De tiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu De tiende dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

De tiende dag in Beijing

Door: Sheng sa la

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

16 September 2005 | China, Beijing

Zo de eerste schoolweek zit erop, of eigenlijk niet want ik heb me toch een klots huiswerk gekregen. Ik kan helemaal geen weekend vieren. Maar ik vind eigenlijk dat Mel en ik dat wel hebben verdiend dus we gaan lekker iets leuks doen.
Vandaag was het meer dan druk in de Stinkstraat het leek wel de Kalverstraat op een zaterdagmiddag maar dan om 8 uur smorgens. Helaas had ik het fototoestel niet mee. Het was vandaag denk ik kipdag want iedereen liep met van die plasticzakjes, die je ook bij de chinees krijgt als je eten afhaalt, vol met kippen erin. Kale kippen wel te verstaan en dood maar de kop en poten etc er nog aan. Er werden ook ladingen kippen achterin bestelbusjes gedaan waar overigens ook een hele ribbenkast van een koe ofzo lag. Er waren ook mensen die de kippen al aan de kant van de weg aan het ontleden waren, wat ik vreemd vind omdat ze hier werkelijk alles van dat dier opeten. (misschien herinner je je nog de uiteinden van de kippenpoten die we eergister in het restaurant hadden of de vissen koppen van Mel) Het is allemaal niet zo hygienisch wat er in de Stinkstraat gebeurd en ik ga ervan uit dat al deze busjes van restaurants zijn die hier iedere dag hun waar halen. Dus als ik vannavond weer in een restaurant eet heb ik grote kans dat ik een van die kippen uit een van die busjes eet. Maar niet meer over nadenken, zolang ik niet ziek word is er niets aan de hand.

Het is echter wel geweldig om door de Stinkstraat heen te lopen ook al stinkt het er. Je ziet er echt van alles. Op de foto van de twee mannen met de bakfiets van gister zie je achter de twee mannen een grote berg ijs. Daar zagen ze grote stukken af om de vis en ik neem aan ook het vlees koel te houden. Hoe ze die enorme brokken maken vraag ik me af.

Op school was het eerste gedeelte een drama (conversatie). Ik dacht dat ik het goed had voorbereid maar het werd echt niets. Er was weer iets grappigs wat iemand zei en iedereen zat te lachen behalve ik want ik verstond de hele conversatie niet en daarmee ook de grap. Dat voelt dan niet zo leuk ook al zeg ik tegen mezelf dat het niet zo gek is als je nog maar een week bezig bent. Ik heb wel het gevoel dat ik een soort basis mis die de anderen wel hebben. Maar goed de tweede les ging beter we gingen nieuwe woorden behandelen en een aantal van afgelopen week dus dat ging wel aardig. Op een gegeven moment stond het hele bord vol met karakters en toen ging de laoshi (leerkracht)(ik weet niet hoe ze heet) de karakters aanwijzen, die eigenlijk hele zinnen waren en moesten we om de beurt zeggen wat ze aanwees. Dat kon ik wel dus toen was ik weer even trots op mezelf. Het is heel grappig, overal zie je karakters en nu als ik bijvoorbeeld in de metro sta ga ik kijken naar de reclames en kijk welke karakters ik ken. Iedere dag worden het er meer en dat is wel heel leuk om te merken. Helaas spreek ik op straat nog helemaal niets. Ik zeg wel braaf Ni Hao tegen iedereen en soms xiexie (bedankt) maar daar houdt het mee op. Dus verwacht niet dat mocht je hier komen en je gaat met mij de stad in dat ik dan iets in het Chinees zeg want dat is dus niet zo.
Het is wel lastig dat Linda en Elyah het veel beter kunnen want we krijgen ook wel eens flitskaarten (ja juffen die hebben ze in China ook). Dat zijn kaartjes waarop een karakter staat en dan moet je zeggen hoe je die uitspreekt. Ik heb niet eens tijd om te denken want dan is het al door Linda of Elyah gezegd dat is wel jammer.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat Linda en haar man ook gelovig zijn. Johan is namelijk uitgenodigd om bij een kleine groep te komen een soort commune die allemaal hetzelfde geloof hebben. Hij twijfelt of hij wil gaan Elyah gaat wel en zijn broertje ook, Linda en haar man waren ook wel geinteresseerd. Alle (op zijn belgisch) dat maakt mij dus wederom (vind ik een erg leuk woord) de enige ongelovige, terwijl mijn Chinese naam heilige plek betekent ha ha ha wat een grap niet.

Daarom ben ik na schooltijd maar op de wierook geur afgegaan toen ik de metro bij ons huis uitstapte en heb de Lama tempel bezichtigd. Dan word ik wel Boedhist, ik kwam er daar achter dat ik eigenlijk niets van het boedhisme afweet ik denk dat ik me daar maar eens in moet gaan verdiepen. Het is wel een indrukwekkende tempel, het complex, want dat is het eigenlijk een tempel complex, is erg groot en heeft net als in de verboden stad gebouwen in het midden en aan de zijkanten. Met steeds allemaal kleine pleintjes. Het is een stuk mooier dan de tempel van Confucius, die vlakbij ligt, en een stuk groter. Ze branden bij iedere tempel wierook in grote stalen bakken. Boedhisten die komen hebben allemaal wierook mee. Niet een stokje nee hele pakken met wierook. Ze branden bij iedere tempel 3 stokjes en de (ik denk) student boedisten gooien er af en toe een stuk of 200 tegelijk in de bak met allemaal een andere geur. Niet gek dus dat je het in onze straat kunt ruiken als de wind deze richting op waait. Het meest indrukwekkenst van deze tempel is het boedha beeld van 18 meter hoog boven de grond en 8 meter onder de grond. Dat stuk onder de grond zie je niet dus of het waar is valt te betwisten je ziet namelijk wel de voeten van de boedha dus wat is dan die 8 meter onder de grond. Maar hij heeft in 1990 ook in het guiness book of records gestaan dus het zal wel waar zijn. Hij is helemaal uit een stuk wit Sandelhout vervaardigd. Er liepen veel Tibetanen rond in originele Tibetaanse kledij, dat was gaaf om te zien. Lagen met kleren hebben ze aan terwijl het weer 28 graden is buiten. Ik ben daar ongeveer een uurtje geweest en ben toen naar huis gelopen, over het drukke kruispunt van de foto. Ik had natuurlijk geen fototoestel dus geen fotos van de tempel maar Mel heeft hem ook nog niet gezien dus ik ga nog wel een keer. Ze hebben trouwens een erg cool toegangskaartje het is namelijk een cdtje heel klein en niet rond. Ik ga zo even kijken of ik met de computer kan horen wat erop staat.

Heb vanmorgen in de metro ook mijn eerste echte monnik gezien, bij de tempel waren er natuurlijk meer. Het was immens druk toen ik terug ging naar huis in de metro, in allebei. Lijn 13 heb ik nog nooit druk meegemaakt nu moest ik me er gewoon in persen, daar stond ik tegen de deur aangeplet met een man die veel teveel knoflook had gegeten naast me. En lijn 2 was ook mega druk. Iedereen was netjes aangekleed en had koffers, grote tassen en vuilniszakken met spullen mee. Waarschijnlijk gaan ze allemaal op weg naar familie om het maanfeest te vieren. Ik Melle bellen of hij misschien ook vanmiddag vrij was maar dat was hij helaas niet. Hij had wel een tweede doos (we hadden al een doos gekregen) met maan cakes gekregen, een grote doos dit keer dus we bewaren (als dat kan met de houdbaarheidsdatum) er wel een paar voor de mensen die binnenkort langs komen. Ellis en Jasper komen 21 oktober en Lennard en Kirsten arriveren de 31ste.

Nog even over de metro. Ik erger me er in Nederland altijd al aan, van die mensen die op het perron staan en als de treindeuren opengaan de mensen er niet eerst uitlaten maar er zelf ingaan. Ik word dan altijd een beetje pinnig en ga hardhandig de trein uit expres tegen ze aanstotend (is natuurlijk ook niet goed)(Marleen ziet me al helemaal voorzich ha ha ik ben zo voorspelbaar) en zeg tegen die mensen dat er ook nog mensen uit willen. Nou hier is dat nog veel erger. Ze gaan gewoon voor de deur staan, niet netjes aan de zijkant van de deur, en gaan er gewoon in ook al gaan er mensen uit. Je moet dus met je volle gewicht uit de metro stappen zodat ze je niet terug in de metro duwen. Nu breng ik het wel heel erg, met je volle gewicht enzo, maar het is echt niet leuk. Ze zijn gewoon erg onbeleefd dringen ook voor bij het loket als je een kaartje wilt kopen. Ik zeg op de heenweg niet eens meer waar ik heen ga ik leg gewoon 3 yuan neer en ik krijg een kaartje, je hoeft in het openbaar vervoer geen Chinees te kunnen spreken.

Ik heb van Johan wat tips gekregen om te eten en te winkelen en ik kom er achter dat veel van de grote shoppingmalls zich aan de buitenzijde van de derde ring bevinden ook de bioscoop is daar. Nu heb ik alleen vergeten te vragen of je daar ook engelsgesproken films kunt zien. Er is ook een show over Konfu in de stad daarvan stond een folder in het rek bij de ingang van onze flat. Daar wil ik ook graag heen. De plaatjes zijn erg indrukwekkend, hoog in de lucht springende mensen enzo. Eigenlijk zouden we morgen naar de muur gaan maar Melle heeft aan mr Lee, de chauffeur van zijn werk gevraagd of hij ons zou willen rijden (het is namelijk best een eindje) en hoeveel hij daarvoor vraagt. Hij wil er niets voor hebben zegt hij en hij gaat kijken of we dan met een auto van de zaak kunnen gaan. Maar dat kan dan pas volgende week. Mel heeft gezegd dat we hem dan in ieder geval mee uit eten willen nemen. Ik weet niet of zo'n man dat dan uit beleefdheid zegt dat hij geen geld wil en dat je het dan toch moet geven of dat hij het echt niet wil hebben. Lastige dingen zijn dat vooral omdat Chinezen vaak niet zeggen wat ze vinden om geen gezicht te verliezen of zodat jij je gezicht niet verliest of omdat ze niet weten wat je bedoeld erg lastig. Maar goed we gaan dus hoogst waarschijnlijk volgende week zaterdag naar de muur.

We hebben morgen een afspraak bij een kantoor om een ayi te regelen. De tolk van Mel gaat mee zodat als we een contract ofzo moeten tekenen er iemand is die de tekst kan lezen. Robert, zo heet de tolk geloof ik, komt hier naartoe en dan gaan we met de taxi naar het "ayi-kantoor". Ik ben benieuwd.

1 Oktober hebben we , ik in ieder geval, een week vakantie. 1 Oktober vieren ze de stichting van de Republiek China. Is er iemand die deze site leest al eens in China geweest en kan ons misschien een tip geven wat mooi zou zijn om heen te gaan voor een korte vakantie?

Het woord voor vandaag is máng dit betekent druk ( van het druk hebben) het moet worden uitgesproken met de er shang, de tweede toon. Je moet iets onder je eigen toonhoogte gaan zitten en dan omhoog gaan met de toon. Ik vind het moeilijk te horen meestal als je het gewoon zegt is het goed maar soms ook weer niet. Dit is de lastigste toon. Veel succes maar weer. Misschien kunnen we volgende week een toetsje doen?;-)

zaijian! (doei)
Sheng sa la

Ps: Mama hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!! Als kado heb ik iets symbolisch, In de Lamatempel staat een soort beeld met een tempel die in het water staat daar gooit iedereen geld in en op. Ik heb voor jou een bootje gevouwen van geld en die laten varen om de tempel daarbij heb ik gewenst dat je een goede reis mag varen aankomend jaar letterlijk en figuurlijk.

Ps ps: waarschijnlijk hebben jullie geen tijd om deze site te lezen maar ik wens alle floormensen een heel gezellig weekend toe en ik vind het jammer dat ik met dit megaproject niet mee kan helpen prikken en die speciale floorsfeer niet kan proeven. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken en dat jullie de eerste prijs gaan winnen. Ik zie uit naar de foto's.

  • 16 September 2005 - 09:23

    Bianc:

    OOowwwww, ik mis mijn kleine boeddistische monnikjes bij het lezen van dit verhaal! Het Boeddisme is zo prachtig, zou ik echt wat van proberen op te steken zolang je daar bent... Hier ben je het zo weer kwijt namelijk (ben bijna alles weer vergeten en leef gewoon westers en bot, bah) Haha, vanmiddag ga ik weer uren mediteren en de leer van Buddha leren...... bedankt! Fijn weekend liefjes!

  • 16 September 2005 - 19:59

    Nathalie:

    he sag en melle!

    leuk, leuk, leuk om alles te lezen! ik hoop dat jullie een heeeeeeerlijk weekendje zullen hebben en een beetje bij kunnen komen (en dat het huiswerk maar snel af zal zijn).
    en wat boft jouw moedertjelief toch met zo'n dochter die haar zo'n mooi kado schenkt: lief hoor saaag!
    nou, zorg goed voor elkaar en tot de volgende keer!
    veel liefs, ook van rogier ....en kleine dikke aagje (je zou haar zo in een tempeltje tegen kunnen komen : kleine dikke boedha! lekkere dijen!mmmmmm)
    doehoeg!

  • 16 September 2005 - 21:10

    Sandra:

    Olla,
    Jezus (sorry!) wat gaaf allemaal. K heb net bij Harro (heeft n net iets snellere comp) alle foto's zitten bekijken. Wat is het toch n fantastisch continent. Ik zie echt groen!!! Sagra jouw verhalen zijn zo leuk om te lezen. Ik zie je het allemaal gewoon doen. Ik vind je een bikkel. Ik was denk ik allang gillend uit de schoolbanken weg gerend. Leuk ook om te lezen dat je zo van alles alleen onderneemt. Voel je je af en toe niet een klein beetje alleen in die grote boze chineese buitenwereld? Ik denk dat ik ondertussen al een behoorlijk chineese taalachterstand heb. Ach story of my life. K kreeg vandaag de groeten van je via Bindia uit groep 8, lachen. Wat betreft het vragen stellen aan al die "andere" mensen; zolang het uit oprechte nieuwsgierigheid is naar de ander, gewoon doen. Ik ben namelijk ook erg nieuwsgierig hihi.
    In het Haagse gaat het nu wel weer. De bom is weer eens gebarste in de teamvergadering en dit x was ik (en Leonie) de schietschijf. Iedereen weer janken. IK HAAT HET WERKEN IN EEN SECTOR MET ALLEEN VROUWEN! Maar goed na een aantal gesprekken gaan we weer met frisse moed er tegen aan. Nog 4 weken...... Wilna en Agaath gaan trouwens stoppen met werken. Wilna al 1 okt en Agaath 1 dec. Dusss
    Die monniken zijn trouwens fasinerend. Ik heb ergens nog een email adres van zo'n leuk oranje mannetje. die had volgens mij nog niet alle stadia doorlopen hihi. Hebben ze ook van die hippe tassen?
    Ok tot zover. heel veel plezier sterkte en geluk
    groetjes,
    Sandra

  • 17 September 2005 - 11:59

    Carla:

    hi saag. vind het te gek om je belevenissen zo te kunne volgen en heb dus weer genoten van de stinkstraat (we eten kip dit weekend) en je school verhalen. Ik snap er alles van dat jouw naam heilige plek betekent. De heilige plek zit nu eenmaal in je en niet in een kerk of boek of een ander iets wat tastbaar is. Dus wie is er daar nu ongelovig? (Niet doorvertellen aan je klasgenoten hoor. Ik ben weer een heerlijk boekje aan het lezen (waarschijnlijk in een nog langzamer tempo als jij doet; op de zenweg. daar kwam ik gister een leuk stukje tegen over de taal Chinees. Het gaat erom dat taal iets is van je hoofd en logisch is en liefde komt uit je buik en is totaal. "daarom is de chinese taal een van de mooiste talen, omdatze het minst taal is. in het chinees heb je geen alfabet. omdat er geen alfabet is, bestaat het chinees volkomen gelijktijdig. het is getrouwer aan het bestaan dan welke taal ook. het is vloeiender, het staat niet zo vast. het lijkt meer op liefde dan op logica. het is intiutiever, het komt meer vanuit de buik. het kan ontelbare dingen betekenen. Vond het wel heel toevallig (als dat bestaat) dat ik dit moest lezen.
    Je moet de groeten hebben van Coty en ze vond je testje errug leuk.
    Tot de volgende keer, liefs car.

  • 17 September 2005 - 12:15

    Sonja:

    Het werk wordt prachtig, de zeilen stonden al toen ik deserteerde. Ik heb gisteren tot half een zitten prikken en vanochtend van 9 tot 12, toen zag het er naar uit dat mijn hulp niet meer nodig was, er waren mensen genoeg om de laatste stukjes te prikken. Axel zal wel wat foto's op internet zetten denk ik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 314713

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: