Tot dag 52 in Beijing van MuLan (29 -10) - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Tot dag 52 in Beijing van MuLan (29 -10) - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Tot dag 52 in Beijing van MuLan (29 -10)

Door: MuLan

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

29 Oktober 2005 | China, Beijing

Ik lig nog een beetje bij te komen van een zware dag gisteren, de hoofdpijn is alweer wat gaan zakken en in het teken van lekker even rustig aandoen, een mooi moment om de gebeurtenissen van de laatste tijd te beschrijven. Met als hoogtepunt gisteren, wat me een stevige koppijn heeft opgeleverd, waar ik dan mee zal gaan beginnen.

Even achtergrond.

Afgelopen disdag heb ik een presentatie gegeven aan de directie van de organisatie XiDan. Een retailgroep die een supermarktketen wil gaan openen. HuanYang heeft de eer om deze te gaan ontwerpen en realiseren voor ze en dat betekend dat Huan Yang van de grond af een nieuw concept en ontwerp, een nieuwe supermarkt merk kan gaan ontwikkelen. Ze zijn hier al mee bezig van voordat ik er was, er zijn al 2 presentaties geweest, maar ik was nu gevraagd in te stappen. Wat ze bij die 2 presentaties hebben laten zien is hoe je alle functies die in de winkel moeten komen, een plek kunnen krijgen en beelden laten zien van ideëen van inrichting. Even voor de duidelijkheid; ze hebben totaal niets van een eigen concept, idee of merk laten zien. Dat is dus ook een van de grootste makken van ons bureau; geen idee hoe je een concept opbouwd en met een goed gestructureerd verhaal aan het ontwerpen gaat, en bij de klant aankomt.

Ik heb dus geprobeerd om voor de 3e presentatie wel een concept op te bouwen, en de ontwerpers zoveel mogelijk aangestuurd om zich te houden hieraan tijdens hun ontwerpen. Het creëeren van een concept uit de gegeven rommel is re-de-lijk gelukt en de ontwerpen waren ook re-de-lijk gelukt. Qua ontwerpen nog niet de hele winkel gedetailleerd uitgewerkt, maar wel eigen sferen en richtingen neergezet.

Maar goed de presentatie is goed gegaan en de klant was blij. Nu dus de taak om van sferen naar gedetailleerd ontwerpen te gaan. Afgelopen week, na de presentatie heb ik de ontwerpers gevraagd om ieder een aantal supermarkten te bezoeken en te kijken, analyseren en fotograferen, zodat ze goed voorbereid zelf aan het ontwerpen kunnen gaan.

Zelf ben ik met Calvin en de klant gisteren dus een 5-tal supermarkten langsgegaan. Om zelf te kijken en analyseren en te kijken wat de klant zelf belangrijk vindt en wat niet. Er waren in totaal 3 managers van XiDan bij en na 3 supermarkten was het tijd om te gaan lunchen.

Lunchen en socializen hoort dus erg bij het klantrelatie gebeuren en gebeurd dan ook bijna altijd redelijk luxe en bijna altijd word er een aparte ruimte genomen in het restaurant. Nu ik er als blanke vice creative director gedoe erbij zit, ben ik veelal het onderwerp van gesprek. Waarvan maar een gedeelte door de tol vertaald kan worden trouwens omdat het zo snel gaat, maar goed. Het gaat dan over hoe lang ben je hier, wat vindt je van China, blablblabala. Terwijl het eten werd binnengebracht en de mannen met een biertje [behalve Robert, volgens mij is hij geheelonthouder ofzo] gezellig aan het kletsen waren ging het gesprek op een gegeven moment van het bier naar 'wat er voor drank dan uit nederland kwam'. Nou, bier..maar ook bijvoorbeeld Hooghoud 'uut Gun' zei ik. 'Heb je dan wel eens MauTai gedronken?' zeiden ze. 'Nou dat moet je dan wel gedronken hebben, net zo goed als je de muur moet hebben gezien' En er werden meteen 2 flessen besteld, voor mij en voor 1 van de managers die werd bewogen om mij niet alleen te laten drinken. Het waren kleine flesjes, gelukkig, dacht ik, maar 200 cc. Een longdrinkglas vol hoeveelheid. Goed het flesje bekijkend bleek het wel even iets anders te zijn dan Hooghoud; 58% alcohol...

Om het voor de rest even samen te vatten; ik mag geen gezicht verliezen en wil de klant blij maken met HuanYang en met mij, dus iedere keer als die manager het glas hief en dronk, dronk ik mee....tot hij leeg was...ik ben daarna nog even tussendoor naar de wc gegaan 'om te plassen' ..NOT... ik moest die alcohol weer snel kwijt, want het was maar lunch en we moesten nog 2 supermarkten en ik moet ook nog eens nuttige dingen zeggen zegen de klant als we erdoorheen liepen. Ik hoop dat het plaatje duidelijk genoeg is, want ik laat het hierbij hierover. Ik heb me in ieder geval goed bewezen een man te zijn [zeiden ze] en ze waren 'moved' dat ik met vriendin helemaal naar China was gekomen en nu hen kon helpen aan een nieuwe supermarkt keten [zeiden ze]

Ik heb me goed gehouden de rest van de dag, en ik heb ook nog echt genoten van het Cabaret, maar was heeeel erg blij thuis te komen daarna en mn bedje in te kruipen..

Vorig weekend, hebben jullie kunnen lezen, is er niet heeel veel gebeurd, maar stond in het teken van rusitg aandoen, lekker naar de markt in het park [coole MAO posters gekocht] filmpjes kijken etcetc.

Doordeweeks zijn we 's avonds nog beiden redelijk moe, soms gaan we even uit eten, maar vaak lekker niks, of lekker chatten met het thuisfront. Vaak met de webcam, waardoor we soms gewoon echt heel dicht bij elkaar bent. Erg fijn al die technologie. Als je we webcam aanhebt en dan ook nog even belt is het helemaal dichtbij!!

Ik hoop [maar verwacht ook wel] dat die moeheid vooral wennen is. Ik wil ook lekker samen meer dingen van de stad gaan ontdekken. Sag heeft vandeweek een boek over Beijing gekregen van een medestudent, met heel-erg-veel informatie over leuke plekjes, winkels, straatjes etcetc. Kunnen we lekker samen doorwerken!

Misschien gaan we strakjes er al even opuit. Morgen in ieder geval misschien met collegas van mij de stad uit om ergens vruchten te gaan plukken. Maar wel net als toen Sag met de mensen van de Universiteit; gewoon lekker voor jezelf plukken en voor de rest gewoon lekker gezellig, kletsen. Ik word vanmiddag gebeld of dat doorgaat.

Heb ik al gezegd hoe trost ik ben op Sag haar studie inzet, en hoe goed IK vindt dat het gaat? Kijk maar naar het plaatje, dat zijn de teksten die ze gewoon al kan lezen. Onbegrijpelijk toch?

[oeps, ik zie net dat we geen fotoruimte meer hebben. ik ga vandaag bijbestellen. ik hoop zo snel mogeljk weer fotos te kunnen plaatsen..]

Naast de weekenden en avonden is er voor mij natuurlijk alleen het werk dus daar valt voor mij het meeste over te vertellen. Maar omdat dat nu al het meeste van deze tekst is laat ik het bij het bovenstaande...Wacht nog éen ding dan en dan is het genoeg.

Ik heb de afgelopen tijd mijn gedachten laten gaan over public relations voor het bedrijf, zoals ik in het vorige bericht ook zei. Ik heb die gedachten gestructureerd en een presentatie voorbereid om te vertellen hoe belangrijk het is voor Huan Yang om, als ze zich willen profileren als bureau van Internationaal Niveau, ze ook op zo een niveau zichbaar moeten zijn, in alle facetten van hun zaken. Van business cards, tot briefpapier, van perspublicaties tot website etcetc.

En ze verteld daat al deze zaken onder de verantwoordelijkheid moeten vallen van een nieuw onderdeel van de Huan Yang Groep; een afdeling Public Relations. Daarbij een idee gegeven hoe zo een afdeling eruit moet zien en een planning voorstel gedaan voor oprichting van de afdeling en voor het opzetten van de corporate identity, website etc.

Was erg goed ontvangen; tijdens de afgelopen jaarlijkse vergadering was al besloten dat ze een deel van hun winst wilden steken in een toegevoegde waarde voor het bedrijf creëeren, en dit was eigenlijk precies wat de directeur zocht, of bedoelde. Hij was erg blij te zien dat ik het bedrijf zo goed had geanalyseerd en de behoefte helder uiteen had weten te zetten, met een duidelijk antwoord erbij. Hij zou deze, westerse, ideëen meenemen wanneer de oprichting van de afdeling in gang gezet zou worden...

Dat gaf wel een goed gevoel...


Volgende keer vertel ik weer meer over belevenissen. Van het werk, maar ook daarbuiten hoor!!!!

Mingtian jian!

[ ps, op bovenstaande na nog steeds, Melle - Chinees 0 - 0 ]

MuLan

  • 29 Oktober 2005 - 09:48

    Dieuwke:

    Zeg Mel, jij hebt toch ook op de Kunstacademie gezeten? Moest je daarvor eerst nog een Mavo hebben gedaan.(Nu VMBO, dus...)
    Die kans bestaatdat ons Geertje er ook naar toe gaat....Die kan tekenen! Bangelijk mooi!! Na tekenen , maar ook gewoon...uit het koppie.....die zijn echt mooi om te zien. En dat voor haar leeftijd. Ze heeft al wel gezegd dat ze naar de kunstacademie wil.....Dus, dat stimuleren we, zover als dat mogelijk is.

    Groetjes, Dieuwke

  • 29 Oktober 2005 - 19:03

    Ni BAO Rui:

    Nou Mel, ik ben niet alleen trots op Sagra, die die onbegrijpelijke tekens kan lezen, mar ook op jou. Dat je naast het ontwerp gebeuren ook nog kans ziet om je te verdiepen in de PR, dat moet toch heel wat energie vreten, geen wonder dat jullie beiden moe zijn. Wel een gedoe om te bewijzen dat je een "echte man" bent. Zo',n "plasje" tussendoor moet je ook maar kunnen. Hopelijk hoef je je op dat front niet al te vaak te bewijzen. Liefs uit Lut

  • 29 Oktober 2005 - 21:01

    Malio:

    he hallo,

    was ik maar Mel!
    lekker zuipen op je werk, daarna lekker winkelen in een suppermarkt en dan vertellen tegen de baas wat tie moet doen om een grote jongen te zijn

    JIJ BENT DE MAN!!!!!!!!!!!!

    nee dan hier, hele dag heerlijk weer, met Megan naar haar eerste zwemles geweest, toen opa op visite, nieuwe pc voor mijn ma in orde gemaakt, naar het strand, eten en het is weer avond
    duiken ging vanavond potjandossie niet door want mijn buddy had zieke kinderen

    life sucks als je een ouwe lul met kinderen aan het worden ben, nee dan Mel de man! lekker in sjina aan het werken

    Is inderdaad wel snel in 4 dagen een pakje sturen
    moeten volgende keer eens grotere pakjes proberen en daarna containers.

    wat hebben die sjineesjes nodig waar wij veel van hebben?
    drugs?, nee hebben ze zelf
    fietsen?, blijkbaar ook
    water en dijken? nee maar daar is de prins al voor geweest
    wat we wel veel hebben en waar vanaf moeten zijn al die irritante nederlanders
    dus stel ik voor om in de mensensmokkel te gaan, als iedereen hier op het forum zijn of haar buurman/vrouw in de container pleurt dan zijn we van een aantal problemen af
    files weg
    zeikerige buren weg
    door minder klanten wordt de AH misschien wat goedkoper (of niet)
    en is er meer lekkers als het sinterklaas is

    hoezoo een stukje onzin wegschrijven zo laat op de zaterdagavond

    maak eens een foto van die onbekende vrucht trouwens, is wel grappig om te zien

    Megan was al geweest naar die film van sinterklaas en die vond hem wel leuk, als je 4,5 jaar ben dan is natuurlijk alles in de bios leuk, maar toch

    Sag, kan je nog eens van die sjinese dingen laten zien, als wij nu eens een tekst geven kan jij dan vertalen
    lijk me leuk als we dan de lokale sjinees binnenlopen en ik heb een t-shirt aan waarop staat "alle sjinezen zijn klotekoks!"

    ik heb trouwens nog wat serineus, ik denk er over om me te verdiepen in het huisjesmelkjen
    ik ga uitzoeken hoe ik met een een eenvoudig ondernemingsplan een bank bereid kan krijgen om geld beschikbaar te stellen om een pand te kopen en op te knappen en dan studenten er in

    of ik het dan uitvoer is nr. 2 maar het is interisting idee
    er staat hier sinds kort een oud bankgebouw te koop in de binnenstad voor niet al teveel en daar kan je een heleboel studenten in krijgen maar dan moet er ook wat meer verbouwd worden, das van een hoger niveau vergeleken met een huisje

    wie weet wat er uit komt, misschien word ik nog eens vastgoedmagnaat of anders simpel failliet

    dus ouwe bedrijfsgoerroe als je nog tips heb, graag

    mazzel

  • 30 Oktober 2005 - 11:23

    Bao Rou:

    Nu pas kans gezien je verslag van gisteren te lezen. Wij waren gisteren de hele dag de hort op, tot 's avonds laat.
    Had ik al eens gezegd dat wij zo verschikkelijk trots zijn op jullie? Nou bij deze!
    Jullie zijn kanjers!
    Tot chats. Liefs uit N-V

  • 30 Oktober 2005 - 11:56

    Malio:

    he schoonmamma!
    ben je dan ook trots op mij?
    ik bedoel al die lieve kleinkinderen das nog eens een prestatie!

  • 30 Oktober 2005 - 18:24

    Bao Rou:

    He Malio! ik zou niet willen dat je je achtergesteld voelt hoor, dus voor wie het weten wil, ik ben ook reuze trots op FS, LD en de LKK!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 315426

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: