Dag 107 in Beijing, 22-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 107 in Beijing, 22-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 107 in Beijing, 22-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

22 December 2005 | China, Beijing

Zo ik ben bekaf maar wil jullie mijn leuke dag niet onthouden. Om 6 uur stond ik weer naast mijn bed om om 10 over 7 te vertrekken naar school. We hadden afgesproken om om 8 uur op school te zijn om ons stukje te oefenen.

Volgens mij heb ik dat nog niet eens verteld. We moesten niet alleen eten meenemen maar er werd ook van de studenten verwacht dat ze een soort presentatie in het Chinees zouden doen. Iedere klas deed wat dus moesten wij ook wel. De Laoshi's hebben ons niet gedwongen overigens wat ze bij de hoogste klas wel hebben gedaan.

Josh kwam met het plan om een grappig stukje te doen. Tot vanmorgen zou Josh de presentator zijn en zouden wij vrijwilligers zijn die niet veel hoefden te zeggen. Maar toen ik als tweede de klas binnen kwam zei Josh dat hij van gedachten veranderd was en omdat hij ook al in een ander stuk speelde niet de presentator wilde zijn. Hij zei tegen Eliah dat we gestemd hadden (hadden we niet) en dat we allemaal vonden dat hij het maar moest doen. Eliah durfde geen nee te zeggen maar ik zag dat hij niet blij was. Daarom heb ik voorgesteld om het samen te doen het presenteren. Op die manier is het wat makkelijker. Dus voor dat ik het helemaal doorhad had ik opeens een gedeelde hoofdrol.

Ze zijn een beetje warrig mijn mede studenten dus het was van dan moet je zo iets zeggen en zoiets. Dat werkt voor mij dus niet ik kan niet voor 30 mensen staan en uit de losse pols Chinees gaan praten. Dus dat zei ik ze en dus ging ik opschrijven wie wat ging zeggen. Toen kwam Liu laoshi binnen om luisterles met ons te doen. We vroegen haar of ze ons inplaats van de les wilde helpen met ons stuk. Dat was goed. Ze heeft ons heel goed geholpen door ons goede zinnen te laten zeggen. Maar op een gegeven moment had ik een heleboel nieuwe woorden die ik moest onthouden. We hebben de volle 1,5 uur gebruikt om te oefenen. Josh ging op een gegeven moment zijn andere stuk oefenen dus waren we met zijn drieen. Ik moest veel hakkelen maar het ging wel steeds beter. Ik moest beginnen met iedereen welkom te heten en mezelf voor te stellen. Toen stelde Eliah zich voor een vertelde dat zijn vriend vandaag in Beijing aangekomen was en dat hij heel blij was. Ik vroeg hem of het een knappe vriend is. Hij vertelt dat het een heel lelijk persoon is. Dan vraag ik hoe hij heet. En dan blijkt het een bekende Chinese tv presentator te zijn die lelijk is maar die ik nog nooit heb ontmoet. Ik vraag hem of die man net zo lelijk is als Zheng Fei (een lelijke Chinees). Nee zegt E hij is veel lelijker. Dan vraag ik of hij nog lelijker is dan Zhu Ba Jie. Nee zegt E weer hij is nog lelijker. Meen je dat nou zeg ik dan. Dan zegt E dat de andere mensen hem misschien wel willen zien. Ik zeg ja en dat ik een plan heb. Ik stel voor dat we hem gebruiken om geld mee te verdienen (dit stukje had Liu laoshi bedacht). E vindt dat een goed idee en dan lopen we naar de gang waar Josh staat met een laken. Wij houden het laken omhoog en Josh loopt erachter. Dan vraagt E vrijwilligers en Catherine steekt haar hand op. Ze komt naar voren betaald 1 yuan en kijkt achter het laken en gilt vervolgens en zegt dat hij echt heel lelijk is. Dan vraagt E nog iemand en Linda steekt haar hand op. Er gebeurd hetzelfde als bij C. Dan vraag ik om een applaus voor deze twee vrouwen. De hele zaal klapt. Dan vraagt E mij of we nog 1 persoon zullen laten kijken. Ik zeg ja nog een. E vraag wie dan? Ik zeg Mika misschien (Mika weet echt van niets). E vindt dat een goed idee en vraagt zijn broer naar voren te komen. We betalen hem 2 yuan omdat het wel heel eng is. Dan kijkt Mika achter het gordijn en gilt Josh en rent weg.
De hele zaal lag dubbel van de lach en dus was ons stuk erg goed geslaagd.

Achteraf krijgen we veel complimenten dat we het zo goed hebben gedaan. Pan laoshi komt naar me toe om te zeggen dat ik zo goed had gesproken. Ik was erg blij dat ik redelijk vlot aan het praten was en niet zo nerveus was dat ik helemaal rood wordt. Ik stond alleen helemaal te trillen op mijn benen maar verder ging het goed en hoefde ik niet op mijn spiekbriefje te kijken. E deed het ook erg goed maar ik had ook niet anders van hem verwacht. Er werden veel stukjes gedaan en het was erg leuk hoewel ik lang niet alles kon verstaan. Daarna gingen we naar een ander lokaal waar al het eten stond. Ik had toch de gevulde eieren gemaakt omdat ik bang was dat salade te kliederig zou worden maar achteraf had het makkelijk gekunt. Ik had 38 eieren en ze waren allemaal op toen ik wegging dus dat vond ik ook een mooi compliment.

Ik was om half 3 thuis (was met C met de taxi gegaan) en de ayi was er. Ik ben gaan studeren en na 2 uur heb ik besloten even te stoppen om jullie te schrijven en om Mel te bellen. Hij komt later vandaag dat is jammer en hij weet nog steeds niets over het skien zaterdag. Toen ayi klaar was om even voor half 6 heb ik nog even met haar over kerstmis gepraat omdat zij dacht dat het morgen al was. Ik vertelde dat we naar een studiegenoot gaan en daar ook eten. We hebben best even gepraat en ik moet zeggen dat het steeds beter gaat, of ze moet net doen of ze me begrijpt terwijl ze het niet begrijpt dat kan natuurlijk ook.

Het is hier de afgelopen dagen en vandaag heel koud binnen. De verwarming doet het maar heel zacht dus ik ga zo maar weer onder een deken zitten. Heel vervelend dat je het niet zelf kunt regelen.

Nou lieve mensen dat was het weer voor nu.
Mingtian jian!!!
Sa La

Ps: Fijn voor je Dieuwke dat je nu weet wat het is ik hoop dat je er snel vanaf bent.

Ps ps: Ilse heeft de dokter ook nog gezegd hoelang het kan gaan duren voordat je schildklier weer normaal gaat werken?

Ps ps ps: Ellis, Mel vertelde dat je gisteravond had gebeld jammer dat ik al lag te slapen ik had je graag willen spreken. volgende keer beter dan maar.

• 22 December 2005 - 18:56

Bao Rou:

Ik drukte net op het verkeerde knopje - floep, alles weg wat ik net had geschreven! Even overnieuw.
    Je hebt dat stukje zo goed beschreven Sag, ik zag het zo allemaal voor me! Leuk dat het allemaal zo in de smaak viel, evenals de gevulde eieren! Dat soort dingen geven de mens weer moed.
    Heb ook Michael's brief gelezen - inderdaad erg positief, ondanks zijn wat ongelukkige woordkeuze. Jij heb je case goed en duidelijk gebracht Mel. Maar je bent dan ook half Engels!
    Ik hoop dat jullie uitje naar de sneeuw doorgaat - lekker even weg uit de smog!
    Later!
    Liefs uit N-V

• 22 December 2005 - 21:22

Carla:

goede morgen lieve sagra, volgens mij is je chinees prima. als je je met zo'n stukje in de hoofdrol redt en ze moeten lachen om een clou die je ook zo bedoeld hebt gaat dat toch ok en allemaal zonder spiekbriefje. jammer dat het bij jullie zo koud is. je zal straks hier wel zien dat het weer hollands weer is. we gaan voor een natte kerst. gister heeft joost zijn 1e gala gehad. zie je het al voor je 14 jaar en in een super sjiek pak. stond um gaaf hoor. dan is ie opeens niet meer m'n "kleine"jochie :-( .
    en die 2 engeltjes van me zijn heerlijk samen aan 't puberen dus ik ben blij dat ze (als het doorgaat)tussen kerst en oudjaarsdag bij markus zijn
    ik ga zo slapen en ik wens je een goede dag vadaag. de groeten aan mel en ambrosius.
    liefs van deze 3.
    ps. ik duim voor je dat de cv het weer snel doet.

• 23 December 2005 - 07:21

Dieuwke:

Dank je , Sag! Dat hoop ik ook,dat ik er i.d.d. nu snel er vanaf ben. Ik kan het tenminste nu aanpakken , en weer iets oppakken.Nu weet ik wat ik mag en kan en het e.e.a weer opbouwen. W.o eerst mijn conditie.Na de Kerstvakantie eerst eens een paar keer bij de Fitnesskot langs. Want dat deed me het voorjaar van dit jaar nog, erg goed.
    Ja en verder......Bao Rou heeft iets opgeschreven , daar sluit ik me bij aan. En dan bedoel ik het stukje : Dat soort dingen geven de mens weer moed.
    Ik zag het ook al voor me....hahaha....Welke Chinees er het lelijkste is. ( Is ie nog lelijker dan die Chinees? Hoe kan dat nu.....die is al zo lelijk.)
    En...dat uitje naar de sneeuw.....Dat zal je wel goed doen.
    Tot de volgende keer!
    Liefs, Dieuwke

• 23 December 2005 - 17:29

Ni Bao Rui:

Geweldig, jullie optreden! Had ik graag bij willen zijn, volgens mij lagen Eliah en Josh ook in een deuk. Kon je je lachen wel houden?
    Als je dan vervolgens lekker praat met de ayi moet je natuurlijk niet gaan denken, dat zij net doet of ze het verstaat. Natuurlijk verstaat ze het!! Confidence is all! Nog 2 nachtjes slapen en het is 1e Kerstdag. Morgen gaat Sonja oma N. halen uit Zwolle en naar ons brengen. Goed he, dan hoeven wij niet 2x heen en weer. We eten hier ons kerstavond diner en gaan dan naar de Oosterhofjes voor ons concert. Eerste Kerstdag oma F. halen uit Haarlem. Tweede Kerstdag naar Huizen en dan zien hoe we de oma's weer thuis afgeleverd krijgen. We waren toch wel verwend met een oma N. de nog alles met de trein kon..

Is jullie verwarming inmiddels weer normaal. Wel erg vervelend als het lang zo blijft. In oktober hebben jullie ook al zo'n tijd in de kou gezeten.

Vanochtend leuke kadootjes gekocht voor Kir (ook van de oma's).

Jammergenoeg geen witte Kerst, zoals het er nu uitziet. Alles blijft vochtig buiten, ook al regent het niet.

Ik ben het boek van Amy Tan aan het lezen (de dochter van de heelmeester) en nu ik in Beijing ben geweest heb ik er een beeld bij, ook al speelt het veel langer geleden. Wel heel leuk. Er was een verzoek om mijn verslag uit Beijing op de site te zetten, is dat een goed idee? Jij hebt het nog op de laptop staan denk ik?
    Kijk maar even.
    Genoeg voor nu, het is etenstijd. We wensen jullie en alle trouwe fans een hele goede Kerst en een voorspoedig en vooral gezond 2006.
    Liefs uit Lut.

• 24 December 2005 - 23:05

Malio:

he hallo

et was effe stil
    druk en dingen te doen ivm kerst
    heel het huis schoongemaakt (optisch) want nanny en ian en barbara zijn vandaag aangekomen

daarnaast zit ik de afgelopen weken een beetje depri te zijn
    op allerlei momenten heb ik australie flashbacks van het tijdstip vorig jaar
    wat we dan deden en waar we waren du moment
    besef nu extra hoe super dat was

ik zat net de vorige dag te lezen (105, dieuwkes stukje en de tv staat ook aan
    kijk ik op hebben ze het opeens over een relifeest in Peking, hoezo raar toeval?)

iedereen ligt te maffen, nanny, en de wilsons zijn in da house
    de hele kerstboom is bedolven onder kadootjes
    we hebben heute abend sausage rolls gemaakt (die ik nu lekker zit op te smikkelen, zonder met toi te moeten delen Mel)

morgen dus engels ontbijt, kadootjes uitpakken (de meiden worden nu al helemaal gek) en daarna TURKEY!!!!!!!!!

vandaag was een lekkere dag, halve dag schoongemaakt, daarna met de babes om een kadootje voor Ilse naar Middelburg
    op de terugweg pist Zoe in haar broek en kom ik er achter dat mijn sleutels in de auto zitten en dat de deuren op slot waren
    sta je daar in de parkeergarage
    Ilse was telefonetisch ook in gesprek
    daarna maar Max de supervriend gebeld en gevraagd of hij wilde helpen voor een aanzienlijk alcoholbedrag

Nanny lijkt het wal leuk te vinden allemaal en de meiden zijn ook wel leuk

ik ga zo ook maar effe slapen want morgen zal al hel weer loose breken

ik sta op het punt in slaap te vallen dus ga ik hangen

zal morgen proberen te bellen

mazzelos