Dag 59 in Beijing van MuLan - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 59 in Beijing van MuLan - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 59 in Beijing van MuLan

Door: Mu Lan

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

05 November 2005 | China, Beijing

dag 59 in Beijing van MuLan

Na een korte nacht, [we gingen namelijk na 1-en slapen gisteren, lees het verhaal maar] wordt ik door het leefritme toch nog voor de wekker wakker, die op 0700 gezet was.
Een beetje brak en week van binnen [rara hoe komt dat] maak ik me klaar om opgehaald te worden. Vandaag hebben Calvin en ik een excursie op het programma staan; de klant voor wie we een supermarkt aan het ontwerpen zijn heeft ons uitgenodigd om een kijkje te gaan nemen bij de ' China Great Wall Wine Corporation '. Het voorwensel was dat er een wijnpresentatie, of wijnwinkel was daar die erg interessant was en die als inspiratie kon dienen bij het ontwerpen van de wijnafdeling in de winkel. Het bleek achteraf meer gewoon weer een klantrelatie dag te zijn geweest dan iets anders. Maar goed.

Om 0800 zitten we allemaal in de auto en slapen we verder tot we er zijn, anderhalf uur rijden verder. Het ligt redelijk in de buurt van een klein plaatsje, maar voor de rest is het afgelegen en kaal, de druiven zijn al geoogst en dan is het meteen een dor en kaal landschap. Geen mooie beelden als in Frankrijk. In totaal zijn we daar met zo'n 12 man, waarvan 4 van de wijnfabriek, 4 van XiDan, de supermarktklant en wij zijn ook met zijn vieren; Calvin, Robert, Chauffeur en ik.

We krijgen een uigebreide tour door de hele fabriek, van distillerij tot opslag tot geautomatiseerde bottelerij. En ik kan gewoon overal fotos maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat in Nederland ook gebeurd, maar ik hoor dat deze fabriek kort daarvoor een officiële erkenning heeft gehad als touristisch of cultureel interessant. Misschien dat dat heeft geholpen.

Ondertussen wordt ons bezoek nog even onderbroken doordat er één of andere hoge militair met enorm gevolg langskomt die ook een tour krijgt. En voorrang heeft natuurlijk..

Na onze tour is het weer tijd om te lunchen. Ik heb al gezegd tegen Calvin dat ik me niet nog eens ga bewijzen tegen de klant met nog eens van dat pure alcohol te drinken. Calvin ziet het zelf ook niet zitten, gezien de hoeveelheden die zijn lichaaam nog moest verwerken van de vorige avond. Het wordt een erg gezellige lunch, de sterke alcohol kan ik slim omzeilen [wordt wel weer aangeboden ] en voor de rest is het rode en witte wijn wat er geschonken wordt. Ik ben fan van rode wijn, dus dat is ok. Om te zorgen dat ik wel helder blijf ga ik tussendoor wel nog even naar het toilet om teveel van het goede kwijt te raken.

Op een gegeven moment worden we, gedurende deze gezelligheid, uitgenodigd om te blijven. Dat houdt in een hotel en de rest van de dag met dit gezeldschap verder gaan.
Het eerste wat ik denk is NEE, want Kirsten en Lennard vertrekken die avond en ik wil daar gewoon bijzijn. Ze zijn erg vasthoudend en als ik vertel waarom niet, gaan ze meteen een stapje verder; Laat ze ook komen! Gezellig! Wij zorgen dat die tickets verschoven worden naar morgen! Wij regelen verblijf! Geen probleem!

Daar had ik zo snel geen antwoord op en misschien zouden ze het wel leuk vinden, dus ik bellen. Samengevat zou het toch geen goed idee zijn, dus ik heb heel diplomatiek [wordt ik nog goed in ] gezorgd dat ze daarover ophielden aan tafel en dat we aan het eind van de rit gewoon terug gingen. Dat laatste had nog aandes kunnen gaan, als bijvoorbeeld de klant XiDan vast wilde houden hieraan, dan kon HY het niet maken om te zeggen, we gaan terug. Het is steeds een soort spel van aanvoelen wat de ander wil en je eigen wil erdoorheen te sturen. Best interessant.

Goed. al met al. Na de lunch zijn we naar de wijnvelden gegaan. Hier was ook de opslag van de wijn en de winkel, waar het allemaal om ging. Er werd me uitgelegd dat de wijnvelden zo bar en kaal waren omdat, in tegenstelling tot Frankrijk, de wijnranken ver afgesnoeid worden en begraven worden om de kou van de winter te overleven. De winkel viel ernstig tegen, ik kan er eigenlijk niets mee, maar de hele dag heeft wel indruk gemaakt, misschien dat er wel iets van blijft hangen bij het ontwerpen. In ieder geval, met een hele kofferbak flessen wijn én een paar hele goede vrienden rijker, [de klant heeft zelfs mij en Sagra uitgenodigd om bij hem thuis te komen en het landelijke eten van zijn ouders te proeven. Dat is wel bijzonder, om in China bij een zakelijke relatie thuis uitgenodigd te worden.] stappen we weer in de auto om 1700 uur, tijd genoeg om terug te gaan en Kirsten en Lennard af te zwaaien.

Dat laatste blijkt niet het geval te zijn jammer genoeg, omdat we in een monsterfile terecht komen, die om 1930 pas weer gaat bewegen. Staan we daar, tussen 95% vrachtwagens. Geen doorkomen aan. Sommige stukken gewoon over de vluchtstrook, tot er weer eentje staat met echt pech, ook om de kilometer lijkt t wel. Het is onduidelijk waar de file door komt, maar het is waarschijnlijk een samenkomst van dingen; het is een grensovergang van de ene provincie naar de andere, de weg is heeel slecht en moet soms van 2 banen plus vluchtstrook naar 1 baan [soms de vluchtstrook] Om 2000 rijden we langs de 6e ring ofzo en ik zeg de chauffeur naar Beijing West te rijden zodra we bij het centrum komen, als Sag belt om te zeggen dat t geen zin meer heeft; over 15 minuten moeten ze al de trein binnen en dáár mogen we niet komen om uit te zwaaien.

Balen, na zoveel moeite toch nog niet er bij kunnen zijn. Ik vertel het aan de anderen en de chauffeur verontschuldigd zich nog voor het verkeer, en ik laat hem gewoon naar mijn huis rijden. Dan ben ik in slaap gevallen want ik wordt wakker gemaakt als we bij het appartement aankomen.

Sag is nog niet terug en ik steek lekker wat kaarsen aan om t gezellig te maken; ze zal wel balen dat haar zusje weer weg is. Ik zit toevallig net met Birgit aan de telefoon als ze binnenkomt, en aan haar te zien is het goed dat ik al thuis ben, en dat ze even met haar moeder kan praten...

Ik geloof dat ik nog niet eerder zo uitgebreid heb verteld over één dag.
Ik hoop dat t niet te saai was. Ik laat het hierbij wel voor nu.

Tot later!

MuLan

ps Melle - Chinees nog altij 0 - 0 , al kan hij soms wel dingen een heeeel klein beetje begrijpen, als er een bekend woordje voorbij komt..

  • 05 November 2005 - 08:08

    Malio:

    effe tussendoor

    ik was inderdaad redelijk beschonken gisteren

    als ik die onzin teruglees snap ik er niks meer van

    later

    malio

  • 06 November 2005 - 12:06

    Bao Rou:

    Ik dacht het is weer eens tijd voor een berichtje. Jullie verhalen zijn altijd heerlijk om te lezen. Fijn dat jullie zo'n gezellige tijd met Kirsten en Lennard hebben gehad. Alleen jammer dat het zo kort duurde he.
    Dus jullie hebben nu een voorraadje wijn in huis? Maar is het wel te drinken!
    Ik heb de afgelopen week heel wat uurtjes achter de naaimachine doorgebracht. Het kado voor nan is bijna klaar - wat een enorme lap! Deze week hoop ik hem af te hebben, dan ga ik aan het volgende project beginnen. Daar ga ik morgen stof voor kopen.
    Tot chats!
    Liefs uit N-V

  • 06 November 2005 - 17:55

    Sonja:

    Hoi Mel en Sag, even laten weten dat ik nog steeds uitkijk naar jullie verslagen, die geven ook mooi gespreksstof zoals gisteren op Eriks verjaardag. groetjes, Sonja

  • 06 November 2005 - 20:13

    Malio & Finn:

    he hallo sjinezen

    het is bij jullie natuurlijk nacht maar hier is het lekker rustig zondagavond
    alle vrouwen liggen in bed en de mannen zitten op hun gemakje achter de schootpc
    alleen Finn is het er niet mee eens geloof ik want hij zet zo af een toe een keel op

    vandaag op de dag des heren meegedaan aan het katholieke doopritueel
    je weet wel, die sekte waar iedereen bij geboorte al lid is van wordt gemaakt en daardoor nog steeds een van de (of de grootste)ter wereld is

    het is aan een kant leuk als men vraagt of je "peter" wilt worden van iemands kind, ik bedoel ze vragen het toch maar, aan de andere kant is het de bedoeling dat je ook het een en ander beloofd

    ik heb er even over nagedacht en heb het maar voor mezelf verantwoord door te stellen dat in dit geval de ouders net zulke heidenen zijn als ondergetekende en dat het een ritueel is met niet al te veel inhoud, als zij dat dan zo graag willen dan zit ik er niet zo mee en doe ik het meer omdat ze het graag willen en daarbij graag heben dat ik het doe

    hat was dus eigenlijk niet meer dan een leuk famillie-uitje en daar moet het dan maar bij blijven

    ondertussen is Finn in slaap gevallen dus schrijven we nu niet meer met zijn tweeen

    het is trouwens niet zo druk op de site, waar is iedereen, zeg DJ horen we nog wat over de internetbabes?

    ik heb zojuist nog effe mijn verhaal van vrijdag gelezen en het is verbazendwekkend hoe extra raar je schrijft als er een beetje alcohol door je aderen loopt

    het was een avondje met drank en dat moet af en toe kunnen,
    gisteren hebben we een motorclubgenoot begraven (eigenlijk crematie) en de meesten van de brommerclub waren op de moter, dat gaf het toch even een extra tintje
    niet zozeer voor de rest (alhoewel zijn familie het ook wel kon waarderen) maar meer voor onszelf
    als je afscheid van iemand neemt die je kent van het brommerrijden en wat daar allemaal bij komt kijken, daar neem je ook afscheid van met je brommer en in je motorkloffie (al zit je wel voor lul als de rest in pak rondloopt)
    tijdens de dienst zat ik na te denken over wat we allemaal met die gast hebben beleefd en zat wat te lachen, egelijkertijd waren er nog een paar anderen die hetzelfde hadden, dus ik noem een specifiek onderwerp en blijkt dat die andere gasten daar ook aan dachten
    zitten we daar met zijn allen wat te grijnzen en te lachen, lijkt niet erg respectvol maar was het eigenlijk wel

    toen ik thuis kwam vroeg Zoe of hij nog steeds dood was (ik had hun verteld dat ik naar een begravenis ging en toen ze vroegen wat dat was heb ik verteld dat er iemand dood was en dat we nu de vrouw en kinderen gingen troosten), terwijl Megan wilde weten of zijn vrouw en kinderen nog verdrietig waren of dat het ons was gelukt om te troosten
    tsja dat relativeerd het wel dan

    Een bijkomend voorbeeld van de brommerbegravenis was dat ik nog efe lekker een stukje heb kunnen rijden met dat mooie weer

    de rest van het weekend heb ik eigenlijk weinig uitgevoerd, een beetje schoonmaken, bijkomen van een kater en dat was het wel
    klinkt maar magertjes, maar het kan niet altijd druk zijn toch
    vannavond nog effe heel huiselijk broodbakken en dan is het maffen om morgen weer vrolijk en fris de vlissingse bevolking te dienen

    dat waren de belevenissen weer van dit weekend
    het zal bij jullie wel stil zijn nadat je zus en lennard weer weg zijn
    kunnen jullie die wijn eens testen, misschien is het wel een ideetje om wat te importeren en hier te verpatsen aan de lokale wijnboer

    laat maar horen en eh de foto's werden gewaardeerd hoor

    trouwens ik stuur jullie nog wat foto's van de draken in sint en pietkleding

    mazzel

  • 06 November 2005 - 20:25

    Bianc:

    Pfff, ik zie het al helemaal voor me. Gaaf beeld enne toffe foto's! Doet het altijd goed... ;-).... Nou pielekes, heb echt een megadruk weekend gehad. Had zaterdag een soort reportage achtige dag en s'avonds de oplevering van een uitvaartcentrum waar ik wel veel voor heb ontworpen, was helemaal tof en blij!! Alles goed hier dus! Groetjes en een knuffel!

  • 07 November 2005 - 15:18

    Ian N-V:

    Hou jullie van kip, jullie moet dit verhaal uit Yahoo news lezen:

    BEIJING - Authorities ordered all live poultry markets in China's capital to close immediately and went door-to-door seizing chickens and ducks from private homes, as the government dramatically beefed up its fight against bird flu on Monday. Beijing also announced that 6 million birds had been slaughtered around the site of China's most recent bird flu outbreak, and the World Health Organization said it had been asked to help in the reopened investigation of the country's possible first human cases of the virus.

  • 07 November 2005 - 16:05

    Menoodj:

    He Lieverds,

    pppfffhhhhhhhhh wat een hoop heb ik bij moeten lezen maar ik ben bij. Wat een verhalen ik ben er even uit geweest (je weet wel relatie met kinderen vergen veel tijd, sag jij als juf moet dat weten). In ieder geval ook leuk om weer eens wat van melle te horen. Zo te zien en horen gaat het allemaal ok. Als ik jou verhalen zo hoor sag ben je best goed bezig met dat chinees. De foto's zijn ook erg leuk om te zien. Wat een lelijkerd zeg die rooie en ik berijp dat je daar een antipathie tegenover kan gaan creeren. De appels plukken in de gaard zag er leuk uit heheheheh en het lijkt alsof jullie daar nog hartstikke mooi weer hebben, hoeveel graden is het daar eigenlijk???
    Hier gaat alles goed met Ron en de kids en mij gaat het ook prima we hebben onze ups en downs en dat heeft soms nogal wat voeten in de aarde. We redden ons wel en we gaan gewoon voor een ontzettende fijne kerst dit jaar. En jezus wat waren jullie bezopen zeg als ik de foto's zo zie ik dnek dat ik maar in Nederland blijf als ik de foto's zie dan durf ik al niet meer te komen hahahahaha al die flessen...
    Enfin kunnen wij nogf wat foto's van tempels en zo krijgen die vin ik zo mooi daaro en ik geloof dat je er best een hoop hebt en dan ook de betekenis er van dat zou helemaal te gek zijn. Sag jij als atheist heb je al wat geleerd van het boedhisme hoe ver gaat dat terug en hoveel stromingen zijn er nu precies. Is het een strenge leer of valt dat wel mee, geloven ze daar ook in het hindoeisme. Hoe veel geloven komen er in china eigenlijk voor???? Een hooop vragen hoop dat ik je nu niet aan het werk heb gezet hihihihi. Een hele dikke kus en tot schrijfs weer.

    Melle wij horen van elkaar per email en ik ga je binnenkort een beletje geven even kijke wanneer jullie op msn verschijnen heb het te druk gehad om die aan te zetten...

    KUSSSSSSS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 314682

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: