Dag 32 en 33 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 32 en 33 in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 32 en 33 in Beijing

Door: Shang Sa La

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

09 Oktober 2005 | China, Beijing

Ten eerste wil ik mijn "schoonvader" Harcko feliciteren met zijn verjaardag. Harcko van harte met je verjaardag. Ik hoop dat het een leuke en gezellige dag wordt. Ik hoorde van Malio dat je een lunch geeft/houdt. Erg leuk en lekker waarschijnlijk. Helaas zitten wij hier maar als jullie lunchen dan zijn wij ongeveer aan het dineren dus dan zullen we even op je toosten.

Ten tweede hoop ik dat alle Alkmaarders (en Alkmaarvoelenden) een leuke dag hebben gehad gisteren tijdens het Alkmaars Ontzet feest. Dat jullie maar veel zuurkool met worst hebben kunnen gegeten en bier hebben kunnen drinken.

Eigenlijk heb ik over dag 32 niets te melden. Ik ben naar school gegaan en heb daarna een uur geslapen en toen 4 uur lang achter de computer gezeten met Mario en Barbara en Ian, Axel, DJ en Marleen. Het was erg gezellig maar niet iets om over te schrijven dus. Mel is naar zijn werk geweest. Hij moest er weer erg inkomen en was ook erg moe. Hij heeft een onwijs goed gesprek gehad met de directeur, Michael, over het bedrijf en wat er anders kan en over Mel zijn functie(s). Maar ik vind dat Mel dat zelf maar moet vertellen net als de uitslag van het project. Dus ik neem aan dat als hij er zin in heeft en niet bekaf is hij jullie zal inlichten.

Rapapa rapapa....... Jawel we hebben hem binnen de uitnodiging voor de ontvangst van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem-Alexander aanstaande zondag. We hebben gekregen een uitnodiging, twee entree/voorleeskaarten met onze naam erop en een brief met wat we allemaal moeten of niet moeten doen. Hellup ik vind het nu toch wel behoorlijk eng worden. Mel moet in tenue de ville, ik weet dus niet wat dat is ik dacht stads kleding das dus gewoon je normale kleding maar wel netjes, maar nee in pak betekent dat. En wat ik aanmoet staat er niet bij maar ik ga mijn feestjurk maar weer aandoen die ik ook tijdens ons feest aanhad. Ben ik even blij dat ik hem toch heb gekocht en heb meegenomen, anders had ik het echt niet geweten wat ik aan had moeten doen. Ik doe mijn zwarte hakschoenen er maar bijaan dat staat wel niet heel mooi maar slippers kan natuurlijk niet.

Als we binnen komen bij de ambassade moeten we onze voorleeskaart aan iemand geven en dan loopt die met ons mee naar de ontvangstruimte. Die persoon geeft de kaart dan aan iemand anders en die leest hem voor aan de prins. Dus iemand anders stelt mij voor. Wat moet ik dan zeggen als ik zijn hand schud???? Er staat bij dat je hem aan moet spreken met Prins Willem-Alexander of met Koninklijke Hoogheid. Ik ga dus voor de eerste dat snap je daar kan ik weinig aan fout doen maar wanneer gebruik je dat dan. Schud je zijn hand en zeg je prettig met u kennis te maken Prins Willem-Alexander? Dat is toch gek? O dit is niets voor mij die hoge kringen. Dus alle tips zijn welkom. Heeft een van onze lezers (haha) de prins of de koningin al eens persoonlijk ontmoet? Kan diegene dan even vertellen hoe dat ging en wat je moet doen? Ik kan hier namelijk erg onzeker van worden, zweethanden krijgen gaan stotteren je kent het misschien wel.

Nou wat heb ik verder gedaan (het haalt het natuurlijk niet meer met bovenstaande (misschien moet ik de volgorde even veranderen)
Ik heb eerst een aantal kaarten geschreven en wat geleerd. Toen ben ik naar het park gegaan, ik wou eigenlijk in het park zitten maar die grote markt was er nog dus het was weer poepie druk. Dus heb ik dat plan laten varen en ben in de groenstrook voor het park gaan zitten. Daar heb ik een brief aan Marleen geschreven en ben toen gaan studeren. Het werd steeds drukker om half 3 kwamen er allemaal oude mannetjes om te vliegeren. Is wel leuk om te zien. Er kwam ook een mannetje kijken wat ik aan het doen was. Hij vroeg of ik Chinees leer dus ik zei ja en liet hem mijn boek zien. Hij vond het erg leuk. Hij vroeg of ik uit Amerika kom dus ik zei dat ik uit Nederland kom. Hij wilde vanalles weten maar veel begreep ik niet. Hij vroeg ook welke school ik zit en waar ik woon. Toen heeft hij me nog soortemet geholpen met mijn leesles en de uitspraak van een aantal woorden. Wel heel leuk. Ze zijn erg nieuwschierig. Als ik morgen tijd heb ga ik er weer zitten. Ik wil morgen namelijk ook weer naar die school gaan met mijn briefje kijken of ik voorbij de bewaking kom.

Toen ik daar ongeveer 2 uur had gezeten ben ik naar het postkantoor gegaan, een andere dan vrijdag, om de kaarten en de brief te posten. Het ging deze keer iets moeilijker. Ik moest eerst de enveloppen dicht plakken met lijm. Ja net als een kleuter was ik aan de gang met een potje en een kwastje. Er zitten aan die enveloppen namelijk geen plakrand. Ik weer terug naar de mevrouw. Ze ging naar een andere balie gewoon voor iedereen heen (voordringen dus) dingen vragen. Iedereen bemoeide zich er natuurlijk mee en toen was er een eerlijk gezegd goed uitziende Chinese jongen die Engels sprak. Hij zei me dat ze de kaarten allemaal in een enveloppe wilde stoppen omdat ze dacht dat het allemaal naar dezelfde plek ging (ja het gaat allemaal naar Holland, dat is voor haar misschien een plek zo klein als het is maar voor mij toch echt niet). Dus ik zei hem dat het allemaal apart moet en dat ik volgens mij 4 enveloppen moet hebben waar ik mijn huidige enveloppen in kan stoppen. Dat regelde hij voor me. Toen kwam de vraag of ik voor 80 cent per enveloppe wil dat ik een ontvangstbevestiging krijg. Dat hoeft voor mij niet want ik weet toch mijn adres niet. Maar als ik eens iets belangrijks opstuur is het wel handig. Ik dus alle adressen weer overschrijven op de nieuwe enveloppen, weer plakken met het kwastje en de lijm en weer naar de vrouw. Ze doet er stikkertjes op (dat deden ze bij dat andere kantoor niet) en gaat weer voordringen bij de andere balie. Dat meisje gaat wegen. Ze vraagt of het met vliegtuig moet of anders (boot ofzo?) het scheelt enorm in prijs maar ik verstond wat ze tegen de jongen zei, via de lucht duurt het 2 weken en per iets anders 3 maanden. Die jongen zei dat ik maar beter de lucht kon kiezen, dat had ik zelf ook al bedacht. Twee weken valt erg mee er zijn dus mensen die te vroeg en te laat iets in de bus krijgen krijgen. Het kost een stuk meer dan vrijdag dus dat is al apart ik moest nu 3,80 euro betalen voor 4 poststukken. Volgende keer doe ik die andere enveloppe er gewoon niet omheen dat lijkt me veel logischer. Hoewel we de uitnodiging voor Willem ook in twee enveloppen kregen misschien is het toch normaal hier. Toen was alles klaar en heb ik de jongen bedankt en ben naar de supermarkt gegaan. Ik wil vandaag gebakken aardappels maken dus koop ik 2 aardappels (grote). Ik ben er achter dat aardappels hier eigenlijk best duur zijn een aardappel zijn er bij ons ongeveer 3 kost 23 cent. Dat is best duur of niet? maar ja de kipfilet is maar 57 cent vandaag dus dat is very cheap. Ik kom langs een proefkraampje en het meisje weet me te strikken. Ze geeft me een proefzakje van een soort marinade of roerbaksaus. En natuurlijk moet ik proeven. Het is een soort ondefinieerbaar spul wat in haar wok ligt maar ik vind toch dat ik het moet proeven. Het sausje is lekker maar het andere spul niet. Ik vraag haar in het Chinees wat het is ze zegt tofu. Mmmm.... tofu heb ik wel eerder gehad maar dat was niet zo slap als dit. Ik slik het in een hap door en doe alsof het lekker was.

Bij de kassa pak ik mijn boodschappen in een plasticzak. Ik heb druiven en een halve watermeloen en bloemkool (jullie zullen wel denken wat een boer met al die Nederlandse groenten). Ik leg de bloemkool op de bovenkant van de meloen. Dan komt de klant die bij de andere kassa staat en tegenover mij staat ze pakt de bloemkool en verlegt de druiven en de meloen en stopt de bloemkool ertussen zodat hij niet tegen de bovenkant van de meloen aanligt. Ik bedoel maar, ze bemoeien zich overal mee ook met elkaar. En ze bedoelen het goed dat is ook zo grappig. Maar je ziet het in Nederland toch niet gebeuren dat andere klanten zich bemoeien met hoe jij je boodschappen inpakt.

Nu dat was het weer voor nu ik spreek jullie morgen waarschijnlijk weer.
Zai jian!!
Shang Sa La

  • 09 Oktober 2005 - 11:27

    Axel:

    Vet die uitnodiging. Al zou ik niet weten wat je tegen hem moet zeggen.

    Tis natuurlijk ook maar een mens, maar dan wel een heel ander soort als wij.

    dus ik ga ff kijken of je ook op de msn zit

  • 09 Oktober 2005 - 14:05

    Bao Rou:

    O jongens wat deftig allemaal. Ik hoop dat Mel zich snel een pak kan laten aanmeten. Het klinkt allemaal heel spannend - zul je daar ook foto's mogen maken? Samen met zkh op de kiek misschien? Say cheese!
    Heb genoten van jullie vakantieverhalen en de foto's. Wat een toestanden op dat vliegveld en dan dat hotel! Moet nu gaan - veel te doen voor morgen (bruiloft in Boskoop)
    Veel liefs uit N-V

  • 09 Oktober 2005 - 16:20

    Dj:

    ben mijn chinese naam even kwijt. hee, die rapper ali b. heeft pas een optreden gehad waar Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Beatrix ook acte de presance gaf. Na zijn act gaf-t-ie haar gewoon een knuf. zo kan het ook! (kwam hier op het journaal.)En tips, hoef ik je echt niet te geven. je zit er nou al vier weken, dat staat nog niet op het cv van Prins Willem Alexander bij mijn weten, dus er is genoeg stof om over bij te praten!

  • 09 Oktober 2005 - 17:07

    Dieuwke:

    Ik had al iets op de chatbox geplaatst, maar , hier kan ik het ook wel kwijt.

    Weet je wat je moet doen als W.A. op bezoek komt? Vooral normaal.....gewoon jezelf blijven! Die W.A. is gewoon een Hollandse kerel!

  • 14 Oktober 2005 - 08:12

    Jannetje:

    lieve Saag
    Ik ben nu pas je email an het lezen dus ik loop wat achter met reageren . Hte klinkt erg goed maar het leven lijkt me wel ingewikkeld. Leuk dat van de prins ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Hier gaat alles goed en ik ben weer helemaal de oude. We zijn een week naar Kos gegaan heerlijk aan de zee. Wanneer kan ik het best bellen? Welk tijdstip ?
    Hel veel liefs jannetje

  • 16 Oktober 2005 - 18:11

    Monique De Winter:

    Hallo Sagra,

    vanaf dag 1 volg ik het nieuws dat jij zo trouw uit Beijing stuurt. Ik vind het ongelovelijk knap zoals jullie het tot nu toe doen! Het is me nogal wat in zo een totaal andere cultuur als de onze! Geweldig veel ontzag voor jullie uithoudingsvermogen en wilskracht. Wij zijn intussen weer met de Italiaanse les begonnen (wil jij natuurlijk niets meer van weten, nu je middenin die ingewikkelde Chinese taal zit), maar toch... We hebben er 3 nieuwe dames bijgekregen, gezellig, echte West-Friesen, dus dat is niet verkeerd. Hoewel we het nog steeds erg jammer vinden dat jij (de jongste) onze groep hebt verlaten. Het enige jammere is dat ik je nu ga vragen mij van de mailinglist te halen, want met dit Italiaanse huiswerk erbij red ik het niet meer om jouw verslagen dagelijks door te lezen. Heel veel succes daar en hartelijke groeten (ook van de hele Italiaanse groep) van Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 314692

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: