Dag 69 in Beijing, 14-11-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 69 in Beijing, 14-11-05 - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 69 in Beijing, 14-11-05

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

14 November 2005 | China, Beijing

Whaaahh, ik word gek!!!! Wat denk je zit er vandaag opeens een Italiaan in onze klas. Ricardo en hij is hier voor 3 weken om Chinees te leren net als ik heb gedaan voor twee weken in Rome. Er is me tijdens de les wel eens gevraagd welke talen je hebt geleerd dus ik heb verteld dat ik Italiaans heb geleerd.
Dus vandaag zie ik die jongen en ik zie meteen dat het een Italiaan is en denk ojeee en ga meteen wat woorden bedenken in het Italiaans maar nee er komt helemaal niets boven drijven. Al wat er boven komt is of Chinees of Engels Nederlands en zelfs Frans maar geen Italiaans. Natuurlijk zegt de leerkracht dat hij mooi met mij kan praten omdat ik Italiaans spreek. Ik zeg meteen Wo wang le (ik ben het vergeten) en ik wou er achteraan zeggen tutti, ahh eindelijk toch een Italiaans woord wat alles betekent. Wo wang le tutti (ik ben alles vergeten). Tijdens de kleine pauze zeg ik dat hij maar iets in het Italiaans moet zeggen dat het dan misschien weer boven komt drijven. Hij vraagt hoelang ik studeer. Ik zeg ho studiato due monate (haha monate dat klopt natuurlijk niet moet meze zijn) monate welke taal is dat??

Tijdens de etens pauze zegt Dan ook nog eens dat hij mooi met mij kan praten. Ik zeg dat ik echt niets meer weet terwijl ik toch 4 jaar les heb gehad. Onderweg op de fiets naar huis begint mijn hoofd wat los te laten en kan ik weer wat zinnen maken in die prachtige taal, gelukkig niet alles is verdwenen. Ik ben opeens thuis ik heb de hele weg nagedacht over zinnen en woorden in het Italiaans. Ik moet toch morgen laten horen dat ik wel iets spreek anders sla ik wel een erge blunder. Ik heb meteen mijn boeken uit de kast gepakt maar bedenk me dan dat ik toch beter eerst mijn Chinese huiswerk kan gaan maken voordat ik me op het Italiaans stort.

Ricardo woont tijdelijk in het hotel van school en later bedacht ik me dat hij het misschien wel leuk vind om morgen iets van de stad te zien en misschien ergens wat te gaan eten met mij en Mel. Dus als ik dat durf te vragen dan is dat misschien wel leuk.

Het is zo gek wat talen met je hoofd kunnen doen. Ik ben steeds in drie talen aan het denken , nu dus in 4 en ik word er echt knettergek van. Ook in mijn slaap gaat het door dan gaan er hele zinnen in een bepaalde taal en weer andere woorden in weer een andere taal. Als ik wakker word ben ik gewoon bekaf.
Het is ook vreemd als je aan het praten bent. Mel en ik zeggen bijvoorbeeld geen rijst meer maar mifan en veel woorden gaan ook in het Engels. We maken er een soort mix van. Ook als ik aan de telefoon zit met Nederland moet ik moeite doen om alles in het Nederlands te zeggen. Vaak zitten er Engelse of Chinese woorden voor de Nederlandse en moet ik eerst vertalen. Het klinkt misschien stom maar zo werkt het wel.
In de eerste week dat ik hier naar school ging vertelde Mika dat zijn Engelse schrift zo achteruit gaat doordat hij nu pinjing schrijft en karakters. Toen dacht ik wat een onzin. Maar ik ervaar het nu zelf ook. Het schrijven kost meer moeite ook doordat ik veel in het Engels moet lezen. Vandaag schreef ik tot twee keer toe fers op in mijn boek in plaats van vers. Heel vreemd.

Verder is er even niets te melden behalve dat ik weer een nieuw mondkapje moet kopen omdat die ik heb al helemaal zwart is, het werkt dus wel. En om 5 uur worden onze nieuwe meubels gebracht. Zodra ze binnen zijn zal ik een foto maken en plaatsen op de site. Oja even over mijn haar.. het is niet kort hoor. Misschien heb ik het niet goed beschreven. Het is korter en uitgedunt maar niet kort. Waarschijnlijk zien jullie niet eens verschil als ik een foto zou plaatsen. Dit even ter rectificatie.

Mingtian jian!!
Shang Sa La

ps: allemaal hartelijk bedankt voor de felicitaties erg leuk te merken dat we zoveel trouwe fans hebben.

• 14 November 2005 - 07:50

Dieuwke:

Kan je nagaan hoe vuil die lucht daar wel is!
    Dat je nu al.(!)..een nieuw mondkapje nodig hebt. Nu is het helemaal van belang dat je die draagt. Voor Ambrosius. Toch is die naam best stoer, vind je niet? Als je 'm een paar keer gelezen hebt en uitgesproken....je raakt er zo aan gewend.
    Ons Nathan heet met z'n tweede naam Assuerus. Een naam uit de Schorer tak.
    Er zit dan wel een trema op de - e -. Maar die kan ik niet intypen. Als ik dat doe, dan gaat dit scherm meteen weg en kan ik verhaal opnieuw invoeren. Lastig , maar vooruit.

Allez.....Saluut!
    Mingtian jian!!
    Dieuwke

• 14 November 2005 - 12:15

Wei:

Lieve Saag,

Leuk je weer even gesproken te hebben! groeten aan Mel.

Wei

• 15 November 2005 - 22:28

Nathalie:

geeft niks saag dat je niet op italiaanse woorden kunt komen. je kunt geen blunders maken maar van nu af aan kun je alles wijten aan zwangerschapsdementie! fjieuw! daar kom je dus mooi onderuit!!!
    gaat het trouwens al de goeie kant op met je darmen na het eten van het meergranenbrood?

afgelopen dagen hebben we even moeten 'harken' met aagje. ze was behoorlijk ziek geworden met hele hoge koorts, best weleen beetje eng. het is gelukkig niks ernstigs maar toch zielig. vandaag knapte ze behoorlijk op en vanavond zat ze zo te geinen, alsof ze iets in te halen had.
    ik denk dat het een heel ondeugend meisje wordt....
    ben heel benieuwd wat voor hummeltje jullie op de (andere kant van de) wereld gaan zetten!!!!
    we vinden het echt heel erg leuk!!!
    dikke kus voor jullie!
    liefs, rogier en nathalie

• 16 November 2005 - 12:54

Jennifer:

Dat was leuk Sag je te spreken en te horen via Skype!
    Alsof je naast me zat!!

Tot gauw Jen

• 16 November 2005 - 15:17

Malio En Zoe:

he hallo onderkanters,

nog last van chemische wolkjes aan die kant van het land?

al een paar dagen weinig nieuws, een beetje hard werken om een stuk af te krijgen
    what psielogische oorlogsvoering over het ouderschapsverlof (althans in mijn hoofd) en veel te druk met studie
    trouwens ik had voor mijn tentamens een acht en een zeven!!!

vanavond komt rita verdonk in vlissingen een paatje houden met en over alochtonen
    daarom geld vanaf 17.00 in het stadhuis de noodklok, iedereen moet weg, alles moet opgeruimd zijn, geen kast mag op slot zijn en nergens mogen tassen en kofers slingeren
    voor het stadhuis zijn alle bloembakken weggehaald om te voorkomen dat daar kunstmestbommen in zitten
    mijn allochtone collega's hebben we vandaag maar wat eerder naar huis gestuurd, want ze moesten het maar eens op hun heupen krijgen

de hele dag staat er een onopvallende opvallende auto verkeerd geparkeerd met daarin een 009 die de boel aan het uitchecken is
    hoezoo poldersecretservice

net met de dames kadootjes gekocht voor ilse morgen (is jarig) en gelijk al een de sinterklaasintertoys uitgechecked, ik ben bang dat ik nog een baan moet nemen want die meiden willen zoveel en zo duuuuuuuur

nog bier gedronken met de baas van de week? of was het deze week en ander drankje

staan de nieuwe meubels al in da house of is de sjinese bezorgservice niet zo stipt?

Zoe is op dit moment aan het bergklimmen over moi, de pc en de bank, dat typed erg handig

ben benieuwd naar een volgende aflevering van de sjinaeksperiense

mazzelos