dag 53 en 54 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu dag 53 en 54 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

dag 53 en 54

Door: MuLan & Sheng Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

30 Oktober 2005 | China, Beijing

Dag 53 en 54 in Beijing

We hebben een heel leuk weekend achter de rug. Het begon al goed met het Cabaret op vrijdag, mar de rest van het weekend hebben we verder nog heel veel gezien en gedaan.

Zaterdag zijn we, na een rustige start 's morgens, in de taxi gestapt met het nieuwe Beijingboek dat ik van Graham heb gekregen. Eerst gaan we naar de lijsten makerstraat om het schilderij van Mama in te lijsten. Hij stond nu aldoor op de boekenplank zonder lijst maar het verdient wel een lijst vonden we. We zijn in deze buurt al eerder geweest, tijdens ons eerste bezoek aan Beijing. We drinken dan ook even een koffie in de lobby van Hotel Prime [waar we toen sliepen] en gaan vervolgens eerst naar de lijstenmaker die destijds ons geholpen had. We gaan daarna nog verschillende winkels in maar vinden niet echt iets passends. Dan komen we in een klein winkeltje waar de vrouw vraagt waar het voor is. We halen het schilderij tevoorschijn en ze pakt wat lijsthoeken. Ze valt zelf erg op goud met enorme versieringen maar dat vinden we niets. Dan pakt ze iets groenigs en dat begint erop te lijken maar is het nog niet helemaal. Dan zegt ze wacht even en loopt de winkel uit. Ze komt terug met een lange stok wat nog een lijst moet worden. Een groenige met een klein gouden randje. Die staat prima dus we kiezen voor die. Het maken van de lijst inklusief het erin doen en een plank aan de achterkant komt op 6,60 euro en het is de volgende dag klaar. Dat is prima, en dus mooi voor elkaar en we vervolgen onze weg.

Na deze lijsten winkel komen we bij schilderszaakjes, waar je terecht kunt voor al het denkbare schildersmateriaal. We willen wat schildersspullen kopen om af en toe in de vrije tijd wat te kunnen schilderen. We gaan er een aantal in maar komen toch weer uit bij een grote zaak waar we tijdens onze eerste Beijingreis ook zijn geweest.

We kopen een stuk of 15 olieverf kwasten, stuk of 6 potloden varierend van b9 tot b3, een houtskoolpotloot en gum voor houtskool, 6 grote tubes olieverf merk Winsor & newton en 6 middelgrote tubes, merk Marie's. Daarnaast een houten palet en 2 doeken en een houten paneel, een potloot vervaagstaafje en plakgum om dingen op de muur mee te plakken. Dit alles koste ons maar liefst 25 euro.

Vol geladen vertrekken we naar de volgende bestemming. Een van de meubel en curiousa markten die in het nieuwe boekje van Grham stonden. Het blijkt echt een van-alles-en-nog-wat markt. Je kunt hier terecht voor meubels [soms antiek, maar ga altijd uit van nep, dat s het veiligst voor jezelf]. Je kunt er beelden kopen maar ook vliegers of stenen of stoffen of prullaria, echt vanalles. Een beetje achterin de gebiedje is het ook nog gewoon een soort vooienmarkt; allemaal mensen met kleedjes hun waren uitstallen. Alleen niet voor heel weinig. Zelfs na hard onderhandelen is het nog niet heeel goedkoop hier.

Het is een grote markt en het is er behoorlijk druk ook redelijk veel blanken. We kopen een soort ronde schijf van speksteen ofzo waarin vormen zijn uitgesneden. We hebben het gekocht voor in ons huis in Alkmaar waar we nu een gietijzeren element voor een ventilatie gat in de eetkamer hebben geplaatst, deze zal veel beter staan. Hij staat nu op de boekenplank waar eerst het schilderij van mama stond en het staat erg leuk. Toen we de markt hadden gezien hadden we reuze trek maar het was nog maar 4 uur, we hadden geen lunch gehad alleen ontbijt dus we lusten wel weer wat. We besluiten om naar een mexicaans restaurant te gaan. Al met al is het half 5 als we daar zijn en bestellen lekker eten. Heel erg veel eten. Het smaakt echt geweldig. Na het eten gaan we rond en voldaan naar huis waar we wat opruimen en wat lezen en computeren.

Vandaag zijn we uitgenodigd om te gaan fruit plukken met een collega van Mel. Om half 10 zouden we worden opgehaald maar het wordt 10 uur. Ze, Alanya, komt met haar man Yin en dochter Cindy aangereden. Ze konden het niet vinden vertelt ze. De dochter is 3 jaar en een beetje verlegen. Het is een eindje rijden en wanneer we bij de tol poorten aankomen staat daar nog een collega te wachten, met ook een dochtertje. Eenmaal bij de bergen aangekomen rijden we nog een tijdje rond. Het blijkt wel dat Yin niet een held is achter het stuur en met het vonden van de weg. Hij is hier al eerder geweest, maar we moeten toch een paar keer heen-en-weer rijden, voordat we de toegangspoort naar het terrein vinden..

We besluiten eerst in het hoofdgebouw/restaurant wat te gaan eten. voordat we de bergen ingaan, op zoek naar de vruchtenbomen. Yin verteld dat de eigenaar van het terrein bhoeddistisch is en de keuken van het restaurant daarop ingericht is; dat betekend dus vegetarisch eten. Niks geen vlees, vis of kip ed. Maar voor de duidelijkheid; ik heb [achteraf gezien] dus nog nooi zo lekker vegetarisch gegeten als vanmiddag!!

ik vervolg dit even later.
Ik zet dit er nu even op, met fotos.

Later !!
Mel en Dag

• 30 Oktober 2005 - 14:53

Jennifer:

Zo wat een leuke dingen zeg die je daar allemaal kan kopen..ik zou er ook hebberig van worden!
    Sag heb je ondertussen al mijn envelope ontvangen?
    Ben een paar dagen niet online geweest, ben nl bij mijn zus in Utrecht geweest, was heel gezellig. Maar dr oudste is wel een boeffie hoor..die kan echt af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen..dan is de baby zo lief vergeleken bij hem hahahahaha
    Verder is alles goed hier!
    Tot gauw weer op msn!

liefs jen

• 30 Oktober 2005 - 14:55

Bao Rou:

We zijn net terug van Schiphol, Kirsten en Lennard uitzwaaien en jullie spullen meegeven. Dacht op tijd terug te zijn om te kunnen chatten, maar onze klokken zijn een uur teruggezet dus scheelt het nu 7 ipv 6 uur - te laat dus. Jullie liggen denk ik al te maffen. Als je dit leest zijn ze al of bijna bij jullie. Alvast veel plezier samen!
    Leuk die foto's van de markt. Vooral die art shop lijkt me een bezoek waard!
    Zie uit naar het vervolg!
    Liefs uit N-V

• 30 Oktober 2005 - 17:15

Corine:

Hallo
    Wat gezellig dat jullie visite krijgen/hebben uit Nederland. Kun je eens lekker opscheppen wat jullie tot nu toe al weten/kennen. Dat is al heel wat als ik zo de verhalen lees. Vandaag was een hele lekkere dag en we zijn naar Artis geweest. Morgen weer werken en dan is de vakantie weer voorbij. We ( Selma, Anje,) gaan binnenkort met Eva uiteten in Haarlem. Lijkt me wel gezellig. De plannen voor Peking nemen steeds vastere vormen aan we zitten alleen nog even met de exacte datum. Het is toch nog steeds goed dat we eind mei langskomen? De oppas is in ieder geval al geregeld nu de vrij dagen van Frank nog. Hebben jullie ook een voorkeur voor een datum? Nou ja ik hoor het wel. Veel plezier met het bezoek en ik probeer je snel te bellen. Dikke kus! Corine en Frank en natuurlijk Sven. Die groeit echt als kool en begint al aardig te praten en is bijna altijd vrolijk.

• 30 Oktober 2005 - 17:42

Sonja:

Gisteren zijn we om half acht uit l'Escala vertrokken, na een heerlijk weekje Catalunya.We hebben al bijna geboekt voor nog een week in het voorjaar, twee weken in de zomer en opnieuw in het najaar. Bijna, want in het voorjaar heeft Herman's moeder ons uitgenodigd voor een weekje Lanzarote, en dat vind ik nog aantrekkelijker. We kwamen gisteravond om ongeveer half tien thuis, en we zijn vrij vroeg gaan slapen, maar vanochtend heb ik een plek op de computer veroverd en heb jullie belevenissen gelezen. Na een dag van wassen draaien, drogen en opvouwen, en tussendoor heb ik in de zon op het terras kunen zitten (ik heb volgens mij nog nooit op 30 oktober thuis in de zon kunnen zitten) neem ik even de tijd om te mailen. Over dagelijkse gebeurtenissen: gisteren had ik een heel raar ongelukje: ik trok een sok uit en opeens stond het topje van mijn middelvinger haaks op de rest van de vinger! Om over na te denken: wat heeft Confucius te maken met confused? Veel groetjes vaneen trouwe lezer,
    Sonja

• 31 Oktober 2005 - 20:15

Malio:

he hallo.

toffe foto's zo elke dag doen das supper

effe weinig tijd want donderdasg tentamens en ik ben ook nog druk als aankomend vastgoedmagnaat

veel plezier met zus en co
    ik lees het allemaal wel

mazzel