Botox en tandarts, - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Botox en tandarts, - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Botox en tandarts,

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

31 Januari 2012 | Nederland, Alkmaar

13 Februari krijgt India, waar menig celebrity van droomt, een lading Botox waar je heel wat lippen en rimpels mee kunt vol spuiten. Maar India heeft natuurlijk helemaal geen rimpels en is in het bezit van een prachtige volle mond nee, India krijgt Botox injecties, zonder vulmiddel, in haar stijve spieren gespoten.
Tijdens de KNORF team (kinderarts, neuroloog, orthopeed, revalidatiearts en fysiotherapeut) bespreking opperde de orthopeed Botox voor haar binnenste bovenbeen spieren zodat haar benen zich verder kunnen spreiden, wat vervolgens weer goed is voor haar heupen. Er was mij altijd verteld dat een kind alleen Botox kan krijgen als het doel is dat het dan gaat lopen maar dat bleek nu niet meer het geval. Toen ik dat hoorde was mijn voorstel om het dan ook meteen in haar armen te spuiten. Haar rechterarm staat op het punt van vergroeien (contractuur) en het kost heel veel moeite om hem nog recht te krijgen. Ik vroeg de revalidatiearts of het mogelijk zou zijn om tijdens de opname en narcose die de tandarts graag wil de Botox in te spuiten. Dat was mogelijk dat doet ze wel vaker.

Het KNORF team was begin september en de afspraak met de tandarts oktober. Nu heeft de tandarts eindelijk plek en mag India de 13de komen. De Botox ontspant de spieren die continu gespannen zijn en haar belemmeren in het bewegen. Het duurt ongeveer 2 weken voordat het begint te werken en dan werkt het zo’n 6 maanden. In die 6 maanden moet India intensieve fysiotherapie krijgen en ook door ons bewogen worden. Haar armen moeten bijvoorbeeld iedere dag 20 minuten gestrekt zijn vertelde de fysiotherapeut. Ze gaat ook één maal per week extra fysiotherapie en ergotherapie krijgen in het ziekenhuis om haar armen anders en gerichter te leren bewegen.

Afgelopen dinsdagavond hadden we een bijeenkomst met de orthopedagoog en logopedist van Heliomare vanwege het communicatieprogramma waar we mee bezig zijn. Toen zij hoorden van de Botox was hun reactie, “Spannend, we zijn benieuwd wat voor nieuwe geluiden India ons zal laten horen.” Het schijnt dat veel kinderen die Botox krijgen geluiden gaan maken omdat ze meer ontspannen zijn. Ik ben zo benieuwd wat het gaat doen en hoop zo dat ze er door vooruit gaat. De vrouwen van Heliomare vonden trouwens dat ze goed vooruit is gegaan in de communicatie zeker ook na de dolfijntherapie. Haar kijkgedrag is ook heel erg verbeterd. Ze lijkt echt te kijken en zelfs een voorwerp of plaatje te scannen met haar ogen. Op de filmpjes die we van haar maken kun je dat heel goed zien. De PGBer heeft het idee dat ze klaar is voor de volgende stap en de vrouwen van Heliomare zijn het met haar eens. Het kijken naar een plaatje van een voorwerp, dan kijken naar de foto van het voorwerp en dan naar het voorwerp zelf. Het is de bedoeling dat ze leert dat het plaatje hetzelfde is als het voorwerp en dat ze door het kijken naar het plaatje dan uiteindelijk kiest voor het voorwerp. Als dit allemaal goed gaat dan zou ze uit een aantal plaatjes kunnen kiezen wat ze wil spelen. Dit vereist natuurlijk een heleboel oefenen en hopen dat India het begrijpt.
Omdat het met het kijken zoveel beter gaat belde de ontwikkelingsbegeleidster van Visio gisteren. Ze stelde voor om weer eens een test te doen bij Visio. De laatste en tevens eerste test die daar gedaan was stamt van 2007. Het lijkt me een goed idee om het weer eens te testen en te zien waar ze nu wel en niet op reageert.

De tandarts zou je bijna vergeten in dit hele positieve verhaal maar die zal minimaal 2 uur met India haar gebit bezig zijn. Ze gaat foto’s maken, kijken hoever haar volwassen tanden nu staan (of hangen, hoe zeg je dat?) en wanneer de melktanden er ongeveer uit zullen gaan. Eventuele gaatjes vullen of tanden/kiezen trekken als ze te rot zijn, misschien kiezen sealen. Ook gaat ze kijken hoe het kan dat het glazuur aan de voorkant van haar tanden weg gaat terwijl je dat juist goed kunt poetsen. Een pittige behandeling dus met mogelijk veel napijn. Zo rot dat ze dat moet ondergaan dat verdient een heleboel knuffelen als het voorbij is. We moeten er al om 7.15 uur zijn dus waarschijnlijk wordt ze als eerste geholpen. Als het allemaal goed gaat, wat we wel verwachten, dan mag ze als ze goed wakker is weer naar huis.

Lieve groet,
SAG

Voor een filmpje waarin India kiest kijk op deze link;

• 31 Januari 2012 - 10:04

Manon:

Wat een mooie foto bij dit verslag. Hopelijk kan ze er straks veel vaker zo ontspannen liggen! lfs Manon

• 31 Januari 2012 - 10:11

Ellis:

Wouw, wel heel gaaf dat het tegelijk kan Sag. Wat ben je toch allert op die dingen die voor India een groot verschil maken. Ook jij verdient veel knuffels. Een Idia natuurlijk ook. Twee uur tandarts....brr

• 31 Januari 2012 - 10:57

Irma:

He, wat fijn weer zo'n verhaal van je te lezen! Wat een hoop "gedoe" allemaal. Ik hoop heel erg dat het voor jullie allemaal verlichting geeft en vooral natuurlijk voor India! Succes, toi-toi-toi, Irma

• 31 Januari 2012 - 19:06

Mar10:

ook veel knuffels van mij!

• 31 Januari 2012 - 19:08

Simone:

Sagra,
    Wat een mooi gezicht. Wat een vooruitgang zeg!!. India lacht en is blij. Sterkte met India's gebit. Wat een kracht en doorzettingsvermogen hebben jij en India.

• 31 Januari 2012 - 19:19

Kim :

Mooi filmpje Sag, wat is ze ontspannen en vrolijk!

• 13 Februari 2012 - 13:55

Lennard:

Ik wens jullie (en met name India) vandaag heel veel sterkte