Dag 24 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 24 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 24 in Beijing

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

30 September 2005 | China, Beijing

Hartelijk bedankt voor de vele tips voor mijn obstipatie. Ik heb natuurlijk niet alles in huis wat jullie opnoemden maar heb vanmorgen gegeten: een grote mandarijn met wit, een stuk vrucht waarvan ik de naam niet weet met een knal roze buitenkant en een wit met zwarte zaadjes binnenkant, een kop lauw water en een grote hand door mij gewassen rozijnen. Nu afwachten of het helpt.

De irritante flapdrol was vandaag weer aanwezig op school, het was helaas weer gedaan met de rust. De vrienden zijn vanmorgen op de taxi gezet naar het vliegveld. Het is interessant om voor jezelf na te gaan waarom je iemand nu irritant vindt. Ik vind hem irritant ten eerste om zijn stemgeluid. Hij praat heel zachtjes en op voor een jongen vrij hoge toon. Als hij Chinees praat praat hij vrij snel (de rest van ons loopt moeilijk te doen met de uitspraak en de tonen) en het is bijna altijd goed hij hoeft het bijna nooit over te zeggen. Vandaag heb ik eens opgelet of het echt wel goed is hoe hij het zegt en ik moet concluderen dat dat zo is. Erg knap wel hij doet het snel waardoor de tonen niet zo overduidelijk zijn als bij ons het geval is maar hij zegt ze wel goed. Waarschijnlijk zoals de Chinezen zelf ook spreken als het snelgaat. Maar het toontje waarop hij het doet vind ik erg irritant en er zit ook nog een Amerikaans zinsgeluid in. Dat kan ik niet precies omschrijven maar je kunt je er denk ik wel iets bij voorstellen. Ten tweede vind ik zijn onbescheidenheid irritant. Dat is iets wat ik heel vaak heb en me ook al heel lang afvraag waarom ik dat heb. Hij laat zo duidelijk merken dat het voor hem allemaal zo makkelijk is en hij maakt zo vaak zinnen die niet nodig zijn maar wel allemaal woorden bevat die wij niet kennen. Hij was natuurlijk 2 dagen niet geweest en hij deed heel noncelant (gek woord weet niet of het nu goed is geschreven) waardoor hij juist een paar fouten maakte ook dat vond ik weer irritant. Misschien ben ik een persoon die dingen snel irritant vind. En misschien gebruik ik het woord irritant te snel. Melle vindt iets irritant als iets heel irritant is maar ik weet niet een ander woord wat ik kan gebruiken in plaats van irritant.
Waarschijnlijk zit er bij mij ook wel een soort jaloezie bij mijn irritant vinden van Elyah omdat het hem zo makkelijk afgaat. Maar dat is het zeker niet alleen. Ik vind het namelijk erg knap van hem dat hij het allemaal zo goed doet in die korte tijd en dat wil je denk ik niet zien als je alleen maar jaloers bent. Ik kan er gewoon slecht tegen als mensen zo overduidelijk laten zien als ze iets goed kunnen en daar op een bepaalde manier bij kijken. Is moeilijk uit te leggen.

Nou ja een heel verhaal wat jullie misschien wel helemaal niet interessant vinden maar wat wel door mijn hoofd gaat vandaag.

Ik verbaas me toch iedere dag weer als ik op mijn fiets zit over de Chinese gewoontes. Vanmorgen kwam ik langs een kleine vrachtwagen die geparkeerd was langs het fietspad vlakbij de Stinkstraat. Een van de achterdeuren stond open dus keek ik naar binnen. Er lag een berg spullen in waarvan ik niet kon onderscheiden wat het allemaal was en er lag een man te slapen vlakbij de opendeur. Toen ik goed keek zag ik verderop nog een man slapen en boven op de berg langs de kant nog een man. Heel vreemd liggen ze daar allemaal achterin dat vrachtwagentje te slapen. Liggen ze daar al de hele nacht vraag ik me dan af of komen ze heel vroeg om een plekje te hebben voor de wagen en gaan ze dan slapen?? Ik kom ook vaak lang bouwplaatsen dat is ook apart want ze hebben hier ook van die bouwketen net als bij ons (waar bij ons de projectleider zit om de plannen te bekijken enzo) meestal 2 lagen op elkaar. Daar wonen de arbeiders gewoon in hier. Vandaag zag ik een vrouw uit een van die keten komen met een stapeltje was. Ze liep door de blubber (het heeft gister natuurlijk de hele dag geregend). Waar zou die vrouw nou die was gaan doen? Hoe laat staan de mensen op om te gaan majongen aan de kant van de weg? Ik zag bij ons in de straat een man met een hele oude weegschaal zitten met een vrouw erbij die haar hond liet wegen. Zou die man daar iedere week om die tijd komen ofzo zodat je dingen kunt laten wegen? Of is hij een dierenarts die de dieren dan ook meteen weegt? Zo vreemd allemaal.

Vandaag ben ik na schooltijd niet gaan eten ik had geen zin, ik ben gaan fietsen. Eigenlijk wou ik graag de Walmart vinden omdat ik mijn klasgenoten daar veel over hoor praten. En die moet ergens voorbij de derde ring liggen vanaf school naar het noorden. Dus ik op de fiets een heel stuk voorbij de derde ring gereden en ik kwam op een gegeven moment een billboard tegen met reclame voor de walmart erop maar ja of ik nu links, rechts of rechtdoor moest dat wist ik niet. Ik besloot het idee maar te laten varen en ben naar rechts gegaan in de richting van mijn huis. Ik durfde niet door de hele smalle straten te gaan omdat ik best ver van huis was en geen zin had om te verdwalen. Op een gegeven moment fiets ik naast het Bird park waar ik met Mel ook geweest was alleen was dit een ander stuk. Ik wist dus dat als ik die maar volgde ik vanzelf bij bekend terrein uit zou komen. Dat was nog een pittig eindje rijden. Ik kwam langs een outletstore die in een vroegere moskee was gevestigd, zag er wel interessant uit maar het was aan de andere kant van de weg en er waren wegwerkzaamheden dus ik moest, vond ik zelf, teveel omrijden om er heen te gaan maar het is wel leuk om een keer te doen, met Mel misschien. Uiteindelijk kom ik langs het grote overdekte marktterrein (de hele grote zwarte markt weten jullie nog wel?) waar Mel en ik onze pannen hebben gekocht. Ik besluit een andere weg te nemen dan toen en ga daar rechtdoor. Op een gegeven moment denk ik niet meer rechtdoor te kunnen maar zie toch een klein straatje. Dit straatje gaat nog langs een stukje Bird park, maar dan de andere kant, en langs nieuwe flats. De weg is niet geasfalteerd dus ga ik lekker door de blubber. Het straatje wordt steeds krapper maar eindigd uiteindelijk weer bij een grote weg. Dat is hier erg grappig je denkt soms dat een weg nergens heen gaat maar uiteindelijk ben je zomaar weer in bewoond gebied. Ik besluit nog een straat verder te rijden en denk dan de naam van onze supermarkt straat te herkennen en ga rechts. Werkelijk alle straat namen lijken op elkaar en de meeste bestaan uit 4 stukken bijvoorbeeld, Yong Xie Gong Daije, dat maakt het erg moeilijk om een wegnaam te onthouden. Het is in deze weg een zootje ze zijn ermee bezig dus autos, vrachtwagens en fietsen krioelen allemaal doorelkaar. Dan heb je ook nog spookfietsers dus het schiet niet op. En opeens herken ik de megaschoenenwinkel in onze supermarkt straat. Het is ongelovelijk maar ik ben gewoon in een keer goed naar ons huis gereden. Ik besluit dat ik dat en het begin van onze vakantie mag vieren en ga naar de bakker. Je kunt bij deze bakker ook brood krijgen (gewoon dat toast spul geen lekker half meergranen volkoren hoor) maar het meerendeel van wat ze maken is koekjes, cakes, onwijs lekker uitziende taarten en hartige broodjes. Ik zie mensen met een dienblad lopen met daarop hun aankopen. De meesten hebben ook een tang om de koekjes, die los liggen, te kunnen pakken en een zakje om ze in te doen. Ik kijk rond maar zie niet waar je dat kunt krijgen. Ik neem een doosje voorverpakte koekjes, en drie voorverpakte plakjes cake (best prijzig ongeveer 18 cent per stuk) een soort koffiebroodje en wil dan toch voor straks, aangezien ik nog niet heb gegeten, een op een tosti lijkende sandwich. (moet nu opeens aan die sandwiches denken uit Den Haag bij Silly's Symphonies, oh die zijn lekker en daar heb ik trek in.....) Maar ja die ligt niet verpakt dus zal ik toch zo'n zakje moeten. Ik loop naar een meisje dat niets te doen heeft en maak een zakje gebaar en wijs op de broodjes. Ze pakt een tang en een zakje en stopt hem erin. Klaar afrekenen en wegwezen. De schade is 2 euro en 8 cent, duur voor hier maar kan me niet schelen vandaag. Ik heb bij elkaar ongeveer 1,5 uur gefietst dus mag ik best iets lekkers. Thuis eet ik het koffie broodje en de sandwich op. Helaas zit er in de middelste laag van de sandwich een soort gedroogd vlees wat een beetje zoetig smaakt. Ik haal die laag weg en neem alleen de ham en het kaas gedeelte en het is best lekker. Ik lees een stukje in mijn boek en val dan in slaap. Als ik wakker wordt om 5 uur eet ik de helft van ieder cakeje op (ze zijn heel klein hoor ongeveer 6 a 7 cm) ze zijn erg lekker. De andere helft is voor Melle als hij thuis komt. Ik ben benieuwd naar de koekjes en ik maak het doosje open, komt er me toch een ui geur uit. Blijken het ui koekjes te zijn die ook nog een beetje zoetig smaken. Heel gek. Lekker slecht dus allemaal maar het is vakantie dus het mag. Gevolg is wel dat ik nu niet echt meer trek heb in avond eten. Maar goed dan moet ik maar even trek maken want ik moet nog wel een beetje groente naar binnen werken. Ik denk dat we ergens gaan eten ik heb in de supermarkt straat nog andere eettenten gezien waar we nog niet zijn geweest.

Nou verder niets te melden behalve dan dat er een onwijze slag in mijn achterwiel zit de velg is helemaal gedeukt. Ik fietste namelijk langs wegwerkzaamheden op een smal stukje. Rijdt er een brommer achter me die gaat toeteren hij rijdt heel dicht op me dus ik word er zenuwachtig van en rij dus lekker hard door want hij kan er niet langs. Zit me er toch opeens een gat in de weg niet normaal. Dus ik probeer nog te remmen maar ja die doen het niet goed dus ik knal me daar toch in dat gat met mijn wielen. Daar kan mijn famous brand dus niet tegen en nu fietst hij een stuk minder lekker. Maar ja dat hoort er allemaal bij.

Vandaag dus een heel stuk geouwehoer en gezemel maar goed vrijdag a.s hebben we weer hele andere verhalen. Echte belevenissen dan want jullie gaan even een weekje niets van ons horen. We vliegen morgen om half 12, bij jullie dus half 6 smorgens (jullie liggen dus hoop ik nog te slapen als wij in het vliegtuig stappen.) en als jullie wakker worden zijn wij op een prachtige plek aangekomen en liggen naar ik hoop op een prachtig zandstrand te kijken naar een helder blauwe zee........ We komen donderdagavond weer thuis. We zijn altijd benieuwd naar jullie belevenissen in de komende week dus schrijf lekker op de site dan hebben we wat te lezen als we terugkomen.

Ik geef jullie geen woord vandaag want het is vakantie jullie moeten natuurlijk wel de reeds aangeboden woorden revielen (zo zeggen ze dat op school).

Wij wensen jullie veel plezier deze week, denk maar aan ons als je op je werk zit of in de file staat. Heel veel liefs

Mulan en Shang Sa La

  • 30 September 2005 - 13:32

    Caroline:

    Hoop dat je genoten hebt van je vrije dagen, hier is het ondertussen wat minder warm en het regent en onweert de laatste dagen regelmatig. Het lijkt dus echt herfst te gaan worden. binnenkort moet ik weer aan het werk, maar heb daar echt nog geen zin in! Ik hoor Saartje, dus ze is wakker, ga ik snel afronden en naar haar toe! Groeten van caroline.

  • 30 September 2005 - 13:37

    Malio:

    he lui alvast een prettige vakantiegewenst
    is het geen idee om een laptop mee te nemen, in dat hotel hebben ze vast wel verbinding
    wat moet ik anders de hele week

    ik dacht ik ga niet reageren op sagra´s verhaal over de klassenerd, maar toch efe dan

    vraag je nu eens af waarom die kerel bij de losers zit als hij toch zo goed is
    gewoon omdat het een hele grote scheiterd en een schijterd is die zich heel wat voelt als middelbare scholier in een basisschool klas

    gewoon niet meer aan denken en alleen aan je zelf

    kan je je voorstellen dat je over een half jaar het antwoord weet op alle vragen op straat
    zoals wat doet die weegschaalman?
    waarom houden ze in china een gangbang in een klein vrachtautotje?
    moet je altijd een broodjestang op zak hebben, etc?

    knap hoor de weg vinden in zo'n stad, je lijkt Ian wel maar dan iets anders (grapje Ian!)

    heb je nu nog geen goede plattegrond van de stad gevonden?

    wij hebben net popcorn gemaakt en nu staat Nemo op in de huisbioscoop
    dat geeft weer wat rust in de tent

    groeten,

  • 30 September 2005 - 17:28

    Bao Rou:

    Jullie liggen nu waarschinlijk op een oor, maar hopelijk lees je dit nog voor je vertrek. Wij wensen jullie heel veel plezier en goed weer. We zien uit naar veel mooie fotos. Ik zal Yan Nu opdracht geven om eens wat te schrijven terwijl ik in Drenthe zit! Geniet maar van de zon en de zee, nergens aan denken en lekker uitrusten!
    Veels liefs uit N-V

  • 30 September 2005 - 17:40

    Jennifer:

    Sag en Mel,

    Een hele fijne vakantie en geniet van al het moois dat jullie daar zullen gaan zien en rust lekker uit!!

    liefs, jen

  • 01 Oktober 2005 - 21:32

    Malio:

    wat moet ik nu in mijn uren van eenzaamhedi tussen leren, voeden en slapen in?
    chatten met schoonmama, bierdrinken, televisie kijken?
    wat een ellende, kom snel terug want het lijkt wel of er niks gebeurd in de wereld

  • 02 Oktober 2005 - 16:27

    Corine:

    Hallo vakantiegangers
    lekker hoor even een weekje genieten, dat mag wel na zo'n intensieve periode. Goh Shang Sa La wat is het voor jou moeilijk op school. Ik weet hoe je je af en toe voelt. Ik had op school ook van die momenten dat iedereen het zo snapte en ik niet. Ik werd er ook ontzettend onzeker van en kon wel janken. Ik ben ook wel eens de klas scheldend uitgelopen en iedereen kon van mij opvliegen. Dat was op de Pabo tijdens de rekenles, ik kwam er op den duur wel uit, maar het duurde even wat langer. Toch is het allemaal goed gekomen en het gaat jou ook zeker lukken!!!! Als jullie het leuk vinden willen we eind mei, begin juni langskomen. Het ligt er natuurlijk even aan hoe de bevalling enzo verloopt en of Frank vrij kan krijgen. Het leuke is dat Ellis dan misschien met ons meegaat!De kinders gaan dan naar oma en opa. In ieder geval dat is nog zo ver weg maar we hopen erg dat het doorgaat. Op school hadden we een brandoefening en Ellis en ik moesten kijken of alles nog klopte, kregen we het alarm niet meer uit! Wij hadden als enigen erg veel lol maar een aantal collega's vonden het iets minder. Na zo'n 40 minuten is het toch gelukt en kon iedereen weer in stilte verder werken. Goh ik weet nu even niks meer te schrijven en hoop dat jullie lekker uitgerust zijn en ik beloof dat ik wat vaker ga reageren!
    Dikke kus Corine

  • 02 Oktober 2005 - 17:54

    Manon:

    Hee lieve Sag en Mel, zit vandaag weer voor t eerst achter de comp. Gelukkig maar, want jullie gaan dus lekker op vakantie. Heerlijk voor jullie, dat hebben jullie pas echt verdiend. Lekker niksdoen en uitrusten!
    Mijn neusoperatie is goed gegaan, vandaag deed alles eindelijk wat minder pijn en krijg ik weer wat energie (denk toch dat de narcose nog in mn lijf zit). De rest van mijn horrorverhaal (ben jij gek op he Sag!) zal ik uitgebreid naar jullie mailen.

    Geniet van jullie vakantie!
    Veel liefs, Manon (en Edwin en Jesper natuurlijk)

  • 05 Oktober 2005 - 17:33

    Yan N-V:

    Leuk vakantie gehad-zon en strand,hier in Nederland is het weer prachtig,veel zon en geen regen. Mam is nu in Steenwijk de Big Bee Quilting (mid-week)tot vrijdag. Een auto richting Steenwijk, 2 vrouwen, 2 naaimachines plus koffers alles in en Golf ?? geen ruimte over denk ik. Wat anders,op Schiphol maandag vlak bij Martinair en Chinese prive zakenvliegtuig (Hong Kong)toch China.
    Nu iets leuk, hou jullie van Andre Hazes, als het antwoord Ja is - wat jammer: Dit stond in de telegraaf over AH. "Als Hazes het boegbeeld van het Nederlandse culturele leven, is het voor mij tijd te emigreren" Dus jullie zijn een stapje voor. Iets voor Sagra Robbie Williams was op Schiphol woensdag middag heeft en concert in Amsterdam 5 of 6 okt.
    Groetjes uit N-V.
    ps.leuk web site gevonden.www1.china.org.cn

  • 05 Oktober 2005 - 20:58

    Malio:

    het is bij jullie alweer donderdag en dat betekent dat de vakantie er weer opzit
    lekker uitgerust en bijgetankt weer aan de slag

    nou hier was het vandaag weer net als anders alleen heb ik er weer een trauma bij

    vanmorgen het standaard naar school gerace (halen- brengen), tussendoor naar de peutertje luistersesie in de bieb (heb ik me daar een prachtvlinder geklust)
    daarna eten en toen kwam er een vriendje van school spelen (Jair, de geheime liefde van Megan)
    die lekker de tent afbreken met Zoe in hun kielzog

    op een gegeven moment zit ik met Zoe beneden en is het boven verdacht stil, zeker na zo'n half uur tarzangeluiden en lachen
    ik sluip naar boven en blijkt dat de allesoverheersende stilte uit onze eigen slaapkamer komt
    als ik de deur open doe zitten zijn ze alletwee naakt op het bed aan het spelen! ik bedoel 4jaar en een beetje, met van die rode koonen met elkaar aan het spelen op het bed in hun naakie

    effe geslikt, beide weer aangekleed en dan naar beneden,
    Klinkt allemaal heel rustig, maar de waarheid is dat Ilse halfverwege de straat heeft ingehaald omdat ik op weg naar de huisarts was om de morning afterpil voor peuters

    om het allemaal nog wat gekker te maken belde Denise ook net, die was vorige week met een vrijgezellefeestje van haar zus in Zoetermeer, je weet wel die lui die dan trouwen lopen dan zwaar voor lul voor de rest van de samenleving en doen dan net of het leuk is
    in zoetermeer was het een of ander feest in het kader van zoetermeer weer veilig

    de aanstaanden liepen verkleed als kabouter plop en kwebbel en zouden zelfs het podium daar op gaan

    opeens wat gerommel naast hun en wordt er gewoon op twee meter afstand van denise een kerel een pistool op zijn kop gezet (biertje omgestoten en niet goed gereageerd, pistoolkerel zegt wat, die ander reageerd niet, kerel zegt ben je doof of zo, ander zegt inderdaad ik heb een gehoorapparaat, kerel zegt k.nk..rleier doe niet zo bijdehand, ik zal je wat aan je hoofd geven)

    en hij schiet hem zo in zijn kop en terwijl hij neer gaat nog eens

    staat Denise dus twee meter vanaf, was effe paniek in de tent

    pistoolkerel opgepakt, slachtoffer was er erg aan toe maar is schijnbaar weer helemaal aan het opknappen

    zo zie je maar, kabouters zijn niet goed voor de gezondheid (denk maar aan al die pado's) en trouwen al helemaal niet!

    nu weer genoeg gezwamd, hebben jullie wat te lezen

    effe nog scoren bij de schoonfamilie:
    "mel vergeet niet dat je pa zondag jarig is!"

    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 315282

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: