was het niet zo druk dat ik echt heerlijk. Weet je wat zo dom is bij de ondergrondse metro staat iedereen voor de deur om in de metro te gaan als je eruit wilt. Je moet je dus in de mensen strorten en dan komt er vanzelf als er meerdere mensen uit moeten een smalle doorgang. Bij de bovengrondse metro bij het eindstation, lijn 13, hebben ze vakken op de grond gemaakt waarin je moet staan als hij aankomt. Iedereen gaat precies in dat vak staan omdat de deuren van de metro precies daar uitkomen. De mensen die in de metro staan gaan er aan de andere kant van de trein uit dus hoeven die niet door al die wachtende mensen heen. Dat is iets wat ze heel goed kunnen in dat vak staan. Bij de andere stations waar mensen er aan de zelfde kant in en uit moeten hebben ze ook een soort hokken gemaakt met pijlen waar je moet gaan staan als je de metro in wilt. Als mensen dat zouden doen dan zou er niemand voor de deur staan als je eruit wilt, iedereen staat dan aan de zijkant, zoals het meestal in Nederland automatisch gebeurd. Hier gaat het helaas anders, de pijlenvakken worden compleet genegeerd al die Chinezen gaan juist op de plek staan dat je precies voor de deur van de trein komt te staan. Waar ik eruit moet gaan er niet veel mensen uit dus moet ik me iedere dag in de wachtende mensen storten (het zijn er niet veel hoor maar toch). Ik doe dat natuurlijk niet voorzichtig zorg er niet voor dat mijn tas niemand raakt misschien dat ze het dan ooit gaan begrijpen. Voordat ik vanmorgen de deur uitging vroeg Mel me om een paar Chinezen een beuk te geven in de metro maar omdat het zo rustig was vandaag is me dat niet gelukt.

Ik lijk misschien een beetje negatief over Chinezen de laatste tijd ik vertel niet heel veel aardigs over ze, maar eerlijk gezegd valt er de laatste tijd niet veel aardigs over ze te vertellen. Behalve dan mijn laoshi's en de ayi die zijn wel lief. In sommige winkels zijn ze ook erg aardig en vinden ze het leuk om een praatje te maken.

Toevallig had ik vandaag even een leuk moment met nazilaoshi zoals Catherine mijn minst leuke laoshi noemt (zelf hou ik niet zo van die oorlogsscheldwoorden maar goed dan weten we wie we bedoelen) (Catherine vindt haar ook helemaal niet leuk en heeft ook net zulke opmerkingen van haar gekregen als ik). We waren drie dialogen aan het doen en ik was al geweest en Josh was nu bezig. Hij heeft een afwijking om achter ieder ing, ang of eng woord (is hetzelfde in het Nederlands) een k te zeggen. Hij kan het wel zonder maar hij weet zelf vaak niet dat hij het doet. Nu in die dialoog deed hij het dus weer en ik kreeg een glimlach op mijn gezicht en keek toevallig naar Liu laoshi en zij kreeg ook een glimlach om hetzelfde onderwerp. Dus dat was wel even oke. Ik ben er achter gekomen dat mijn klasgenoten de woorden heel goed doornemen voor een nieuwe les. Deze les zeiden ze allemaal dat ze het niet goed hadden voorbereid, maar tatata ik dus wel. Ik ging dus ook erg goed vandaag.
We hebben bij Pan laoshi woorden van de dierenriem gebruikt en omdat ik daar dingen over vroeg heeft ze er wat uitgebreider over gesproken dat was leuk. De rest vraagt eigenlijk nooit iets over cultuur dingen dat ik jammer want het is juist leuk om dingen van te weten.

Het eten in de kantine was ook gezellig en ik ben weer met Cath terug naar huis gegaan met de taxi. We hadden het over dvdboxen, zij heeft alle tien series van Friends gekeken en vertelde dat Phoeby op een gegeven moment getrouwd is, is dat al in Nederland op de tv geweest? En ze heeft ook 7 series van Frasier gekeken (Manon dat vond jij toch leuk?) dus ik heb nog wat te doen.

Toen ik thuiskwam belde Mel me hij vertelde dat we zijn uitgenodigd om met de hele studio, van zijn werk, te gaan kalaoken. Jeeee jippie heb ik echt geen zin in. Ik vroeg wanneer en Mel zei vannavond, oeps zo snel al............ Ik had er echt geen zin in, iedereen flink aan de zuip natuurlijk en ik aan de fris en maar blij liedjes zingen die echt mega dom zijn in het Engels. Mel begreep het heel goed en zei dat ik niet tegen mijn zin moest gaan. Maar ja ik voelde me wel lullig tegenover Mel want hij moet natuurlijk wel. Hij vond het niet erg en zei dat het voor hem een goed excuus was om naar huis te gaan. Ik vind het wel jammer dat ik Zhen, Mels tolk/assistent niet kan spreken want zij is een heel leuk meisje maar Mel zei dat we gewoon een andere keer afspreken met haar en Ding ming.

Ik wou net even een potje ananas openmaken om in mijn yogurt te eten maar toen ik de deksel open draaide viel zomaar de bodem uit de pot. Dus ik en de hele keuken onder de ananassap, ananasstukjes en glas. Balen moest ik het eerst weer helemaal opruimen en kon ik nog geen yogurt met ananas eten. Verder is er niets te melden het was gewoon een prima dag.

Mingtian jian!!
Sa La

• 16 December 2005 - 12:58

Wei:

Ik zat gister bij de kapper, werd mijn haar gewassen zittend in de stoel vauit een flesje. Zonder wasbak dus. Ik zeg: een vriendin van mij woont in China en vertelde mij laatst..." Zegt Rooie Monique: ""Mijn baas is laatst naar China geweest en heeft deze techniek daar ontdekt." Het was heerlijk, rechtop zitten en dan je hoofd laten masseren! Op zijn Chinees dus.

• 17 December 2005 - 18:59

Ni Bao Rui:

tjonge, long time no see, hear or speak. Was vanmiddag on-line, maar er was verder niemand. Had ik mooi de tijd om de kerstbrief voor Engeland te typen. Vandaag de meeste kerstkaarten de deur uitgedaan, toen ik bij het postkantoor kwam voor de engeland kaarten was ie natuurlijk weer gesloten, alleen 's ochtends open op zaterdag, heerlijk. Ik ben de hele week al doedmoe en vervelend, volgens Piet Sepers is het de jetlag. Ik had niet verwacht dat die zo lang zou duren eigenlijk. Gisteren daar geoefend voor het kersthuisconcert. Mijn eigen liederen moet ik ook nog instuderen.
    Fijn dat het op school goed ging, je moet daar maar niet te moeilijk over doen en denken alles wat ik leer is meegenomen. Het houdt je van de straat en zorgt voor contacten, ook al zijn die dan voornamelijk overdag. Pas er voor op dat je je al te zeer aan de chinezen gaat ergeren, dat maakt het verblijf er alleen maar moeilijker. Je moet maar zo denken, ze doen het allemaal al jaren zo, kennelijk valt er voor hun mee te leven. En, if you can't beat them, join them. Ik weet wel dat het erg lastig is, toen we in India waren kon ik er steeds slechter tegen dat er altijd tig mensen om ons heen stonden,te kijken naar wat en hoe wij deden. Ik moet stoppen, we gaan met de fam. Komen naar Harry Potter. Overigens, beschuit met muisjes is erg Hollands en nog lekker ook. Alleen weet ik niet waar de muisjes vandaan moeten komen, trouwens beschuit zal er ook niet te krijgen zijn. Ik denk nog even verder. Liefs uit Lut

• 19 December 2005 - 15:39

Malio En Kids:

weinig te beleven op de site zo te zien
    overal zal het wel zijn gangetje gaan
    hier zitten we bob de bauwer te kijken de werkende broer van frans

vandaag het menu gemaakt voor kerst en al de eerste boodschappen gedaan;
    pizza en bier
    de verse dingen komen later, frikandel en kroket

Ilse heeft last van een versneld werkende schildklier (blijkbaar geen ambtenaar) en dat verklaard de extreme vermoeidheid volgens de dokter
    hij zegt dat het vaak voorkomt na een bevalling en dat het vanzelf moet over gaan

ik ben vandaag begonnen met de klusjes die ik al weken uitstel
    keuzes maken in zorgverzekering en de levensloopregeling doorgronden
    uiteindelijk is het allemaal niet moeilijk maar je moet het allemaal wel doorlezen en nu nog allerlei zaken opzoeken op het internet

de ouderschapsverlofoorlog loopt ook nog, afgelopen week zou mijn bezwaar klaar zijn maar het is erg stil van de kant van de jurist
    vandaag nog gebeld en hij zou terugbellen maar nog niks gehoord, we zullen zien

effe voor iedereen die met geloofsvragen zit op deze site (en dat zijn er veel)
    kerst is gewoon een smoes om niet te werken, veel te vreten en een hele dag op de bank te hangen
    en nu ik toch bezig ben, dat hele geloof moet je zien als een sprookje, dat kan soms ook net echt zijn, maar ondertussen zit er ook niks onder je bed als je 's avonds gaat slapen

de een doet het met een toneelstukje en de ander die leeft gewoon fatsoenlijk en dan is het ook goed en dan heb je nog honderdduizend andere vormen die allemaal geweldig zijn en natuurlijk allemaal de enige juiste

trouwens al die oud hollands recepten moet je gewoon vergeten
    hou het simpel, zo leuk zijn die lui toch niet en ze zijn te "laf" om te zeggen wat ze er echt van vinden
    doe gewoon drop meenemen en laat ze daar eens op sabbelen
    de helft vind het smerig, de ander helft ook maar die doet net alsof

nu heb ik al een paar keer ongenadig zitten zeuren om berichtjes van Pama en hij doet net of hij niet kan lezen

hoe zit dat nu?

voor de rest hou ik er mee op
    sterker nog, ik boycot de site als mel geen stukje schrijft
    (das trouwens een mooie gelegenheid om van mijn gezeur af te komen)

groeten