Dag 202 in Beijing, 28-03-06 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 202 in Beijing, 28-03-06 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 202 in Beijing, 28-03-06

Door: Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

28 Maart 2006 | China, Beijing

Nou alle plannen die we zondag hadden zijn niet doorgegaan. Mel moest nog veel doen voor zijn werk en presentatie maandag en het was geen lekker weer dus zijn we thuis gebleven. Was evengoed een leuke dag samen.

Gisteren ben ik naar school geweest hoewel ik er weinig zin in had. Ik was een beetje emotioneel maar dat zal wel met de hormonen te maken hebben. Toen ik eenmaal op school was ging het oke. Ik vergeet alleen wel veel woorden het lijkt alsof ik achteruit in plaats van vooruit ga.
7 en 8 april is er een schooltrip en C wil graag dat ik meega maar omdat de juffen mij niet vroegen durfde ik me eigenlijk niet op te geven. C. zei dat ik het gewoon moest doen. Dus ik naar het kantoor zeggen dat ik mee wil. Ze keek me moeilijk aan en vroeg of ik dat wel zeker wist en of ik dat wel aankan. Ik zei van ja en toen zei ze dat ze zich zorgen maakt als ik mee ga. Ik zei dat het oke is en dat ik het wel red. Toen vroeg ze wanneer ik moet bevallen dus ik zei ongeveer 25 mei toen zei ze ' O dat duurt nog 2 maanden.' Oke zei ze toen. Toen ik betaald had en op de gang bij C stond kwam ze weer naar me toe. Ze had het denk ik besproken in de juffenkamer. Ik begreep iets anders maar C zei vandaag dat ze zei dat ik meemocht als mijn man ook meegaat om voor mij te zorgen. Toen zei C. dat zij voor me zorgt en de verantwoording neemt. Toen was het goed. C. legde me uit dat Chinezen geen verantwoording willen dragen voor anderen. Als ik meeging zonder Mel zouden ze zich verantwoordelijk voelen als er iets misgaat en zijn ze bang dat ik kritiek op hun lever omdat ze niet goed genoeg voor me hebben gezorgd. Nu heeft C. gezegd dat zij voor me zorgt en dus draagt zij de verantwoording als er iets gebeurd. Daarom wilden ze Melle ook mee zodat hij het goed zou vinden dat ik meega en hij ook de verantwoording draagt. Ik heb zelf het gevoel dat ik zelf de verantwoording draag maar schijnbaar ben je als zwangere hier een hulpeloos niets zeggend wezen. Nu maar hopen dat alles goed gaat anders zou ik me erg naar voelen. C. zei dat ik me daar niet druk over moet maken en dat als er iets gebeurd we dan wel zien, de westerse manier van denken zeg maar.
We gaan in ieder geval met de trein naar Chengde, dat is een plaats boven Beijing waar je mooie tempels hebt. We blijven daar met z'n allen in een hotel slapen. Er gaan veel mensen mee dus dat is gezellig. Ook Linda en Dan gaan mee en de amish fam. Jammer genoeg gaat Josh niet mee, hij gaat nooit mee op schoolreis ik weet niet wat hij heeft. Hij zegt dat hij op vrijdagmiddag altijd een meeting heeft, zal wel van de kerk zijn ofzo.

Er is veel gaande op school met Elijah. Hij heeft nu iets (wat is niet duidelijk) met Shan en hij staat op het punt om het huis uit te gaan omdat hij het niet meer trekt dat zijn ouders hem constant in de gaten houden. Hij heeft er gesprekken over met Linda en Dan en hij is constant aan het smsen en loopt vaak de klas uit onder de les om met Dan af te spreken in de wc of om te smsen. Alles moet stiekum zodat zijn ouders niets merken. C en ik horen het weer van Linda. Ik ben benieuwd hoe het afloopt ik hoop voor hem dat hij doorzet en dat hij er gelukkiger van wordt want zoals het daar gaat is niet meer gezond. Ze zijn eigenlijk een beetje eng. Ze doen heel aardig maar je hebt steeds het gevoel dat het niet echt is. Als je met Elijah praat heb je steeds het gevoel dat hij dingen achterhoudt en niet laat zien wie hij is. Jammer hoor dat mensen elkaar dat aandoen.

Vandaag ben ik dan eindelijk wezen zwemmen. Het was me wel weer een belevenis.
Ik ben er op de fiets naar toegegaan (die had ik gisteren laten maken voor 80 cent). De tocht erheen was zwaarder dan het zwemmen zelf. Mijn fiets gaat nog steeds in de twaalfde versnelling zeg maar, erg zwaar dus, en er was ook nog tegenwind. Toen ik aankwam moets ik bij een loket buiten een kaartje kopen voor 3 euro, zwemmen is dus duur dat doen ze om niet alle soorten mensen binnen te krijgen. Bij de balie van het zwembad mijn kaartje laten zien en toen 10 yuan borg betaald voor een kluissleutel. Er was een discussie met het balie meisje en de kleedkamervrouw (ik noem die vrouwen, het waren er 3, voor het gemak fuwuyuan, zo worden ze hier genoemd) over welke kluis ze me gingen geven. Uiteindelijk kreeg ik er een maar eenmaal in de kleedkamer moest een andere vrouw haar kluis aan mij afstaan omdat zij een hoge had en ik een lage, vraag me niet waarom. In de , gezamelijke kleedkamer waren allemaal naakte Chinese vrouwen. Aan alle kanten waren kluizen en in het midden stonden banken. Helaas was ik de slippers die ik gisteren had gekocht vergeten en moest dus op mijn blote voeten over de niet zo schone grond lopen. Toen ging ik even onder de douche (die erg lekker was) waar ook allemaal naakte vrouwen stonden naar het zwembad. Daar kwam een badmeester op me af die ik niet kon verstaan. Ik dacht dat hij vroeg of ik Chinees sprak dus ik zei een beetje. Later bedacht ik me dat hij me waarschijnlijk vroeg of ik kon zwemmen. Hij zei dat ik in baan 1 of 2 kon. Toen vroeg hij waar mijn badmuts was. Shit dacht ik bij mezelf had ik die toch moeten kopen, ik wou het gister nog bijna doen in de supermarkt. Ik zei dat ik die niet had en of ik die kon kopen. Hij zei dat ik naar de fuwuyuan moest gaan en het haar moest vragen. Dus ik weer naar de kleedkamer, waar nu allemaal kinderen waren, tegen de fuwuyuan zeggen dat ik geen muts had. Ze zei dat ik die buiten kon kopen. Ik balen dat betekende dat ik me weer moest aankleden. Toen was er een Chinese mevrouw die zei dat ik de hare wel mocht lenen. Dat was wel heel lief. Ik te klooien om dat ding op mijn hoofd te krijgen, lukte niet dus die vrouw het voordoen. Toen eindelijk klaar liep ik weer naar het zwembad. Ik zag terwijl ik door de douche liep de kinderen hurken en plassen op het rooster, mmmmmmm.... erg fris.
Ik wou in het water springen maar de badmeester zei dat ik de trap moest gebruiken. Toen probeerde ik te zwemmen in baan 1 maar daar waren allemaal mensen die niet konden zwemmen en les hadden. Ik kwam niet vooruit en het was nog gevaarlijk ook want ze letten niet op en schoppen je zo. Ik ben dus in baan 2 gaan zwemmen dat was ook niet veel beter maar goed. Toen ik even aan de kant hing kwam die badmeester weer en begon een verhaal over de kinderen en trappen. Ik snapte het niet en dacht dat hij vond dat ik te wijd zwom en de kinderen misschien kon trappen. Later bedacht ik dat hij bedoelde dat ik meer aan de kant moest omdat de kinderen mij konden trappen in mijn buik. Ik word er wel een beetje moe van dat gedoe om dat zwanger zijn. Ik vergeet het af en toe zeker als ik lekker baantjes aan het trekken ben dan hou ik me niet bezig met zwanger zijn. Maar steeds word je er weer opgewezen en dat wordt een beetje irritant. Ze behandelen je echt alsof je ziek en gehandicapt bent.

De kinderen in het zwembad gaan uit het zwembad als ze moeten plassen maar plassen dan in de goot die naast het zwembad is waar ook het water in komt dat over de rand stroomt. Er waren ook mensen die daar in aan het spugen waren. Toen ik er bij nadacht bedacht ik me opeens dat het water dat in die goot komt ook altijd weer in het zwembad komt. Dus eigenlijk plassen en spugen die mensen toch in het zwembad. Toen kreeg ik ook nog jeuk aan mijn been en ik zwom niet meer lekker met al die trage mensen om me heen en ik kon geen kant op. Dus na 3 kwartier ben ik er maar uit gegaan. Onder de douche doen die vrouwen hun badpak uit en zepen zichzelf lekker in. Ik was aan het twijfelen wat ik zou doen. In Nederland ga je niet in je nakie onder die douche maar dat is ook omdat die douche gezamelijk met de mannen is. Uiteindelijk leek het me maar beter om me hetzelfde te gedragen als zij en ben ook maar in mijn nakie onder de douche gaan staan. Je voelt iedereen kijken vanuit hun ooghoeken maar ik moet zeggen ik had er weinig last van zelf. Toen ik me aankleede en aangekomen was bij mijn broek kwam de fuwuyuan op me afgelopen om me te helpen maar daar had ik echt geen zin in dus heb snel zelf mijn broek aangetrokken.

Ik was blij dat ik weer buiten stond. S'middags heb ik koffie gedronken met C en was om 6 uur thuis. Net even wat huiswerk gedaan en straks nog even verder.

Toen ik vrijdag ochtend naar de taxi liep waren er mannen met een tankwagen bezig om de struiken tussen de wegen water te geven. Het water was groen. Het was water met groene verf. Zo proberen ze toch een soort frisse groene bladeren te creeren. Heel apart. Het is wel leuk om te zien dat de bomen weer bladeren krijgen en dat er bomen in bloei staan. In de tuin bij de flat staat de magnolia in bloei en af en toe zie je een boompje met roze bloezem. Ook komen er groene dingen uit de grond. Ik weet niet of het bloemen worden of dat het een soort blad is. Ze waren het bij onze flat wel uit de grond aan het trekken waarom dat dan is weet ik niet want het is geen onkruid. Ze waren ook met de fontein bezig in de tuin dus misschien gaat die binnenkort wel aan dat zou helemaal leuk zijn. Ik mis wel de krokussen en narcissen, tulpen en blauwe druifjes. Die zie je hier niet. Ik ben sowieso benieuwd of er nog bloemen gaan bloeien.

Mel heeft een aardig goede presentatie gehad in Hongkong de klant is wel erg kritisch dus hij is nog lang niet klaar. Hij is nu in Chengdu en ik weet nog niet hoe dat is verlopen. Morgen komt hij weer thuis.

Mingtian jian!
Sa La

• 29 Maart 2006 - 07:35

Bao Rou:

Ja Sag, het is erg stil momenteel. Waar is iedereen? IK mis zelfs mijn FS!
    Niet zo'n frisse boel in dat zwembad. Ik vind het knap van je dat je daar in je eentje naartoe gaat. Je zult als waarschijnlijk enige "foreign devil" veel bekijks hebben gehad, niet in de laatste plaats vanwege je Buik! (Mooie foto, trouwens.)
    Vandaag komt Mel dus weer thuis en hopelijk is alles naar wens gegaan. Hij reist wat af tegenwoordig!
    Het wordt hier eindelijk een beetje lente-achtig. Maar nog wel koud.
    Ik moet nu maar weer verder met de schoonmaak. (I'd still rather be quilting!)
    Heel veel liefs samen.
    B.

• 29 Maart 2006 - 09:34

Ni Bao Rui:

Zijn het toch weer de moeders die de boel aan de gang moeten houden! Hoe zit dat nou met al je fans??? Ik weet dat Sonja op vakantie is. Naar Turkije om de zonsverduistering te zien.I'd rather be quilting as well, maar helaas ik moet stofzuigen enz. Ben nu even aan het spijbelen. Ik dacht vanochtend in de tuin aan de gang te gaan, maar de wind is hier nog erg fris, dus vanmiddag misschien. Geweldig zo'n zwembadgebeuren en inderdaad knap dat je dat alleen doet. Je moet er maar niet teveel over nadenken, dat plassen enzo, in mijn tijd plasten de meeste kinderen gewoon in het zwembad! Ik herinner me dat er op een bepaald moment sprake van was om iets aan het water toe te voegen, dat ging verkleuren als er in geplast werd. Of het een grap was of echt toegepast is weet ik niet. Voor je spieren en alles is het wel heel goed om te zwemmen. Het lijkt me inderdaad vreselijk als je als zwangere zo behandeld wordt. Misschien vinden de chinese vrouwen dat wel heerlijk, de rest van de tijd worden ze vaak minder goed behandeld als ik het goed begrijp. Nog een paar daagjes, dan zitten jullie in het nieuwe appartement. Ik ben erg benieuwd. Oma H. dacht kennelijk dat we het weer te rustig hadden na Kirsten, dus die ging op een stoel staan om er vervolgens van af te vallen. Hele scheenbeen open. Ze moet nu verplicht 2 dagen rust houden van de dokter. Morgen gaan we die kant op, dan zullen we haar weer eens flink toespreken. Niet dat het helpt hoor. Nou kindertjes, ik moet weer huishouden, dus ik eindig maar weer met Liefs uit Lut.

• 29 Maart 2006 - 14:07

Sandra:

ok ik zal ook weer eens meedoen.
    Geweldig verhaal over dat zwemmen. 'k krijg r zin an! Ik vind je een stoer wijf...niet omdat je gaat maar omdat je het doorzet.
    Ik kan me trouwens nog een mailtje van je herineren over het feit dat ze je zo in de watten leggen en dat dat eigenlijk best lekker is. Maar zoals je zelf al voorspelde heeft dat ook zijn grenzen. succes er mee. Nog maar 2 maanden...hihihi
    Als je er gek van wordt gewoon beginnen met puffen, gaan ze vanzelf een blokkie om. Niemand wil namelijk de verantwoordelijkheid voor een vrouw die buiten het ziekenhuis gaat bevallen.
    Hier in het Haagse inderdaad beter weer. Al heb ik mijn winterjas nog gewoon nodig.
    Wij hebben onze reis al helemaal uitgestippeld....NOT. Moeten nu toch echt wel een hotel voor het begin gaan boeken. Nog tips?
    Harro gaat vanavond voor de 1e keer naar een spoed cursus chinese cultuur en taal. In totaal 5X dus die kan straks een goed gesprek met jou en de chinezen voeren. Ik kan helaas niet mee want ik heb dan nog steeds buikdansen.

groejtes,
    Sandra