Dag 97 in Beijing, 12-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 97 in Beijing, 12-12-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 97 in Beijing, 12-12-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

12 December 2005 | China, Beijing

Gisteren heb ik heel braaf van half 3 tot 7 aan mijn huiswerk gezeten en nog had ik het niet af. Ik had nog geen kans gezien om mijn woordjes te oefenen. Mijn spreekbeurt heb ik echter ter dege voorbereid. Ik heb op internet allemaal informatie over Nederland gezocht. Zo weet ik nu dat Nederland 300x120 kilometer is en in totaal 41.000 vierkante kilometer beslaat en een kuststrook heeft van meer dan 300 meter lang. Ik heb ook wat geschiedenis van Nederland in Amerika opgezocht. Zodat ik kon vertellen dat Nederland omstreeks 1620 Nieuw Amsterdam heeft gesticht en dat in 1667 (die datum is niet helemaal duidelijk er zijn verschillende verhalen op internet) Nederland omdat het niet anders kon New York heeft ingeruild voor Suriname en een dollar.

Mijn spreekbeurt is goed gegaan de historische feitjes vielen in de smaak hoewel ik die niet helemaal in het Chinees kon brengen. Ik heb foto's laten zien van Alkmaar en van mijn huis en familie. Ik had kleine klompjes mee en een kaasschaaf dus het was wel leuk.
Ik was erg zenuwachtig vooral omdat het tijdens de les niet zo lekker ging. Ik begreep veel van wat er werd gezegd niet en toen we een rollenspelletje moesten doen ging dat ook niet goed. Ik moest serveerster zijn die gerechten opnam. Nu hebben die gerechten hier echt onwijze klote namen als mapodofu en yuyangrousou. Ik kon het dus niet onthouden en moest vaak zeggen dat ik het niet wist. Toen zei, mijn minst leuke juf, dat ik een serveerster van niets was en dat ze het beter aan Linda konden vragen. Ik hield echter stand en zei vervolgens overal ja op ook al wist ik niet wat er werd gezegd. Het voelde wel heel naar dat ze dat zo zei en het gaf me niet veel zelfvertrouwen voor mijn spreekbeurt.

Alleen de nep Amish gingen eten in de kantine en ik had nog geen zin om naar huis te gaan dus heb ik met hun gegeten. Het was best wel gezellig. Toen we de kantine uitliepen naar de poort vertelden Mika en Eliah dat hun vrouwelijke vrienden graag hun vriendin wilden worden en dat ze er echt alles voor doen om dat voor elkaar te krijgen. Ze bellen en smsen zich suf en proberen via allerlei kanalen achter hun adres te komen. Er vleiend voor de jongens maar ze moeten oppassen voor hun vader want die zal het niet op prijs stellen.

Ik was vanmorgen met de metro naar school gegaan omdat mijn fiets onwijs zwaar fietst. Ik dacht dat het aan mij lag maar mama zei ook dat hij zo zwaar gaat het is net of je constant in de 12de versnelling fietst. Mel durfde me niet op zijn fiets te laten gaan omdat hij bang was dat als ik weer een aanrijding zou krijgen ik heel hard op die stang terecht zou komen. Het was echt onwijs druk in de metro ik werd helemaal plat gedrukt en kreeg op een gegeven moment echt moord neigingen. Ze zijn zo onnozel met dat soort situaties. Ze bedenken zich dat ze er de volgende stop uitmoeten en drukken zich dan kost wat kost naar de deuren toe terwijl daar ook al allemaal mensen staan die eruit moeten. Zo krijg je dus een enorm geduw op niets af want al die mensen gaan eruit. Als ik er weer aan denk krijg ik spontaan weer zin om er een een flinke mep te geven.

Even iets rustgevenders, Mel heeft gisteren met zijn oor op mijn buik gelegen en heeft het hartje van Ambrosius gehoord. Dat was wel heel leuk zo kan Mel ook horen dat er iets gebeurt in mijn lijf. Hij hoorde het steeds eventjes en dan was het weer weg en hoorde hij mijn hart.

Ik word vandaag echt platgebeld door Chinesen die iets van me willen, waarschijnlijk iets verkopen. Ook daarin zijn ze niet de slimste. Ik neem op en zeg mijn naam, dan gaat die Chinees in het Chinees tegen me praten en dan zeg ik in het Engels dat ik geen Chinees spreek vervolgens gaat die Chinees gewoon door en wordt aan zijn stem te horen een beetje pissig op mij maar gaat toch gewoon door. Net hoorde ik hem tegen iemand die naast hem zeggen dat ik een buitenlander ben en toch gaat hij nog door. Net een domme Nederlander die harder Nederlands gaat praten tegen buitenlanders. Ik laat de telefoon overdag vaak gewoon overgaan omdat het toch altijd Chinezen zijn maar nu was het al 5 uur dus dan kan het ook iemand uit Nederland zijn. Ik had net ook Pan laoshi aan de telefoon, een van mijn favorite juffen, ze vertelde in het Chinees dat ik morgen mijn hanyu boek mee moet nemen in plaats van mijn hanzi boek. Dus morgen heb ik hetzelfde boek als vandaag en ik heb mijn huiswerk nog niet gemaakt dus nu moet ik hard aan de slag. Ik moet weer een artikel schrijven over waar ik naar toe ga wanneer, waarom, hoe en met wie dus dat is een aardig werkje.

Mel en ik hebben een nieuwe serie gevonden op dvd West wing heet het en volgens mij is het ook wel op de Nederlandse tv geweest. Het is erg leuk en we kunnen nog even toe want er zijn 6 dvd boxen van met ieder een hele serie afleveringen.

Nou verder geen nieuws we eten vandaag lekker hutspot zonder uien want ik had geen zin om de kou weer in te gaan, gister hadden we boerenkool dus we zijn weer op de gezonde weg.
Mingtian jian!!!!
Sa la

• 12 December 2005 - 11:23

Wei:

Hoi,

Wat een k*twijf die juf. Ik heb altijd geleerd dat iemand pas leert als hij gemotiveerd is en datgene dat hij moet leren aansluit bij wat hij/zij al weet. Als je dan direct wordt uitgemaakt voor serveerster van niets kan ik me voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt.
    Ik wordt de laatste tijd ook vaak 's avonds gebeld voor het een of ander. Niet door een chinees overigens. En altijd als ik zit te eten. Ik leg de telefoon dan gewoon neer zonder iets te zeggen: Goedenavond meneer, ik bel vanwege..tuut tuut tuut. Ik vraag me dan altijd af hoe ze aan mijn nummer komen. (kun je trouwens beter aan hun vragen maar dat duurt me dan te lang. Wordt mijn eten koud.)
    Gisteren boerenkool uit eigen tuin gegeten en ik heb zelf pindakaas gemaakt. Na ongeveer 800 pelpinda's van de dop te hebben ontdaan en alles gestaafmixed te hebben zat de hele keuken er onder. Maar de smaak was goed. Zeer ambachtelijk.
    Wist je trouwens dat het woord Dollar afstamt van het woord Daalder. En dat Yankees komt van Jan Kaas, dat Hollander betekent. Handig voor je volgende spreekbeurt.

• 12 December 2005 - 14:47

Broer:

Hey Sa La

Goed te horen dat het goed met je gaat, moeder is gister geland (hoorde ik van kirsten) en dus weer veilig in NL.

Ik ben nog steeds bezig met de kennis database op mijn werk. Het begint inmiddels wel saai te worden, het einde is in zicht.

Ik ben voorgesteld bij het UWV, dat zit in amsterdam en in utrecht. Dus als het meezit kan ik in amsterdam terecht. (tegenover waar Anne nu werkt(nog 3 dagen na vandaag))

Er is verder niet veel spannends te melden...

Groetjes aan mulan.

broer

• 12 December 2005 - 22:10

Malio:

dat duurde effe, sorry druk druk
    vrouw ziek, kids ziek, zelf druk met school en huishouden

effe snel bijgelezen (ik zit te leren en dit is een goede break)

Mel , oetl..l, hoeveelste keer is dat nu dat je je creditcards moet blokkeren?
    LEER JE HET NOOIT!!!!!!!!!!

Over dat koude weer, kan je dan er vanuit gaan dat het in de sjinese zomer stinkend heet is? Maak dan je borsten maar nat!

Mariek had het over samen zwanger, noh, je bent samen zwanger als je samen zwanger doet en dan bedoel ik niet dat Mel de kwaaltjes moet hebben (alhoewel, het laten liggen van je portomonix is ook een vorm van zwangerschapsdementie)
    nee dan moet je meeleven.
    Wat mij betreft leeft Mel niet voldoende mee want hij schrijft geen bal op de site
    of het moet zo zijn dat er een site is zonder moi waarop jullie me niet willen hebben, in dat geval mislukt, want ik heb teveel een plaat voor mijn kop om de boodschap door te krijgen)

Nu heb ik je moerder al een paar keer gezien maar wat is er nu zo bijzonder aan haar dat ze twintig sjinese kids elke keer opnieuw die jas moeten laten naaien
    ga na de C&A, daar hebben ze loads van dat spul, allemaal uit sjina

Lekker bijdehand over niet naar de dokter gaan als de dokter zegt dat je moet gaan, ik ga er verder niet op door maar als je slim ben dan ga je effe naar de doc

na die metrorit snap je nu waarom al die sjinese vrouwtjes al na de bevruchting op bed blijven liggen. In het verkeer is het een crime en bij de metro wordt de feutus er door je neus uitgeperst (zou wel een speciale bevalling zijn, moederkoek door ene neusgat en kind door het andere, affijn we dwalen af)

over die telefoonterroristen, alsje nog eens gebeld wordt dan zeg je ik haal effe mijn man want die gaat daar over
    dan leg je hem er naast enga je wat anders doen, na een tijdje gooien ze hem er op want ze moeten binnen bepaalde tijd scoren
    kost hun geld en noppes resultaat, dat zal ze leren

eind deze week ga ik mijn bezwaar indienen en een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechter, vorige week heb ik van mijn "geval" een casus gemaakt en uitgedeeld in de klas
    het is nu een huiswerkopdracht dus donderdag as wordt het geval behandeld met een man of twintig
    ik verwacht morgen (vandaag was ik vrij) nog wel een probleempje met mijn sjef, want vrijdag begon tot hem door te dringen dat ik gewoon nog elke week naar de studie ga en dat ik niet echt onder de indruk ben van het idiote schrijven van hem en de p&onsb'er
    we zullen zien!

hier is het de afgelopen dagen de kotsmarathon geweest, Zoe is de winnaar, die kan Ilse helemaal onderkotsen zonder zelf iets te hebben, terwijl ilse alleen een hele wasbak met macaronie kan vullen.

de kerstboom staat en de verlichting hangt, er zijn een buurt verder van die echte tokkies met van die verlichte huisen incl tuin
    dat zijn nu die lui die er voor zorgen dat al die vliegtuigen verkeerd landen

voor de rest is er niet veel te melden, oh ja, als die juf nog eens de bitch uithangt moet je haar zeggen dat zij een waardeloze juf is, waar iereen bij zit
    gaat ze lekker aziatisch op haar schuine bek, troela, die vraagt er om.

wat gaat Mel doen tijdens jouw afwezigheid, lekker vakantie vieren of gaat hij nu eens echt werken?

ik ga weer eens hangen en dan nog tot een uur of twaalf een paar bladzijden filosofie lezen (daar knap je van op, not)

mazelos