Dag 21 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 21 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 21 in Beijing

Door: chinaboy en Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

27 September 2005 | China, Beijing

Dinsdag 27 september

Jammer, redelijk uitgeslapen en wel was ik vanochtend van plan om opgewekt te vertellen van het succesverhaal van gisteren. Vorige week heb ik erg hard gewerkt om het beste in me naar boven te halen. Ik wilde met deze eerste testcase meteen een stempel zetten en een bevestiging creëeren voor HuanYang dat ze een goede zet hadden gedaan om mij/ons helemaal hierheen te halen. Ik ben zelf ook heel blij met het resultaat.

Jammer alleen dat dat postieve gevoel vanochtend goed onderuit is geschoffeld door een [eigenlijk heel kleine] aanvaring vanochtend met de conducteur van de bus. Na het uitstappen van de Metro neem ik tegenwoording [meestal] de bus voor het laatste stuk naar mijn werk. Ik stap dus zoals gewoonlijk in op de 106 die bij de straat stopt waar mijn kantoor zit, Echt 20 sec lopen naar mijn werk vanaf daar. Ik zeg tegen de conducteur ShouTiNanLu, de naam van de straat. Begint die conducteur tegen me te ouwehoeren en gebaren naar de uitgang! Ik moet gewoon uitstappen! Ze gebaard en doet, blijkbaar om me duidelijk te maken dat ik verkeerd zit. Ik heb toch echt al minstens 10x deze bus genomen, maar ik word hier gewoon de bus uitgegooid! Ik zeg nog een paar keer de naam. Of ik zeg t verkeerd of de conducteur is nieuw, maar het maakt eigenlijk niets uit. Ze vertrekken toch niet voor ik uit de overvolle bus stap. Wat ik ook zeg of gebaar, ze blijft bij haar standpunt. Ik geef haar nog een stevige K**wijf, voordat ik uitstap en een taxi neem naar kantoor. Ja hallo, dan maar zo hoor.

Ik ben er nog steeds pissig over. Blijkbaar ben ik dus nog niet helemaal uitgeslapen genoeg om zo een incident langs me heen te laten gaan. Wat me over het algemeen toch redelijk lukt.

Maar goed. Ik ga toch even proberen het neer te leggen [schrijven werkt trouwens best daarvoor, ook voor mij]

Het verhaal..

Na zaterdag een heerlijke dag gehad met Sag, [en de persoonlijke chaffeur van Michael, MrLee ] zie het verhaal van Sag eergisteren, werd ik zondagmiddag, na nog twee korte ontwerpspurten zaterdagavond en zondagochtend, opgehaald door Robert om naar het vliegveld te gaan. De presentatie van maandag was op het hoofdkantoor van Procter & Gamble, in GuangZhou. Dat ligt in de buurt van HongKong. Omdat de presentatie om 0930 zou zijn en het 3 uur vliegen is, zijn we zondag al gegaan.

Eenmaal aangekomen bleek meteen al het verschil in klimaat, Beijing is droog en warm, hier is het heeel warm en heeel vochtig, bijna tropisch. Regent ook om de zoveel tijd even, en daarna is het zo weer droog. We zijn we per taxi naar het hotel gegaan [meteen even Sag gebeld voor we de taxi instapten] Daar bleek weer eens dat Calvin van mooi houdt. Het was een 5sterren hotel. Heeeel-erg-mooi. Zie foto's.

Eten was weer een belevenis. Een aantal dingen wel eerder gezien, maar het meest UGH idee was wel bij het eendenbloed. Dat was gekookt [sorry Sag, niet gebakken] en gestold en in plakjes gesneden. Als je er niet bij nadacht [probeer ik dus ook niet te doen] was het niet eens smerig. Ik had vantevoren al gezegd dat ik geen honden of katten voorgeschoteld wilde. Calvin stelde me gerust dat dit weliswaar in het zuiden gebruikelijker is dan in het noorden, het ook niet in de reguliere hotels en restaurants gebeurd. Dan moet je naar speciale plaatsen toe.

Her resaurant was langs de kade van een grote, woelige rivier. Was wel lekekr even die waterlucht. Lekker als Sag en ik komend weekend ook naar de zee kunnen gaan. Uitwaaien. Tijdens en na het eten bespraken we de presentatie van de volgende dag. Wat er belangrijk was om zeker te zeggen en wellke teksten in de powerpoint presentatie misschien toch aangepast moesten worden.

Tijdens de bespreking werden we prettig onderbroken, eerst belde Sag even om te kletsen. Ik laat de mannen dan gewoon lekker even wachten. Het is tenslotte zondag en ze realiseren zich dat ik dan weg van Sag ben. Ze zijn trouwens best geschikt in die zin hoor. Een uurtje later bij het natafelen en bespreken ging de telefoon weer, Pap! Heel erg leuk dat hij belde hoor. Ook even bijgekletst terwijl Calvin even een sigaretje rookt.

Na het eten vertekken we naar een eigenlijk erg coole club, en binnen gaan we naar de bovenste verdieping, een relax verdieping, erg opulent en mooi ingericht, als ouderwetse lounge. Hier drinken we wat en gaan verder met onze besprekingen. Wanneer we tenslotte aankomen bij het hotel maken we de laatste aanpassingen en call it a night.

De volgende morgen ben ik om 0630 op, ben toch redelijk zenuwachtig voor deze eerste presentatie merk ik. Ik neem een bad en ga op internet de laatste beelden die ik wil hebben nog zoeken. Na het ontbijt lopen [!] we naam het hoofdkantoor van P&G.
Het is nu al bloedheet en humid. Gelukkig is het hoofdkantoor een hypermoderne toren met heel veel airco.

Van P&G zijde zitten er ongeveer 10 mannen en vrouwen. Ik ga iedereen langs, installeer mee en begin. In het begin nog een beetje zenuwachtig, maar het verloopt soepel, en maar tijdens het praten verdwijnt dat helemaal. Als we eenmaal bij de vragenronde zijn ben ik helemaal 'in control' hihi. De vragenronde begint eigenlijk met een soort sollicitatiegesprek; wie ben je eignelijk, waar kom je vandaan, wat heb je al eerder gedaan en wat is je rol bij HuanYang...Al met al waren er veel goede resons op ontwerp, passend bij het merk etcetc en veel vragen aan de praktische kant. Hopelijk daar voor hen de juiste antwoorden op gegeven. Als laatste mijn vraag ' I just hope we have struck the right tone with P&G..' met als antwoord ' You have..' Dus we vertrokken met een voldaan gevoel en nieuwsgierigheid naar de andere 2 kandidaten die nog moesten komen die dag...

De rest van die middag kon ik mijn vermoeidheid toe laten slaan en heb ik lekker geslapen op het vliegtuig terug. [Eerst nog van calvin voor Sag allemaal lokale vruchten gekregen bij een stalletje op het vliegveld] Eenmaal aangekomen bij YongHe [thuis] natuurlijk blij om thuis te komen bij mn liefje...

Mel

Heb ik mijn stukje geschreven klaar om te plaatsen zie ik dat mijn vriend heeft geschreven, leuk!!!! Nu ben ik eens onderaan Mel zijn stuk.

Na de dag van gister is deze weer iets beter. Ik baalde ervan dat mijn leven hier weer redelijk iedere dag van hetzelfde is. Opstaan, mail checken, leren en eten, naar school fietsen, lesvolgen, eten, naar huis fietsen, studeren, beetje lezen, mail checken, dagboek schrijven, eten, de hele avond aan de computer. Ik leef zo'n beetje op de mailtjes en reacties uit Nederland en ik kwam er gister achter dat dat eigenlijk niet zo goed is. Ik besloot dat ik toch iets naast dat leren moet hebben al is het maar een middag. Dus besloot ik om naar een lagere school te gaan en te vragen of ze daar mijn hulp kunnen gebruiken voor een middag in de week. Misschien kan ik Engels geven ofzo of voor mijn part kopieren als ik maar onder de mensen/kinderen ben. Gewoon gratis. Ik merk dat ik kinderen mis, dat is wel goed is mijn huidige (in Nederland dan) beroep misschien toch mijn missie in het leven???

Op school heb ik even aan Linda gevraagd of het vreemd is om zoiets te doen. Zij dacht van niet maar ze zei dat waarschijnlijk alles wat wij als buitenlanders doen vreemd is dus dat het niet uit maakt. Ik dus op mijn fiets. Ik kom iedere dag langs die grote school maar het leek me leuker om bij een kleine niet zo'n duur uitziende school mijn diensten aan te bieden. Ik kom iedere dag langs een wat kleinere school, tenminste ik denk dat het een school is. Onderweg bedenk ik wat ik door de intercom zou moeten zeggen, ik kom echter niet echt ver. Daar aangekomen parkeer ik mijn fiets en loop naar het hek. Ik zie echter geen intercom, mmmm... wat nu. Een stemmetje in mijn hoofd zegt, ach pech hebben ga maar lekker naar huis, maar een andere stem zegt kom op je wilt dit moet je het ook proberen te bereiken. De laatste wint. Ik ga kijken of het hek ook open kan maar zie dan een huisje waarin iemand zit. Een bewaker/portier. Ik tik op het ijzer van het hek en hij komt uit zijn huisje. Een man van middelbare leeftijd met een mooi bruin gebit en een onregelmatig gezicht. Hij doet het hek open en ik stap binnen. Ik begin te zeggen dat ik een buitenlandse student ben. En of dit een school is. Ja het is een school. Nu wordt het moeilijk. Ik zeg dat ik uit Nederland kom en hier woon. En dat ik in Nederland juf ben. Of dat er allemaal goed uit komt weet ik niet maar het lijkt of het het snapt. Nu moet ik alleen nog zeggen wat ik wil. Maar die woorden ken ik nog niet. Ik vraag of ik iets mag zeggen tegen een juf maar mijn uitspraak van het woord zeggen is niet correct. Dan bedenk ik me dat ik kan zeggen dat ik engelse juf ben. Dat doe ik maar zet de woorden in de verkeerde volgorde. Maar hij begrijpt me want hij verbetert me. Ik knik heftig met mij hoofd en dan zegt hij dat ze geen engels hebben hier op school. Nee dat is mooi denk ik kan ik dat mooi doen. Maar hij denkt dat we klaar zijn en ik weet niet meer wat ik kan zeggen om iemand te spreken te krijgen van de school. Dus bedank ik hem en vertrek, hij zwaait me na. Balen.... maar ik heb het wel geprobeerd. Thuis bedenk ik me dat ik Mel moet bellen of hij kan vragen of Robbert een briefje kan maken waarop staat dat ik graag op de school wil werken als een engelse juf voor niets. En dat ik graag iemand van de school wil spreken. Dat doe ik en Mel gaat het voor me regelen. Hij wist niets van mijn plannen en vond het erg goed dat ik deze actie had ondernomen. Ik eigenlijk ook wel nu hopen dat het met briefje wel gaat lukken. En anders moet ik toch de grote dure school proberen.

Op school kreeg ik mijn luistertoets terug en er stond veel rood in maar ik was zeer tevreden. Ik had namelijk heel veel van de tonen goed. Ik had de letters wel wat vaker fout geschreven maar ik vond het knap van mezelf dat ik de tonen goed had. Ik vroeg aan de anderen hoe ze het hadden gedaan. Maar Linda was haar boek vergeten thuis en Elyah liet het gewoon niet zien, zou hij het misschien toch niet zo goed hebben gemaakt? Josh had het er ook best goed van afgebracht dus ik denk dat hij ook redelijk tevreden was. Josh eet tegenwoordig niet meer op school hij eet nu met een jongen die hem bij les geeft. Hij gaat ook met sprongen vooruit niet normaal meer. Ik ben dus alleen met de amish, niet heel gezellig. Ik liep naar buiten met de moeder amish en ik vroeg haar waarom ze de kapjes om hebben, of dat voor hun geloof moet. Is natuurlijk een schot voor (god hoe gaat dat spreekwoord ook alweer) open roos? Maar goed dat maakt niet uit. Ja zegt ze dat is voor hun geloof want in de bijbel, korintie 11 (ofzo), en ze kijkt me aan en ik knik dus ik doe daarmee net of ik dat stuk ken, staat dat vrouwen niet met onbedekt hoofd mogen bidden. Ik vraag haar waarom ze hem dan de hele dag op heeft ze zegt dat ze op een dag heel vaak met god praat en geen zin heeft om dan iedere keer dat hoofdkapje te zoeken. Dus is het handiger om het maar de hele dag opgeknoopt te hebben. Op zich wel gek dat het een doorkijk kapje is. Misschien hebben ze in de winter wel dichte kapjes en dikkere jurken. Het is trouwens geen gezicht hebben ze zo'n onflateuse jurk aan met grote gympen eronder met witte sokken. Marleen zou zich doodschrikken.

Ellis belde net. Ze kan niet komen want Kras heeft een fout gemaakt met de boeking en biedt haar een alternatief dat 300 euro duurder is. Dat gaat natuurlijk nergens over. Erg jammer we hadden er veel zin in dat ze kwam. Ze gaat als haar woede wat is geslonken kijken of ze iets anders kan regelen maar dat wordt dan waarschijnlijk een andere datum.

De ayi is net vertrokken ze had zeker haast want ze was een half uur te vroeg klaar. Ik vind het wel lastig want ze doet het bad bijvoorbeeld niet en de wc ook niet erg grondig. Misschien moet ik Robbert daar ook een briefje voor laten schrijven. Dat zijn juist de dingen die je niet zelf wilt doen. Maar goed ik vind het al heel fijn dat ze veegt, mopt, wast en strijkt (in een mega langzaam tempo) en natuurlijk kookt. Misschien moet ik het dan voor lief nemen dat ik de badkamer zelf moet doen. Ik heb wel even toen ze net binnen was een gesprekje met haar gehouden. Ik vroeg haar of ze een kind heeft. Die heeft ze en die is 17 jaar oud en gaat naar school. Ik laat haar (tip van papa) de foto van mijn familie zien. En zeg dat dit mijn baba is en dat mijn mama en mijn meimei en didi, en natuurlijk niet te vergeten wode pengyou(mijn vriend) en tade pengyou (haar en zijn vriend). Ook vertel ik dat de vriendin van mijn broer zwanger is (met een gebaar) en dat ze in januari moet bevallen. Ze vraagt hoe oud ik ben, ze denkt 30 (Leen is de ouderdom dan toch ingetreden?). Ik zeg dat ik 31 ben en geef haar ook even de leeftijden van mijn meimei en didi. Ze kijkt verward dat Anne zwanger is terwijl die jonger is dan ik en ik nog geen kinderen heb. Hierover kan ik niet met haar praten want zover rijkt mijn vocabulaire nog niet. Maar ze was erg tevreden over mijn gesprekskunsten en zei hao. Dus heb ik het er goed vanaf gebracht, bedankt pap!

Het woord voor vandaag is méi you, dit is een erg belangrijk woord het betekent heb ik niet. Ze gebruiken het heel veel. Dus goed onthouden.
Zai jian!
Shang Sa La
Ps: Manon ik hoop dat school leuk was. Ik wens je heel veel sterkte toe morgen met de operatie ik hoop dat het een beetje meevalt.

  • 27 September 2005 - 16:12

    NI BAO Rui:

    ZO HE, NOG EVEN EN JE BENT GEEN VICE MEER MEL, MAAR GEWOON MANAGING. sorry, op capslock gedrukt. Ik ben diep onder de indruk, dat je dit na amper 2 weken al hebt gepresteerd. Het is natuurlijk best afzien hier en daar, maar volgens mij zijn jullie echt wel uit het juiste hout gesneden omte slagen daar. Zolang jullie elkaar kunnen oppeppen op de juiste momenten, moet het goed gaan. Sag, ook heel dapper om zo naar die school te gaan. Als je na zo korte tijd al aan zo', bewaker bijna kunt duidelijk maken wat je wilt, dan vind ik dat klasse! Was vanmiddag zwemmen, dus geen chatsessie, sorry. Thea belde net weer, ze wil gaan e-mailen met richard en naomi en vroeg ons hoe het moest. Ze was aan het proberen via MSN Messenger, maar dat lukte ons ook niet. Toen geprobeerd via entourage. Ging goed totdat we op send now wilden klikken en dat lukt niet. Heb alles geprobeerd, maar ho maar. Help ons alsjeblieft!! Thea kan echt gratis internetten, grappig he? Nou, het is weer tijd voor de warme hap, want vanavond moeten de kaarten weer op tafel. Helemaal geen zin (zin mei you)... Liefs van ons beiden

  • 27 September 2005 - 16:32

    Bianc:

    Tof hoor lieffies... wat een verhaal weer! Ben megatrots. Fijn Mel om te lezen hoe goed je het doet en dat geldt natuurlijk ook voor jou Sag, zomaar ergens binnenstappen, super!
    Hier gaat alles zijn gangetje, de expo was twijfelachtig maar er zit wel meer in the pocket, jullie gaan het horen! Veel liefs

  • 27 September 2005 - 17:07

    Malio En Kids:

    he hallo

    we hebben net met de kids de foto´s bekeken voor het slapen gaan
    vonden ze wel leuk, al die mensen lijken alleen op sandra onze kereaanse vriendin (vonden ze een beetje raar)

    goed van het bezoek aan die school en wel raar van die reacties van je klasgenoten

    ik moet stoppen want de meiden breken boven de tent af
    tot later op de avond (voor ons)

  • 27 September 2005 - 20:34

    Dj:

    Hey guys, het lukt aardig de draai weer te vinden, zo te lezen. Goed van je Sag, dat je probeert contact te leggen met scholen! Niet te vroeg pieken, hè Mel!

    De marathon van Berlijn was geweldig. Heb nog steeds een adrenaline en endorfine surplus in body and mind! Liep hem in 3:26:58 en ben de man met de hamer niet tegengekomen; een volgende keer misschien met dezelfde inspanning er een beetje vanaf lopen... Tot later!!!

  • 27 September 2005 - 22:09

    Malio:

    he gesjineesde boy en sjang lala

    wel een sukzeven die presentatie, had die calvin naderhand nog opmerkingen (loonsverhoging?)

    waren die 10 mensen van P&G allemaal chinezen of zitten daar ook westerlingen bij?

    Wel tof al dat vreemde eten, waarom geen katten en honden? Is dat niet de ultimate china-experience? ik weet wel dat je van Menoodj alleen maar water mag hebben maar een lekkere pukkiebil moet toch ook niet verkeerd zijn


    wel duidelijk dat je nog niet uitgerust ben want kwaad worden op de tramtrol heeft geen zin

    morgen weer gaan en dan kijken waar je uitkomt zonder de naam van de straat te noemen, wie weet was dat de lijn naar de verboden stad

    mag je daar nog overal roken of worden de stinkerds daar ook al opgejaagd?

    zeg sjang lala, pas maar op dat je niet wordt opgepakt als illegale arbeider
    wel knap dat je daar gewoon binnen loop, terwijl je niet eens weet wat voor school het is
    wie weet wat ze daar doen en wat ze jou dan willen laten doen

    ik heb begrepen van mijn gelovige vrienden dat er in het heidense china een hele ondergrondse geloofsbeweging bestaat (op christelijk gebied dan)
    die lui komen uit het westen en gaan dan bijbels smokkelen enzo (heel afrika hebben ze nu wel gehad dan maar na china ofzo?)
    vraag maar ens aan je christenmedestudenten of ze ook van die dingen doen zoals bekeren en geheime kerkdiensten enzo
    het schijnt dat die ouwe communisten daar niet zo kapot van zijn, je wordt als westerling niet gelijk gevierendeeld maar blij zijn ze niet met je

    wat zijn jullie braaf met die ayi, gewoon zeggen dat je wilt dat ze zus en zo moet doen, net als met die robbert
    jij zou toch ook willen dat je de waarheid te horen krijgt, das in china niet anders hoor (ook al wonen ze aan de onderkant van de aardbol en schrijven ze een beetje raar)

    hier is het allemaal net zo saai als bij jullie
    (ilse voeden, slapen, voeden, slapen, zelf eten en slapen, ik een beetje werken en voeden en slapen en dan de meiden een beetje africhten)
    het weer gaat richting herfst en dat geeft gelijk aanleiding om weer eens te mijmeren over wonen in down under

    Finn begint nu te kreunen en te steunen dus is het voedertijd
    effe mamma wakkermaken, finn aansluiten en dan maffen

    ik zal morgen (woensdagmiddag onze tijd) een een telefoontje naar jullie proberen

    groeten

  • 28 September 2005 - 00:12

    Melle:

    klinkt als een soepel lopende machine, Malio! Finn inpluggen en klaar :-) heel erg leuke fotos van de kleinen hoor heerlijk om te zien haha.

  • 28 September 2005 - 00:14

    Melle:

    Ongeloofelijk DJ, en zonder de hamer. Ik ben diep onder de indruk. Lijkt me een heerlijk na-gevoel, maar betwijfel of ik hem op die manier ooit zal voelen. You are Da King!

  • 28 September 2005 - 13:14

    Marion:

    Hoi Sag,
    Ik vind het harstikke goed dat je op die school afgestapt bent. Gewoon nog een keer proberen met het briefje. Een kleine school is toch veel leuker juist als je er contacten op wilt doen dan een grote school.
    Jammer dat ik je maandag gemist heb, dat heb je zo met een zoon achter de computer. Groeten, Marion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 314670

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: