Exploring the expo - Reisverslag uit Yeosu, Zuid-Korea van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Exploring the expo - Reisverslag uit Yeosu, Zuid-Korea van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Exploring the expo

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

17 Mei 2012 | Zuid-Korea, Yeosu

Na een goede nacht slaap stap ik om 7 uur mijn bed uit. Mel en Brida slapen nog maar ik stap lekker onder de douche. Om kwart voor 9 stappen we de deur van het hotel uit en lopen naar de west ingang omdat die dichter bij Aqua planet ligt waar ik vandaag met Brida heen wil. Als we bij die ingang aankomen staan daar hele lange rijen met mensen. We besluiten toch maar de hoofd ingang te nemen. Dat gaat snel en bij een van de reserveer panelen reserveer ik voor Aqua planet om 11.00 uur en het Theme paviljoen om 9.00 uur. We zeggen Mel gedag en lopen snel naar het mooie gebouw toe. Binnen mogen we geen foto’s maken en de telefoon moet op stil vertaalt een man voor mij. Binnen moeten we op de grond zitten. Daar doen Koreanen helemaal niet moeilijk over die gaan heel snel op de grond zitten. De film begint en er komt een getekende zeekoe in beeld. De zeekoe zegt hallo en alle mensen in de zaal behalve Brida en ik zeggen Hallo terug en zwaaien naar hem. Het beest blijft praten maar wat er gezegd wordt ???? Dan komt er in een kleine zaal weer een film over de problemen die de zeekoe ondervindt en dan in een grote zaal een echt jongetje die op een nep zeekoe gaat zitten en dat beeld gaat over in een film. Grote problemen doen zich voor maar uiteindelijk redt het jongetje de zeekoe en de andere dieren. Aan het eind van de film komt het echte jongetje weer en vliegt er een bewegende zeekoe door de lucht. Brida vindt het prachtig en wil hem graag knuffelen. Bij de gratie Gods mag ik een foto van het beest maken. Het jammere aan dit hele gebeuren is dat ze een heel mooi gebouw hebben neergezet en het enige dat ze ermee doen is er 3 films in vertonen. De binnenkant van het gebouw is helemaal niet interessant terwijl ze daar zo iets moois mee hadden kunnen doen.

Vervolgens gaan we naar Aqua planet. We staan in een giga rij maar eigenlijk gaat het nog best wel snel. Brida krijgt snoepjes van de mensen en begint door te krijgen hoe het werkt. Als zij lief lacht dan geven de mensen haar iets. Ze begint de Koreanen dus veel meer op te zoeken in plaats van te ontwijken.
Binnen in Aqua planet moet alles snel. Je wordt meteen een kant opgestuurd even rustig kijken is er niet bij. Brida ziet opeens Sleutelbloem lopen (een figuur van tv en in dit geval eigenlijk de mascotte van Hansa, een bedrijf). Ze wil ernaartoe. Eigenlijk wordt dit niet gewaardeerd door de wegveegmensen maar als ik aanwijs wat ze wil gaan doen is het ok. Even een foto met Sleutelbloem en dan weer verder. Er zijn allemaal aquaria en het is best leuk gedaan je krijgt alleen geen gelegenheid om te kijken. Op een gegeven moment heb ik er maling aan en ga bij de bruinvissen lekker zitten en kijken. Wat opvalt is dat veel Koreaanse kinderen een mobiel hebben terwijl ze een jaar of 6 zijn. Ze lopen langs een aquarium nemen een foto met de mobiel en lopen verder. Ze kijken niet echt, ze kijken via het schermpje van de mobiel naar de vis. Wat ben ik blij dat Brida nog lekker lang kan blijven hangen en kijken naar de vissen. Als ik Brida buiten vraag wat ze het mooiste vond zegt ze ‘Sleutelbloem’. Brida krijgt een lekker Turks ijsje terwijl ik bedenk wat we nu gaan doen. Brida wil niet naar het hotel dus gaan we landen paviljoens bekijken. Ze wil in Singapore waar een grote rij voor staat. Ik besluit het te doen en ze doet het super in de rij. Binnen is het indrukwekkend. Niet alleen maar film maar juist veel doe dingen en niet alleen maar over het afval in de zee maar juist het water van een andere kant benaderd en ook informatie over hun land, heel leuk bedacht. De Verenigde Emiraten vond ik ook erg mooi. Brida vond Thailand leuk omdat daar een ‘echte’ zeemeermin was en we nat gespat werden door een figuurtje uit de film.
We hebben samen nog wel 10 landen gedaan en om 4 uur was Mel redelijk klaar en zijn we samen in het Belgie paviljoen wat gaan eten en is Mel met ons mee verder gegaan. We hebben nog wat landen bekeken waaronder Qatar waar Brida en ik een henna tatoeage kregen. Toen zijn we richting het water gelopen om de henna te laten drogen in de zon, onder het genot van een kop koffie. Omdat Totems ook een ontwerp had gemaakt voor LG gaan we daar ook kijken. We vinden het niets behalve dan de 3d tv’s die er staan. Zo grappig om te zien dat Brida de dingen die uit de tv lijken te komen probeert de pakken. En ook zo vreemd om je te bedenken dat straks iedereen zo’n tv thuis heeft of dat we straks misschien wel een soort hologram tv zullen hebben en dat mijn kinderen dat de gewoonste zaak van de wereld vinden. Bij het bedrijf Lotte maken we een heuse ballonvlucht mee. De vloer beweegt en we vliegen over stad en land en zelfs onder water (natuurlijk). Zo zien we nog een aantal bedrijven paviljoens waarvan de meeste erg mooi. Je kunt wel zien waar het geld zit.
Dan is het alweer half 9 en moeten we nog eten. We halen wat broodjes bij de Starbucks en gaan naar het hotel. Brida en ik rennen de hele weg terug naar het hotel en om 9 uur zijn we daar en heeft Brida het dus 12 uur vol gehouden! Ongelofelijk wat een energie ze heeft en hoe enthousiast en geinteresseerd ze is. Mel gaat weer terug naar de expo om foto’s te maken en hoor ik een skype oproep. Het is India met R en T, we praten gezellig een tijdje, het is fijn om India te zien. Dan doe ik Brida in bed. Opeens hoor ik haar stemmetje zeggen dat de kunstjes zijn begonnen. Ik kijk uit het raam en zie de show. We gaan samen naar het dak en bekijken de show. Dan gaat het licht uit en gaan we slapen.

Sag

• 19 Mei 2012 - 09:32

Sylvia:

Het is leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen.
    We genieten mee van de mooie verslagen en foto's.

• 19 Mei 2012 - 10:46

Martha:

Hè, fijn dat je ook goed geslapen hebt nu!

• 19 Mei 2012 - 19:44

Ellis:

Zeekoe? Hoe melken ze die dan?

• 19 Mei 2012 - 20:37

Caroline:

Lijkt me wel een apart gevoel geven dat je even met één kind op pad kan en dan ook de tijd kan nemen voor Brida. Leuk om te lezen wat jullie beleven en hoe goed Brida het doet op reis met al die vreemde mensen!