Dag 37 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 37 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 37 in Beijing

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

13 Oktober 2005 | China, Beijing

Alleereerst de felicitaties aan mijn oma!!!!(de moeder van mijn moeder) Oma gefeliciteerd met uw 79ste verjaardag. Axel vertelde me iets over een enquete voor wat we willen doen volgend jaar met uw 80ste verjaardag. Ik dacht dat iedereen het er al over eens was dat we naar Curacao gaan??? Of heb ik het mis :-). Ik stond er van verstelt dat u al 79 bent geworden ik dacht dat u nog 76 ofzo was. U bent ook zo fit dat past helemaal niet bij een 79 jarige. Maar ik vind het fantastich hoor dat u zo jeugdig bent hoop dat ik dat ook zal zijn als ik de 79 mag halen. Ook wens ik de hele Noorman familie een heel fijn en gezellig weekend met elkaar toe. Ik hoop dat het weer net zo leuk wordt als vorig jaar. Jammer genoeg kunnen we dit jaar niet mee.

Bwahhhhhhh........ ik heb even geen zin meer ik ben al 3 uur achter elkaar aan het studeren en het schiet geen meter op. Ik kan de woorden gewoon niet meer onthouden het zijn er teveel. Vandaag moeten er 18 van mijn ene boek in gestampt worden en 30 uit het andere boek maar daar ken ik er al 12 van dus zijn het er eigenlijk ook 18 dus in totaal 36 woorden voor vandaag. Maar....... ik had vorige les een 10 tal woorden vergeten dus die komen er ook bij dat maakt het totaal op 46, in een dag. Of dag??? middag en avond terwijl ik al naar school ben geweest en ik mijn hoofd al ernstig hard heb gebruikt tijdens de luisterles, die vandaag irritant moeilijk was. Alleen Josh kon het volgen, erg knap van hem trouwens. Linda zei dat zij vandaag bijna in huilen uitbarste tijdens de luisterles. Ik heb er dus niet alleen last van. Haar man die in de hoogste klas zit had haar al verteld dat het onwijs moeilijk ging worden. Jammer want tot nu toe vond ik die meerkeuze vragen erg leuk. Daar ging het eindelijk eens goed, maar helaas dat is waarschijnlijk voorbij.

Ik heb wel ondekt dat het voor mij waarschijnlijk vermoeiender is dan voor de rest aangezien Engels niet mijn moedertaal is en ik dus ook nog moet nadenken als ik een leuk gesprek wil voeren met mijn klasgenoten. Ik weet niet alle Engelse woorden die ik wil gebruiken (zoals strikjes, machteloos enz) ik moet dan een omschrijving gaan geven van wat ik bedoel dat kost weer energie. Tevens moet ik alle Engelse woorden vertalen naar het Nederlands. Mel zegt dat ik het misschien beter in het Engels kan leren maar dat lijkt me niet handig omdat ik dan als ik weer in Nederland ben in het Engels mijn zinnen moet gaan bedenken. Het is natuurlijk uiteindelijk de bedoeling dat ik het gewoon automatisch in het Chinees kan maar dat zal nog wel even duren waarschijnlijk.

Onderweg naar school was er weer een gevecht op straat. Iedereen bleef staan kijken (daar is dus niets Hollands aan) zelf autos stonden gewoon midden op de weg stil. Ik kon er dus niet langs. Gelukkig wilden andere mensen er ook langs dus toen ging het uiteindelijk wel. Ik denk dat er een fiets tegen een auto aan was gekomen ofzo. Ik zag alleen geen schade dus waarom ze nu aan het vechten waren? De mensen lijken heel rustig maar ik denk eerlijk gezegd dat ze dat van binnen niet zijn. Ze zijn volgens mij ook best wel snel boos of agressief. Dat kun je je ook wel voorstellen als je met 13 miljoen mensen in een stad woont. Waar je dus nooit alleen bent. In Nederland merk je het verschil al. In de grote steden en op de weg zijn de mensen veel agressiever en intolleranter. Komt gewoon omdat er te weinig ruimte is.

Het is enorm aan het afkoelen in Beijing. Het is s'avonds heel fris, bijna koud. Overdag is het ongeveer een graad of 15, hoewel het vandaag wel 19 was ofzo het was een mooie heldere dag. Je kon gewoon twee wolken zien en een blauwe lucht in plaats van een wolk (smog) zonder blauw. Het waaide ook best hard. Ik ging dus niet zo heel hard op mijn fiets daarbij zit mijn remblok ook nog eens de hele tijd tegen mijn wiel te drukken dus is het extra zwaar trappen. Werkelijk die fietsen die ze hier maken zijn echt knudde. Omdat het zulk mooi weer was en ik moe was van de lessen zat ik een beetje te dromen op mijn fiets. Heerlijk is dat normaal gesproken dan want nu werd ik bijna vanuit onverwachte hoek overreden. Je kunt dus niet dromen op je fiets en dan opeens ergens zijn zonder dat je het door hebt gehad. Als je dat doet word je meteen afgestraft. Toch is het fietsen hier wel erg leuk. Vooral het oversteken is iedere keer weer een avontuur. Het is heel idioot, of eigenlijk misschien wel slim, als een auto en een fiets zeg maar haaks op elkaar in rijden gaan ze allebei heel langzaam rijden. Het duurt dan heel lang voor de keuze is gemaakt wie er eerst gaat de fiets of de auto. In Nederland zou de auto gewoon even meer gas geven en de fiets een beetje remmen en dan gewoon weer verder. Hier staan ze dus zowat stil. Hierdoor moet je steeds opnieuw vaart maken met je fiets, vind ik irritant. Ik ga dus ook niet wachten op die auto's ik rij er gewoon voor langs en dat gaat altijd goed. Daardoor kan ik lekker mijn vaartje erin houden.

De ayi heeft vandaag Jaozi gemaakt. Ik heb een gedeelte gezien hoe ze het heeft gedaan en ik kan wel raden hoe het verder moet. Ik moet ze koken dus dat weet ik ook. Ik ben benieuwd hoe ze smaken. Het zijn er ongelovelijk veel, maar het is ook alles wat je eet. Net een soort ravioli. Ik begrijp steeds meer van wat ze zegt dus dat is wel leuk. Over haar schoonmaak kunsten ben ik niet heel tevreden maar ik vind het moeilijk dat te zeggen. Heb ik altijd als het over iets van mezelf gaat dan ben ik een zwakke broeder en laat over me heen lopen.

Mel komt net thuis met 3 takken lelies. Lief van hem en het staat ook nog leuk. Verder hebben we geloof ik niets te vertellen. Wij gaan even eten.

Mingtian jian!!

• 13 Oktober 2005 - 22:07

Malio:

He hallo, en eh .. oma gefeliciklapstaard, neem er maar eentje van me.

Effe een paar daagjes niet op het forum maar we msn´n de hele dag geloof ik, het is het een of het ander hoor!

Nu is het maar weer gebleken dat de rat van de klas eigenlijk de scheiter van de klas is (stiekem een jaar voorbereiden, bah!)

Maar voor de rest gaat het allemaal goed zo te lezen, half peking heb je al gesproken.

Klote is wel et weer daar, hier is het nog niet zo slecht, als je wil kan je nog met een t-shirt rondlopen, wel oppassen voor de vogelgriep, maar dat schijnt bij jullie ook te heersen.

In de voorbereiding voor het gesprek met prins pils moet je weten dat hij een beetje uitgeput is van al dat vakantievieren.
    gisteren heeft hij een vietnamese ambtenaar (zijn toch collega's) zowat tegen de vlakte gemept omdat de brave borst hem wou helpen met het aantrekken van zijn koninklijke laarsjes.
    Hij was een beetje verhit van de hitte en vochtigheid en omdat hij iets te vroeg moest vertrekken 's morgens.

Moet je nagaan, die kerel die ze zijn hele leven in de watten hebben gelegd, die wil nu opeens zijn laarjes alleen aan doen. Dan toch wel slim om dan een grote bek te hebben tegen zo'n klein vietnamees loempiaatje.

Misschien kan je hem morgen even vertellen dat dat zo niet kan hoor en daarna weer lekker verder kletsen met Maxima, die is tenslotte veel leuker.

Die Mel is wel een charmeur hoor, bloemen, uit eten, naar Bed, de hele rambam, jammer dat dat zijn zus dat ook niet doet.... (sorry schat, grapje)

Ik heb voor de verandering maar weer eens wat tijd tussen de boeken doorgebracht en zie dat het weer al na twaalven is
    tijd om te maffen

dus de groeten en veel plezier met onze aanstaande koning

• 14 Oktober 2005 - 08:24

Jannetje:

lieve saag en melle
    Ik heb net heel dom op mail van dag 32 gereageerd. maar de rest was verstopt voor mij in de outbox je kent mij met de computer. Ik ga nu jullie mail bijhouden.en reageren sorry van mijn afwezigheid maar dat komt door de hormonen nu heb ik weer kijk op de rest van de wereld. heel veel liefs van jan.

• 14 Oktober 2005 - 08:44

Dieuwke:

Allereerst , hartelijk gefeliciteerd met je oma!!
    Ja....dat is natuurlijk hopen dat ze dat mag halen, om volgend jaar 80 te worden! Ook al is ze nu nog erg fit , "voor haar leeftijd." Zoals je dat zo zegt....Maar , ik ken aardig wat mensen , die met 90 jaar nog vanalles doen.
    Mijn vader , en natuurlijk Melle's vader , hebben een oom. Die wordt eind dit jaar; in december als hij het haalt, 100 jaar.Oom Jo.Wel eens van gehoord, zeker? Die is helaas niet zo fit meer, maar was dat 2 of 3 jaar geleden nog wel.Die deed ook nog heel veel.Wel een leuk plan , om naar curacoa te gaanLijkt mij ook wel leuk en dan zou ik gaan zwemmen met dolfijnen!Als ik die kans krijg. Dat zie ik wel zitten , als ze mij dat aan zullen bieden.

Ja, dat je hoofd soms zwaar wordt van al die worden die je moet leren..Pfff....Ik zal last krijgen van hoofdpijn, als ik dat moest doen. Ik hoop wel dat je voldoende rust kunt krijgen, tussendoor?

Nou, Sterkte met leren en succes en veel plezier met alles!!

• 14 Oktober 2005 - 08:45

Dieuwke:

Ik bedoel "Woorden!!"( die je moet leren)

Sorry, foutje!

• 14 Oktober 2005 - 22:44

Malio:

het is weer studietijd en ik dacht laat ik effe kijken of er nog wat nieuws is

waar is het verslag van prins pils=

ik hoorde vandaag dat hij zonder zijn lieve max was
    kan je net zo goed niet gaan!

morgen wel effe verslag doen hoor

• 15 Oktober 2005 - 07:07

Dirk Jan:

Maxima was gisteren trouwens op de dag van het 75 jarig bestaan van de Bond van Plattelandsvrouwen! (Bron: zes uur journaal) Eerst een kopje koffie en dan zo er vantussen voor een halve marathong (Meppel) deze keer. Tot laters!!!!!