Derde dag Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Derde dag Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Derde dag Beijing

Door: Sagra

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

09 September 2005 | China, Beijing

Na een onrustige nacht op het kneiterharde bed, op de bank zonder deken en kussen, weer in het kneiterharde bed op het dekbed liggend word ik wakker van de wekker. Ja wel mensen ik heb geslapen :-)!

We hebben een lange dag voor ons want het is pas 8 uur. We eten engels toast brood zonder het te kunnen toasten met jam (even voor Mario;-), 34 cent) en een soort la vache qui ri? kaasje (weet niet meer hoe duur) en chocopasta (want we blijven toch Nederlanders, van 1.80 euro, normale prijs dus want het is geimporteerd). Ik heb er nog een lekker ananasyogurtje bij (10 cent). Wanneer we dat achter de kiezen hebben gaan we op weg. We nemen de weg die haaks op de onze loopt, een erg drukke weg. We moeten eerst een aantal grote kruispunten over, ik kan je vertellen dat is best lastig. Gelukkig staat er smorgens een meneer of mevrouw die het verkeer laat stoppen een soort tweede stoplicht want die is er ook gewoon. De mensen gaan alleen allemaal door rood vandaar dat ze daar een regelaar neerzetten met een rode, hoe kan het ook anders, vlag. Je moet je voorstellen dat de weg 3 banen heeft aan iedere kant en een aparte baan voor de fietsers. Wanneer het licht op rood springt gooit de regelaar zijn/haar vlag resoluut vooruit en iedereen stopt. Je moet nu niet denken dat dit een grote vlag is het is een vlag van zeg 30x50 cm. De regelaar staat natuurlijk wel onder een parasol ( net als de bewakers) dus is wat dat betreft wel van redelijke afstand te zien. De regelaar knikt onze kant op en lacht een tandenarme lach en wij steken over. Dit gaat uitstekend alleen moet je nog rekening houden met het verkeer dat rechtsafslaat want dat mag gewoon door rood en door de vlag heen rijden.

Mocht je toch een doodspoging wagen om op het verkeerde moment over te steken dan is er wel een oudere man die je tegenhoudt en jou aangeeft wanneer het veilig is. Dat gebeurde Mel gisteren met een man van +/- 75 jaar oud.

Ons doel is vandaag een simkaart te kopen(want we moeten mr Lio bellen vanuit de taxi) en twee fietsen te kopen zodat we niet meer alles te voet hoeven doen. De straat die we doorlopen gaat langs de Lamatempel (waar het van grote afstand al naar wierook ruikt) en de tempel van Confusius. We zien al snel een winkel van China mobile gaan naar binnen en het is dikke pret want niemand, van de drie mensen, spreekt Engels. Mel probeert met gebaren taal maar zoals ons al was verteld werkt dat niet zo goed in China. We pakken ons boekje hoe en wat in het mandarijn ( van de Lonely Planet) te voorschijn en gaan naar phone toe en ja hoor er staat vanalles in. We laten de twee giegelende meiden zien wat we willen en ze knikken heftig met hun hoofd. We krijgen nu een blad voor ons neus met allemaal geschreven getallen erop het zijn telefoonnummers (alleen de laatste 4 nummers van het 11 cijferige nummer) we mogen kiezen. Het ene nummer is alleen veel duurder dan het andere, een mooi nummer is natuurlijk duurder. Nummers met een 4 erin zijn het goedkoopst (is een ongeluksgetal) maar die staan er niet op ik kies 2625 (90 yuan) lekker makkelijk en Mel 2620 (100 yuan) die is natuurlijk 10 yuan duurder (1 euro). Dan krijgen we nog een opwaardeer kaart van 100 yuan (10 euro). Ze bellen het nummer voor ons en dat is dan klaar denken we. Maar ze willen ons nog iets duidelijk maken. Na lang gedoe en veel Chinees gepraat onderling komen we er achter dat er een nummer is dat we moeten drukken voordat we het eigenlijke te bellen nummer bellen. Als je dat doet betaal je de helft van de kosten, en die kosten zijn zonder het nummer 0,06 per minuut en met het nummer 0,038 cent per minuut. Naar het buitenland 0,86 per minuut.

Goed missie voltooid verder met de fietsen.... ging heel soepel 2 zaken bezocht de fietsen waren precies hetzelfde en ook even duur. Wij geld pinnen terug naar zaak 1 want die jongen vonden we aardiger. Fiets uitproberen in de winkel zelf op zo'n 4 meter fiets mogelijkheid. Zwarte ouderwetse fietsen gekozen en onderhandelen maar. Melle kan, zoals zoveel,(ik kom er achter dat hij echt clever is. Ik maakte eerst een grapje maar het is echt zo, laat je soms wel klein voelen maar dat is mijn probleem) dit erg goed. We overlegden steeds en ik zei dan een bedrag maar Mel ging daar onder zitten en de jongen vond het prima we kwamen uit op het bedrag dat ik zei dus mel had 3 euro bespaard (ja ja). We kregen er ook nog 2 manden bij voor op de fiets, ja inderdaad Melle ook iedereen heeft in Beijing een mandje op de fiets, en een slot voor Melle. Alles bij elkaar 2 fietsen, 2 manden, 1 slot, 716 yuan (misschien heb je de truck inmiddels door, E 71,60) Trots verlaten wij de winkel en storten ons in het echte verkeer.

Dan fietsen thuisgebracht met de taxi naar de universiteit (20 yuan 2 euro dus) gaat allemaal heel voorspoedig. We hebben een gesprek met mr Lio (van 24 ofzo) en 3 dames die waarschijnlijk les geven. Er is afgelopen week een groep van 4 mensen begonnen maar ik kan daarbij instromen. Omdat ik geen enkele kennis van het Chinees of het Pingjing heb bieden ze aan om me eerst 1,5 uur priveles te geven zodat ik niet helemaal in het diepe wordt gegooid. Dit is free of charge. We zeggen dat we nog wel even een tryout willen en ook dat is goed. Maandag en dinsdag ga ik kijken of ik het leuk vind zo niet dan betaal ik alleen de prive lessen en anders gewoon het lesgeld zonder de privelessen. Mooi geregeld dus.

We gaan ook nog even naar de Beijing Language University toe, die ligt verder weg maar is groter en hoger aangeschreven en je gaat dan 6 uur per dag naar school ipv 4. Op zich is dit ook een optie maar een groep van 4 mensen spreekt me ook wel aan en de groep van Lio was erg vriendelijk. Ik ga dus a.s. maandag beginnen op de school van mr Lio ondervoorbehoud en is het niet leuk dan ga ik naar die andere school die begint donderdag.

We hebben net heerlijk gegeten t.o. de supermarkt goede keuze gemaakt van de plaatjes maar bedachten ons dat we het lijstje van Papa mee moeten nemen en het hoe en wat boekje. We hadden trek in witte rijst maar ja hoe maak je dat duidelijk....
Daarna naar de supermarkt een dekje gekocht voor over ons betonnen matras ,het personeel was erg behulpzaam, en twee nieuwe hogere kussens met een soort pitjes erin aan een kant. Melle wou ook nog wat t-shirts maar de pakjes die we zagen stonden op de bovenste plank en waren allemaal aan elkaar geplakt. Mel werd geholpen door 4 vrouwen ze keken naar hem spraken wat met elkaar en zeiden dat 180 wel een goede maat was voor hem. We keken op het pakje en daar stond dat dat XXL was. Mel zegt ohhh noooo, en de vrouwen zeggen oohhhh yesss. Mel was helemaal gevleid en nam 2 shirts.
We hebben een paar dvds gekocht in de supermarkt voor E 1.30 en die gaan we proberen te kijken op onze karaoke machine.

Morgen gaan we naar een bijeenkomst/feestje/???? van de Nederlandse club in een tapasbar dus dat is wel spannend. En we gaan lekker fietsen.
Worden jullie het al zat de lange verhalen? Ik kan er niets aan doen het gaat automatisch zo uitgebreid. Zal niet zo lang meer duren waarschijnlijk als we allebij aan het normale leven zijn begonnen.
Aju Melle en Sagra

• 09 September 2005 - 14:35

Arne:

jullie hebben het echt leuk daar!! ga nu even de foto's kijken kuzz en groeten uit utrg

• 09 September 2005 - 15:13

Dirk Jan:

Volgens mij Mel lig jij goed in de markt bij de Chinese dames! En hoe is het om geholpen te worden bij het oversteken?! De verhalen zijn erg leuk om te lezen Sagra; al die bijzondere ervaringen. Ik zou ze zeker bewaren als ik jou was. Als ik mijn brieven uit Afrika nu teruglees (wat ik weliswaar niet te vaak doe), dan is het net of ik er weer ben! Apart idee hè, je hebt dit bericht net geplaatst, het is daar laat in de avond denk ik, je zit aan de andere kant van de wereld en een half uur later stuur ik je een antwoord. Bijna unreal dat je dat gaat lezen!!!

