Ziekenhuis verhalen - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Ziekenhuis verhalen - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis verhalen

Door: Sagra en Melle

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

11 Juni 2006 | China, Beijing

Ten eerste ben ik een aantal mensen vergeten te feliciteren,
Tycho, van harte nog met je verjaardag ik hoorde van mijn moeder dat je een leuke dag hebt gehad met je vrienden en dat je oma's zijn geweest en tante Sonja met Koen. Heb je nog gave kadoos gekregen?

Ian was eergisteren jarig hier in Beijing, hij heeft het grotendeels gevierd op de muur en toen hij en Barbara weer in het ziekenhuis kwamen tracteerde hij op gebak en hebben we hem zijn kadootjes gegeven, die Melle die ochtend had gekocht.

Ziporah nog van harte gefeliciteerd gisteren. Ik hoop dat je een leuke dag heb gehad en als je een feestje hebt gegeven de hapjes weer net zo lekker waren als vorig jaar.

Carla ook als nog gefeliciteerd, hebben de kids je een beetje verwend? Heb je nog een feestje gevierd of heb je er niets aan gedaan?

En tot slot Karin volgens mij was je de 4 de juni jarig maar weet het niet helemaal zeker, het was in ieder geval ergens begin juni hahaha. Ik hoop dat dit nieuwe levensjaar je alles brengt wat je maar wenst.

Nou ik hoop dat ik verder niemand ben vergeten dat zou een beetje sneu zijn.

Goed, over naar de orde van de dag.

Onze kleine prinses krijgt dikke wangen van het zuigen aan de borst. Ze doet het heel goed en we mogen vanaf vandaag over naar 6 voedingen per borst en 2 met de sonde. Ik denk zelf en de oma's met mij dat 8 voedingen eigenlijk niet echt meer nodig zijn. Ze heeft soms gewoon geen trek en dan is het voor mij een beetje frustrerend dat ze niet wil drinken en ik het gevoel heb dat het moet omdat ze anders niet aankomt en ze dan niet van die sonde afkomt. Maar als ik gefrustreert raak, ook omdat ik denk dat ik het niet goed doe, drinkt ze natuurlijk nog minder. Ik probeer het nu dus, ook omdat de oms's zo stellig waren, het wat minder strak te zien. Heeft ze geen honger dan heeft ze geen honger en dan drinkt ze maar niets als ze wel trek heeft merk ik het vanzelf.

India huilt nog niet omdat ze trek heeft waarschijnlijk omdat ze in zo'n strak voedingsschema zit dat ze nooit echt trek heeft. Ze begint wel te smakken en met haar tong te bewegen en de borst te zoeken dan zie je toch dat ze weer aan wat voedsel toe is, dat ziet er erg schattig uit.

Ze is ietsje meer wakker en kreunt ook iets meer. Ze doet haar ogen wat vaker open en dan is ze zo mooi. Ze rekt zich uit met haar armpjes boven haar hoofd en dan kunnen we haar wel opvreten zo schattig is ze dan. Om te proberen haar verstijfde benen wat losser te krijgen, masseer ik voor iedere voeding haar benen. Dat is geen leuk werkje want het doet haar echt pijn. We twijfelden eerst nog, misschien was het huilen alleen omdat ze het niet leuk vond, het niet comforabel was hoewel het wel erop leek dat het pijn deed. Vandaag heb ik het aan de dokter gevraagd en die zegt dat het haar wel pijn doet. Ondanks dat moeten we er wel mee doorgaan, omdat je ook echt wel verbetering ziet; je ziet dat haar benen losser worden en soms lijkt het wel of ze toch een beetje de loopreflex doet als we dat testen.

Donderdag was TJ hier met haar baby, Currin. die 5 dagen ouder is dan India. Dat deed me best wel een beetje pijn omdat je toen heel goed het verschil tussen wat Currin kan en India niet kan kon zien. Ik heb het niet laten merken maar vanbinnen deed het wel zeer. En dan hou ik nog meer van ons kleine meisje. Ik zou graag willen dat ze gezond is maar ik zou haar voor geen goud willen inruilen voor een andere baby.

Morgen krijgt India weer een EEG en dat vinden we allebei erg spannend. We zien nu geen aanvallen meer bij haar maar het zou kunnen dat er in haar hersenen nog wel aanvallen voorkomen of dat ze een hele lage hersenactiviteit laat zien. We zijn dus erg nerveus over de uitkomst. Jammer is dat ze bij het plakken van de electroden op haar hoofd een lijm gebruiken die er erg moeilijk weer af te halen valt. Ze heeft van de vorige EEG nu nog lijmresten op haar hoofd zitten. De EEG duurt weer 24 uur maar ze mag wel hier op de kamer blijven en ik mag haar ook "gewoon" voeden.

Vandaag had de zuster haar geen ziekenhuis kimono aangedaan maar een shirtje van haarzelf. We waren helemaal verbaasd, maar het was wel leuk. We hadden later ook weer geen kimono hier dus toen heb ik haar maar lekker haar eigen kleertjes aangedaan en ze ziet er erg leuk uit nu.

Gisteren was Mel de zuster van de overdosis tegengekomen (we hebben haar na het incident nooit meer gezien en ik zou niet weten hoe ze eruit ziet) en heeft haar goed kwaad duidelijk gemaakt dat ze niet in de buurt van zijn dochter moet komen. Ze keek verschrikt, herkennend en verontschuldigend; de boodschap was duidelijk.

Wat betreft de terugreis naar Nederland vergoedt de verzekering toch alleen een plaats voor India en mij, voor Mel zouden we zelf moeten betalen. We weten nu even niet wat te doen aangezien het een bak met geld kost als Mel twee keer heen en weer moet reizen en we weten ook nog niet wat Mel zijn baas gaat zeggen over Mel zijn voorstel. Dat is dus nog onzeker. Misschien vliegen India en ik vrijdag of zaterdag al, dat weten we nog niet zeker. We moeten ook alles nog regelen met ons huis hier en het verschepen van onze spullen. De huurders die in ons huis in Alkmaar zitten hebben toegezegd dat ze per de 16de juni kunnen verhuizen zodat wij in ons huis kunnen als we in Nederland komen.

Net heeft de zuster de sonde weer ingebracht maar ze deed iets niet goed dus India krijste het uit van de pijn. Toen deed ze hem in haar andere neusgat (waar hij altijd inzit). Ze moest zo huilen echt zielig het lijkt erop dat ze het ook niet meer wil. Toen de zuster met een spuit ging kijken of er nog melk in haar maag zat kwam er een heleboel naar boven. Daaruit blijkt al dat ze genoeg drinkt. Ze wilde (omdat de dokter dat had gezegd) 90 ml gaan geven in plaats van 80ml. Mel en ik zeiden dat we dat niet wilden tegen de zuster omdat toch al blijkt dat ze meer dan genoeg bij mij drinkt. We zeiden de zuster dat ze maar even moest wachten met het geven van de voeding want als India zo huilt dan heeft het geen enkele zin dan komt de melk net zo hard weer terug door de sonde omdat ze haar maag dan spant.
Tijdens het wachten bespraken Mel en ik dat we het eigenlijk helemaal niet meer willen die sonde. Dokter Feng had gezegd dat we van 3 naar 2 sondevoedingen konden maar nu was er een andere dokter en we lieten hem roepen door de zuster. We zeiden hem dat we willen stoppen met de sonde en alleen borstvoeding willen geven. Hij zei dat het goed was zolang ze maar niet overgeeft. Jippieeeeeeeeee, eindelijk kunnen we helemaal zelf voor ons meisje zorgen en kan ze de hele nacht bij ons blijven.
Nu maar hopen dat het goed gaat.

We houden jullie op de hoogte,
Melle, Sagra en India

Ps: ontzettend leuk dat er allemaal mensen reageren die ik al jaren niet gesproken of gezien heb. Yvonne, Kimberly en Sophie hoe hebben jullie ons gevonden en wat lief dat jullie reageren gaat het goed met jullie?

Helen bedankt voor je medeleven ook heel leuk om van je te horen.

Ook alle andere mensen natuurlijk bedankt het is heel fijn om jullie berichten te lezen, we kijken iedere dag even.
Malio voel je niet bezwaard om je eigen beslommeringen en die van de draken op de site te vermelden het is ook heel fijn om af en toe te kunnen lachen. Vandaar dat we ook iedere dag een aflevering van Cold Feet kijken, lachen is gezond en jij maakt ons vaak aan het lachen.

Cas heb je nog leuke site? Die van Kalou was erg grappig.

  • 11 Juni 2006 - 18:37

    Sandra:

    hoi,
    wat fijn dat er zulke positieve geluiden zijn. Wat goed ook dat je/jullie zo gesteund wordtworden door 2 nuchtere ervaren nederlandse oma's/moeders.
    Ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk en confronterend is om een andere "gezonde" baby naast jullie prinses te zien.
    Je oud collega's v.d Spoorzoeker leven met je mee zoals je al gezien hebt.
    En nogmaals; jullie hebben een PRACHT van een baby.

    Dat is trouwens ook wat; kom jij naar Nederland als wij bijna naar China gaan :-)

    Lieve mensen sterkte met het wachten op de nieuwe uitslagen.

    liefs
    Sandra

  • 11 Juni 2006 - 18:45

    Marieke:

    Hi lieve Sag, Mel en India,

    Wat een schatje die India! Ze ligt er steeds zo lief bij op al die foto's. Ik wist niet dat baby's in zo'n rare positie op hun buik kunnen slapen. Maar ja, dat soort dingen merk je waarschijnlijk ook pas als je zelf een kindje hebt. Ik denk dat veel mensen hier in Nederland het fijn vinden als jullie op vrijdag of zaterdag al terug komen! Ik in ieder geval wel! Lijkt me echt fijn om jullie weer te zien. Ik ben echt blij dat het zo goed gaat met het eten. Hopelijk kunnen jullie nu ook een beetje meer rusten en genieten.
    Hier in Nederland is het lekker warm nu, maar ik zit helaas nog anderhalve week ongeveer 16 tot 20 uur per dag achter de computer vanwege mijn afstuderen. Op dinsdag 20 juni is het (als het goed is) helemaal klaar. Nou ik ga maar even verder. Dikke kus van Marieke

  • 11 Juni 2006 - 18:58

    Dieuwke:

    Ontzettend lief babie'tje, Mel en Sag!!
    Dat klinkt positief, dikke wangen van het drinken , bij jou- ,en dat ze minder sonde voeding krijgt.
    Gelukkig, dan kan dat tenminste zich goed ontwikkelen.Zuig reflexen en op later , over een paar maandjes, het kauw reflex. Dat zal mooi zijn dat ze dat lekker gaat vinden het eten dadelijk - over enkele maandjes, en dat is al snel!- En het gewoon goed gaat doen.
    Ook mooi om te lezen dat je massage over haar beentjes goed werkt. Dat ze nu loop reflex vertoont. Massage is tenslotte ook onderdeel van Fysiotherapie.Alles wat je nu al kunt doen in die richting, des te beter.
    Als ze goed gaat bewegen , dan heb je groter kans dat ze ook gaat praten op den duur.

    Praten en bewegen kunnen ook niet los van elkaar.
    Nathan was motorisch ook houterig( Nu nog wel , maar het gaat beter) en had dus moeite met praten.
    Onverstaanbaar vaak.
    Die heeft dus ook fysiotherapie en logopedie gehad , tegelijk. Omdat het niet los van elkaar kan. Hoe beter hij zich ging bewegen , hoe beter hij ging praten. Dat hij zich beter ging artikuleren. Is soms nog wat moeilijk , hoor....Maar vooruit...je kunt niet alles tegelijk.

    Nou, ik heb veel kennissen, ook door de vrijwilligers werk op de Merwebolder. Ik kom veel in aanraking met mensen die o.a. ook door geboorte zijn zoals ze nu zijn.
    ( Gehandicapten in dit geval, maar ik vind het woord gehandicapt nu wat voorbarig. Mensen met een/ of verschillende handicap( s)....klinkt beter)
    Die weten vast ook wel adressen waar je terecht kunt met India.

    Op deze manier wil ik alleen maar meedenken , hoor. Het is geenzins bedoelt , dat ik me er mee bemoei, in een vervelende zin. Want , ook dat weet ik wat het is...En dat kan best vervelend zijn.

    Maar, omdat je - m.n.- door je verdriet soms, maar ook door andere omstanders van dingen regelen e.d.Niet alles zelf kunt, omdat het ff chaotisch is.
    Daarom denk ik mee, ook als een stukje ontlasting.
    Zodat je mag weten , dat je er niet alleen voor staat.
    Ik zal in elk geval doorgeven als ik nieuws heb in deze. Adres e.d.
    Kun je er iets mee, dan is dat mooi. Kun je er niks mee, dan is dat ook goed.
    Kort om. Ik help waar ik maar kan.
    En natuurlijk.....Je houdt van je meisje....Ondanks dat ze mogelijk.....je zegt het zelf.Het doet me wel goed dat je zo al denkt. Dat is heel belangrijk voor India zelf. Reken maar dat ze dat voelt , he.


    Nou saluut!
    Liefs, Dieuwke

  • 11 Juni 2006 - 19:46

    Tycho:

    dankje voor de felicitatie, wat een leuke foto's van india trouwens. groetjes Tycho.

  • 11 Juni 2006 - 20:35

    Malio:

    Saag,

    effe voor de duidelijkheid, het viel me dus zwaar tegen die oma's na de bevalling!
    Ze weten dus echt niks meer na 25 jaar, of het nu verdrongen is, dementie of dat het toen anders was ik weet het niet.
    Dus als ze jou steun geven is dat heel lief, maar pas op hoor, want die lui doen ook maar wat
    [Het mag duidelijk zijn dat ik de hele middag (na het duiken) in de tuin heb gezeten met koud Grolschje, enige baldadigheid is mij niet vreemd]

    Effe voor de duidelijkheid een baby van 2 tot 3 weken is een fossiel die af en toe geluidjes maakt, poept en slaapt. India ziet er net zo goed uit als die drie draken van ons op die leeftijd en die Curryworst is dan 5 dagen ouder maar wat kan hij dan al meer?
    Het alfabet achterste voren opzeggen?, je snap wel dat dat ik er nooit enig verschil in die leeftijd in heb gezien, daarbij vinden mannen babys toch pas leuk vanaf 3 maanden (dan komt er tenmisnste een beetje leven in de tent)

    Finn is nu 10 maanden en kan veel minder dan Zoe op die leeftijd en denk je dat wij er minder om slapen, nope!
    Pas op dat je niet bij elke "in jullie ogen mindere prestatie" ga denken van dat komt door de moeilijke start.

    Het kindje van de dochter van die collega van me (snap je hem nog?) had de moeilijkste start ever en die is in die 15 maanden (misschien wel langzamer dan gemiddeld) met flinke stappen voorruit gegaan.
    Je kan alles wel toetsen aan een door jezelf opgelegd niveau maar dat ga je nooit winnen

    snappen jullie nu waarom mijn niveau altijd zo laag is? :)

    Die lijm is zo op te lossen met een beetje au de toilette, toen ik die sexchange eh, .. ik bedoel kaakoperatie heb gehad waren mijn baardharen door de steunpleisters gegroeid en das niet lekker bij het verwijderen
    effe in de parfum van je moeder soppen en dat spul is er zo af en volgens mij worden babys daar niet slechter van, ze ruiken zelfs niet zo veel meer naar nivea dan.

    Kan je je voorstellen dat je in nederland was geweest en dat je een bevalling had gehad zonder complicaties? Dan was je met borstvoeding gestart en dan had dat wellich ook niet direct gepakt. Dan had je een beetje aangemuggeld, effe geholpen door de wijkverpleegkundige of de verloskundige en dan was je weer verder gegaan, na een of twee weken kwakkelen was je tijdens het wegen er achter gekomen dat ze niet super was gegroeid. Dan zeggen ze op het consulatiebureau dat je het effe goed in de gaten moet houden en dat je misschien als het niet beter gaat binnekort moet bijvoeden. Nu zitten jullie in een ziekenhuis met 24uurs zorg en een kind dat nu eens lekker de tietsmaak te pakken krijgt en dan willen ze nog bijvoeren!
    Helemaal gek daar, ga inderdaad lekker tieten en als ze veel huilt en niet aankomt kan je altijd nog een beetje bijvoeren.

    Zeg Mel, effe niet zeuren over geld wat de verzekering niet betaald maar gewoon meegaan op reis naar huis (dan is je steun nodig) en ook die eerste week thuis in je huis dat nu effe niet meer jullie huis is, zal Sagra je hulp nodig hebben. Desnoods ga je daarna terug om het werk te doen wat jij zo nodig wilt doen maar die eerste week thuis (inclusief reis) is veel te belangrijk) Het is nu juni en wat denk je dat er gebeurdd als je die week mist. Helemaal niks, het is lullig om te zeggen maar zo belangrijk ben je ook niet hoor (niemand trouwens), die wereld draait gewoon door en de enige die er veel last van heeft ben jezelf.

    Het is hier nu weer veel te warm in dat gekke nederland. Maar niet getreurd, morgen maar effe uitwaaien op het strand terwijl de rest van de natie in de file staat. Dan lekker iemand bellen om te melden dat ik om 10 uur 's morgens op het strand zit, gewoon lekker.

    De afgelopen week is het zowat elke dag barbieknoeien met ijs toe dus de kilo's komen weer lekker aan, maar das allemaal buffer voor mindere tijden

    Voor de rest weinig te melden, heeft die Ian jullie nog een beetje op een echt feestje getracteerd? want anders hebben we dat nog te goed hoor?

    Mel ik ben blij te zien dat je een ander t-shirt heb gevonden.

    Trouwens die foto " india_slaapt_op_Sag_schoot" is een strakke foto, moet je bewaren en uitvergroten

    de groeten en mazzel


  • 11 Juni 2006 - 20:47

    Carla:

    lieve sag. wat goed dat je m'n verjaardag weet, en dat ondanks al je zorgen om India. Dus dank je voor je felicitaties. En ja, van mijn 2 lieverds heb ik een mooi kado gehad. En ja, ik heb het gevierd, de hele dag en ben ontzettend verrast door iedereen.Ben blij voor jullie dat India nu van die sonde af is en ze lekker bij mam kan eten. Spannend wat er allemaal gaat komen. Ik hoop voor je dat je snel naar ned.kan komen en dat Mel op een of andere manier toch op en neer kan.
    Liefs Car.

    moet toch nog even zeggen dat je een schoonheid van een dochter hebt. Ze is fotogeniek.

  • 11 Juni 2006 - 21:17

    Sonja:

    Wat flauw, zit ik een heel verhaal te tikken en is het ineens weg. Cassandra zegt dat ik het eerst in Word moet tikken en dan in het venster moet plakken. Als je dit leest is dat dus gelukt.
    Dieuwke heeft alle ernstige dingen al voor haar rekening genomen, al vind ik de zin “Daarom denk ik mee, ook als een stukje ontlasting” een beetje dubieus. Ik ken haar niet, maar ik krijg steeds meer respect voor haar, ik hoop dat ze, als ze de zin herleest, er zelf ook om kan grinniken.
    Goed, in Nederland is een kleine hittegolf uitgebroken. Wij Velserbroekers hebben vandaag een overdosis buitenlucht gehad. In Bennebroek is het feestweek, en Sonja en Koen hadden ons gevraagd of we de eerste wedstrijd van Oranje in de feesttent wilden komen kijken, op drie grote schermen. Daar waren dus nog meer mensen dan op Sagra’s verjaardag met Nederland-Argentinië. Tycho zegt dat hij zich dat niet meer kan herinneren. Cassandra wel, die doet bij deze ook de groeten en zegt dat ze de ontwikkelingen bij jullie ook volgt.
    Het was een leuke wedstrijd, het enige doelpunt viel natuurlijk toen ik buiten de tent een rondje bier aan het halen was.
    In de 88ste minuut kwam er een storing, dat maakte het nog spannender, maar gelukkig was er aan de stand niets veranderd toen we weer beeld hadden. Na afloop hebben we een plekje in de schaduw van een over-de-kop-fiets apparaat gevonden, en daar hebben we heel lang gezeten. In de tent hadden een stuk of tien restaurants uit de omgeving een ‘preuvenement’ opgezet, en daar hebben we een heleboel van geproefd. Ik schijn vandaag krokodil te hebben gegeten, maar de smaak daarvan heb ik niet boven de shoarmakruiden uit geproefd. Dat was afkomstig uit de Australische keuken, daar kunnen ze ook heerlijk garnalen klaarmaken. De andere dingen die we hebben gegeten waren ook heerlijk maar niet zo onbekend.
    Het in nu elf uur ’s avonds en hier begint het begint donker te worden, bij jullie is het inmiddels misschien wel licht; ik hoop dat Melle en z’n baas een manier kunnen vinden om jullie als gezin naar Nederland te laten reizen, het zou wel heel sneu zijn als jullie, na alle narigheid waar jullie je samen doorheen slaan, afzonderlijk naar huis moeten reizen.
    liefs, Sonja

  • 12 Juni 2006 - 09:51

    Caroline:

    Fijn om zoveel positieve geluiden te horen, bolle wangen, weg met de sonde, super! Wat ziet India er toch geweldig uit, wat een ontzettend mooi kind!

  • 12 Juni 2006 - 11:49

    Corine:

    Hallo,
    Wat fijn zeg om weer zoveel goede dingen te lezen. Hier is het een beetje stress geweest want olaf moest met spoed opgenomen worden vanwege een virusinfectie aan z'n luchtwegen. Hij was erg benauwd, hoeste veel, zat vol slijm en had hoge koorts en wilde maar niet drinken. Hij is nu gelukkig weer thuis maar het is echt niet leuk om je baby van 3,5 mnd aan al die draden te zien liggen, maar ja daar weten jullie alles van. Het gaat nu alweer een stuk beter en hij is nu thuis en moet daar uitzieken. Over drie weken weten we hopelijk welk virus het nou was, het rare was dat er nog 7 baby's met dezelfde kolachten op de afdeling lagen.Met Sven en Frank gaat alles prima.
    Ik zou eigenlijk vandaag weer moeten werken maar vanwege Olaf mocht ik vandaag en morgen nog thuisblijven. Ik ben benieuwd wanneer jullie nu naar NL komen en of Mel meegaat. Veel succes met alles en geef je kleine schat maar een extra knnuffel van ons!

  • 12 Juni 2006 - 11:56

    Joke:

    Het is goed te merken dat er zoveel mensen met jullie meeleven. Zo ook wij. Als je nog geen kindje hebt weet je niet hoe het is zoveel van iemand te houden, onvoorwaardelijk, wat er ook gebeurt en, ook een cliche maar jou baby is toch de mooiste! Ook hier wil niet elke baby gelijk aan de borst maar als het dan lukt voel je je de koning te rijk dus heerlijk dat India van de sondevoeding af kan en genoeg drinkt bij jou. Nu de EEG afwachten, de volgende stap. Fijn dat jullie naar Nederland komen. Sterkte en succes met alles.

    Joke

  • 12 Juni 2006 - 19:00

    Jannetje:

    Wat fijn dat het zo goed gaat met India. Ze ziet er inderdaad prachtig uit. erg vertedered met mel en z'n vader. Het zou super zijn als jullie dit weekend al naar Nederland kunnen. Ik hoop te horen wanneer jullie exact komen. Wat fijn dat je al weer in alkmaar terecht kan. Heb ik het goed begrepen dat Mel weer terug gaat naar china. Goed dat het masseren zoveel effect heeft het lijkt me wel moeilijk als je ziet dat het voor India een beetje onplezierig is. Zo te hoeren gaat de borstvoeding hartstikke goed die onzekerheid over de hoeveelheden heeft iedere moeder. Ik vind het zo knap dat je in de begin periode aldoor hebt gekoft zodat je nu zelf de borst kan geven.
    Hoop jullie snel te zien en India live te bewonderen
    liefs Jan

  • 12 Juni 2006 - 19:49

    Bert En Riet Van Der Kamp:

    na onze felicitatie per post nu ook nog even per mail, nu jullie nog in China zitten.
    Wat ziet India er mooi uit.
    We leven erg met jullie mee en lezen de mail van ruud en birgit en kijken ook steeds op jullie eigen site. Veel sterkte met alles wat geregeld moet worden voor de terugreis en voor de nieuwe uitslag van de EEG die India weer krijgt.
    Hartelijke groeten van Bert en Riet.

  • 13 Juni 2006 - 20:41

    Dieuwke:

    Een berichtje voor Sonja:
    Dank je wel , Sonja.Voor wat je in je stukje schreef. Dank je wel dat je respect voor me hebt- gekregen-.
    De zin : Daarom denk ik mee, ook als een stukje ontlasting.Vind je dat dubieus, ja , dat kan en dat mag je vinden. Misschien was dat niet helemaal de juiste zin, die ik bedoelde te zeggen.Ik wist alleen niet hoe ik het anders moest zeggen.Maar , ik bedoel alleen maar het goede in en met die zin.
    En grinniken als ik de zin herleest? Ja hoor....tuurlijk.

