Dag 65 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 65 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 65 in Beijing

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

10 November 2005 | China, Beijing

Eerst maar even over vandaag. Ting li (luisterles) ging erg goed maar Hanzi (schrijfles) ging K... Het is niet dat ik niet kan schrijven want daar ben ik eerlijkgezegd erg goed in. Naschrijven dan he. Laatst had Liu laoshi alleen aan mij gevraagd om een opstelletje te schrijven omdat ik zo mooi schrijf. Ik kan alleen de karakters die we tijdens die lessen leren niet onhouden omdat het van die vage dingen zijn en ook dingen die ik niet een twee drie zal gebruiken, zoals speciale plek (heel veel woorden betekenen een special place. het ligt er aan wat je ervoor zet voor woord wat voor plek het wordt) of internationale sportclub ook zo'n woord. Het is dus iedere keer een drama bij die les en ik moet steeds maar zeggen dat ik het niet weet. Vandaag heb ik hem maar gezegd dat hij mij niets meer moet vragen omdat ik het toch niet weet. Om niet met een K gevoel naar huis te gaan ben ik mee gaan eten met Dan, Linda, Josh en Catherine. Dat was erg gezellig en we hebben onwijs moeten lachen.

Gister tijdens de bijles ben ik er achter gekomen dat Mika het jongere broertje van Elyah verliefd is op Shan mijn bijles juf. Ze waren aan het mailen met elkaar maar Mika zijn vader Marco kwam erachter en toen was het over met de pret. Even voor de duidelijkheid Mika is dus 20 jaar oud. Het blijkt dat de familie niet amish zijn (balen! dat schreef lekker makkelijk) maar German Baptists (wat ik vertaal als Duitse baptisten). Die schijnen iets minder streng in de leer te zijn dan Amish maar evengoed zijn ze nog vrij streng. Die vader lijkt een erg zachtaardig type, een beetje verlegen en hij praat heel zachtjes. Maarrrrr...... schijn bedriegt in deze, hij is echt de grote baas in huis en hij bepaald wat er gebeurd en wat niet. Hij wil niet dat zijn zoon zich inlaat met een "gewone" Christen. Zijn kinderen moeten trouwen met iemand van dezelfde gemeente. Helaas zijn er echter behalve singel amish en zij zelf geen andere Duitse baptisten (zie je dat leest toch minder makkelijk weg dan Amish vind je ook niet?) in Beijing.
Vader heeft nu bedacht dat zijn kinderen ieder jaar 2 maanden naar Alaska moeten om in hun eigen gemeenschap op zoek te gaan naar een geschikte huwelijkskandidaat. Nu vraag ik je, dit is toch zielig??? Mika is echter een ander soort type mens dan de rest van de familie. Hij is oprecht vriendelijk en het lijkt alsof hij je niet beoordeeld. Hij gedraagd zich zelfstandiger en kijkt op een normale manier de wereld in. Hij is zich momenteel al een beetje aan het verzetten tegen de onderdrukking van zijn vader. Hij praat namelijk met Dan en hij geeft Dan brieven voor Shan. Ook heeft hij een keer gespijbeld om thuis (zonder zijn familie aanwezig) een cd voor Shan te maken. Dat is toch erg lief maar ook erg gevaarlijk. Dan en Linda proberen te kijken wat er mogelijk is voor Shan en zijn ook een keer wezen eten bij de familie met Shan erbij. Ik heb het erg met Mika te doen en ik hoop dat hij zich los durft te maken en zijn eigen richting op gaat.

Ik vertelde Linda en Shan dat Elyah mij negeert. Hij groet me niet als ik de klas in kom behalve als ik eerst goedemorgen zeg. En gisteren was het helemaal het toppunt want hij moest via een foto iets in het Chinees vertellen aan mij en Josh. Hij keek terwijl hij praatte alleen naar Josh en van de foto zag ik alleen de achterkant. Tot kleine Liu laoshi er iets van zei toen draaide hij de foto ook naar mij.
Linda zei dat het heel goed mogelijk was dat dit het geval was en was het met mij eens toen ik zei dat het heel vaak zo is dat mensen die niet geloven respect en interesse hebben voor mensen die wel geloven maar dat het omgekeerd toch heel vaak niet het geval is.

Vandaag ben ik naar de kapper geweest het was een aparte ervaring kan ik wel zeggen.
Ik mocht zitten en toen ging er een meisje mijn haar wassen. Niet bij zo'n verveldende bak waar je je hoofd in moet hangen, nee ze deed op mijn droge haar shampoo en pakte toen een soort afwasmiddelfles. Zo druk ik het maar even uit zodat je weet dat het een fles is met zo'n smal tuitje. In die fles zat warm water. Ze begint de shampoo op een plaats in mijn haar te masseren en doet er steeds wat water bij. Net zolang tot mijn hele haar onder de shampoo zit. Ik moet zeggen dat ik het erg knap vond omdat er helemaal geen druppels langs mijn nek of gezicht gingen. Ze gaat lekker een tijdje dat sop in mijn haar masseren totdat het goed is en toen mocht ik mee naar een andere kamer. Daar waren twee stoelen in ligstand met aan het hoofdeinde zo'n spoelbak waar je nek in moet. Maar hier lig je dus en steunt je hoofd op een steuntje. Heerlijk lig je daar dan terwijl het sop uit je haar gewassen wordt. Daarna werd ik geknipt door een jongen. Hij liet allemaal boeken zien en ik probeerde duidelijk te maken dat ik lagen wilde en geen pony. Hij snapte het maar ging wel rigoreus te werk er ging ongeveer 10 a 15 cm van mijn haar af en daarna heeft hij de uiteinden ook nog uitgedunt. Ik zat daar en dacht eerst Sh.. daar gaat al mijn lang gespaarde haar maar toen dacht ik al snel; je kunt er toch niets aandoen dus relax en geniet en ziemaar wat het wordt. Het eindresultaat is best oke het is wat korter maar ziet er wel gezond uit. Bij het betalen van maar liefst 3 euro vroegen ze me nog wat dingen en ik vertelde dat ik Chinees studeer maar nog niet goed spreek. Natuurlijk waren ze beleefd en zeiden dat het wel goed ging. Ze dachten dat ik Engels was maar ik vertelde dat ik Nederlands was. Dat was het weer iedereen was heel vriendelijk en ik stond blij weer buiten. Volgende keer dus weer daar heen.

Nou dat was t weer even ik stort namelijk een beetje in.
Mingtian jian!!

  • 10 November 2005 - 14:09

    Bianc:

    FOTO! FOTO! FOTO! FOTO! FOTO! FOTO! FOTO! FOTO!

    van je chinese haartjes...

    Wil sowieso wel weer eens jullie blije snoetjes zien in het fotoalbum!

    kus

  • 10 November 2005 - 15:43

    Wei:

    Ben ook benieuwd naar je nieuwe coupe!!!

    vriest het al in peking? Hier is het nog midzomer. Het is bijna dagelijks 15 graden geweest de afgelopen tijd. De laatste dagen wordt het iets frisser. Ik ga proberen solidair te zijn me jullie en de kachel niet aan te doen voordat hij bij jullie aangaat. Laar dus maar even weten wanneer jullie de sjaal en wanten inwisselen voor een rukje aan de thermostaat.

    Vorige week heb ik mijn motor opgehaald bij een vriend van mij. Die had m tijdelijk gestald maar had de ruimte nu nodig. De motor staat nu in mijn huiskamer. Misstaat helemaal niet bij mijn jordaanse bankstel.

    kus

  • 10 November 2005 - 16:20

    Bao Rou:

    Ik zou weer komen chatten toen we terugkwamen van de stoffenzaak. Maar eenmaal binnen merkten we dat een stop was doorgeslagen - CV ketel uit, computers uit en alle verlichting van de zolder en de slaapkamers. Nieuwe stop erin - knal, weer een - knal. Toen alle stekkers overal uitgehaald en weer een nieuwe stop - niets! De stekker en het stopkontakt van de droger waren helemaal zwart. De electrien is toch nog vrij snel gekomen en heeft alles doorgelicht. De nieuwe stop was defect, hoewel er niets aan te zien was en er mankeert iets aan de droger.
    Al met al dus te laat om vanmiddag nog te chatten.
    Sag, wij willen ook eens je nieuwe coupe zien - foto svp!
    Heb trouwens bij de stoffenzaak heel mooie lappen gekocht - ga gauw erin snijden!
    Btw, leg nog eens uit wie die mensen allemaal zijn - ik kan ze niet meer uit elkaar houden!
    Veel liefs uit N-V

  • 10 November 2005 - 23:01

    Malio:

    dit begint serineus verslavend te worden
    effe voor het slapen gaan kijken en typen
    moet misschien nog maar een praatgroepje vinden

    vandaag weer de hele dag school gehda en jawel mijn eerste voldoende is binnen (ze konden nog geen cijfer geven maar het was voldoende)
    vanmiddag een nieuwe vak, fieliesofie, dus maak je borst maar nat, over een half jaar ga ik overal vragen over stellen en blijf ik vragen totdat ik weet waarom we zijn, ofzoiets

    daarnet maar weer wat geleerd want die lyui die knallen er toch een berg studie door voor een week

    en vanmiddag kwam ik dus thuis en tatatata, de posters zijn binnen, retemooi, morgen direct ophangen om alle rechtse raadsleden en wethouders een reactie te ontlokken
    morgen ook een gesprek over het item ouderschapsverlof dus kom maar op...

    het kadootje voor die andere persoon was ook aanwezig dus dat stuur ik morgen door, dus die heeft het zaterdag in huis

    laat je cjinese pagekopje eens zien en dan wil ik direct melle's kapsel ook nog effe zien voor het contrast

    trouwens Wei stuur eens een foto met je brommer in de woonkamer, is wel leuk idee, ik heb die van mij wel eens een paar keer in de serre gehad en dan onder een paar halogeenspotjes, dat leek ook niet slecht, is alleen niet praktisch

    ga maar stoppen en eens gaan slapen want morgen, je morgen eh dan eh ...
    oh ja dan moet ik werken

    ik snap niet dat je iemand naar alaska stuurt om je duitse baptistenhuwlijkskanidaat te vinden, daar wonen toch enkel ijsberen en nog wat olieopruimtypes?
    trouwens de meeste duitsers wonen toch in duitsland en in zuid-amerika

    zo zie je maar dat al die gelovige mensen ook maar een eind doen, omdat ze geloven dan geloven ze gelijk maar ook alles en omdat ze alles geloven vallen ze heel vaak van hun geloof af
    en omdat ze zo vaak van hun geloof afvallen dan gaan ze maar over op een ander geloof, dan ga je van amish naar duitseherdershonden en dan ga je bij de baghwan en voor je het weet sta je bij idols te zingen (of te jureren)

    mazzel

  • 11 November 2005 - 07:47

    Dieuwke:

    Jaaa.....daar wil ik ook wel een foto van zien!!

    Wat een verhaal zeg, van die twee tortelduifjes. Gelukkig is bij ons die kerkmuren niet meer zo straf aanwezig. Tenminste....dat ervaar ik. Ik kom net zo makkelijk bij iemand binnen die van een "zware "reformatorische gemeente als bij iemand die bij een lichte Evangelische gemeente , naar de kerk gaat. Zelf gaan wij bij het Leger des Heils.
    We geloven in de zelfde Heere ...
    Alleen beleven wij wel de invulling anders, voor sommige ogen maar ja.....
    Dat is nu eenmaal zo.
    Die regels zijn bijzaak.

    Wel, gisteren en vandaag is ons huwelijks verjaardag.
    We zijn 16 jaar getrouwd....( Zo...wat een tijd he.....)
    Marieke en Jasmijn waren onze bruidsmeiden.
    Mijn collega's heb ik op taart getrakteerd. Dat doe ik niet elk jaar...maar nu...had ik zoiets van; 16 jaar is ook al een heel eind.
    Voor vanavond heeft Freek een tafel besteld met drie gangen menu.....Dus ff niet te veel snoepen van te voren. Mijn ouders zijn er ook bij.
    Het blijft natuurlijk de vraag of mijn moeder er volgend jaar er nog bij is... Dan bedoel ik meer in geestelijke zin, met wat ze volgend jaar nog zal beseffen. Als ze mogelijk nog leeft, dan kan het wel wezen dat ze dan helemaal niets meer weet. Het wordt nu al steeds minder.
    In Januari a.s. gaan we een weekendje naar Zeeland met het gezin Pama.
    Mijn ouders en beide broers met hun gezinnen. Hopelijk is ons ma dan nog geestelijk een beetje bij en het allemaal nog snapt.Dat ze kan genieten.
    Dat is een van de redenen. Om een weekend als gezin Pama bij elkaar te komen.Buiten de Sinterklaas feesten om...

    Op dit moment van schrijven heb ik "weer "veel pijn in de borst. Achter mijn ribben.
    Daar krijg ik medicijnen voor.
    Een maand geleden lag ik ineens op de spoed, met dezelfde klachten. Ze waren bang voor een longembolie, omdat ik nu twee maanden geleden geopereerd ben aan mijn spataders. Hielden ze daar rekening mee, met een mogelijk verband.
    De oorzaak bleek een virus, die er mogelijk nog zit.
    Nou ja...maar hopen dat die medicijnen helpen en ik daar wer niet allergies voor ben.

    Nou luitjes,
    Tot de volgende keer!
    Hou je haaks!

    Liefs, Dieuwke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 314704

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: