Dag 113 in Beijing, 28-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 113 in Beijing, 28-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 113 in Beijing, 28-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

27 December 2005 | China, Beijing

Volgens Chinese gebruiken zou ik eigenlijk deze dag gewoon over moeten slaan aangezien 13 een ongeluksgetal is. Maar ik ben geen Chinees dus.......
Ik hoop dat jullie allen een hele leuke kerst hebben gehad en dat Kirsten een hele fijne verjaardag heeft gehad. Ik sprak je gisteren en toen klonk het gezellig dus ik neem aan dat dat zo gebleven is. In ieder geval nogmaals van harte!!!!

Onze kerst begon net als die van jullie s' avonds 24 december. Overdag hebben we geshopt voor kadootjes en s'avonds lekker West Wing gekeken. Het werkt erg verslavend die serie. S'morgens was ik om half 8 wakker en ben toen een beetje op gaan ruimen en om 8 uur was Mel wakker en hebben we een lekker ontbijtje gemaakt en dat samen verorberd. Daarna zijn we naast ons 40 cm hoge kerstboompje gaan zitten en hebben het pakje van Barbara open gemaakt. Er zaten twee kadootjes in. Een lekkere warme muts voor Mel en voor mij een heel mooi chique nachthemd. Helaas pas ik hem nu nog niet omdat mijn borsten een aantal maten zijn gegroeid maar als ik eenmaal ben bevallen en geen borstvoeding meer geef zal ik er zeker in passen.

Om 10 uur kwam John mijn leerling. Hij werd door zijn vader gebracht omdat zijn moeder ziek was. Zijn vader had het echter druk dus ging hij weer weg. Ik was dus eindelijk eens alleen met hem (Mel ging boodschappen doen en schoenen en een broek kopen omdat hij gaat voetballen). Het ging prima hij was erg relaxed en hoefde minder vaak zijn palmtop te gebruiken.

Na het lesgeven zijn Mel en ik ons gaan verkleden voor het Kerstfeest bij Graham en Allison. We waren wat te vroeg en dat kwam goed uit want ik wou nog een bosje bloemen kopen, dat hoort natuurlijk als Hollander zijnde. Het was een aardige buurt waar ze wonen. Er waren bijelkaar 10 mensen waaronder wij en Graham, Allison en Josh. Er was ook een stel uit Bangladesh(een Engelsman met een Chinese vrouw) , een Chinees meisje en twee jongens uit Engeland. We begonnen met een gebed wat Graham leidde daarna zongen we het lied Hark!........... toen liet Graham een stuk van een dienst horen van een grote kerk in Londen en daarna zongen we silent night. Toen heeft Graham nog een gebed opgezegd en toen was het klaar met het reli gebeuren.
We hebben gezellig gekletst en de tafel gedekt en om half 6 gingen we eten. Ze hadden twee hele grote hammen, verschillende groenten, peterseliesaus, aardappelpuree, stuffing enbaconrolletjes. Als toetje hadden we Christmaspuddin (?) en cheesecake. Het smaakte prima allemaal hoewel er wel iets meer kruiden aan toegevoegd mogen worden. Josh had gluwein gemaakt en dat smaakte ook goed ik heb ook een klein beetje genomen. Een van die jongens zit hier al 2,5 jaar op school en kan dus aardig goed Chinees spreken. Hij vertelde dat er toch wel criminaliteit is in de stad alleen wordt dat door de Chinese autoriteiten verzwegen. Er worden ieder weekend wel 6 taxichauffeurs de keel doorgesneden voor een luttele 50 euro. Waarschijnlijk zitten er daarvoor ook in de oude taxi's kooien waar de Chauffeurs in zitten. Maar vanwege de Olimpische Spelen wil de regering niet dat de toeristen in een taxi met kooi zitten dus komen er steeds meer taxi's zonder kooi met als gevolg dat dit soort erge dingen gebeuren. Er wordt ook steeds meer gezakkenrolt. Vorige week zag Catherine dat er een man in Linda haar tas zat, C liep aan de andere kant van de straat en gilde toen hard naar Linda wat er gebeurde daardoor is die man hard weggerent. Linda haar tas stond wel open maar er was niets weg.
Toen om 9 uur het stel uit Bangladesh wegging gingen wij ook meteen. We waren alletwee erg content over de dag en ik ben ook blij dat Mel toch nog een echte Engelse kerst heeft kunnen vieren. Toen we thuis kwamen belde Malio ons en heeft Mel even met zijn oma, mama en zus kunnen kletsen. Ik heb even als koude kant zijnde met de andere koude kant, Malio dus, gekletst dus dat was weer even gezellig.
Vanmorgen heeft Ilse een heleboel foto's van het kerstgebeuren gestuurd dus dat was erg leuk om te zien, vond de ayi overigens ook. Ze stond helemaal versteld van de grote kerstboom in huize de Wever.

Mel en ik hadden geen tweede kerstdag wij moesten gewoon naar werk en school. Wat nog erger is we moeten zaterdag ook werken en naar school. De regering heeft namelijk om een of andere duistere reden bedacht dat we maandag en dinsdag vrij hebben. Ik had liever zaterdag zondag en maandag gehad maar ja. Waarschijnlijk gaan we of maandag skieen of helemaal niet, het is even afwachten. Ze noemen die twee dagen vrij, of als je het goed bekijkt 1 dag vrij vakantie. Heel apart dat China.
Catherine had zondag tijdens het hiken haar voet bezeerd het deed erg zeer dus ik zei dat het misschien beter was om even naar de dokter te gaan om zeker te weten dat het niet gebroken was. Ze vond dat een goed idee. Ik stelde voor om met haar mee te gaan zodat ze niet alleen hoefde en dat stelde ze opprijs. We gingen naar een ander ziekenhuis dan waar ik ga. Het zag er erg niet best uit, het was overal heel druk in de gangen en het was allemaal erg oud. Dit ziekenhuis heeft echter verschillende klassen. Zo is er ook een afdeling voor buitenlanders. Omdat wij niet wisten waar dat was hebben we veel van het ziekenhuis gezien voor de gewone Chinees voordat we bij de buitenlandse afdeling kwamen. Dit was een groot verschil opeens was er een marmeren entree. Opzich was de rest niet heel veel beter dan wat we al hadden gezien alleen zijn de dokters wel beter. Je kunt in China kiezen wat voor soort dokter je wilt (geldt trouwens ook voor de kapper) je kunt kiezen tussen een goede dokter (kapper), die is duur of een gewone of een niet zo goede. Hoe slechter hoe goedkoper. Erg vreemd. We zagen ook een gebouw waar A-klasse patienten op stond. C. vertelde dat die afdeling voor hoog geplaatste Communisten is en mensen van de partij. Eigenlijk een beetje zoals het vroeger bij ons was met ziekenfonds en particuliere patienten.
C. haar voet was niet gebroken dus dat was een geluk en ze kreeg een zalf mee die goed werkt.

Morgen heb ik weer een spreekbeurt ik heb er hard aan gewerkt gister en vandaag. Ik hou het over Dick Bruna. Ik ben er nu al zenuwachtig voor aangezien mijn spreekvaardigheid met de dag slechter wordt. Ik weet heel vaak niet meer welke klinkers een woord heeft en zeg ook steeds vaker de verkeerde woorden. Mega vervelend en ik heb ook het gevoel dat de juffen me steeds meer gaan negeren omdat ik het vaak niet weet. Voelt niet zo prettig maar goed het is bijna vakantie en dan kan ik, is tenminste mijn streven, al de flashcards die ik nog niet ken gaan leren. Mijn plan is om 15 woorden op een dag te doen zodat ik als ik terug ga alle woorden ken. Dat zou erg prettig zijn.
Ik ben van plan om een soort rondreisje te maken door Nederland en ik wil in Hoogezand beginnen vanaf de 20ste ongeveer. Zouden jullie even aan mij doorkunnen geven wanneer jullie thuis zijn en ik dus langs kan komen? Het gaat me dan vooral om de verweg wonende mensen zoals Nathalie, Malio en Ilse, Casper en Jannetje. De rest kan ik makkelijk vanaf Lutjewinkel bereizen. En ik ga als Mel er is ook met hem nog naar mensen toe. 18 en 19 januari heb ik al geboekt staan want dan ga ik lekker met Manon naar het theater. Ik wil graag het weekend van 14 en 15 jan bij Marleen spenderen als dat uitkomt. Ik hoor het wel en anders bel ik je wel op.
Mijn moeder vroeg of ik haar dagboek van toen ze hier was wil plaatsen. Dat wil ik wel en ik dacht dat ik dat wel hierachter kon doen maar het is nogal lang dus misschien is het handiger als ik het morgen gewoon opzich plaats zonder tekst van mezelf erbij. Dan weten jullie dat alvast.

Nog een fijne werkdag of vrije dag voor jullie!
Mingtian jian!!
Sa La

  • 27 December 2005 - 14:07

    Dieuwke:

    Op Hoogenzand? Daar woont ook familie van ons.
    Wietze Pama, die woont op Aurora.

    Een spreekbeurt over Dick Bruna is een goeie.
    Want volgens mij is Nijntje , die nu 50 jaar is ,ook in het Chinees vertaald.
    Enne.....In Sliedrecht ben je ook welkom , he.
    Als je langs wilt komen.
    We horen het wel.
    Liefs, Dieuwke

  • 28 December 2005 - 10:19

    Sonja:

    Sagra, stuur je een meeltje naar sonja@nijon.nl, dan stuur ik jullie een nieuwjaarswens, ik heb je e-mail adres niet (meer)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 315261

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: