Dag 80 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 80 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 80 in Beijing

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

25 November 2005 | China, Beijing

Een reis om de wereld in 80 dagen lijkt me toch wel vermoeiend hoor 80 dagen is wel erg kort voor een reis om de wereld. Als ik nu kijk naar onze 80 dagen in Beijing dan heb ik die 80 dagen toch wel nodig gehad om te wennen aan het verschil in cultuur. En nog zijn er iedere dag kleine of grote dingen die je versteld doen staan. Zo ook vandaag weer. (leuke brug he? Ik kan wel presentator worden ha ha).

Vandaag kregen we namelijk het vervolg op het visum verhaal van gisteren. Om 8 uur moesten we bij het kantoor van Huan Yang zijn. We waren er te vroeg dus zijn we even naar binnen gegaan. Het was grappig om Mel zijn kantoor (annex hokje) te zien. Het was eerlijk gezegd een puinhoop en het verbaaste me dus niet om er een kakkerlak te zien lopen. Ha ha nee hoor het was wel een beetje een troep maar niet zo erg dat die kakkerlak daar hoefde te zijn. Mel had al eerder een kakkerlak gezien in zijn kantoor en nu dus weer. Hij heeft deze doodgetrapt maar er zijn er natuurlijk meer. Bleek later ook toen we in gesprek waren met Mel zijn tolk. Er bevond zich een tijdje geleden namelijk ook een in het waterapparaat op Mel zijn werk. Nu haalt dus niemand daar meer water alleen Mel omdat hij er niets vanaf wist.
Om 8 uur kwam Zhen de tolk van Mel. Een heel leuke meid maar je blik gaat meteen naar haar mond. Ze heeft namelijk dubbele hoektanden die staan achter elkaar. Het ziet er erg vreemd uit en het is jammer omdat ze er verder erg leuk uitziet.

Ze vertelde ons hoe het ging gebeuren vandaag. Zij moest zich voordoen als onze huisbaas en de vrouw van Ding ming. Wij zouden het huis van Ding ming gaan huren en zij had ook de eigendomspapieren van zijn woning bij zich. Daarnaast waren wij pas gisteren in Beijing aangekomen en hadden hiervoor 3 maanden in Chengdu gewoond waar Mel heeft gewerkt in een van hun fabrieken. Ik vroeg de tolk of ze het niet eng vond en ze zei dat ze het doodeng vond. Ze zei ook nog dat het jammer is dat dit soort dingen op deze manier moeten maar dat het nu eenmaal zo is in een burocratie. Bij weer een ander politieburo dan gisteren stond de collega van gisteren te wachten. Zij gingen in gesprek met de politieagente en wij moesten gaan zitten. Het was snel voor elkaar. We hebben nu een tijdelijke vergunning en maandag worden de zaken verder geregeld, wat dat inhoud weet ik niet.

Ze zouden mij bij school afzetten dus ik ging met hun mee in de auto. Zhen vroeg of zij niet in het midden moest zitten omdat ik zwanger was en of ze mijn tas niet op haar schoot moest nemen. Mel en ik moesten lachen en zeiden dat men in China heel voorzichtig is maar dat dat in Nederland heel anders gaat. Ze zat ons echt met grote ogen aan te kijken dat vrouwen in Nederland gewoon werken tot 6 weken voor de bevalling en dat ze gewoon blijven sporten tijdens de zwangerschap. Zij vertelde dat dat in China echt niet het geval is. De vrouw blijft na de bevalling ook een maand in bed gaat ook niet onder de douche maar wordt gewassen door iemand die haar helpt. Het enige waarvoor ze op moet staan is om naar de wc te gaan. Ik vertelde dat vrouwen in Nederland vaak meteen na de bevalling onder de douche gaan om zich schoon te maken. Het is echt grappig dat verschil in cultuur.
Ze vertelde dat het haar opviel dat er in Europa zoveel meer kleur is in de natuur. Als het in China bewolkt is is het gewoon grijs overal maar als het in Europa bewolkt is heb je allerlei soorten grijs. Ook zijn de kleuren veel helderder volgens haar. Ik moet zeggen dat ik het wel met haar eens ben maar denk ook dat China dit voor de culturele revolutie ook had maar door alle vernielingen aan de natuur dit nu is verdwenen. Ze hebben toen natuurlijk heel veel bomen gekapt en overal het gras uit de grond getrokken. Als je dat zoveel jaren doet dan duurt het natuurlijk ook weer een aantal jaren voordat de natuur zich weer heeft hersteld. Ze zei dat Chinezen daarom zo van primaire kleuren houden omdat ze helder zijn. Wel leuk om te weten.

Ik was natuurlijk veel te laat op school maar ben toch naar binnen gegaan. Het was erg leuk vandaag. Ook tijdens het eten was het gezellig we hebben weer veel gelachen. Ik had mijn verhaal verteld en toen kwamen de anderen ook met verhalen. Morgen gaan Mel en ik met Josh en Ricardo naar de geurende heuvels (ik weet niet hoe je geurend in het Engels schrijft ik heb alle mogelijke manieren uitgeprobeerd maar geen is goed) Op school noemen we ze de Smelling hills is ook een leuke naam. We hebben om 10 uur voor school afgesproken. Zondag komt om 10 uur mijn student om les van mij te krijgen. Het is voor een keer op zondag daarna is het op vrijdag. Ik vind het erg spannend. Mel vertelde net dat zijn moeder en een collega (alletwee collegas van Mel dus) ook graag les van mij willen krijgen dus dat zou helemaal leuk zijn. Maar eerst maar eens kijken hoe het zondag gaat. Ik zal ook wel wat les materiaal moeten hebben op een gegeven moment. Ik zal zelf wat proberen te maken maar nogmaals tips zijn welkom. Het gaan naar buiten naar een supermarkt is een goed idee maar ze spreken hier in de supermarkt natuurlijk wel Chinees aan de kassa enzo dus of het echt handig is weet ik niet. We kunnen natuurlijk wel rollenspelen doen hier thuis.

Verder geen nieuws we gaan lekker fruit eten vannavond ik voel me een beetje raar in mijn lijf dus even wat extra vitaminnen kan geen kwaad.
Prettig weekend!

Mingtian jian!!

Ps: Manon veel succes met je examen morgen, tenminste ik geloof dat je hem morgen hebt. Zet em op, ik zal voor je duimen!!

Ps ps: Wei heb je die flauwe site nog gevonden? Ben nu wel nieuwschierig.

Ps ps ps: Malio hoe is het afgelopen op je werk met het ouderschapsverlof?

  • 25 November 2005 - 12:57

    Sonja:

    vanuit een stormachtig Nederland waar zelfs sneeuw valt, in't oosten, even een berichtje. Vandaag heb ik een verplichte ATV dag, die besteed ik aan het maken van een balans voor Terpen Tijn, onze schildersclub. verder niets te melden, prettig weekend gewenst.

  • 25 November 2005 - 13:51

    Axel:

    Vanuit een zonnig groningen kan ik melden dat het vandaag echt!!! mijn laatste dag hier is.

    Ik ben zojuist begonnen met het bouwen van het allerlaatste pakket. Deze is al goedgekeurd maar moest nog wat wijzigingen doorgevoerd krijgen. Al met al was het hier een leuk maar zwaar project.

    In apeldoorn sneeuwt het en in alkmaar schijnt de zon, in hoek van holland woedt een orkaan, en in groningen is het vrijwel windstil. Raar landje wonen wij in.

    Anne was net bij de verloskundige en kreeg te horen dat de baby een week voorloopt op de planning. Daar hadden we al rekening mee gehouden, als het een week te vroeg komt dan is het dus eigenlijk op tijd.

  • 25 November 2005 - 13:57

    Dieuwke:

    Tja....een kakkerlak doodtrappen is niet erg slim. Ik heb geleerd dat je er dan - juist- meer krijgt. Niet meer doen dus!

    Dubbele hoektanden? En die spleetoogjes erbij. Tja....Dat moet i.d.d. wel een aparte verschijning zijn , hahahaha.

    En dat die andere Chinees je met grote ogen aankijkt, als je verteld over zwangere vrouwen in Nederland.....Ik zie het helemaal voor me......
    Normaal zijn die ogen bijna niet zichtbaar , en dan ineens zie je het wit erbij , in die ogen.
    Prachtig.

    Nou ja, ik kreeg net, een uur geleden te horen , dat ik 2 weken niet mag werken. Door die longontsteking.
    Ik heb net een kuur van een week achter de rug. Die was woensdag afgelopen.
    Ik had gisteren wel weer gewerkt. Ik hoef maar twee uurtjes. Maar s'avonds begon de pijn in de borststreek weer te komen.
    Dus wat doe je dan? Precies, de dokter weer bellen. Nog ff , en ik kan een abonnement nemen om bij die kerel op bezoek te gaan. Hij ziet er wel leuk uit , daar niet van....maar ja....( Grapje!)
    Normaal gesproken moest die kuur in een week wel z'n werk gedaan hebben.
    Nu krijg ik dan geen medicijnen meer, omdat het goeie waren. Maar twee weken niet werken , dat is nogal, he.
    Als ik na die 2 weken nog pijn heb, dan onderzoeken ze me - weer - verder.
    Wij vermoeden zelf, dat het van het ziekenhuis komt. Die operatie van die spatader en de bloedvat in de rechter lies.(12 september j.l.)
    Ik ben blij dat die spatader eruit is, dat ziet er netjes uit en dat is wel goed gekomen.
    Maarr op 5 oktober moest ik naar het ziekenhuis. Naar de spoed omdat ik onwel was. De oorzaak was , een virus. Sindsdien heb ik niet anders dan problemen bij mijn longen.
    Dus, nou ja.....dat overleven we ook wel weer.
    Het stormt echt behoorlijk. Ik zet nu ook geen voet buiten.
    Ik zie wel wat de komende twee weken mij te bieden hebben. Als die pijn maar weggaat.
    Dan kan ik weer verder met....actief zijn.

    Voor Malio : Ik wil jou ook sterkte wensen met je gevecht om het ouderschaps verlof.
    Wat een gesodemieter allemaal , he. Dat ze daar zo moeilijk over doen.Onbegrijpelijk. Stammen ze nog van de 18e eeuw, ofzo. Dat ze niet kunnen begrijpen dat een man van deze tijd , ook voor de kinderen wilt zorgen?
    Sterkte ermee!

    Liefs, Dieuwke

  • 25 November 2005 - 21:32

    Malio:

    daar zijn we weeeeeeeeeeeeeeer!!!!!!!!

    Klinkt allemaal positief bij jullie, leuk op school, lekker siteseeing op het politieburo (heeft niemand jullie verteld dat liegen niet mag?) en kakkerlakken op het werk en niemand die je verteld dat je kakkerlakkeneitjes drinkt (die dingen gaan dan groeien in je maag en komen dan allemaal tegelijkertijd uit, daarna willen ze allemaal je maag verlaten en nu mag Mel raden welk gaatje ze dan zoeken)
    Wel effe tof dat je een baan hebt, toch gewoon naar de supermarkt gaan want dat jong kent de woorden wel al dus dan sta je bij een appel en dan zeg jij het en zegt hij het en dan nog twee keer en als extra moet hij het dan in het sjinees vertellen (dan leer jij weer wat)
    je kan hem ook eens meenemen naar een van de collega's van Mel en dan lekker engels ouwehoeren

    en zonder gekheid, veel tv kijken wel engels en geen busheriaans natuurlijk
    ik denk aan inspector morse, hebben jullie daar niet de dvd-box van spooks of harrie potter?
    je zet hem dan op engelse ondertiteling en een kind kan de was doen (en jij dan ook)

    maar genoeg gelul, de battle of ouderschapsverlof!!!!!!

    zoals ik al vertelde had ik afgelopen woensdag nog een gesprek over mijn ouderschapsverlof

    mijn sjef, de p&o-nsb'er en mijn persoontje.
    Ik vroeg direct aan mijn sjef of ik het goed had begrepen dat als ik 4 x 8 zou gaan werken ze dan niet moeilijk zouden over mijn aanvraag ouderschapsverlof.
    mijn sjef was nog effe aan het denken maar de nsb'er beaamde dat direct, maar toen viel de franc bij mijn sjef dus hij wilde wat inbrengen en die nsb'er direct weer van "nee das helmaal goed" maar toen vroeg mijn sjef wat hem dat opleverde en toen had hij het in de gaten en ik dus ook die klootzakken zaten ook nog onderling ieder op een ander spoor!

    ik gaf aan dat ik wel 4 x 8 wilde werken maar dan wel tegen dezelfde centjes, ik bedoel als je het doet dan maar goed

    dat ging er natuurlijk niet in, het gesprek liep natuurlijk voor geen meter en mij werd vooral verweten dat ik enkel maar gebruik wilde maken van mijn rechten (gek he)
    toen we er niet meer uitkwamen gaf mijn sjef aan dat ze mijn aanvraag niet zouden honoreren en enkel de wettelijke drie maanden zouden geven (de nsb'er moest toeven dat dat een half jaar is), daarnaast zouden ze mijn studie intrekken, eenzijdig mijn 4 x 9 aanpakken en verder zouden ze vanaf nu mij enkel formeel benaderen

    dit was het laatste dreigement en ik had zoiets van "verwacht je nu dat ik ga roepen van nee nee doe maar niet ik doe wel alles wat je wil" not dus, kom maar op met die beschikking

    ik vroeg wanneer ik die beschikking kon verwachten en zoals echte ambtenaren betaamde kon dat nog 1,5 week tot 2 weken duren

    maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, vanmiddag kreeg ik hem al

    het is een gedrocht, zit vol met taalfouten en kromme zinnen (niet dat dat wat afdoet aan het besluit)

    Ze hebben het lef niet gehad om direct mijn 4 x 9 aan te pakken enkel gaan ze nu om te treiteren eisen dat ik alles klok en dan een half uur pauze neem en nog eens een kwartier (en dan ook klokken) Kan je voorstellen, dan loop je naar benden, ga je klokken, doe je een kwartier uit je neus vreten en dan klok je weer.

    Volgens mij zit de beschikking niet al te lekker in elkaar, amper gemotiveerd en ook qua stopzetten van mijn studie komt ook niet uit de verf

    Maar dat is ook het pakkie van mijn jurist dus we zullen zien wat hij er van bakt

    Ik zie de procedure wel zitten en maak me niet teveel druk om de uitkomst
    Los van het feit dat ik denk dat ik een goede kans maak, gaat het er ook voor een groot deel om dat ik me niet wil laten pushen

    We zullen zien, zo meteen een mailtje sturen naar de jurist nen dan zien we volgende week wel

    Komt allemaal goed hoor!

    Voor de rest is het hier minder, Finn flink aan de buikkrampen, Zoë is nog wat ziek en ook Ilse heeft het te pakken. Trouwens een deel van de kabel knalt er hier uit dus dat zal wel te maken hebben met het takkeweer

    Ik ga wat anders doen
    mazzel

  • 27 November 2005 - 11:16

    Ni Bao Rui:

    eindelijk weer even tijd voor de dagboeken van de afgelopen week. Waar ben ik toch de hele tijd mee bezig?? Boodschappen doen voor mijn kinderen in China b.v. Sommige dingen kun je maar op heel sommige plaatsen kopen, heb ik ontdekt. Vrijdag Kir en Len van Schiphol gehaald en naar Huizen gebracht. Terwijl er in de rest van Nederland zo'n 900 km file stond, reden wij fluitend met twee vingers in onze neus naar Schiphol en na een broodje gezond aldaar, op dezelfde wijze naar Huizen. Geen centje pijn dus. Ook ;s avonds laat weer naar huis was er niets aan de hand, en bovendien was het heel rustig op de weg. Inderdaad een vreemd landje, met zulke weersverschillen. Bij jullie staat de boel ook niet stil, iedere dag brent weer wat nieuws, gelukkig voor ons trouwe lezers. Ik heb pas geleden gehoord, dat je kakkerlakken niet moet doodtrappen, omdat de eitjes dan aan je schoen blijven hangen en die laat je dan vervolgens weer overal achter, met als gevolg, overal kakkerlakken. Ik vind het een perfecte manier van zindelijk maken van je kind, zoals die chinezen dat doen, By the way Dieuwke, ze houden dat kind alleen tijden het plas/poepmoment op die manier vast hoor. Net zoals wanneer je kind onderweg moet plassen. Je kunt dat met een beetje meer moeite ook doen met een normale broek, of zelfs luier aan. Een klein geheimpje; omdat Sagra als baby altijd op de zelfde tijd poepte, hielden we haar al na een paar maanden op die manier boven de po en dan kwam het. Ze was dus al heel snel poepzindelijk, maar helaas na een week logeren bij oma toen ze een half jaar was, was dat weer over. Vanmiddag gaan we naar Zwolle, nog even op bezoek bij Oma N. Soms gaat het iets beter met haar. Kijken hoe het vandaag is. Overigens, Kir en Len hebben het erg naar hun zin gehad, ze hadden nog wel langer willen blijven. Jullie zullen de verhalen wel horen.
    Barbara bedankt, en jullie veel plezier in Engeland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 315308

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: