De zeventiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu De zeventiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

De zeventiende dag in Beijing

Door: Sheng sa la

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

23 September 2005 | China, Beijing

Wat denk je wat wij gaan doen op16 oktober??????? Melle was op de site van de Nederlandse vereniging en zag dat er iemand op bezoek komt bij de Nederlandse ambassade. Je kon je inschrijven om dat bezoek bij te wonen. Dussssss wij wonen op 16 oktober het bezoek van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander bij. Hoe vind je die??? Heel spannend dan mag je hem een hand geven en zo. Ik weet niet hoe je hem dan moet aanspreken. Ik denk dat er niet heel veel mensen zullen zijn aangezien er niet heel veel Nederlands in Beijing wonen en ze niet allemaal op bezoek zullen gaan. Misschien zou je wel een praatje met hem kunnen maken, geen idee waarover hoor maar wie weet krijg ik een ingeving vraag ik hoe het gaat met Amalia en Alexia (zo heet ze toch die nieuwe prinses?). Leuk he?

Ben vandaag om half 9 vertrokken naar school. Dat was eigenlijk iets te laat omdat ik er 35 minuten over doe en we om 9 uur hadden afgesproken. Dus ik me extra hard gefietst om niet als vrouw zijnde degene te zijn die de laatste is. Dus kom ik om precies 9 uur aan. Is er gewoon helemaal niemand. Dat heb ik nou altijd ik ben altijd de eerste en ik ben altijd op tijd (behalve met Mel erbij want die is altijd te laat, dus met hem kom ik te laat en met mij komt hij iets minder te laat). Ik ga maar zitten in de tuin van school en zet mijn fiets daar ook neer. Ik heb op de heenweg de laatste twee dagen lekker mijn mp3 speler aan tijdens het fietsen dat is wel relaxed in die drukte met al die mensen. Dus ik zat lekker op een betonnen bankje mijn muziek te luisteren en te wachten. Om kwart over 9 zie ik Johan aankomen. We beginnen met werken en stellen elkaar vragen die de ander dan moet beantwoorden. De uitdaging is voor hem niet erg groot omdat hij meer weet dan ik. Om kwart over 10 belt Josh naar Johan. Als Johan heeft opgehangen zegt hij dat Josh de tape van de luisterles graag wil hebben (die had hij aan mij gegeven). Dus ik geef hem de tape maar hij vertelt niet waarom hij niet komt. Ik vraag het ook niet dus heb geen idee. Wel erg raar om om kwart over 10 pas af te bellen. Johan gaat ook weg met zijn kinderen voetbalschoenen kopen. Hij vraagt of ik mee ga om te oefenen op de marktkooplieden. Maar ik zeg dat ik liever naar huis ga om te studeren. Dan komen er wat Chinezen die bij mijn fiets blijven kijken. Ze komen naar ons toe en vragen wat in het Chinees. We begrijpen het niet helemaal dus zeggen ze het in het Engels. Ze hebben het over de fiets. Ze willen weten van wie hij is. Ik zeg dat het mijn fiets is. Ze zeggen dat het een famous trademark is. Ze vragen in het Chinees hoeveel ik heb betaald, ik antwoord in het Chinees 300 yuan. Ik weet niet of dat nu veel was of niet ze zeiden er niets over tegen ons. We hebben een tijdje met ze gesproken een beetje Chinees en Engels. Ze wilden weten hoe lang ik al kan fietsen en of ik dat hier heb geleerd. Ik zeg dat ik uit Nederland kom en op 3 jarige leeftijd heb leren fietsen. Dat vinden ze erg grappig.
Johan moet weg dus gaan we ieder ons weegs.

Thuis gekomen eet ik een broodje en ga een boek lezen. Maar ik ben zo moe dat ik al snel op de bank in slaapval. Om 4 uur word ik wakker en heb dus 3 uur geslapen. Ik had gisteravond ook niet zo goed geslapen ik werd steeds wakker van slapende armen door dat harde bed. Erg vervelend.
Toen ik thuiskwam heb ik voor het eerst een gesprek gehad met onze concierge. Er was iets met onze postbus.( Even kijken of jullie eruit komen met de lessen die ik jullie heb gegeven. Ik schrijf het even zonder de streepjes enzo op de woorden dat is zo'n gedoe.) Hij zei " Ni mai..........." Alla 2 woorden die ik jullie heb geleerd, en naar wel blijkt de afgelopen dagen erg belangrijke woorden. Ik moet dus iets kopen, hij geeft me een slot van een postbus dat mijns inziens al gebruikt is. Ik weet niet of er nu al een nieuw slot in het postkastje zit en dit de oude is en ik sleutels moet kopen. Of dat ik zo'n soort slot ergens moet kopen, we komen er niet uit. Maar hij zegt wel Ni mai. Ik laat het hem ook nog opschrijven en het klopt hij bedoeld mai. Hij schrijft ook op wat er gekocht moet worden maar dat kan ik niet opzoeken in mijn woordenboek aangezien die op klank gaat via het alfabet en niet met het tellen van de lijnen van de karakters, helaas. Ik bel Melle als ik boven ben en vraag of Robbert even met de man kan praten, dat kan dus ik loop naar beneden maar er zit nu een bewaker van buiten op zijn plek, waarschijnlijk is de lieve man aan het lunchen.

Toen ik vanmorgen beneden kwam stonden er opeens allemaal bloemen (planten met bloemen eraan) in de hal en op de trap, erg gezellig. Gister op school was er ook een wagen vol met planten met bloemen eraan. Die planten werden ook buiten neergezet. Waarschijnlijk is het dus de datum dat er planten buiten mogen. Dat zal wel te maken hebben met het weer het is wat koeler aan het worden dus dan kunnen de planten het buiten weer overleven. Vandaag ging ik nog naar buiten in mijn shirt zonder mouwen en mijn slippers. Dit was echt uit den boze, alle Chinezen hadden lange mouwen aan sommigen zelfs jassen. Het schijnt dat je in oktober zoiezo niet meer met blote armen mag lopen hoe warm het ook is, dan moet je lange mouwen aan.

We gaan vannavond als het goed is naar de massage salon dus als het niet te laat is zal ik onze belevenissen daar ook nog even beschrijven en dan plak ik dat aan dit stukje vast.

Ik zal jullie alvast wel het woord geven voor vandaag dat is shénme en is weer de tweede toon en het betekent wat. Zoals in, wat is dit. Voor de gevorderden onder jullie die zin is als volgt Zhé shì shénme? Zh spreek je uit als dj. Dus dju sju sjenme als je het gesproken schrijft. Nu kunnen jullie al een aantal zinnentjes maken met de woorden die jullie al kennen.

Tot later, Sheng Sa La

vervolg dag zeventien

Mel kwam om half 8 thuis en we vertrekken meteen richting de massage salon Tan Pan. We moeten met de taxi want het is voorbij de vierde ring ongeveer een 20 minuten met de taxi. Vanuit de taxi zien we het bord voorbij komen dus we zeggen de chauffeur dat het daar is. Hij keert om en zet ons voor de deur af. Het ziet er erg luxe uit, waterval binnen en mooie tegeltjes. We gaan naar boven waar ons gevraagd wordt wat voor massage we willen. We willen een hoofd schouder massage. Mel durft eigenlijk niet goed want hij is bang dat het pijn gaat doen. We moeten wel in de grote kamer, dat kan ons niets schelen dus het is akkoord. We komen in een kamer met allemaal grote stoelen met footstools ervoor. Er zit ook een andere vrouw, waarschijnlijk Nederlands die een voetmassage krijgt. We moeten naar de kleedkamer, de wc dus, om een badjas aan te doen. Ik sta in de wc me af te vragen of ik mijn broek uit moet doen voor een hoofd schouder massage en beslis van niet. Mijn bh laat ik ook maar aan. Dan ga ik terug. Mel komt binnen en heeft wel zijn broek uitgedaan maar doet hem weer aan zodra hij ziet dat ik hem ook aan heb.

Er komen 2 meisjes/vrouwen binnen de stoelen worden plat gelegd en we moeten gaan liggen op onze buik. Dan gaat ze, met de badjas nog aan mijn rug masseren. Ze heeft kleine handen maar wel sterke handen. Ze heeft me af en toe behoorlijk te pakken. Mel zegt dat het bij hem erg kriebelt. Daarna moeten we rechtop gaan zitten en dan krijgen we een handdoek over ons heen. Ze begint mijn gezicht te masseren en gebruikt een soort vettige creme ofzo die lekker fris ruikt. Op een gegeven moment stopt ze en ik hoor iets van een aansteker, ik heb mijn ogen dicht maar zie opeens dicht bij me iets van vuur. Ik schrik hiervan en doe mijn ogen open terwijl ze net iets in mijn oor stopt. Ik zie dat het een kaars is ofzo. Ik heb hier wel eens iets van gezien op tv en loop me suf te denken of dat nu wel of niet goed voor je was. Ik ga ermaar vanuit dat het wel goed is en ik ben redelijk dom in dit soort dingen ik vraag ook niets laat het maar gewoon gebeuren. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe Mel hierop gaat reageren. Ik hoor hem praten met het meisje en hem mij vragen wat dit is maar ik durf niets te zeggen met dat ding in mijn oor en voel me ook bezwaard tegenover de andere vrouw die daar ook probeert te ontspannen. Mel krijgt nu iets te lezen over earcandle hij snapt er niets van. Er wordt iemand bij geroepen die Engels kan en ze zegt dat het bij de prijs in begrepen is, Mel zegt oke maar ik wist niet wat dit was. Oke zegt ze en gaat weer. Mel laat het ook maar gebeuren. Het is erg raar en niet ontspannend je hoort de heletijd geknisper in je oor en je bent bang dat er kaarsvet in komt. Later zag ik dat dat niet kan gebeuren. Toen het klaar was had ze het kokertje wat in mijn oor had gezeten open geknipt en liet zien wat er uit mijn oor was gekomen. Mmmm als dat echt uit mijn oor is gekomen dan moeten ze nu wel erg schoon zijn. Thuis maar even op internet kijken dacht ik toen.

Toen ging ze verder met ons hoofd. Ik begon me net weer te ontspannen tot ik opeens Mel naast me hoor snurken. Haha hij is gewoon in slaapgevallen de schat. We wisten het al maar het is nu officieel bewezen Mel kan echt overal slapen zelfs als ze net een brandende kaars in zijn oor hebben gestopt. Het gesnurk wordt van kwaad tot erger en ik zit in over die vrouw die zich daar ligt te irriteren aan dat gesnurk. Maar krijg tegelijkertijd ook een beginnende slappelach. Ik moet moeite doen om niet in lachen uit te barsten. Ik zeg Mel zijn naam maar hij reageert niet. Ik wacht weer even maar dan wordt het heel erg dus ik zeg weer zijn naam. Het meisje maakt een gebaar van laat maar en moet net als ik lachen. Het meisje dat hem aan het masseren is moet ook lachen. Dan beginnen ze alle drie met elkaar te fluisteren, het moet ook wel gek zijn om een slapend iemand te masseren. Ze doet de schouders nog en de haren en dan zijn we klaar hebben we daar 1,5 uur gelegen. Het blijkt dat Mel de hele hoofdmassage niet heeft meegekregen. We stappen in de taxi en gaan naar ons 24 uur open restaurant. Het is er zo druk dat we een nummertje krijgen en buiten moeten wachten. Dit komt waarschijnlijk omdat het bij de karaoke tent kneiter druk is (ja inderdaad wij wonen vlakbij een karaoketent en nee we zijn er nog niet geweest gaan we pas doen als Ellis en Jasper hier zijn of met Kirsten en Lennard :-)) We hoeven niet lang te wachten en lopen naar boven. Het is een mega overgang van de rust en de stilte bij de massage salon en de drukte en de herrie in het restaurant. Mel wil alweer naar buiten maar ik haal hem over om toch even snel wat te eten. Dat doen we. Na het eten lopen we naar huis en komen tot de ontdekking dat de poort weer dicht is en dat onze portiekdeur dus ook dicht is. Mel belt aan en krijgt een chinees iemand aan de lijn. Ik zeg in het Chinees ons huisnummer en Mel herhaald het. Dan komen er twee Chinezen een een ervan spreekt goed Engels. Intussen is de deur open maar hij vertelt ons hoe we de volgende keer zelf de deur open kunnen doen. We hebben dus nu de code. Nou nu gaan we even lekker op de bank een dvdtje kijken. Tot morgen!!

Shang Sa La

Ps: DJ we wensen je heel veel succes in Berlijn. Ik hoop dat je dit nog leest voor je gaat zo niet dan hopen we dat je een goede tijd hebt gehad. We hopen dat je het haalt en dat je niet al te veel hoeft te vloeken onderweg ha ha. Mocht Henk met je meegaan dan voor hem natuurlijk ook veel succes gewenst. Laat ze daar in Duitsland maar een poepie ruiken.

Ps ps: Een fietsenmaker op straat herken je doordat er iemand op de stoep zit met veel troep om hem heen en spullen als banden en trappers. Het is heel makkelijk te herkennen als je ernaar opzoek bent.

Ps ps ps: Pap en mam een hele fijne dag gewenst morgen met jullie verjaardagspartijtje. Axel gaat proberen een laptop met webcam te regelen zodat we met jullie een huiskamer chat kunnen hebben.

• 23 September 2005 - 09:33

Axel:

Hey zus, lees je ook je mail nog wel eens?

Lekker wel zo´n dagje vrij!
    Ik ben zoals inmiddels normaal is weer in groningen, Het is vandaag niet zo idioot druk. Dat komt omdat mijn projectleider er niet is en ik dus normaal kan doorwerken zonder dat er de hele tijd tegen me gelult moet worden.

Ik ben dus al lekker opgeschoten en hoop net als jij vroeg naar huis te kunnen. Vandaag is het namelijk nog zomer, en morgen gaat het weer regenen. We hebben hier nu al de hele week mooi weer. Dat kan natuurlijk niet zo blijven.

Ik ga even een broodje halen...

Groetjes aan de directeur!

• 23 September 2005 - 13:30

Ellis:

Ik ben het kwijt. Alle woorden die je me leerde...Mischien lukt het over een paar weken om wat te onthouden. Kusjes(is daar ook een chineeswoord voor?)
    XX Ellis

• 23 September 2005 - 16:48

Menoodj:

Hela hola chinese cola,

FF gewoon een dolletje.

Anyway ik dacht wel dat het allemaal zou goed komen. Wat leuk om te horen dat het er weer allemaal rooskleurig uitziet. Even over dat in de hemel komen, tis zo dat als je moordenaar bent je wel eerst in het vagevuur terechtkomt en daar over le wordt geoordeeld. Het is dus niet zo dat je direct in de hemel komt als je al je zonde's opbiecht en daarvoor een soort vrijstelling kijgt. Niet dat ik in de bijbel of de regels daarvan geloof maar hoed. IN mijn ogenschijn heeft christus wel degelijk bestaan en is denk ik wat dat aangaand een hele oude en wijze ziel die hier op aarde verder was dan ons (je kunt het paranormaal, spiritueel of wat dan ook noemen).
    Enfin genoeg daarover :-). Ik hoop dat jullie allebei wat hebben gehad aan mijn raad jammer genoeg hoor ik daar niets van terug. Melle toppie je gaat dus erg goed voor een nuchtere hollander IK BE TROTS OP JE. De eerste weken zij inderdaad even hard draaien en late uurtjes maken. Maar zorg ervoor dat dat dan ook alleen de eerste weken blijven. Tis niet de bedoeling dat je opgebrand thuiskomt is het niet.

Sag over drie weken spreek jij al volle zinnen chinees dat merk ik alweer. Wij zijn van het ras "we willen zo graag en asl het kan NU". Helaas worden we dna even op ons plaats gezet en moeten daar eerst ons oude troep in de vorm van vocht uit ons lichaam laten willen we het nieuwe een plaats geven. Volgens mij heb je dat nu gedaan en ben je er klaar voor!
    Hhhhmm tis maar het beste dat die ayi voortaan de bodschapjes doet dan weet je zeer dat je iets lekkers krijgt (of wellicht niet dat kan ook). Die gelovige mensen die daar allemaal zitten tochh frapant dat ze terecht zijn gekomen in een enorm spiritueel land. Ben benieuwd hoe zij met al die gewoontes van daar omgaan. En dat jong die zo verveeld is in de lessen mag je best eens op zijn nummer zetten. Dergeijke types kunnen dat wel gebruiken. Volgens mij zegt de bijbel ook dat je jezelf niet hoger naast anderen want we zijn allen gods kinderen is het niet.

Nou de lessen hou ik wel bij maar had de uitleg van de concierge toch wel mis BAH...ik dacht jij kookt hahahahahhaha

Zeg lieverds blijf wel genieten van elkaar en als er geen tijd voor is dan moet je die maar maken ongeacht wat oke...

ZOENEN

• 23 September 2005 - 22:24

Jahoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
    We gaan naar prins pils met zijn lekker ding!
    Waar praat je dan over= Over water natuurlijk want dat kan tie nl. managen.
    Of over die miljoenen die de hee oranjefamilie over de balk kan gooien zodat wij elk jaar koniginnenagh kunnen vieren

Wat een iritante NSB-er zit er in je klas, dat vraagt om straffen. Gewoon vragen wat zijn probleem is, dan is het zo over.
    Trouwens neem toch gewoon prive-bijles, kost geen drol daar en je het mer aandacht voor jou alleen

Over die famous trade fiets van jullie. Ik ken hier een fietsenmakker die wel in is voor een gokje, kan je niet een container van die dingen verschepen naar Vlissingen?
    We moeten wel een proefmodel hebben maar dan kan het ssjaaken doen beginnen

Die massage klinkt onwijs goed, maar dat oorkandelaren is volgens mij niet goed, kan je volgens mij je trommelvlies naar de knoppen helpen

trouwens, Mel wat ben jij een preutse schijterd
    gewoon kleren uit en maseren die hap
    hoe is het trouwens afgelopen met die nederlandse vrouw

ik ka stoppen, het is weer veel te laat

later

• 24 September 2005 - 11:55

Lennard & Kirsten:

Zojuist met de China-gasten gebeld via skype en dat is niet duur..... €0,017 per minuut. Helaas werkt skype niet in China (IP voice blok), dus alleen via bellen mogelijk. Ik zou zeggen, installeer skype, koop wat beltegoed en bellen. Een uur bellen kost je dan €1,70. Zo kun je beetje makkelijk contact houden. Veel belplezier!!!

• 24 September 2005 - 12:18

Lennard & Kirsten:

Sorry, rekenfoutje (het is per slot van rekening weekend), het is namelijk goedkoper.... 100 min is €1,70, dus 60 minuten is €1,02.

Skypen is voor Sagra en Melle dus niet mogelijk, dus helemaal gratis bellen gaat niet via skype. Wel kun je via Skype gewoon bellen, net zoals met je gewone telefoon. Dat is dus een stuk goedkoper dan met KPN o.i.d.

• 24 September 2005 - 13:19

Lennard & Kirsten

effe voor de domme zeeuw

wat heb ik allemaal nodig?
    -een telefoon die ik op mijn pc aansluit Choe heet dat ding en wat kost dat ding)
    - skype-software die vast wel ergens te downloaden is
    - een telefoonnummer, zijn dat die 06-nummers?

help eens een handje?

• 24 September 2005 - 13:26

Malio:

laat maar, heb al gevonden
    alleen het nummer nog

toch bedankt

• 24 September 2005 - 20:06

Sonja:

Hoi MelenSag, het feest is nog in volle gang in Lutjewinkel maar ik ben al weer thuis met de kinderen. Ik heb een nieuwe manier van afscheid nemen geprobeerd en het werkte: in plaats van me rond de hele tafel te wringen vroeg ik of ze mijn handdruk door wilden geven, en Ton gaf mij als laatste een hand met alle wensen van 'onderweg'. Oma Zwolle had het erover dat Axel met jullie chatte, maar ik weet niet of dat pas gebeurd was of dat ze het had van horen zeggen.
    Dat met een kaars in je oor heb ik eerder ergens voorbij horen komen, maar niet in positieve of negatieve zin, gewoon als iets dat gedaan wordt. En als er prijzen worden uitgereikt voor ontspannende massage krijgt Melle's masseur de eerste prijs!
    Fijne zondag gewenst,
    Sonja

• 24 September 2005 - 20:43

Manon:

Hallo lieve Sag en Melle,

Jemig, ik had nog wat in te halen na mijn vakantie. Ik zit heel gezellig al de hele avond boven. Ik zei tegen Ed dat ik even wilde kijken wat Sagra allemaal geschreven/gemaild had. Haha, dat duurde dus even wat langer. Ik heb vanaf de zesde dag alles gelezen. Ik ben echt zwaar onder de indruk van alles. Het is gewoon teveel om op te reageren. Ik heb in ieder geval wel gelachen (vooral om de Stinkstraat en de kaarsen in je oor)! Ik zal snel onze uitgebreide vakantieverhalen naar je mailen Sag. Zoek ik een paar leuke fotootjes uit en kan ik ook vertellen van mijn eerste lesdag. Ik ga nl. dinsdag voor het eerst naar school!

Ik bewonder jullie allebei!!

Veel liefs van Manon (Jesper ligt lekker te slapen en ik ga nu toch maar even bij Ed op de bank ploffen)