    Maar ok...Je zegt "ernstige dingen"...Ja, in hoeverre.Zo had ik het zelf nog niet gezien, maar ik ben er wekelijks mee bezig. Ik zit er eigenlijk middenin. En vandaag is nog tegen me gezegd: Deze kinderen kun je ook niet met elkaar vergelijken. Kinderen die tijdens hun geboorte ; zuurstof gebrek hebben gehad en daardoor zijn zoals ze zijn, wil nog niet altijd zeggen dat ze
    allemaal hetzelfde ontwikkelen.
    De instructrice van het paardrijden voor gehandicapten, noemde veel voorbeelden van kinderen - nu , sommige volwassenen-daar werd wel eens van gezegd, dat ze nooit zouden kunnen lopen , praten e.d, maar d.m.v. de behandelingen die ze toen hadden. Lopen ze en praten ze e.d.Doen ze alles. Allez, op geestelijk gebied lopen ze misschien vijf jaar achter op hun kalenderleeftijd.
    Maar met een bepaalde leeftijd, hoef je dat niet eens meer te merken.

    Paardrijden is ook onderdeel van fysiotherapie en wat ik daar meemaak! Super!
    Kinderen ( mensen)die nooit zelf konden zitten zonder hulp, kunnen nu uit hun zelf zitten , door het paardrijden. Ik help op dinsdag ochtend en dat zijn voornamelijk staplessen. Voor degene die wel paardgereden heeft , kunnen daar iets bij voorstellen , maar toch wordt er wel gevraagd; Stap les? Is dat nuttig? Ja dat is zeker nuttig.Want de ruiter die op dat moment rijdt, moet constant met zijn of haar spieren oefenen.Spieren worden soepeler. Een man, toen hij begon met het paardrijden, die loopt niet. Die zit in een speciaal zadel en in het begin moesten om de vijf passen stoppen omdat hij wat kramp had. Nu, kan hij de hele les volhouden zonder kramp en hij voelt zelf als hij wat scheef zit en kan zichzelf recht zetten. Ik heb hem zelfs zien lopen achter en rollator.Weer bij anderen wordt op gemerkt dat de stoelgang beter is, door het paardrijden.Ik zie alleen maar positieve dingen bij deze mensen. ( En niet alleen met paardrijden , hoor.)
    En , het is genieten als je deze mensen ziet genieten, dat vinden wij het belangrijkste: Ze moeten er plezier in hebben in wat ze doen.
    En, we hebben altijd lol met deze mensen.Stuk voor stuk! Allemaal schatten.

    En ja....we weten allemaal niet hoe dat India zich ontwikkelt. Niet helemaal tenminste.Al zeggen sommigen gauw van.....vul maar in.
    Hoe dat Sag nu bezig is met massage en nu al bevorderingen ziet, dat is alleen maar geweldig. Ga zo door. Wat je nu al kan doen waar zij later profijt van heeft, altijd doen. Lekker die borst, want dat prikkelt die spieren daar. Mondspieren , die ze nodig hebt voor het praten.De kauwspieren.De tong, die spieren worden daarmee ook sterker.
    Daarmee kom je op het gebied van logopedie.
    Logopedie is meer dan alleen spraakles.
    Met je vingers haar lippen zachtjes masseren is ook heel goed.Dat is ook onderdeel van logopedie, die je zelf al kunt doen.
    Zo train je haar spieren daar, zodat ze later die lippen goed kan bewegen. Die lippen worden wat sterker.Maar niet alleen de lippen - spieren - train je, je traint daar ook de hersenen mee.
    De hersenen die goed zijn train je daar ook mee.

    Allerlei oefeningen met de mond en de tong. Blazen door een rietjes , bijvoorbeeld.
    Maar ok....
    Ik ben alweer lang van draad, vandaag.
    Maar jij hebt het sneller gelezen , dan ik geschreven.Hahaha.

    Goed zo.Ik ga slapen.....Het is kij warm....maar vooruit.

    Tot de volgende keer.
    Saluut!
    Dieuwke




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 315276

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: