Tobii en Mega India's eerste echte ontmoeting - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Tobii en Mega India's eerste echte ontmoeting - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Tobii en Mega India's eerste echte ontmoeting

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

20 Februari 2015 | Nederland, Nederland

Op deze manier verdwaald India bijna zeker in alle doorklik mogelijkheden die jullie hebben bedacht zegt N van RDG. ‘Soms is het niet goed om zolang ergens over na te kunnen denken en is het beter om het maar gewoon te gaan proberen.’ zegt hij. Tja, denk ik daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Mijn hoofd loopt inmiddels over van alle vragen die de logo ons stelt naar aanleiding van onze keuzes. Dinsdag hadden we ook al een sessie met ergo en logo en daar werden ook veel vragen gesteld. Mijn hoofd tolde ervan en woensdag nacht droomde ik over knoppen en mogelijkheden en verkeerde keuzes.

Donderdag was ik best wat gespannen en ging daarom maar een ommetje maken met India door de stad. Om half 12 waren we thuis en om 12 uur stonden alle mensen, 4 in totaal samen met Tobii op de stoep. Weer veel vragen en mogelijkheden werden gesteld en ik wist het niet meer. India moet kunnen kletsen maar ook keuzes kunnen maken maar je kunt maar met een beperkt aantal knoppen beginnen. Wanneer ik uiteindelijk emotioneel word door alle vragen en aangeef dat ik niet meer weet welke knoppen nu echt belangrijk zijn, nam N het roer over en maakt snel een keuzeblad met 12 knoppen (super veel leek mij) met daarop: ja, nee, Ik , India, mama, hou van jou, wil een kus, pardon, bewegen, muziek, ik voel me, voorlezen. Hij maakt meteen wat extra pagina’s die E en ik zaterdag verder gaan invullen. Hij heeft me uitgelegd hoe ik een pagina kan indelen, tekst erop kan zetten, een stem eraan kan toevoegen, een picto of een plaatje kan toevoegen en hoe ik de computer kan kalibreren op India haar ogen (als je dat zo zegt). Als India na 2 uur wachten eindelijk aan de beurt is heeft ze er geen zin meer in en krijgt ze veel last van de epilepsie. Om te oefenen kalibreer ik met Mel zijn ogen wanneer hij thuis komt.

Kalibratie is mislukt geeft de Tobii weer aan. India moet een rode bal volgen in een grijs scherm zodat de laser weet hoe haar ogen kijken en hij dus weet naar welke knop ze kijkt. Maar het lukt niet het lijkt of India er geen zin in heeft en expres haar hoofd steeds van het scherm afdraait. Ik zit nog in pyjama door alle hectiek van de ochtend. Ik zeg India dat ik even ga douchen en dat we het daarna nog een keer proberen. Ik zet de Tobii op het begin scherm zodat, mocht India er zin in hebben, ze iets aan kan klikken maar dan op de kalibratie van Mel. Terwijl ik onder de douche stap hoor ik opeens iemand iets zeggen. Ik schrik en denk dat het Roeland is die India al komt halen. Ik kijk via de badkamer naar de kamer en zie niemand alleen India voor de computer. Ze heeft iets gezegd!! Ik geef haar een compliment en douche snel verder.

Dan doe ik de kalibratie nog 3 keer en eindelijk is het er een met een gele score. Die is ok maar hij kan beter, dan zou hij groen zijn. Ik neem het gele voor lief en zet snel het beginscherm aan. India krijgt er zin in. Ze drukt op de India knop, de mama knop, de hou van jou knop, en de muziek knop. Achter de muziek knop zit nog niets behalve ja, nee en terug. Ik heb net de muziek uitgezet maar vraag haar of die weer aan moet. Ze reageert non verbaal bevestigend. Dus de muziek weer aan. Dan klikt ze op de ik voel me knop.
Ik vraag haar ‘ Ja, India hoe voel je je, klik maar aan.’ Ze klikt op lachen. Ik reageer blij naar haar en ze zegt nog drie keer lachen. Ik ben niet zo blij met het woord lachen de logo wilde die term omdat blij en verdrietig invullingen zijn maar ik blijf het raar vinden om als je wilt zeggen hoe je je voelt lachen aan te klikken. Nu is het plaatje een blij lachend poppetje dus dat zal wel kloppen met haar gevoel maar ik voel meer voor het woord blij.

Ik laat haar zien dat ze op de blauwe pijl moet drukken als ze terug wil naar het begin scherm en druk dan zelf de knoppen ik, hou van jou, India in zodat ze kan zien dat ze zinnen kan maken. Even later drukt ze, hou van jou, mama. Je wilt niet geloven hoe dat voelt ook al doet ze het misschien nog per ongeluk maar dat ze nu via haar ogen een stem heeft gekregen die zoiets kan zeggen is gewoon geweldig. Ik hoor mezelf zoetsappig met zo’n stem die veel mensen tegen een baby gebruiken tegen mijn kind zeggen dat ik ook van haar hou en dat ze het zo goed doet. Terwijl ik gisteren nog tegen E zei dat ik dat zo irritant vind klinken als mensen dat doen.
Ik vind het een veelbelovend begin en kan niet wachten om morgen verdere invulling aan het systeem te geven. Brida en Yuna willen de woorden Poep, Plas, Ballabibs en babykont erin hebben, we moeten maar even kijken onder welke categorie die gaan vallen ;-).

• 20 Februari 2015 - 16:37

Caroline:

Geweldig! Moet even een traantje wegpinken! :-)

• 20 Februari 2015 - 16:53

Nathalie Volger:

Wauw wat een topper is India!!!
    super knap, ik ben erg trots op haar!
    Hopelijk kan ik volgende week ook even gezellig met haar kletsen.

• 20 Februari 2015 - 18:30

A:

Supergaaf India, echt heel gaaf.

• 20 Februari 2015 - 19:26

Remco:

Super mooi emotionele momenten deze week met als hoogtepunt dat india via de computer de woorden uitspreekt die elke ouder van hun kind wil horen. Ik hoop dat er meer mooie geluksmomenten tussen jullie komen, de komende weken! Ik leef mee met jullie mee!

• 20 Februari 2015 - 19:27

Trix:

Ik wil ik ballabibs er ook graag in

• 20 Februari 2015 - 19:29

Trix:

Zet hem op India.luv You!

• 20 Februari 2015 - 21:39

Manon W.:

Wat heerlijk voor jullie! Een prachtige beloning voor al jullie inspanningen!
    Dikke kus voor jullie

• 20 Februari 2015 - 22:15

Ria Borst:

Geweldig dat de computer er eindelijk is, heel veel werk maar hopelijk ook vele geluksmomenten.

• 20 Februari 2015 - 23:20

Nathalie :

Jeetje, wat ongelooflijk bijzonder Sag!!!!!!
    Mijn mond staat nog steeds open van verbazing!
    Ik ben zeeeeer onder de indruk van je kunsten India!
    Wat ben je toch een bijzonder meisje!!!

• 02 Maart 2015 - 10:47

Irma:

Wauw! Mooi begin!
    Ben nieuwsgierig naar de verdere vorderingen.

En nee, het is niet toevallig. Ze heeft die woorden voor jou gekozen, omdat ze dat graag wilde!
    Irma

• 14 Maart 2015 - 04:35

Alison White:

wat mooi dit te lezen maar ook zwaar zeg! ik moest net even een trantje weg pikken!.. Super van India geef haar een dikke kus van ons. x

Tags: Tobii