Tobii - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Tobii - Reisverslag uit Key Largo, Verenigde Staten van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Tobii

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

22 April 2014 | Verenigde Staten, Key Largo

Om kwart over 9 moeten we bij IDC zijn voor de therapie. India had goed verder geslapen, nadat ze op de bank wakker was geworden om half 11 ’s avonds. Ze was dus ook goed te spreken. Gelukkig wel want ze mag vandaag met de Tobii gaan werken! Gisteren had ik aan Kim aangegeven dat er in het VU in Amsterdam was aangegeven, na het laatste bezoek bij het CP spreekuur, dat het goed zou zijn om te kijken of India niet dingen kan besturen via haar ogen. Ze geeft zo goed aan met haar ogen welke keuze ze maakt als ze uit twee dingen kan kiezen. En daarnaast heb ik gewoon het gevoel dat ze het zou kunnen. Laatst zei iemand van mijn koor ook nog dat het echt goed zou werken bij India dus ik dacht ik gooi hier ook even een balletje op. Kim was er meteen voor in, ze zei dat toen ze ons aanmeldingsformulier las ze al aan de Tobii dacht. Dat had ik nog niet eens durven dromen, de Tobii. Tobii is een scherm waar je door je ogen te richten op je keuze de computer kunt laten praten en dus zeggen wat je wilt. Er zijn heel veel mogelijkheden op en als een kind het goed kan kun je het keuze menu enorm uitbreiden. Als India dit zou kunnen dan gaat er een wereld voor haar (en ons) open. Kim zegt dat we zeker de Tobii gaan proberen.

Ik had niet verwacht dat ze dat meteen vandaag zouden gaan doen dus ik ben heel blij verrast en ook wel wat gespannen, hoe gaat India het doen?
Eli is de man van de communicatie apparaten en hij komt even helpen om hem in te stellen. India moet een aantal keer naar een zwart vlakje kijken zodat het ding weet hoe ze kijkt. Dat doet India goed. Dan komt er de vraag of ze de zeemeermin van gisteren een groene of een blauwe staart wil geven. Je ziet op het scherm aan de ene kant een blauw rondje en aan de andere een groene. Kim tikt ze eerst om en om aan om ook de stem erbij te laten horen (die is helaas wel in het Engels). En dan wordt aan India gevraagd te kijken naar de kleur die ze wil schilderen. Ze kiest blauw. Kim vraagt het nog een keer (waarom weet ik niet) en weer kiest ze blauw. Het is echt geweldig om te zien. Dan gaan ze schilderen. Na het schilderen legt ze een Big Mac knop voor India neer. Wanneer India erop drukt komen er bellen (als een bellenblaas). India drukt helemaal zelf en stopt ook steeds zelf met drukken. Het is een gezellige boel iedereen reageert enthousiast als India de bellen aanzet en wanneer ze stopt vragen haar zusjes om meer.
Dan stopt ze met bellenblazen en komt Tobii weer op tafel. De vraag is of India een T-shirt of een tas wil schilderen. India kiest het T-shirt. Ze gaan met een ander bellen apparaat en verf aan de slag en Brida wordt gevraagd of ze de bellen over het T-shirt wil verdelen. Dit is voor India niet een hele interessante activiteit. Dan is dat klaar (er wordt erg snel gewisseld van activiteit) en Tobii komt weer op tafel met de vraag of India weer bellen wil maken of met de bal wil spelen. Het is zo’n bal waarvan ik weet dat India er geen moer aan vindt dus ik ben benieuwd. Ze kiest voor de bellen onder luid gejuich van Yuna. Yuna spoort India steeds aan om weer te drukken en nieuwe bellen te maken, het is erg leuk.

Ik sta versteld van India en dat ze de keuzes echt zelf heeft gemaakt door met haar ogen naar het plaatje te kijken. Waarschijnlijk moet ik nog sceptisch zijn en denken dat het gewoon toeval was allemaal maar dat vind ik erg moeilijk.
Kim is ook heel enthousiast over hoe het is gegaan ze had kippenvel op haar armen staan zei ze, nou zij niet alleen.

Toen was het weer wetsuit en zwemvest aantrektijd en hoppa het water in. Deze keer mochten Yuna en Mel op het doc en zaten Brida en ik erachter. India deed het weer geweldig en had het super naar de zin. Yuna vond het ook heel leuk en raakte zelfs Squirt nog aan. Na het douchen en aankleden zijn we naar de Office supply winkel gegaan en daar hadden ze eindelijk een dingetje waar we de foto’s van de camera af kunnen halen en hij doet het ook nog. Dus vanaf nu foto’s bij de verhaaltjes. Behalve vandaag want we hebben geen foto gemaakt ;-)

We hebben nog lekker gezwommen in het rechthoekige baantjes zwembad en na een half uurtje zwemmen valt India in het water in slaap. Wanneer ik op een ligstoel ga liggen met haar slaapt ze zo verder en zit ik er zeker wel een uur tot ze weer wakker wordt.

Sag

• 23 April 2014 - 07:04

Manon W.:

Hier ook kippenvel... Prachtig! Liefs, Manon

• 23 April 2014 - 07:12

Laar:

Lieve Sag,
    Wat is het toch heerlijk genieten om je verhalen te lezen.
    Zo begin ik steeds mijn dag hier in Israël.
    Super goed die Tobil!!!
    Kun je die in NL ook krijgen? (Met een Nederlandse stem...)!
    Ik hoop het echt want het klinkt fantastisch!
    Geniet nog daar!!!
    Veel liefs Laar.

• 23 April 2014 - 09:45

Ellis:

Wat is dit mooi! Ik had ook kippenvel. Ik kijk nu al uit naar het vervolg. Liefs Ellis

• 23 April 2014 - 10:02

Corine:

Het blijft bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Fijn dat je alles zo eerlijk en mooi beschrijft. Het is net of je er echt bij bent. Geweldig dat India zelf mag kiezen en wat zijn haar zusjes lief.... Trouwens, Een Yoga les voor jou is helemaal geen slecht idee ;)! Dikke kus

• 23 April 2014 - 14:50

Oma Kippie:

Net de aflevering over tobii gelezen. Moest er van huilen. Hoop dat het scepticisme onterecht is. Wat een super apparaat. Nog veel fijne momenten verder. Knuffels van ons beiden voor allemaal.

• 23 April 2014 - 17:26

Sylvia:

Het is geweldig om jullie avonturen te lezen en nu ook te zien!
    Echt super. Geniet er van met elkaar.
    Liefs Sylvia

• 23 April 2014 - 23:27

Nathalie:

GE-WEL-DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 24 April 2014 - 09:57

Eef:

Niks sceptisch zijn, we weten het toch?!

• 24 April 2014 - 10:51

Mieke:

Tranen en ook kippenvel, zo geweldig dit Sag! Wat zien jullie er allemaal blij uit op de foto's......top! XXXXX

• 24 April 2014 - 19:53

Trix Boevink:

Blauwe neus Mel?

• 25 April 2014 - 21:49

Annemieke:

Beetje late reactie, maar wat fijn, mooi, gezellig! Goed dat ze de tobii mag uittesten. Heel veel plezier nog samen.

Annemieke

• 01 Mei 2014 - 15:55

Remco:

Yep, hier ook kippenvel! Aandoenlijk, mooi!
    Geweldig dat Yuna, India lekker motiveert!

• 02 Mei 2014 - 23:33

Leonieke Wiertz:

He Sagra,

Zit op mijn vakantieadres al jouw heerlijke vakantieverblijven te lezen. En als zeer enthousiaste Tobii moeder kon ik niet wachten je te vragen of ze daar ook de filmpjes van Marilou met de Tobii op YouTube bekijken. Op haar Kanaal staan nu ruim 30 communicatiefilmpjes!

Wat een wereld gaat er open voor onze Kids met een Tobii, nog elke dag verbaas ik mij daarover!

Veel genietplezier nog samen,
    Lieve groetjes Leonieke Wiertz