• 09 September 2005 - 17:53

Casper:

Hoi, jullie zijn goed bezig om je te mengen met de plaatselijke gebruiken zo te lezen. Ik vind het erg dapper van jullie. Hoe reageren de chinesen op het feit dat jullie Hollands zijn? Roepen ze ook gelijk "Goelit" en "Crouijf" als je vertelt waar je vandaan komt? Waarom kijkt Melle zo stuurs op de diner-foto, kreeg hij zijn zin niet?

• 09 September 2005 - 20:25

Birgit:

van mij mag je zo wel doorgaan, heel leerzaam en leuk. valt het fietsen in de stad een beetje mee?

• 10 September 2005 - 06:01

Malio:

he hallo,

klinkt allemaal goed zo,

ik moet Mel toch mijn excusement gaan maken want die gek heeft het toch voor elkaar! Of is het zo dat hij tot bloei komt onder de bezielde leiding van Sagra? (achter elke "grote" vent staat een sterke vrouw).

Ik denk dat wij binnenkort langskomen want dat die lage prijzen dat zie ikwel zitten en geholpen worden met oversteken is voor mij sowieso geen luxe (als je uit de city of Biervliet of Nieuwe Niedorp komt dan is dat zelfs een vereiste).

Wat verwachten die lui van die taaluniversiteit over hoelang (een chines is) je er over doet om een beetje chinees te ouweh..ren?

Wat is trouwens dat ....lores, mis ik iets?

Hoe komen jullie al zo snel in contact met de nederlandse kaaskoppenclub?, Mel is dat net als de engelse club van je moeder?

Maar eh, petje af hoor, jullie zijn verry aan het intergreren, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de uitleg over eten op de tweede dag, HOE ZAT DAT NU
    en trouwens hoe zit het nu met Melle's t-shirts, velly klein of groot?

ik ga mijn lieve kinderen maar weer eens flink doodknuffelen

groeten ouwe pekingchinezen!

• 10 September 2005 - 07:02

Axel:

Hey, volk.

Kun je niet een container met van die fietsen verschepen naar NL? 30euro per stuk is nog wel rendabel te maken....

Gister leuk gechat weer, met webcam word de wereld toch wel een flink stuk kleiner. Mischien kun je van die rondleiding een filmpje maken (kan mischien met de digitale camera?)dan kan je die ff rondmailen. Gaan jullie nu al weer de hollanders opzoeken, wij zijn toch ook wel een kliekerig volkje. Ik hoop voor jullie dat er wat leuke mensen bij zitten. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe lang het duurt voor je chinees spreekt, en nog veel benieuwder naar hoe snel je het kan lezen/schrijven....

tis hier trouwens verschrikkelijk weer, regen en boven de 20 graden. Dat word een benauwde dag.

Ik ben verlengd bij de IBG ik mag nu tot 30 september naar groningen cruisen, die projectleider vind dat ik nu dat intaken wel doorheb en gaat me nu technisch tester maken. Als ik dat begrijp moet ik gaan packagen. Dat geeft als risico dat ze me kunnen inzetten in de package street in rotterdam. Maar goed het betekend wel constand werk en das weer goed voor de maandelijkse bonus. Kortom het gaat wel goed bij Sogeti.

Anne is nu behoorlijk rond aan het worden, raar gezicht ze word dunner en dikker tegelijk. Het kind in uitvoering is erg druk met zwemmen is de ruimte die het nu nog heeft. Ze kan het voelen lijkt me heel bizar. Ik zal haar binnenkort ff op de foto naar jullie toe sturen.

groetjes axel

• 10 September 2005 - 08:17

Paul:

Wauw , als jullie dit volhouden weten wij hier over een tijdje ook erg veel meer over China. Ik volg jullie vanaf nu op de
    voet!
    gr

PAul

• 11 September 2005 - 10:18

Menoodj:

He jopngelui,

Sag ik heb altijd al geweten dat Melle een hele slimme jongen is. Bern blij dat je dat nu ook gaat inzien ;-). Mel naar de overkant geholpen worden door oudere heren dat is toch wel je reinste of niet! Leuk Sag volgende over twee weken kunnen we dus een stuk in het chines verwachten die ons bloed zweet en een vertaalmachine kost om hem te vertalen hihihihi. Spannend allemaal en het fietsen moet op ook een vak appart zijn in China. Maar goed even een ander vraagje Mel zou jij ook eens een keer een stuk hier¨willen schrijven om het vanuiot jou perspectief te schrijven het lijkt me leuk om jouw indrukken op jjouw manier vertaald te krijgen.

Sagra je verhalen zijn zeker niet te lang en saai ook niet ik heb er plezier aan om ze te lezen en geniet er veel van.

Greetz en een hele dikke zoen
    MEnoodj

• 12 September 2005 - 13:10

Marion:

Helemaal niet lang, leuk juist.