Vijfde dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Vijfde dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Vijfde dag in Beijing

Door: Sagra

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

11 September 2005 | China, Beijing

Over deze vijfde dag is niet veel te vertellen we hebben heel goed geslapen en zijn toen lekker gaan lezen/computeren/schoonmaken(melle het resterende stuk van de keuken). Ik moet nog ongeveer 100 bladzijden in het boek van Jung Chang, Wilde zwanen. Voor mensen die meer over de afgelopen 100 jaar China historie willen weten is dit boek een aanrader. Het is af en toe wel taai maar ze beschrijft erg goed hoe het allemaal is gegaan toen. Het boek is 654 pagina's dik dus als je net zo'n snelle lezer bent als ik duurt het wel even voor het uit is.

We zijn weer even naar de winkels geweest hebben een enorme schoenenwinkel in onze buurt zitten maar ze hebben eigenlijk niet echt leuke schoenen heel veel met strikjes en glittertjes erop. Daarna naar een supermarkt waar we ook al zijn geweest toen we hier de eerste keer waren. Het is ook een hele grote met ook nog 2 verdiepingen met kraampjes achtige winkels. We hebben een strijkijzer en een waterkoker gekocht die het beide doen en wat opscheplepels en een hakmes die 4,5 euro koste. Die verkoper ging Mel laten horen dat het mes een mooi geluid maakte als je je nagel er tegenaan zette en dan los liet(beetje lastig uitleggen) het metaal klonk goed toen deed hij het bij een ander mes om het verschil te laten horen maar ik zag dat hij zijn duim tegen het lemmet hield dan klinkt het natuurlijk dof. Maar goed we wilden toch dat ene mes dus maakte het niet uit. Ze hadden er ook een kraampje dat wimpers bijplakt. Ze hebben meestal niet zoveel wimpers hier en je kon daar dus op een stoel liggend met je ogen raar dichtgeplakt extra wimpers laten aanzetten. Of dat met echt mensen haar gebeurt weet ik niet.

Buiten de supermarkt stond een man met illegale DVDs, nog illegaler dan die in de supermarkt te koop zijn. Mel heeft er 4 gekocht voor 3 euro, veel te veel natuurlijk, domme blanken zullen we denken. Ze zijn redelijk recent, doen het wel maar een ervan blijkt in het russisch met engelse ondertiteling en ze zijn niet allemaal even zuiver, maar goed we hebben weer wat te kijken.
Buiten bij de supermarkt het ik ook het eerste kind in het openbaar zien plassen. Plassende en poepende kinderen op straat schijnt heel gewoon te zijn, babys en peuters hebben ook geen luiers om maar zo'n pakje met een gat bij het kruis. Ze kunnen dan als ze moeten het gewoon laten lopen. Ik had het nog niet eerder gezien tot vandaag bij de ingang van de supermarkt.
Wanneer je je fiets ergens parkeert waar veel fietsen staan heb je grote kans dat je hem/of haar (net wat voor geslacht je je fiets geeft) bij een bewaakte stalling zet. Er is dan een "bewaker" die je als je je fiets weer ophaald 0,2 yuan geeft 0,02 cent. Ze nemen geen fooien aan dus als je 5 geeft voor 2 fietsen krijg je gewoon een briefje van 1 terug. In de taxi hadden we op een gegeven moment alleen 50 en anders 22 terwijl de rekening 24 was. Hij had geen wisselgeld dus we hoefden alleen maar 22 te betalen.

Even voor papa en voor de mensen die het leuk vinden om te weten.
Zelf mogen autorijden in China is best lastig. Je Nederlandse rijbewijs is hier namelijk niet geldig. Bij de ANWB kunt je internationale rijbewijzen krijgen maar ook die zijn hier niet geldig. Als je perse in China wilt rijden moet je naar de Chinese ambassade gaan en een examen aanvragen. Dit theorie examen is of in het Chinees of in het Engels. Gisteren hebben we iemand gesproken die ook nog een keer was gezakt dus helemaal zeker dat je het haalt ben je niet.
Ze schijnen ook redelijk streng te zijn met boetes enzo en hebben net als in Engeland een punten systeem. Als je 12 punten hebt (die krijg je als je dingen fout doet) ben je je rijbewijs kwijt. (dat is me in iedergeval gisteren verteld). Dus pap je moet maar kijken of het het wilt gaan doen, maar als je het doet zal ik het nu alvast maar aan gaan vragen.

Misschien zijn er mensen die zich afvragen waarom wij geen toeristische atracties bezoeken, het is zondag en je doet helemaal niets terwijl je in Beijing zit..halloohoooo.. Wij gaan dat zeker wel een keer doen maar wilden nu nog even rustig de buurt verkennen ons huis ons eigen maken en dan komen die bezichtigingen later wel. Eerst maar een zien hoe het Mel vergaat op zijn werk daar moet hij ook een beetje uitgerust voor zijn en het is natuurlijk hartstikke spannend voor hem. En ik moet ook een beetje een uitgerust hoofd hebben om al dat Chinees erin te kunnen proppen. Het schijnt, hoorde ik gisteren, heel schools te gaan met huiswerk dat je moet inleveren enzo dus dat is wel goed voor mij een beetje disipline.
Ellis vroeg of ze in China ook hallo zeggen, ja dat zeggen ze maar ze zeggen eigenlijk hoe gaat het met je, dat is Ni hao ( spreek je uit als ni hauw en dat aaauw is wat langer) maar ze zeggen het heel snel dus je kort het een beetje af ook. Tellen kunnen wij ook al en dat is erg handig op de markt het is alleen lastig om te weten of ze yuan bedoelen of de centen. Ze zeggen ook hoeveel iets kost met hun handen maar we weten alleen de getallen 2, 3, 4, 5, 6 en 8 de rest moeten we nog leren. Bedankt kunnen we ook, en biertje en huis maar dan houdt het wel een beetje op.

Nou voor een dag niets doen toch nog een heel verhaal, duim maar voor ons en je hoort morgen hoe het ons is vergaan.
Liefs Melle en Sagra

• 11 September 2005 - 11:43

Jennifer:

Hallo Luitjes,

Idd voor een dag niets doen weer een gezellig lang verhaal, ik lees ze iig met veel plezier. Ik hoop dat je dat volhoudt!
    Melle, succes morgen met je eerste werkdag en Sagra jij veel succes op school!

Groetjes,
    Jennifer

• 11 September 2005 - 13:15

Ellis:

Ni hao,
    De eerste echte dag in China...met werk en les. Succes voor jullie. Ik vind het razend knap dat je naar school gaat Jasper kan het niet bevatten dat iemand vrijwillig naar school gaat, maar goed. Inmiddels zit ik ingewikkelde berekeningen te maken wat het tijdsverschil is plus en min vliegen en ik snap er niets meer van ik houd het er maar op als we om 20.00 uur op het vliegtuig stappen om 1300 uur in china zijn.(Nl 5 uur in de morgen) Klopt dat=

• 11 September 2005 - 18:46

Ruud:

Het is erg leuk om zo uitgebreid jullie verhalen te lezen. Ik had al eerder zo hier en daar wat gelezen, maar nu had ik meer tijd en heb alles doorgenomen.
    Zelf heb ik het erg druk met de floor gehad, maar alles is nu klaar en het wachten is op vrijdag als de bloemen komen.
    Nu ruw als werkstuk zonder bloemen ziet het er al goed uit. Hopelijk komen er genoeg mensen om al die bloemen erop te nieten of te prikken.

Tegenover het vogelpark richting het noorden ligt een cultureelpark. Daar zijn alle bevolkingsgroepen van China aanwezig in klederdracht en ze doen ook speciale ambachten die kenmerkend zijn voor hun groep.

Jullie moeten wel veel meer foto's maken. Vooal in de stijl van die fietser met dat jongetje achterop, erg mooi!

Met dat rijbewijs zal het wel niets worden, dan maar met openbaar vervoer of taxi.

Ik wens Sagra morgen een goede start op school en Melle hetzelfde op zijn werk.
    Ik ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.

Groeten van papa

• 11 September 2005 - 21:14

Malio:

Zelfs op een zondag gebeurd er nog het een en ander. Doen ze daar ook aan een weekend zoals wij dat kennen( 5 dagen werken en 2 rust) of is het daar gewoon gaan met de banaan?

Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Gisteren een beschaafd feestje van de motorclub (braaf op tijd naar huis met vrouw en kidz) en nadat ik vanavond alle kroost en Ilse in bed had gelegd heb ik een duikje gemaakt en dat was niet verkeerd!!!!!!!!

Wat moet ik me voorstellen met de tekenceremonie? (verhalen Melle!!)

Sagra, veel sterkte met je eerste dag chineese les, lijkt me pittig.

Gaan jullie trouwens een bezoekregling (schema enzo) instellen voor alle bezoekende kaaskoppen? Want ik geloof dat ik al zo'n drie mensen heb gelezen die langs komen.

Mel Veel plezier op je eerste werkdag, niet gelijk vlammen, gaan als een diesel dan kom je het verst!

groeten

• 12 September 2005 - 12:21

Menoodj:

He schatjes,

lekker toch even de omgeving tot je laten komen en je laten bezinken tot alles wat nieuw is en vervolgens alles eigen maken. Zo te zien zijn er zat dingen voor beiden te doen en te ontdekken. Ik geloof ook dat jullie nog zat dagen krijgen om de touristische atracties te gaan bekijken en mooie plaatjes te schieten. Ik bedoel een jaar is best veel op een mensenleven hihihihi. Sag wat grapppig dat jullie de nummers 1,7,9 en 10 nog niet kennen worden die daar zo weinig gebruikt of gewoonweg niet geleerd!

Greetz en ga zo door ....

• 12 September 2005 - 14:20

Jorinde:

Hallo!

Volgende keer weer een foto?! Die zijn zo leuk, en soms grappig...
    Supertof om te lezen al jullie belevenissen. Kanjers zijn jullie!

Jorinde