Dag 9 in Beijing [Dag 4 bij HuanYang] - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag 9 in Beijing [Dag 4 bij HuanYang] - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag 9 in Beijing [Dag 4 bij HuanYang]

Door: Melle en Sagra

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

15 September 2005 | China, Beijing

Dag 4 van het werk en long overdue om weer wat te schrijven. Gelukkig heeft Sag ook al even gemeld dat het meteen al redelijk druk is en ik als ik thuiskom niet meteen achter de computer kruip om mijn belevenissen te vertellen. Gisteren was dat trouwens wel de intentie; toen ik thuiskwam zijn we even gaan winkelen en uit eten gegaan naar ons favoriete 24_uur_we_zijn_echt _altijd _open_restaurant. Eenmaal thuis ging ik er lekker voor zitten, maar vielen mijn ogen na 3 woorden dicht. Dus nu ben ik net op mijn werk gearriveerd en maak snel een begin...

Om mijn werk en de weg ernaartoe te illustreren heb ik een fotoreis gemaakt, tot aan mijn eigen kantoortje, ik dacht dat dat het wel een beetje dichterbij zou kunnen brengen. Zo tot leven brengen van dingen als Sag dat doet, daar leg ik t toch wel een beetje bij af.

Ik [en Sag ook] zijn echt heel erg blij en iedere dag weer een beetje verrast om te zien dat er mensen weer het stukje hebben gelezen én hebben gereageerd. Het breng thuis aan de ene kant steeds weer even dichtbij, maar het schijven en de reacties helpen ook heel erg bij het 'inburgeringsproces' [wat een lelijk woord eigenlijk].

Na drie dagen werken is het nu meteen al redelijk serieus. Over twee weken is er een presentatie voor een nieuw in-store concept [ een winkeltje van een bepaald merk IN een groot warenhuis ] van een cosmeticamerk; Olay. Ik had besloten om de processen die ik tijdens mijn Masters Degree opleiding [die ik hopelijk ooit nog es af kan maken haha] heb aangereikt gekregen 1-op-1 toe te passen. Kijken of dat hier kan werken.

Na 2 dagen van fotos maken, de briefing te analyseren, naar beelden en woorden te zoeken heb ik mijn eerste gedachten ik kaart gebracht en ze besproken met DingMing, ofwel Calvin, de creatief directeur. De gestructureerde manier van denken en het opbouwen van een idee sprak hem en Alex, een senior ontwerper, meteen erg aan. 'We are very happy to learn from you'. Ik moet wel uitkijken dat ik dat zelf niet ook te veel daarin ga geloven, anders ga ik straks té hard op mn bek. Hou ik bytheway toch wel rekening mee, just to be safe; de analyse moet ook nog es omgezet worden in een vlammend ontwerp, haha..

De druk wordt wel meteen een beetje opgeschroefd; er is me gevraagd om een interieurontwerp te maken voor het kantoor van Michael, de directeur, in één van de nieuwe gebouwen van het bedrijf. [' When do you need it?' - 'When can you [ik dus] have it ready?'] ]

Over druk gesproken, met de werktijden valt het tot nog toe erg mee; het lijkt erger dan het is. Erg veel meer dan 8 uur per dag werken is het nog niet. Ik verrtek om 0815, kom om 0900 aan en vertrek rond 1800, met een uur lunchpauze. Kom ik rond 1900 weer thuis, als ik niet eerst ergens eten ga halen, of wat boodschapjes doe.

Na een kort gesprek met Ding Ming is gisteren trouwens bepaald wat nou eigenlijk mijn functie is, of hoe dat eigenlijk heet. En het is geworden......Vice Creative Director...wow toch?
Eigenlijk wilde hij meteen eens praten over de structuur van de afdeling; hoe werkt dat in Nederland, hoe noem je iemand, wanneer wordt een junior een senior etcetc.

Wel erg bijzonder dat er meteen dat soort gesprekken komen; we hebben verder ook gesproken over het bekijken van de Corporate Communicatie, een PR boek en de website van het bedrijf, die op dit moment om te huilen is.

I voelde me natuurlijk alweer helemaal stoer..
Minder stoer trouwens dan tijdens de lunch; Sag had het al verteld..

In de rij wees ik het donkere vlees aan [lekker rundvlees, soort rendang-achtig iets ofzo..dacht ik..] want toen ik eenmaal zat en wilde beginnen werden de contouren van een vissekop ineens toch wat duidelijker...JEZUS heb ik weer.

De herkenbare delen voorzichtig opzij gedaan te hebben vielen de gewone stukken vis erg mee, eigenlijk best lekker. Jammer allen dat ze die herkenbare delen er gewoon doorheen doen..

Zo, als je eenmaal begint is het moeilijk weer te stoppen. Doe ik nu toch maar. Sag zal vanmiddag ook nog wel wat te vertellen hebben. Later! [mijn chinees is nog 0...misschien kan Sag me straks lesgeven.]

Mel

En een stukje van Sheng Sa La (mijn Chinese naam op school).
Joepie we hebben een nieuw speeltje in huis een echte water machine!!! Je kunt hier natuurlijk geen water uit de kraan drinken dus hebben veel mensen een watermachine in huis. Die kun je ook bij de supermarkt kopen maar het bedrijf van Mel heeft die van ons aangeschaft en geleverd. Vandaag heeft Mel iemand laten bellen uit gebouw nummer 6 die de water tanks leveren kan. Ze doen dit binnen 10 minuten. We hebben nu dus een water machine en twee watertanks. Ik heb al even op goed geluk en met veel technisch inzicht de tank op de machine gezet. Er staan geen plaatjes in de gebruiksaanwijzing dus het gaat allemaal op goed geluk. Maar het is gelukt. Ik weet eigenlijk niet hoeveel liter er in zo'n tank gaat ik denk iets van 10 ofzo?
er zit een blauwe knop en een rode knop op dus dat is simpel voor koud en warm water. Maar aan de achterkant zitten ook twee knoppen een rode en een groene. Ik denk dat dit groene is om het water koud te maken en de rode om warmwater te kunnen produceren maar of dit correct is weet ik nog niet. Er kwam water uit toen ik op de blauwe knopdrukte maar het was niet erg koud misschien komt dat omdat hij nog niet lang genoeg aanstaat. Ik ga het zo weer even proberen. Dit is wel 10 keer beter dan iedere keer naar de supermarkt voor 4 liter flessen.

Ik heb net als Mel vandaag een foto tour gemaakt alleen heb ik geen mazzel want zo mooi als het gisteren was zo smoggeg is het vandaag. Het lijkt op mijn fotos dus een beetje mistig maar goed zo krijg je wel een goede impressie van wat wij het meest van de tijd zien. Helaas was de memoriekaart vol dus heb ik niet mijn hele tour kunnen doen maar goed dat komt nog wel. Ik denk dat ik onderweg in een etalage van een soort winkeltje in de stinkstraat een echte haaienvin heb gezien ik zal hem morgen proberen te fotograveren dan mogen jullie zeggen of het er echt een is. Ze gebruiken het wel he voor in de soep en zo misschien ook wel als medicijn.
Op school hadden we schrijfles en luisterles, ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel over te vertellen. Ik ben er wel achter gekomen dat ik met allemaal gelovige mensen in de klas zit een amish dat spreekt voor zich maar John, of Johan zoals hij echt heet is erg gelovig en Josh ook. Ik weet niet of Linda het ook is maar die komt uit Amerika en daar is het leeuwendeel volgens mij gelovig. Dus ja deze ateist kan weer een hoop van de medemens leren. Het is wel leuk om hierover te praten met elkaar. Tenminste ik vraag hun allemaal dingen die ik weten wil ze weten verder niets over mij. Ik durf de Amish nog niet zoveel te vragen ik ben bang dat ik ze beledig soort e met discrimineer omdat je ziet dat ze anders zijn maar dat eigenlijk niet mag zien. Beetje lastig uitleggen. Dat heb ik soms ook met mensen die gehandicapt zijn of een andere huidskleur hebben dan ik. Dat je niet mag vragen omdat je anders discrimineert omdat jij ziet dat ze anders zijn dan jij bent. Het klinkt warrig en misschien wel onnozel maar ik vind het tegenwoordig maar lastig. Maar goed ik ben nog wel een tijdje op school en de amish ook dus ooit ga ik het vragen. Ik ga niet naar het huiswerkgroepje, er is er ook niet aldoor een. Alleen als Josh en Johan gaan dan ga ik zij zijn ook nog niet heel erg goed. Wel beter dan ik maar veel slechter dan Elyah en Linda. Elyah vroeg ook niet aan mij of ik mee wilde doen dat houdt hem alleen maar op natuurlijk. Maar goed ik ga dus lekker alleen aan de slag en vannavond gaat Mel me als het lukt overhoren. Een terugkerend item is natuurlijk het eten :-), vandaag op het menu: "gehakt" balletjes in een sapje, en een groente die wat leek op spitskool in een sapje en natuurlijk je raadt het al Rijst. Ik heb geen bapau broodje genomen. Ik heb weer lekker met Josh gegeten hij is vrij stil maar wel aardig.

Wanneer je trouwens in Beijing komt en je wilt met de taxi neem dan geen taxi waar geen taxi bordje op staat of een zonder prijsaangiftebordje. Achter het raam van de passagiersstoel achterin de auto moet een kaartje hangen met meestal rood of zwarte cijfers die aangeeft hoe duur de taxi is. Er zit verschil in prijs tussen de verschillende taxis. Het begint geloof ik bij 1.40 en kan oplopen tot 2.20. Wij nemen meestal de 1.60 taxis die zijn groen met geel of rood met geel, dat zijn nette taxis, zonder kooi om de chauffeur, en met airco. De meter begint altijd bij 10.00, een euro dus, en hij loopt heel langzaam op. Als je ongeveer een uur in de taxi zit betaal je iets van 2.30 euro.
Nou ik denk dat Mel en ik vannavond weer ergens iets gaan eten. Hoewel ik opzich wel zin heb om zelf te koken maar dat doe ik morgen wel dan is er meer tijd. Nu ga ik toch om 22.30 naar bed, er che er dian ban, en ga er om 6 uur uit om nog even een driekwartier te studeren. Ik ben smorgens toch op mijn best.

Ik hoorde trouwens vandaag van de amish dat ik en Mel waarschijnlijk de Beijing kouch hebben(ik hoop dat ik het goed geschreven heb Barbara ik bedoel hoest in het Engels). De beijing hoest schijnt erg normaal te zijn ik ben wel benieuwd wanneer het weer weggaat want dit is niets zo ben ik echt binnen een maand door 120 capsules ventolin heen en zie dan maar weer eens nieuwe te krijgen. Ik weet wel het woord voor dokter dat is daifu maar verder dan dat zal ik niet komen.

Mijn Chinees is nog onbegrijpelijk voor Chinezen net stond ik in de lift en daarin kwam de schoonmaakster naar beneden ze vroeg welke etage ik moest, dat zag ik aan haar gebaren ik verstond het niet hoor. dus ik zei chewu maar ze begreep het niet ik nog 3 keer zeggen nog niet toen wees ik het maar aan en toen herhaalde ze het bleek dat ik toch de verkeerde toon had gebruikt voor che, helaas.
Nou ik ga lekker aan mijn huiswerk. Ik spreek jullie later jullie gaan vandaag een makkelijk woord leren en dat is het getal 8 je schrijft het als bã
Het streepje betekend dat dit de eerste toon van de 4 tonen is die toon is constant en is hoger dan dat je normaal spreekt en vrij helder. Dus oefenen maar weer. Morgen een woord in de tweede en voor mij tevens moeilijkste toon.

Mingtian jian!!
Sheng Sa La

Ps: mam, baba betekent papa en mama betekent mama. Zouden jullie voor mij zo'n floorboek willen kopen dan Bert Kuiper en Aad Wit hebben gemaakt dat zou ik erg leuk vinden. Ook om hier aan mensen te laten zien.

Psps: bedankt voor alle chinainfo Malio en Wei erg leuk. Kunnen jullie ook iets opzoeken over het maanfeest? Dat is zondag en als het goed is is er dan een bijeenkomst in de tempel van de aarde waar wij naast wonen in Ditan park.

  • 15 September 2005 - 04:05

    Axel:

    Fantastisch... Later meer (tis nu 06:00 uur)

  • 15 September 2005 - 06:16

    Marieke:

    Hi jongens,
    Wat gaaf om jullie dingen allemaal te kunnen lezen!! (En echt handig zo'n mailtje dat jullie meer hebben geschreven...)
    Het klinkt zo leuk en spannend daar, ik ben echt een beetje jaloers!
    Waanzinnig Mel, dat je nu vice art director bent. Dat staat goed op je cv.... ;). En Sag ik heb er bewondering voor dat je zo goed en snel chinees leert, lijkt mij heel moeilijk.
    Hier is alles een beetje hetzelfde. Ik ben bezig om wat spullen naar Gabi mee te nemen. Dan hoef ik niet alles in 1 keer te verhuizen. En ik heb gisteren een bijbaantje geregeld op mijn vakgebied (crisiscommunicatie en advies). Verder ga ik deze week ideeen maken voor mijn afstudeeronderwerp.
    Heel veel liefs,

    Marieke en Gabi

  • 15 September 2005 - 07:20

    Simone:

    Hi mel en sagra
    Ik schrijf tot nu toe het meeste terug, lawrence heeft dit weekend wel tijd. Ik ga lekker met een vriendin naar antwerp schoenen kopen. Wat ziet het kantoor van mel er flitstend uit zeg en ook nog zo'n flitsende naam gekregen voor zijn functie. Het is een zeer leerzaam jaar voor jullie. En ik denk dat op deze leuke manier van communicatie met Nederland jullie er wel doorheen komen. Wat vervelend trouwens voor jullie hoest en verkoudheid. Heb je geen last van airconditioning en de luchtvervuiling samen. Dit en de temparatuur verschillen kunnen erg vervelend zijn voor je keel. ik zal aan Lawrence moeder vragen hoe er vanaf kan komen. Oh ja en Sagra je discrimineert mensen niet als je ze benadert op een eerlijke manier en dat maakt je leven veel rijker. Ik leer elke dag van mensen met een handicap en buitenlandse mensen. Je kunt elkaar juist laten inzien dat anders zijn leerzaam is. Ik heb geoefend met het chinees ik zou daar zo'n moeite mee hebben vooral die uitspraken. Ik bewonder je erin dat je dit lukt. Ik wens jullie weer een spannende dag toe. Gr.

  • 15 September 2005 - 07:44

    Bao Rou:

    Hoi jongens
    Wow Mel, sorry, meneer de Vice Creative Director, Sir, wat een sjieke kantoor! Luxe hoor. Het valt me op dat de straten heel schoon zijn, tenminste die op de foto's, en zo ruim. En ik zie dat ze daar al in de ban zijn van de olympische spelen zijn - allemaal vlaggetjes in de metro. Fijn dat jullie nu een watercooler in huis hebben. Heb je trouwens al uitgedokterd hoe je wasmachine werkt? Voor die vervelende hoest (cough - uitspreken 'kof'!!) kun je misschien tijmsiroop ergens vinden, dat schijnt een goed middel te zijn.
    Wat de Amish betreft, de mensen die wij in Amerika hebben ontmoet waren allemaal 'gewoon' en vonden het helemaal niet erg als wij vragen stelden over hun manier van leven. Ze vonden het juist leuk dat we geinteresseerd waren. Ik denk dat als je vragen stelt op een gevoelige manier, mensen best wel bereid zijn om over zichzelf te praten.
    Zie uit naar Sagra's foto's.
    Liefs & groetjes uit N-V

  • 15 September 2005 - 08:22

    Jennifer:

    Wouw...dat kantoor van jouw ziet er spectaculair uit Mel! Dat heb je goed gedaan. Zo leuk om die foto's te bekijken, heb je er echt een beeld van hoe het er bij jullie uitziet en door de verhalen hoe het er bij jullie aan toe gaat. Hoop dat jullie hoest snel overgaat, niets is zo vervelend als hoesten!

    jen

  • 15 September 2005 - 08:46

    Bianc:

    Hemeltjelief, alles is zo naukeurig beschreven, heb het gevoel dat ik naast jullie dit avontuur beleef, hihi!! De foto's zijn ook tof, niet verkeerd Mel dat kantoor... Ik hoop dat het ook een beetje gezellig is daaro. Alvast veel Karaoke-fun...;-).... dikke kus!

  • 16 September 2005 - 06:05

    Axel:

    Goed ff snel dan....

    Vandaag is het de vrijdag voor de 3e zondag van september, Floralia opbouwdag dus. Over een uur moeten we 98.000 dahlia's ophalen en die in een anderehalve dag verwerken in ons project. We zijn met velen dus dat moet wel lukken. (wij hebben ca 10% van alle bloemen die er besteld zijn, er zijn 60 groepen) Ik zal de foto's voor jullie op het internet knikkeren zie www.tuinfluiter.com/floor (bestaat pas vanaf morgen denk ik)

    het is na een nacht met enkel regen nu verbazingwekkend droog met hier en daar een grote wolk waar wat uit kan vallen, ik denk dat we erg mazzel hebben weer. Het zag er niet zo best uit gister.... Gister is ook de stijger gebouwd waar het gevaarte op moet,11,30meter hoog das ook best hoog als je er op staat, en het komt nog 3 meter erbovenuit. maar goed ik zal je de foto,s laten zien.

    Wens ons vanuit daar maar suc6 en duim voor mooi weer.

    Oja pas op met vuurwerk, er is weer een fabriek bij jullie in china ontploft (en een markt in mexico). Levensgevaarlijk spul.... ZON komt net me huiskamer binnen... tijd om te gaan. Goed weekend alvast.

    Oja baby groeit als kool, is nu 25cm lang en heeft me geschopt door de buik van Anne heen. Ik moet zeggen das een heel byzonder gevoel, spastische darmen zijn er niets bij :P.

    Dus alles gaat goed. later

  • 19 September 2005 - 08:57

    Joke Wagenaar:

    Ha die Sagra en Melle,
    Van Manon heb ik jullie eerste belevenissen toegestuurd gekregen, wat we hardstikke leuk vinden omdat we zelf ook 2 x in China zijn geweest en daar heel dierbare herinneringen aan hebben. Er is daar heel veel te zien en ook het cultuurverschil is natuurlijk gigantisch. Dat verhaal van de vissekop van Melle, ik begrijp het helemaal. Wij konden in diverse hotels soms ook de gekste vissen/slangen/slakken/krabben etc levend en wel aanwijzen voor ons diner. We blijven jullie volgen!
    Melle hebben we nooit ontmoet maar kennen hem nu van de foto's, Sagra kennen we wel!
    Stiekem zijn we een beetje jaloers!
    Hartelijke groeten, Jan en Joke Wagenaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 314698

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: