Een dag in de natuur (en auto) - Reisverslag uit Yeosu, Zuid-Korea van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Een dag in de natuur (en auto) - Reisverslag uit Yeosu, Zuid-Korea van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Een dag in de natuur (en auto)

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

16 Mei 2012 | Zuid-Korea, Yeosu

Na een afschuwelijke nacht waarin ik heb wakker gelegen tot 4 uur val ik eindelijk tot 8 uur in slaap. We ontbijten dit keer op een andere plek waar allemaal zakenlui zitten te ontbijten. Het is lekker maar het duurt erg lang voor alles er is. Mel belt ondertussen naar de veerdienst want we willen vandaag naar een eiland varen en van daar als het eb is lopend naar een ander eiland waarop een vuurtoren staat. Het is inmiddels al 10 uur en de persoon aan de telefoon zegt dat we er dan wel om 11 uur moeten zijn. Dat gaat niet lukken, Brida is nog aan het medderen met haar eten en het is wel meer dan een uur rijden. We besluiten bij de receptie van het hotel te vragen wat er dan de moeite waard is om te zien en stellen onze eiland trip uit tot vrijdag.

We krijgen twee tips, een is ook een boottripje naar een eiland waarop een ‘echte’, door Unesco goedgekeurde, dinosaurus voetstap te zien is. We krijgen niet helemaal duidelijk bij de receptie bij welke plek we nu precies op de boot kunnen maar we rijden richting het schiereiland waarop de boot zou moeten vertrekken er zullen toch wel bordjes staan…. Om onze Woori-Woori zover te krijgen om de plaatsnaam die we intypen ook nog op de juiste plek in Korea te plaatsen lukt ons niet. Mel vindt uit dat je ook de landkaart kunt uitzoemen en dan zelf met je vinger een plek kunt selecteren. Dat doen we en we gaan op weg. Het is nog best lang rijden voor het kleine aantal kilometers dat het is. Op het schiereiland aangekomen zien we nergens bordjes dus we rijden maar wat. Het is een mooie omgeving dus het is geen straf. We komen langs wat we later leren een oesterkwekerij een bizarre omgeving waar Brida lekker aan het spelen is. Bij de vuurtoren volgen we een pad naar beneden en komen bij de zee. Er zijn alleen allemaal enge beesten (lees, insecten) die voor ons weg vluchten dus ik vind het er maar niets. Brida valt met haar billen in de zee en heeft dus een natte onderbroek en legging. Gelukkig heb ik een schone onderbroek bij me maar haar tuniek is net even te kort als jurkje dus de mensen die we tegenkomen kijken erg afkeurend naar deze kledingkeuze. We rijden over weggetjes waar onze auto maar net tussen twee muren door past komen dan bij een soort piertje aan en kunnen niet verder. Wanneer we besluiten om maar ergens anders heen te gaan komen we toch nog op de plek vanwaar de boot gaat alleen is er niemand in het gebouwtje dat de kaartjes moet verkopen er hangt een briefje maar dat kunnen wij natuurlijk niet lezen. We spreken twee mensen aan maar beiden spreken geen Engels. Dan maar verder naar tip 2, de groene thee plantage gelegen op een helling met terrassen. Dat heb ik altijd al eens in het echt willen zien net als rijst velden op terrassen in de mist dus een goede tip. We rijden in de richting van Boseong omdat de theeplantage daar in de buurt moet zijn. Onderweg komen we zelfs bordjes tegen van groene theeplantage maar op een cruciaal moment zijn die gewoon weer gestopt. Ik besluit dat we doorrijden naar een andere afslag en dan de weg onderlangs te nemen daar zullen toch ook wel bordjes zijn. We typen de naam van een plaatsje in dat aan die weg ligt en volgen Woori-Woori. Er komen geen bordjes meer maar we komen nog wel bij het strand van Sumun. Op de kaart staat dat dit een echt ligstrand is. Dat zou ook wel mogelijk moeten zijn maar dan moet het toch echt eerst gereinigd worden. Ongelofelijk veel troep ligt er op het strand. We schrikken er eigenlijk best wel van. En dat terwijl de Expo over water gaat en bij de meeste paviljoens over troep en met name plastic in het water waar zoveel zeedieren van doodgaan. Brida vindt het er wel geweldig. We vinden mooie schelpen en ze speelt lekker met stokken in het zand. Wanneer we verder rijden zien we een soort prieeltjes. Waarschijnlijk liggen de mensen hier niet op het strand te zonnen maar liggen ze in de prieeltjes en dan hoef je het strand niet schoon te hebben, of ze maken het strand pas in de zomer schoon. We weten het niet. We besluiten de zee te volgen en de theeplantage maar te laten voor wat hij is aangezien het inmiddels al 6 uur is. Alle twee de tips zijn dus niet gezien wel jammer maar zo zie je maar weer hoe lastig het is als je een taal niet kunt lezen en begrijpen.
Al het strand dat we tegenkomen is vies en de zee is eigenlijk ook vies bruin van kleur. We komen wel langs rijstvelden en ik denk ook wel groene thee velden. Dat ziet er allemaal wel erg mooi en goed onderhouden uit. Wat je veel in de landbouwvelden ziet zijn een soort bulten van gras en een soort grafmonument dingen. We hebben het idee dat die bulten graven zijn maar weten dit niet zeker. Ergens moeten we ook nog eten maar we hebben niet veel trek en wat we tegenkomen trekt ons helemaal niet. Wanneer we via een nieuwe tolweg een uur eerder weer in Yeosu aankomen besluiten we naar de E-Mart te gaan een grote supermarkt ala Carrefour. Daar kopen we brood voor morgen omdat Mel dan om 9 uur al bij de Expo moet zijn en eten we Mac Donalds. We eten echt slecht de laatste twee dagen maar we hadden geen zin meer om weer bij een restaurant te zitten en Brida eet toch niets. Om half 10 zijn we thuis en Brida gaat met Mel in bad. Wanneer ze klaar zijn zien we dat de eindshow bij het grote rad van de Expo is begonnen. Snel rennen we naar het dakterras om de laatste minuten van de show te zien. Het is spectaculair. Er spuit water uit het rad waarop geprojecteerd wordt. Er is een lichtshow en vuurwerk echt geweldig om te zien.
Brida slaapt meteen en ik ga een half uurtje later een poging wagen….

Sag

• 17 Mei 2012 - 15:12

Ellis:

Heb je nog oesters gegeten?

• 17 Mei 2012 - 15:20

Joke:

Wat heb je weer veel te vertellen Sag, mooi om te lezen en de foto's te bekijken.
    Geniet er van samen maar dat doen jullie wel.

• 18 Mei 2012 - 11:43

Kirsten:

Als je het positief bekijkt heb je eigenlijk het echte Zuid Korea gezien. Achter de schremen zeg maar. Daar is ook wat voor te zeggen. Die show moet in iedergeval heel mooi zijn geweest.
    Ik vind het leuk om zo een beeld te krijgen van Zuid Korea.
    Geniet nog even.
    liefs kirry