De achtste dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu De achtste dag in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

De achtste dag in Beijing

Door: Sagra

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

14 September 2005 | China, Beijing

Ni hao,

Niet te geloven we zijn hier pas een week! Het lijkt echt al veel langer we hebben ook al zoveel indrukken gehad. Gek he net als dat je op vakantie bent dan lijken de weken ook veel langer te duren.
Ik ben nog steeds een beetje ziek, het komt denk ik van de airco. Gister had ik hem maar uitgezet, toen was het buiten ook wat frisser dus kwam er natuurlijke "frisse" (is natuurlijk niet fris met al die uitlaatgassen en woestijnstof) lucht binnen. Maar vandaag is het weer "lekker" warm. Het is wel anders warm dan de dagen hiervoor nu voel je de zon echt op je huid prikken je kunt de zon ook echt zien. Dat kon de dagen hiervoor niet er hing steeds een soort mist voor die het heel benauwd maakte, dat is het vandaag niet. Het is een erg mooie dag. Ik hoorde van mijn klasgenoten dat dit ongeveel 5 keer per maand voorkomt. Mijn klasgenoot woont in de buurt van de dierentuin in het westen en die kon van 13 hoog de bergen zien. Das gaaf he? Wij zitten te dicht in het centrum om bergen te kunnen zien.

Vandaag was de eerste dag dat mijn hele reis naar school vlekkeloos verliep. Gister had ik alle verkeerde uitgangen van de metro genomen en moest dus veel lopen en had ik mijn halte gemist toen ik met de boven de weg metro ging (de amerikanen noemen het de light rail) ik weet niet hoe je dat moet vertalen. Ik wist dat ik de eerste stop moest hebben maar ik herkende niets dus dacht (heel onnozel) dat ik er nog niet was. Tot hij verder reed toen herkende ik het. Dus de volgende stop eruit en weer in de metro terug. Maar vandaag ging alles goed.
Het is wel grappig want de school is in een beetje achterbuurt van Beijing gevestigd. Er is daar nog veel laagbouw en er zijn veel bouwputten. Waar nu die bouwputten zijn stond eerst laagbouw maar dat is gesloopt om er hoge flats neer te zetten. Vanaf de "boven de weg" metro moet ik nog ong 10 minuten lopen naar school. Ik kom dan langs een aantal bouwputten waar veel mensen in werken en langs een soort markt of groothandel. Er staan daar de hele dag door busjes en bakfietsen van mensen die daar dingen vandaan halen. En het is een stank dat wil je niet weten. Ze verkopen er ook vis dus je ziet bakfietsen met allemaal garnalen erin, gewoon open en bloot, en mensen die hun busje volladen met vissen in van die piepschuimbakken. Er zijn daar ook mensen die langs de kant van de weg fruit verkopen maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat zou willen eten in die stank. Even verderop is een soort terras waar smorgens allemaal mensen zitten te eten echt veel mensen. Ze maken daar een soort gefrituurde lange dingen. Dat eten die mensen daar allemaal met noodles. Er wordt ons in de boeken afgeraden om dat spul dat aan de kant van de weg wordt gemaakt te eten maar ik zou best graag eens zo'n gefrituurd ding willen proeven het ruikt wel lekker.

Het is een aparte omgeving en als ik van school naar huis erlangs loop, er is overigens geen stoep ik loop gewoon over de weg, dan liggen er heel veel mensen langs de weg te slapen. Of op hun bakfiets of achter het stuur van het busje of gewoon aan de kraam. Ze slapen gewoon door alle herrie heen. Bij Mel op zijn werk slapen de werknemers in de pauze ook voorover op de tafel. Heel apart.
Het is smorgens erg druk op straat en in de metro we hebben ook al een paar keer mensen hun vogel zien uitlaten. Ze nemen gewoon het kooitje mee met een doek erover. Je merkt wel dat er veel mensen naar je kijken zeker in die staat naar school daar komen denk ik niet veel allochtonen. Mensen bekijken je en als te terug kijkt slaan ze hun ogen neer.
Vandaag koste mijn lunch die erg lekker was maar 0,40 eurocent. Gister was hij duurder toen moest ik iets van 0,56 betalen. Ik had roerei met tomaat en kip met een of andere groente en rijst. Ik zag vandaag dat ze ook bapao broodjes hebben dus die ga ik morgen proberen te bemachtigen.

School was oke de eerst 1,5 uur ging best goed al zeg ik het zelf, ik kon zelfs al karakters voorlezen zonder het pingjin erbij te zien, ik had het wel al 4 keer gehoord omdat mijn medestudenten het voor mij moesten doen. Maar goed ik was tevreden. Toen kregen we conversatie met weer een nieuw boek. Blijkt dat ik zeker in dit boek alleen al minimaal 50 woorden achter loop op de rest. Ik had geen flauw idee waar ze het over hadden. Maar ik heb ieders advies ter harte genomen en heb me er niet druk over gemaakt. Nu ik thuis zit moet ik me er natuurlijk wel druk om maken want ik moet het gaan inhalen maar hoe? Hoe haal je 50 woorden in met en de uitspraak en het karakter en de vertaling weten????? Ik zie er tegenop vandaar ook dat ik nu weer achter de computer zit. Maar ik ga zo echt aan de slag.

Jullie moeten Mel even vergeven dat hij niet schrijft hij wil wel heel graag maar heeft het meteen al erg druk. Hij heeft een project toegeschoven gekregen van Olay hij moet een store in store gaan ontwerpen. Hij moet het al over 2 weken gaan presenteren dus je snapt dat hij zijn werk even voorrang geeft. Hij vindt het wel heel fijn om jullie reacties te lezen dus ga zo door zou ik zeggen. Ook Mel is een beetje ziek hij heeft veel last van een kriebelhoest. Hij begint om 9 uur op zijn werk en is om ongeveer half 8 thuis. Gisteren heeft hij samen met zijn baas de creative director fotos gemaakt van winkels om een idee te krijgen van hoe of wat. Dit is niet gewoon in China maar Calvin Mel zijn baas vroeg Mel hoe hij normaal gesproken te werk gaat dus gingen ze samen fotos maken. Mel heeft ook al zijn eigen visitekaartjes waarop staat dat hij vicedirector is ja ja die Mel.... Dit zijn kaartjes die aan de ene kant Engels zijn bedrukt en aan de andere kant van het kaartje staat hetzelfde in het Chinees.
Mel kan op zijn werk gratis eten en had de eerste keer iets aangewezen dat op vlees leek maar toen hij wou gaan eten bleken het vissenkoppen te zijn. jummie
Goed dit was het weer voor nu

Jïntiãn xïngqïsãn, mïngtiãn xïngqïsè. Wô yào shàng ké.
Vandaag (is het) woensdag, morgen (is het) donderdag. Ik zal les hebben.
Dit zijn jullie zinnen voor vandaag succes! Ps: de woorden tussen haakjes zeg je in het Chinees niet. En de puntjes op de i zijn eigenlijk een streepje maar die kan ik niet vinden in de computer.
Nou veel plezier

Mïngtiãn Jiãn
Sagra

  • 14 September 2005 - 08:19

    Jennifer:

    Elke dag ben ik zo benieuwd als ik de computer aanzet of ik weer iets te lezen zal krijgen van jullie. Ik vind je manier van schrijven er leuk Sag! Blijf vooral zo door gaan.
    Ik vind het heel stoer van je elke dag die rit met de metro aangaat. Toen ik net in Grun woonde kon ik niet buiten ons navigatiesysteem. Nu lukt het me al aardig om het hier allemaal te vinden hoewel ik de straatnamen niet goed weet.
    Wat een lange dagen maakt Mel, is dat normaal daar? Wel gaaf dat ze zo veel vertrouwen in em hebben....hij kan het ook allemaal, anders hadden ze em toch niet aagenomen toch?
    Succes met je 50 woorden, neem er rustig de tijd voor!

    Gr. Jen

  • 14 September 2005 - 08:20

    Simone:

    Hoi
    Ik was vannacht om 4 uur al wakker. Dit schijnen meer zwangeren te hebben. een voorbereiding op borstvoeding. Ik was dus al wakker alleen zit de baby nog in mijn buik. Ik ben nu vijf maanden zwanger en we hebben gister een 20 maanden echo gehad. er zit van alles op en aan de baby, vingertjes, teentjes. twee nieren, de blaas en het hartje gezien. Lawrence wil graag meer zien misschien laten we een 3 d echo maken. Ik ben vanochtend vrij. De chinese woordjes kan ik wel lezen, maar het is moeilijk om dit uit te spreken. Hoe zijn de kindertjes daar de foto van het kindje met papa en fiets zag er al schattig uit. Tot shrijfs.

  • 14 September 2005 - 09:41

    Sagra:

    Jammer.... Google.earth doet het niet met een apple, ze zijn er wel mee aan het werk.
    Wij wonen net boven de tweedering ten noordoosten van de verbodenstad. We wonen rechts van DitanPark en naast Ditan park aan de linkerkant is nog een langgerekt park waarin ook waterloopt. Misschienkun je het zo vinden. En we wonen natuurlijk aan een kanaal(dat leegstaat).

  • 14 September 2005 - 15:54

    Dirk Jan:

    Ni hao, mïngtiãn xïngqïsè! Hier gaat het ook goed. Salsa is weer begonnen en het gaat beter als het eerste seizoen. Binnenkort heb ik een tweede gesprek bij een handelsbedrijf dat ook zaken doet in zuid oost azie, dus wie weet!!! En de dam tot dam, laat ik eventjes schieten, maar Berlijn is zondag over een week, dus hopelijk een beetje mooi weer. Tjoh Sag, ik vind het echt knap hoor dat je verdiept in die taal. Het rijmt wel, zie ik al jïntiãn, mïngtiãn. Heb je al uitgevonden hoe je ik hou van jou zegt in het Chinees. Of doen ze daar niet aan??? Haha, Mel zo kan ik ook vice president zijn, iemand een beetje voordoen hoe ze een foto moeten maken van een pand! Succes en tot later!!!

  • 14 September 2005 - 16:04

    Birgit:

    Als ik lees wat je al kunt schrijven en (neem ik aan) zeggen in het chinees ben ik vol bewondering. Ik probeer te onthouden wat jij schrijft, maar dat lukt niet erg. We hebben de Ni Hao cursus mee naar huis genomen, misschien lukt het om daar wat uit te leren voor we naar china komen. Arme Melle, vond hij de vissekoppen echt niet lekker?? Ze eten de raarste dingen daar, pas maar op.... Melle zijn werktijden komen aardig overeen met die bij Totems heb ik het idee. Wel een pittige opdracht om mee te beginnen. Hoe bevallen je mede-studenten na deze eerste dagen? Wat betekenen de streepjes op de i? of is het zo'n slingertje? Hopelijk worden jullie snel weer beter en wordt het niet weer al te benauwd. Liefs baba

  • 14 September 2005 - 16:28

    Ruud:

    Hai, Sagra en Melle, eigenlijk had je met deze mooie dag vrij moeten hebben, maar ja je bent niet met vacantie daar. Trouwens die dierentuin kan je wel vergeten want daar was niet veel te zien. Wel een zielige panda achter glas.
    Je neemt toch wel je camera mee als je naar school gaat. Kijk ook eens om de schutting van zo'n bouwput dan zie je hoe ze daar nog werken, veel handarbeid, misschien een aardig foto-onderwerp. Onze fotoclub is weer begonnen daarom zeur ik waarschijnlijk zo over foto's maken.
    De Hartogfamilie vonden het nogsteeds een mooi huis en ze hebben getekend. Dus het huis is in principe tot 15 juli verhuurd. Hopelijk dus daarover geen zorgen.
    Ik ben een opsomming aan het samenstellen van alle floorwerkstukken die we op het Hoefplein gemaakt hebben. Ik kwam een foto van jou tegen uit 1979 dat je al meedeed.
    Vanavond gaan we de steiger bouwen van 14 meter hoog. O ja, gisteren heb ik een kanon geregeld voor het schip, hij geeft een vreselijke knal en een vuurstraal, hopelijk kunnen we hem nog inbouwen. De loop is wel van de goede maat, dus nu een gat in het werkstuk zagen en kijken of het werkt.
    Je hoort nog van mij,
    groeten
    papa

  • 14 September 2005 - 17:40

    Malio:

    Haha die mel,

    Lekker vissekoppen scoren!
    heb je ze uitgespuugd of heb je gewoon gedaan of je ze dagelijks eet?
    Ik ben blij te lezen dat Mel helemaal op zijn gemak is in China, bijna dezelfde idiote uren als thuis, nog effe en je kan van 08.00 tot 22.00.
    Maar ik moet wel zeggen in het engels ben je wel vice-director. Sagra, misschien moet je zo'n kaartje meenemen naar school en vragen wat er ijn het chinees staat, bijvoorbeeld; "rondoog die vissekoppen eet en veel te lang werkt"

    Dat naar school gaan door de achterbuurten, is dat nog een beetje veilig. Ik bedoel je hebt twee bewakers bij je huis! (Ilse zegt dat dat waarschijnlijk werkverschaffing is)

    Trouwens Simone, als je nog eens om die tijd wakker ben dan mag je wel naar ons bellen hoor, ik was ook wakker, onze (al geboren) baby was ook om die tijd ereghhh wakker)
    verheug je maar op lange nachten!


    Mïngtiãn Jiãn, kan je dat ook een fonetisch typen en vrijg direct een na wat Mario is in het chinees.

    Misschien een domme vraag maar kan je niet aan een taalcomputer komen of zo'n lullig cdtje met uitspraken?

    Hier wordt genoten van jullie verslagen dus gewoon lekker door gaan

    groeten


    oh, bijna vergeten

    als je een kado in china wilt geven geef dan nooit een klok aan een chinees. Vooral voor de oudere generatie is een klok een ongelukssymbool

  • 14 September 2005 - 17:44

    Wei Bao Rou:

    Ja ik heb mijn Chinese naam opgezocht op die site! Die van Ian is Wu Yan Nu. Mr. Wu dus! Gek dat onze achternaam in het Chinees twee verschillende namen zijn. Jullie zitten dus al (pas) een week daar en het lijkt veel langer, natuurlijk doordat je al zoveel hebt meegemaakt en ervaren. Ik ben echt vol bewondering voor jullie dat je je al zo in het gewone leven daar hebt gestort. Maak ook wel tijd voor elkaar om samen dingen te ontdekken en doen. Ik neem aan dat je de weekeinden gewoon vrij bent. Dat jullie allebei niet zo lekker zijn ligt vast aan de verandering van klimaat, en de airco die je niet gewend bent. Hopelijk voelen jullie je snel beter. Pas toch maar op met dingen vanaf zo'n roadside eettent!
    Is er niet een nederlandse gezegde zo van Wat de nederlander niet kent, dat eet hij niet? Nou Mel voor jou gaat dat dus niet op, maar ik denk niet dat je nog eens vissenkoppen bestelt!
    Zie uit naar de volgende aflevering - Sag wat kun jij leuk vertellen!
    Liefs en groetjes uit N-V

  • 14 September 2005 - 20:15

    Nathalie:

    he lieve sag en melle!
    we zijn weer terug van onze wereldreis naar drenthe en eenmaal thuis achter de compu staan we paf bij het lezen van al jullie belevenissen!!!!
    ik voel regelmatig wat hartkloppingen en stress opkomen bij het lezen van jullie wild west, uuhhh...oost, verhalen! heel erg dapper van jullie! daar is iedereen het wel over eens! door je manier van vertellen schets je een heel duidelijk beeld van jullie leven op dit moment en hoe jullie meteen in het diepe durven te springen. het lijkt me doodeng allemaal, maar zo te horen zijn jullie er errug goed mee bezig. veel beterschap voor jullie tweetjes en toi toi met alles!
    dikke kus!

  • 14 September 2005 - 20:18

    Nathalie:

    he lieve sag en melle!
    we zijn weer terug van onze wereldreis naar drenthe en eenmaal thuis achter de compu staan we paf bij het lezen van al jullie belevenissen!!!!
    ik voel regelmatig wat hartkloppingen en stress opkomen bij het lezen van jullie wild west, uuhhh...oost, verhalen! heel erg dapper van jullie! daar is iedereen het wel over eens! door je manier van vertellen schets je een heel duidelijk beeld van jullie leven op dit moment en hoe jullie meteen in het diepe durven te springen. het lijkt me doodeng allemaal, maar zo te horen zijn jullie er errug goed mee bezig. veel beterschap voor jullie tweetjes en toi toi met alles!
    dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 314667

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: