De achtiende en negentiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu De achtiende en negentiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

De achtiende en negentiende dag in Beijing

Door: Sheng sa la

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

25 September 2005 | China, Beijing

Eigenlijk ben ik te moe om te schrijven maar vind het zonde om het niet te doen.*(uiteindelijk toch naar bed gegaan en het verhaal niet afgemaakt) We werden vandaag om 10 uur opgehaald door mr Lee, de chauffeur van Mel zijn werk in de auto van het werk. Hij brengt ons vandaag naar de Ming tombes en naar de muur.
Het is heerlijk om in de auto te zitten en langzaam de stad uit te rijden en bergen te zien en groen. We genieten allebei. Bij de Ming tombes is het erg druk er zijn 13 verschillende tombes en mr Lee heeft ons bij de grootste gebracht. We gaan met z'n drieen kijken. Er staat een soort tempel op een berg dat als een soort herdenkingsplaats werd gebruikt vroeger. Verder is er een ondergronds "paleis" het is vrij diep onder de grond en eigenlijk is het een soort hoge tunnel met een 4 tal ruimten erin. In een van die ruimten ligt een keizer met twee van zijn concubines. De kisten waar ze inliggen zijn replica's want de echte kisten zijn vergaan. Ze laten ook foto's zien van hoe ze het hebben aangetroffen. Alle schatten en overblijfselen zijn in kleine kistjes gedaan. Ik was van deze plek niet bijzonder onder de indruk en Melle ook niet.

Het is inmiddels 12 uur dus lunch tijd. We zeggen mr Lee; women che fan ma? En hij gaat daar onmiddelijk mee akkoord. Hij rijdt weer richting Beijing, we zitten ongeveer bij de zesde ring en daar zoekt hij een restaurant. We vinden een leuke, niet al te groot en het eten op de andere tafels ziet er lekker uit. Mr Lee bestelt. Als eerste komt er een grote pan op tafel met vis erin ik zie de koppen en denk jakkie bah. Maar ik moet natuurlijk proeven en ik moet je zeggen het was erg lekker. Mr Lee legde een heel visje op mijn kleine bordje en die heb ik helemaal opgepeuzeld. Ondertussen waren de andere gerechten ook gearriveerd; een soort groente in visboulion gekookt (wittige staafjes), garnalen met komkommer en wortel (warm), varkensvlees in zoet zure saus, koude mie, en een soort naan/pizzabodem brood. Veel te veel natuurlijk maar dat hoort zo hier. Mr Lee neemt Melle ook nog even mee om te kijken in de keuken hoe de dumplings worden gemaakt. Dat gaat in een razend tempo schijnt het.

Na het eten (dat wij natuurlijk betaald hebben) gaan we door naar de muur. We zijn daarvoor nog bij een soort villa's geweest dat erg mooi is maar 12 euro per persoon kost om te kijken dus dat hebben we niet gedaan, Melle had het al een keer gezien en mr Lee ook. Het was erg druk bij de muur maar het is erg indrukwekkend om te zien hoe die muur over de bergtoppen loopt. We gaan met een kabelbaan een heel eind naar boven. Mr Lee blijft in de auto. We komen dan aan op de muur. We gaan nog een stuk omhoog klimmen en dat is echt mega stijl. Zie je van die opaatjes die helemaal krom lopen met een stok die voortgetrokken worden door hun zoon ofzo.
Het was erg warm maar wel helder dus het was geweldig om te zien. Kijk maar op de foto's. Toen gingen we weer naar beneden met de kabelbaan en met de auto naar huis. Het was een heerijke dag. We waren om half 6 thuis.

Eenmaal thuis vliegt Melle meteen achter de computer, hij zei dat hij terwijl we weg waren zich niet opgejaagd heeft gevoeld dus dat geloof ik dan maar. Hij vond het ook een lekkere dag. Mel moet veel doen en ik heb geen zin om ergens te gaan eten dus maak ik roerei (hadden we nog 10 stuks van) met ui en prei en komkommer en tomaat. Ik heb de komkommer helemaal herontdekt. Het is namelijk erg lekker om die warm te eten zeker met wat soja saus. Je moet het niet te lang meebakken maar gewoon eventjes op het eind zodat het warm is maar toch knapperig.

Papa en mama hadden zoals jullie weten hun feestje gisteren dus heeft Axel zijn laptop daar neergezet met zijn webcam. Ik heb dus iedereen even gezien, de oma's, pap en mam, Ax en Anne, Mat en Adri en tante Thea. Jammer dat Sonja er toen nog niet was anders had ik die ook nog even kunnen zien. Het was erg leuk net of je erbij bent. Even daarvoor had ik ook nog met Lennard aan de telefoon gezeten voor heel weinig, voor hem, dat was ook erg leuk.

Vandaag, zondag, is er niet veel te vertellen vandaag ook deze combinatie van twee dagen. We zijn even naar de winkel geweest. We vonden dat we melk moesten drinken dus hebben we twee verschillende pakken gekocht. Een waarop staat zonder suiker en een waar dat niet op staat. Mel en ik dachten dat er in melk soieso geen suiker zit maar we wisten het niet helemaal zeker, je weet niet wat die koeien er allemaal precies instoppen natuurlijk. Mel vond dat we een tryout moeten doen dus nu hebben we twee pakken in de koelkast staan. We houden je op de hoogte.
Gisteren is onze eerste water"fles" opgegaan van de machine weet je wel. Dus daar hebben we denk ik ongeveer 2 weken mee gedaan. Redelijk lang wel.
Even voor 1 uur kwam Robbert hier de teringzooi binnen wandelen, ik schaamde me dood. Om met Mel naar het vliegveld te gaan. Ze zijn nu als het goed is in de lucht, Melle, Robbert en Ding Ming. Ze vliegen 2,5 uur naar het zuiden ergens onder Shanghai en daar gaat Mel morgen in het Engels de presentatie geven. Robbert moet het vertalen voor Ding Ming. Mel is niet zo tevreden over Robbert, hij is erg aardig dus dat is lastig. Hij spreekt wel Engels maar niet zo goed dat hij alle termilogie betrefende de ontwerpwereld kan vertalen. Hij komt soms met 3 woorden die het kunnen zijn. Die woorden lijken wel redelijk op elkaar maar betekenen uiteindelijk toch wel degelijk iets anders. Er is Mel gevraagd of hij tevreden over hem is door Michael de opperbaas. Mel heeft gezegd dat Robbert misschien nog moet wennen en dat ze hem nog even de tijd moeten geven. (Maar eigenlijk denkt Mel dat Robbert het niet gaat halen, en dat zal hij dan toch moeten zeggen, heel moeilijk). Robbert heeft nog nooit gevlogen dus was erg zenuwachtig hij had een sliksplinter nieuw koffertje gekocht, heel schattig. Dus Mel mag straks zijn hand vast houden.
Morgen komt hij weer terug en ik hoop dat hij dan tijd heeft om iets te schrijven. Hij heeft namelijk nog leuke eetverhalen die hij jullie niet mag onthouden.

Nou ik laat het hierbij moet nodig iets aan de studie doen (geen zin).
Het woord voor vandaag is mài dat verkopen betekent, niet te verwarren met mâi dat kopen betekent. Nu ligt het dus aan jullie uitspraak of de Chinezen begrijpen wat je bedoeld. Het is de vierde toon dus je spreekt het stacato uit en begint net onder je normale toon en gaat dan strak naar beneden. Je spreekt het woord daardoor redelijk snel uit.
Mingtian jian!!!
Shang Sa La

Ps: Menoodj het is Mel nog niet gelukt geen vlees te eten, hij krijgt namelijk de lunch gewoon voorgeschoteld en moet dit wel eten om geen mensen te beledigen. Hij wil het wel gaan proberen volgende week wanneer hij hoopt dat het weer wat rustiger is op kantoor.
Ik heb trouwens al een bord en twee glazen kapot laten vallen, zit hier volgens jou ook een betekenis achter?

Psps: Dj hoe is het je vergaan in Berlijn?
Ps ps ps: Sonja als je niet wilt dat iedereen je bericht leest kun je ook een email naar mijn eigen mail adres sturen of die van Melle.

Ps ps ps ps: Jen sorry ik zag je msn bericht te laat reageerde wel maar je was al weg. Balen voor je dat het niet is gelukt maar hopelijk volgende keer beter. Je weet iig dat je brief top is. Dus ga niet aan jezelf twijfelen.

• 25 September 2005 - 09:30

Bao Rou:

Hoi Sag. Je zit dus nu in je uppie. Ik hoop dat je je niet te eenzaam voelt. Sorry maar ik kan al dat chinees niet bijhouden. Zo te lezen hebben jullie een leuke dag gehad gisteren. Lekker om even alles achter je te laten. Ben benieuwd naar die eetverhalen van Mel. Wij hebben inmiddels de webcam geinstalleerd, dus hopelijk kunnen we binnenkort elkaar zien spreken!
    Groetjes en liefs uit N-V

• 25 September 2005 - 09:41

Sheng Sa La:

De foto's zijn niet helemaal goed gegaan zo te zien er zit allemaal wit omheen. Hoe dat komt weet ik niet vraag het morgen wel even aan Mel. Tot zolang moeten jullie het hier even mee doen.

• 25 September 2005 - 12:05

Ni Bao Rui:

ben ondertussen maar het dagboek gaan lezen, weer erg geslaagd. Dat stuk van Melle bij de masseur had ik nog niet gelzen, wat zullen die chinezen gelachen hebben om die "barbaar". Wel luxe, zo'n prive chauffeur; vindt hij het zelf ook leuk. Van Axel en Anne hadden we een router gekregen voor onze verjaardag, maar dat was niet nodig achteraf. Nu krijgen i.p.v een webcam, dus binnenkort kun je ons ook zien. Leuk he gisteren met al die familie. Op het ogenblik loopt het corso in Winkel,het staat stampvol met autos overal van bezoekers. Het is gelukkig droog en redelijk weer, allen veel wind.

• 25 September 2005 - 12:07

Ni Boa Rui:

DJ, is het gelukt in Berlijn? Hartstikke goed dat je daaraan meedoet. Groeten, Birgit

• 25 September 2005 - 13:18

Ellis:

Gaaf die muur, ik heb gewoon zin om er weken op te lopen.....

• 25 September 2005 - 14:22

Jen:

Thanks Sag voor je woorden...was weer erg teleurgesteld. Maar goed..
    Jeetje wat een gave foto's van de Chinese muur! Het ziet er erg aanlokkelijk uit om het eens te bekijken..dan moet ik wel alleen, manlief krijg ik niet mee in een vliegtuig.
    Het massageverhaal was ook erg komisch, ik val al in slaap onder de zonnenbank dus kan me voorstellen dat je van zo'n massage inslaap valt.
    Ben beniwuwd naar de eetverhalen!!

liefs, jen

• 25 September 2005 - 17:00

Lawrence En Simone:

Hoi wat leuk om te lezen dat jullie je ook heerlijk kunnen ontspannen. We zagen het helemaal voor ons hoe Melle in slaap viel tijdens het masseren. Wat een leuke foto van jullie trouwens op de chinese muur. We zijn benieuwd naar de presentatie van Melle. We zijn inmiddels bezig met onze babyuitzet. Gisteren zijn we begonnen met een eerste orientatie van kinderwagens. En hebben vandaag maar lieftst 24 Bugaboo's geteld (kinderwagens dit is een nieuw Hollandse hit), onderweg naar het vondelpark. Zijn jullie ze al tegen gekomen in china??

Gr en liefs

• 25 September 2005 - 21:58

Malio:

he saag,

toffe foto´s, geeft echt een goede indruk (en maakt jaloers)

Als die Robert niet goed genoeg is is dat niet alleen jammer voor hem als hij iets anders moet gaan doen maar kan het zwaar kl..te zijn voor Mel als zijn verhaal niet goed wordt overgebracht

Mel, je bent daar niet om iedereen te vriend te houden. Vraag bij die hollandse gast na hoe die chinezen mensen buitenbonjouren zonder gezichtsverlies voor iedereen en wacht daar dan ook niet al te lang mee
    hoe langer je wacht hoe meer ellende

Sagra, als jij kan uitleggen hoe je iets zegt in het chinees, hoe het klinkt, hoe de verschillen zijn en hoe je het schrijft binnen twee weken!
    dan ben je gewoon supergoed!

Doen al die chinezen hun bord daar leeg eten of laten ze driekwart staan?
    Je wordt daar modervet als je niet oppast, ziet er wel lekker uit.

Zit de opdrachtgever in die plek waar ze naar toe zijn of hebben ze daar ook een kantoor?

Hier is het allemaal zijn gangetje gegaan, het is herfst dus de kids en ik hebben fikkie in de tuin gemaakt vanmiddag, de hele buurt heeft mee kunnen genieten want er zat wat geimpregneerd hout tussen, niet slim, wel leuk
    Zoe viel vandaag in slaap onder het eten, toen we het woord toetje riepen sprong ze op en ging verder of er niets was gebeurd, hoezo je prioriteiten kennen!

Ik ga weer stoppen want morgen heb ik mijn eerste werkdag na de vakantie.

Veel plezier van de week met school