Family swim - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Family swim - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Family swim

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

03 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen heel rustig aan gedaan. Ik heb lekker gelezen en Mel heeft televisie gekeken met Brida en India, Yuna heeft heel lang geslapen. Toen Yuna wakker werd hebben we verstoppertje gespeeld en is Mel met de meiden in bad gegaan. Brida met haar duikbril op en ze kon goed in het water kijken. Gelunched en toen op naar Li-Na. We kregen een korte instructie van Marco (de hoofd therapeut) dat we niet met onze handen op het luchtgat mochten komen (lijkt me logisch), niet rondom het oog mochten aanraken, niet aan de rugvin hangen en niet boven het water voor haar neus mochten zwaaien omdat ze van vooraf een blinde vlek heeft en het bedreigend over kan komen als ze aan twee kanten iets ziet wapperen. Verder zou de trainer ons instructies geven. We kregen een soort kurk om en zwemvliezen aan. Op het dok vertelde Esther de trainster van Li-Na dat Li-Na in het Seequarium geboren is. Ze heeft een vrij roze buik met vlekken erop en hoe ouder de dolfijn hoe meer vlekken. Ze heeft de navel laten zien en hoe je kunt zien of het een vrouwtje of een mannetje is. We konden haar vanaf het dok al aanraken dat vond ik wel fijn zo wist ik hoe ze aanvoelde. Het heeft inderdaad wel iets van een rubberlaars maar dan zit er ook iets ruws aan de huid (en Eef die natte rubberovenhaai lijkt er best veel op). Ze heeft ons ook de verschillende geluiden laten horen. Zingen, via de mond, sonar, fluiten en scheetgeluiden via het luchtgat, en dj dat kan Li-Na sinds deze week. Toen kregen we eerst alle drie een knuffel van Li-Na. Brida vond het geweldig en gaf ook meteen een kus. Marco zat er ook bij en Mel en ik zouden eerst het water ingaan en dan als het goed ging kon Brida erbij. Toen ging ik als eerste het water in, Mel heeft dieptevrees in het water dus die vond het fijner als ik er al in lag voor hij ging. Toen Mel. We moesten rechtop blijven met ons lichaam en dan zou Li-Na er een paar keer omheen zwemmen om te kijken wie wij zijn. Ze deed dat een keer en toen mochten we haar al aanraken. Toen opeens werd er vanaf het dok verderop gezegd dat we uit het water moesten. Bleek dat Pepito de vader van een ander kindje had gebeten. Ze overlegden met elkaar en het was beter als we later op de dag terugkwamen om half 5 zouden we het dan nog een keer proberen. We gingen mee terug en toen ik erover nadacht wou ik eigenlijk wel even weten of dit normaal is. Dat schijnt het niet te zijn en waarschijnlijk had die man een verkeerde beweging gemaakt of zo.

Dus wij India en Yuna ophalen en hup naar het zwembad. Na een uurtje zwemmen weer terug en toen waren er nog twee gezinnen die gingen zwemmen. Bleek later dat het andere gezin met de gebeten vader ;-) op een eerder tijdstip met GeeGee ging zwemmen de moeder van het overleden dolfijntje.
Marco vond het wel prima als wij het zagen zitten om samen met Brida het water in te gaan, we hadden laten zien dat we het konden alleen. Dus eerst weer knuffelen op het dok en toen het water in. Ik had Brida eerst vast en het is nog best lastig om dan ook te zwemmen met die flippers aan je voeten en Brida met een zwemvest, dus alle lof aan Nicole die dat zo makkelijk doet met India. Het was echt heel leuk om zo met ons drieën met Li-Na te zwemmen. We hebben haar laten zingen en knuffels laten geven, dan moet je met je hand op het water slaan en dan als ze bij je is je arm naar beneden doen, ze komt je dan echt knuffelen. Brida kon het niet uitstaan als ze naar mij of naar Mel ging want zij wou knuffelen. We hebben de stok vast gehouden terwijl ze er overheen sprong tot 4 keer toe. Haar op haar rug gedraaid door haar vin heel voorzichtig naar het water toe te bewegen. Dan kun je haar buik aaien dat vindt ze lekker. Ze is gaan dansen en man wat is ze dan groot als ze zo uit het water steekt. We hebben haar ook haar staart boven het water uit laten doen en wat het leukst, naast de knuffels, was is het meezwemmen. Dan houd je haar rug vast, mag niet aan de vin, dan gaat ze zwemmen en neemt je mee. Het was wel een toer om Brida ook mee te krijgen want je hebt eigenlijk toch wel twee handen nodig om je balans te kunnen bewaren. Op een gegeven moment ging ze best wel hard door het water dat was tof (niet zoals je op foto’s ziet van mensen die met dolfijnen gaan zwemmen hoor) blijkt dat hoe harder je op haar rug drukt hoe sneller ze gaat zwemmen maar dat mag niet te vaak. Op een gegeven moment nam ze ons helemaal mee naar de andere kant van het bad. Dat vond Mel niet zo fijn dus toen is hij afgehaakt met Brida en was ik even alleen met Li-Na, opeens ging ze zich omdraaien op haar rug en gingen we verder terwijl ik haar op haar buik vasthield. Het was leuk dat ze dat zelf verzint. We hebben haar ook even flink bedankt voor wat ze met India doet dat voelde wel bijzonder. Het was een hele mooi ervaring en eigenlijk zou je het twee keer moeten kunnen doen zodat je iets meer gewend bent aan de dolfijn.

We zijn zo een uur in het water geweest denk ik en het was zo voorbij. Toen we weggingen waren er een heleboel mensen van de dolfin academie, de dolfijnen waren naar een ander bassin gebracht en alleen Mateo was er nog die werd klem gezet met een soort stok met net eraan en al die mensen gingen ervoor hangen om hem tegen te houden zo gingen ze zijn wond schoonmaken en verzorgen en hem zijn medicijnen geven.

Als je bij het hek staat komen de dolfijnen naar je toe gezwommen en kijken je dan aan dat doet Li-Na ook steeds als India gaat zwemmen en wij bij het hek zitten heel bijzonder. Geen foto’s van onze swim want wij lagen zelf in het water. Er zijn wel foto’s gemaakt maar die krijgen we vrijdag na de laatste therapiedag.

Toen we klaar waren was het over half 6 en zijn we wat gaan eten bij Augusto’s, niet heel bijzonder maar het uitzicht was top. Het was gelukkig ook niet zo heet meer. Als het goed is, is morgen de hittegolf voorbij, ik hoop het want het is nieta lekker zo heet.

Morgen een drukke dag met veel op het programma.

Liefs,
Sag

• 03 Oktober 2011 - 04:54

Heidy:

Wat een bijzondere ervaring!! Fantastisch zeg. Fijne dag morgen!

• 03 Oktober 2011 - 06:24

Trix:

Wauw zeg, wat een ervaring!Ik zit hier echt even een heel klein beetje jaloers te wezen hoor!Kus, Trix

• 03 Oktober 2011 - 06:51

Corine:

Wauw...!
    Wat fijn dat jullie zo genieten en wat geweldig hoe India overal op reageert. Je ziet op de mooie foto's echt een prachtige gelukkige meid met een liefdevolle familie!
    Wat schrijf je weer mooi Sag, ik kan me helemaal inleven in jullie avontuur.
    Thanx for sharing.............

• 03 Oktober 2011 - 07:49

Irma:

Heerlijk jullie verhalen. Ga ze zo allemaal lezen. Hier in ieder geval de reactie van Arke Fly! Hoe bijzonder...

"Heb t even nagekeken maar alle codes stonden in het systeem. Rolstoel codes en extra bagage. Deze codes lopen allemaal door in dezelfde lijsten bij check in en a/b. Ook hadden ze stoelen gekocht en deze stonden er keurig in. Vind het dus een hele vreemde zaak. Heel apart?!? Voor de terugreis zou het allemaal dus ook gewoon bekend moeten zijn."

Ze heeft een extra aantekening gemaakt voor de terugreis. Dan moet het allemaal goed komen! ;-)
    Irma

• 03 Oktober 2011 - 10:59

Evelien:

Die stralende Brida maakt dit toch ook mooi mee, dankzij haar grote zus!
    Indrukwekkende ervaringen. Hopelijk kunnen we daar straks weer verder op inspelen.
    Wil heel graag meedenken in het belang van India!

• 03 Oktober 2011 - 11:43

Manon:

Stoer hoor, bij zo'n grote dolfijn, maar jullie hebben het maar mooi gedaan! Het ziet er fantastisch uit bij jullie!

• 03 Oktober 2011 - 12:23

Bi:

Zat net te denken: als je voor elke pageview een dubbeltje (mag ook iets meer zijn) kreeg................; dan kon je je eigen dolfijn in de achtertuin houden!!!!
    Mooie verslagen, mooie familie, mooie ervaringen; we zijn trots en blij.
    Goede oefening voor Brida om over twee weken dingen van de bodem van het zwembad op te pakken (zonder duikbril).
    Kregen jullie ook een speciaal gevoel van de dolfijn, afgezien van het feit dat het so wie so een bijzondere ervaring was?

• 03 Oktober 2011 - 13:58

Ellis:

Wat een lef
    Als eerste, en ook nog eens knuffelen en meeliften. Sag ik vind he echt geweldig. kusjes voor iedereen.

Ellis

• 03 Oktober 2011 - 17:43

Caroline:

Wauw! Wat een mooie ervaringen!