Dag zeven in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Dag zeven in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Dag zeven in Beijing

Door: Sagra

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

13 September 2005 | China, Beijing

Ik moet eigenlijk aan mijn huiswerk maar ik voel me niet lekker. Mijn kop zit vol met slijm en mijn keel is opgezet en heeft een irritante kriebel. Gisteren avond begon het al, bij Melle al eerder en vannacht heeft het doorgezet. Heb mijn snuiver al 2 keer moeten gebruiken omdat ik het benauwd heb.

Ik kwam om kwart voor 4 thuis van school en heb toen eerst een hele kom fruit gemaakt. We hadden een mini watermeloen en een ander soort vrucht dat ook een beetje meloenig smaakt die heb ik geschild en voor de helft opgegeten (andere helft voor Mel).
Daarna wou ik gaan studeren maar het ging niet mijn hoofd wil niet rechtop blijven staan. Dus ben maar even op de bank gaan liggen en werd om half 6 wakker. Mel gaat bij het restaurant eten halen zodat we niet meer naar de supermarkt hoeven. Ga morgen wel weer koken. Nu moet ik proberen zometeen nog wat te doen want ik moet ongeveer 8 uur maken voor mijn studie anders gaat het niet goed. Ik heb al 4,5 uur achter de rug dus nog 3,5 te gaan.

Het was weer fijn vandaag we begonnen met schrijfles in een, voor mij, nieuw lesboek. Ik had werkelijk geen idee waar ze het over hadden. Gelukkig zat Joshua naast mij en hij legde het snel even uit. Eerst moest Elyah allemaal karakters die mr Lio opnoemde op het bai ban (white board) schrijven , uit zijn hoofd. Dat vond ik al erg knap. Daarna moesten ze zeggen hoe het karakter is opgebouwd, dus welke streep zet je eerst en welke daarna enz. Het blijkt dus dat ze voor iedere streep en stip een aparte naam hebben een liggende streep heet bijvoorbeeld héng en zo zijn er nog 23. Met hele leuke namen als shùzhézhégõu. Mijn klasgenoten kunnen dit gewoon opnoemen geen enkel probleem. Ik kroop steeds verder in mijn schulp. Ik heb best een goed idee in welke volgorde je de karakters schijft maar ze herkennen en dan ook nog al die woorden erbij, nope dat gaat nog iets te ver. Af en toe vroeg hij me iets wat ik niet begreep en ik kon wel janken hoe haal ik dit ooit in met al het huiswerk wat ik ook al moet doen. Mijn klasgenoten Linda en Joshua waren erg vriendelijk ze dachten dat het me wel zou lukken maar het zou nog wel een week of 3 duren.

Daarna kregen we een erg aardige vrouw die luister les geeft. Weer een nieuw boek (HELP!) Dit is echt een vervelende les. Je krijgt op een bandje een woord te horen en een voor een zeg je die na. Daarna krijg je woorden te horen en moet je aangeven in je boek welke toon het is yi shang, ér shang, sãn shang of sè shang. shang is dus toon. Dit is echt vet moeilijk ik had er dan ook veel fout. Dan krijg je alleen de begin letter hoor je een heel woord en moet je dat opschrijven en de juiste toon erboven plakken. En zo werd het steeds lastiger.
Tot slot ging ze iedereen vragen stellen. Linda en Elyah moeilijke vragen waar ik en Joshua niets van begrepen Josh een wat makkelijkere vraag die ik ook niet snapte en toen mijn vraag en die begreep ik, Jippieeeeeeeeeeeeeee. Ze vroeg of ik het druk had en gelukkig had ik die zin gisteren geoefend met Mel, Nî mang ma? en ik gaf als antwoord, Duí wô hén mang. Ja ik heb het erg druk. Hoeraaaaaaa er kwam een hele zin uit!!!!!!!!!!!!!
In een bepaald opzicht heb ik geluk dat ik Nederlands spreek want dat maakt de uitspraak van sommige woorden veel makkelijker dan het voor Engels sprekende mensen is. Ze maken in sommige woorden steeds dezelfde toon fout, ik het Italiaans was wat ook vaak zo, dus dat is weer een plus voor mij.
Na de les ging ik naar het kantoortje om een lunchkaart te kopen. De juf haalde er een uit het buro en zei volgens mij dat het haar kaart was die ik kon gebruiken ik moest gewoon onthouden hoeveel erop stond en wat ik had gebruikt aan haar betalen. Maar bij de kantine zei het meisje wat met me mee liep dat ik er geld op moest doen. Ik deed er 30 op en toen het erop stond zei ze dat de kaart van mij was. Dus hoe het nu zit Joost (of Josje) mag het weten maar hij zit in mijn tas. Het eten is ook apart, je hebt keuze uit 4 gerechten in hele grote gaarkeuken pannen,waar je er 2 van mag kiezen. Dat krijg je naast elkaar in een soort doggybag en in de deksel doen ze rijst. Dan pak je je stokjes en zoek je een tafel die er een beetje netjes uitziet. Niemand gooit namelijk iets weg dus de tafel ligt vaak vol met overgebleven etensresten verspreidt over de hele tafel. Maarrrrrrrr.... heel slim ze hebben allemaal hele dunne vellen plastic over de tafels gelegd dus als je tafel vies is pak je gewoon zo'n velletje en leg dat over al het eten heen. Ik heb met Josh en Erik (een zweedse jongen die al langer bezig is) gegeten de europese tafel dus. Dat was gezellig. Josh heeft mij geholpen met de vertaling en samenstelling van een aantal karakters en daarna had ik prive les van mr Lio.(helaas was het niet Malio dan had ik nog kunnen lachen maar mr Lio is erg serieus). We beginnen weer met uitspraak en met klanken. Een heleboel woorden moet ik voorlezen en hij zegt dui of heel goed(dat woord ken ik nog niet) of niet goed herhaal. Het gaat denk ik redelijk. Dan lezen we wat en schrijft hij wat dingen op en doen we een paar vragen. En hoppa het is alweer tijd. 1,5 uur voorbij. Ik ben blij dat ik het gedaan heb want je kunt toch makkelijker dingen vragen en het wordt ook logischer wanneer hij het uitlegt. Nu moet ik het alleen nog gaan onthouden.

Nou ik ga maar eens aan de slag, Josh had een goede tip om kaartjes te maken met aan de ene kant het karakter en de andere kant het Pingjin en daaronder in het klein de vertaling. Erik vertelde dat hij eerst alles vanuit het engels naar het Zweeds vertaald omdat hij het anders niet onthoudt dat heb ik denk ik ook dus dat ook maar gaan proberen.

Oja Wei...(leuke naam trouwens mel heeft heel lang lopen denken ken ik een Nederlandse Chinees die Wei heet? ha ha hij had je eerste stukje nog niet gelezen) ik heb vandaag mijn eigen Chinese naam gekregen het was eerst Sa ge la met allemaal streepjes enzo erop maar dat had geen betekenis dus toen ik uitlegde wat mijn naam betekend heeft hij er holy van gemaakt want dat is in het Chinees, geloof ik, Shit ik weet t niet meer, balen het eindigt iig op ge la net als die eerste morgen nog even kijken wat het eerste stuk ook al weer was. Zo noemen ze je dan in de les.

Ellis het is 6 uur later hier.
Morgen komen de nieuwe mensen in ons huis wonen in Alkmaar vind dat best wel moeilijk maar moet er maar niet aan denken anders word ik alleen maar verdrietig.
Het voelt ook best wel stoer hoor om in je eentje in de metro te gaan en daar een stel toeristen te zien en te denken dat jij hier woont. Zou nog gaver zijn als je dan even met iemand in het Chinees aan het kletsen bent. Maar dat gaat komen mensen wacht maar af.

Ps: Als je als vrouw zijnde van plan bent naar dit land te komen bereidt je er dan op voor dat er geen wc papier in de wcs hangt, als het er wel hangt is het erg luxe. Normaal gesproken hangt er geen wc papier dus zorg ervoor dat wanneer je uit je hotel gaat of uit ons huis je altijd een beetje papier in je tas of je zak hebt. En zorg ervoor dat je goed kunt hurken, dat kun je thuis alvast oefenen. En om het verhaal nog een smeuig detail te geven (daar hou ik wel van) je mag je papier niet in de hurkwc gooien maar dat moet ik het bakje dat ernaast staat waarin ook al het maandverband ligt zonder zakje of papiertje eromheen. mmmmmmm.............:-)
Gesproken over maandverband een aantal van jullie weet dat ik 6 pakken met 32 stuks tampons heb gekocht omdat ze het in China niet hebben niet waar ik had gezocht in ieder geval. In onze supermarkt hebben ze het dus wel.... Jammer Sag had weer een kilo in de koffer gescheeld.

Nu is het echt tijd voor huiswerk knallend hoofd of niet, Mangtian jian! Sagra

  • 13 September 2005 - 12:28

    Axel:

    Sjonge zeg, dat je in 2 dagen nog steeds geen vloeien chinees spreekt valt me wel een beetje van je tegen. Ik snap best dat je totaal gefrustreerd bent NOT..... Ik vind dat je al heel ver bent als je na 2 dagen hoi en doeg kan zeggen. Je bent dus al heel ver volgens mij.

  • 13 September 2005 - 13:25

    Casper:

    Ben het wel eens met Axel, Na twee dagen een "Duí wô hén mang" eruit weten te persen op de vraag "Nî mang ma?" vind ik reuze knap. Ik vind "kloepoek bij?" al moeilijk te beantwoorden. Ga vooral rustig door Saag, het komt vanzelf.

  • 13 September 2005 - 15:52

    Sonja:

    Eindelijk een lege computer bemachtigd, Tycho speelt buiten, Cassandra is naar college en Herman is nog aan het werk, kan ik rustig een reactie tikken. Ik vind het hartstikke leuk om te lezen hoe het je vergaat. Dat systeem met de kaartjes hebben ze bij Tycho op school ook voor Grieks, maar dat heeft hij pas volgend jaar. Vrijdag ga ik naar Nieuwe Niedorp, voor de eeste keer ga ik helpen met bloemetjes steken. groeten, Sonja

  • 13 September 2005 - 16:55

    Ruud:

    Ik ben vergeten om achter de computer te gaan zitten om 2 uur om te chatten. Sorry. Er waren weer zoveel andere dingen. Dingen voor de fotoclub, mevrouw Duin, buurvrouw van oma (100 jaar) is overleden en er moest een kaart naar haar zoon, de volkstuin en de floor.
    Het is wel heel lastig om te wennen aan het tijdsverschil. Als wij op gang zijn gekomen dan gaan jullie naar bed.

    Sagra, het is een uitdaging om chinees te leren, maar geef jezelf wel de tijd. Als je het in een paar maanden wilt leren dan weet je nu al dat dat niet zal lukken. Kijk elke keer naar wat wel gelukt is, en wees daar dan tevreden over. Op die manier zal het je zeker lukken.

    Blijf je bij die groep waar de Ami's in zitten, dat lijkt me op zich al interessant.
    Zij zitten over de hele wereld, vooral ook in Rusland.

    Ik heb de Ni hou cursus op de vliering gelegd, maar ik denk dat ik het er morgen vanaf haal, als we de sleutel overdragen aan de familie Hartog. We hebben om half 2 afgesproken.

    Ik ben benieuwd naar Melle's eerste week, de eerste dag is alleen maar je voorstellen aan iedereen, maar na een week dan kan je al een goede indruk hebben.

    Omdat jullie allebei zo'n verschillende invalshoek hebben om in China je weg te vinden kunnen jullie elkaar vast beter tot steun zijn.

    Natuurlijk hebben ze maandverband, dat heb ik je vantevoren nog gezegd.

    Mingtian jian
    papa

  • 13 September 2005 - 17:42

    Lawrence En Simone:

    Hoi Sagra en melle wat ziet jullie huis er relaxed uit net alsof je er altijd al woont. jullie passen je wel erg goed en snel aan. De taal lijkt ons nog het moeilijkst.een vriendin van ons vertelde dat haar broer die al vier jaar chinees studeert laatst met een chinees zat te praten en die na afloop zei dat het niet te horen was dat hij al vier jaar chinees studeerde. Blijf vooral veel studeren dus. en het gaat trouwens goed met ons, we hebben voor het eerst beentjes, armpjes en teentjes gezien van onze baby. misschien laten we nog een 3d echo maken. Lawrence en ik zijn er nog niet uit.

  • 13 September 2005 - 20:21

    Karin:

    Hoi Saag, nou ik vind het al heel knap van je dat er een hele zin uit kwam hoor, jeetje wat ingewikkeld, er komt echt veel bij kijken om chinees te leren. Bytheway, heb van Marleen het adres gehad, ik heb nog een kaart geschreven die ik binnenkort ga op sturen, was de bedoeling dat die voor Mysteryland in de bus lag, maar dat lukte niet meer. Nou kop op en heel veel sterkte, gelukkig heb je een paar leuke klasgenoten die je er vast wel door heen slepen.

    Groetjes
    Kaatje

  • 13 September 2005 - 20:26

    Malio:

    RESPECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sagra, als ik alles zo lees krijg ik pijn in m'n kop alleen al van de gedachte. Chinees, engels, nederlands door elkaar en die chinezen maar doorgaan Ik vind het sowieso goed dat je nog ga, ik ben na een dagje bestuursrecht al helemaal gaar, laat staan nadat ik twee dagen chinees gehad heb.

    Luister maar naar het advies van je ouwe vader, dan kom alles goed! (wellicht bij hem ingefluisterd door je moeder).

    Als de vloer daar zo smerig is van al dat stof, hoe zit het dan met de gezondheid? Kan je daar een lekker stukje hardlopen of staat dat gelijk aan twee jaar drie pakjes zware van nelle per dag?

    Zeg Melle hoe was je tweede werkdag? Schrijven man!!!!!! We willen details!

    Ik ben natuurlijk ook heftig bezig met het chinees en volgens mij is Melle geboren in het jaar van de rat (is dat nu iets goeds of slechts?)
    Ik ben zelf een varken maar dat wist je al.

    Ik had beloofd je voor te bereiden op het nieuwjaar.
    Let op, dat is dus niet op 1 januari maar op 28 januari 2006. Als je dat gaat vieren dan ben je niet alleen want meer dan een miljard mensen doen dat jaarlijks. De dagen voor het feest moet je je huis goed schoonmaken, je lopende schulden aflossen, scharen en naalden opbergen, omdat ze anders per ongeluk het geluk van het nieuwe jaar kapot maken.
    Op rode papierstroken doen ze gelukwensen kaligraferen. Op de avond zelf worden de kwade geesten verjaagd. Omdat ze bang zijn voor de gelukskleur rood, voor vuur en lawaai moet er heel veel roodgekleurd vuurwerk afgestoken worden.De kinderen mogen zoveel snoepen als ze willen en krijgen op nieuwjaarsdag nooit straf.

    Tijdens het chinese nieuwjaarfeest mag je geen huishoudelijk werk doen. De kans bestaat dan namelijk dat je het geluk wegpoetst of wegveegt. Om diezelfde reden kan je ook maar beter niet je haar wassen Mel op de eerste en laatste dag van het nieuwe jaar.
    Je mag niet schelden, geen ruziemaken, geen woorden die verband houden met ziekte of dood gebruiken, geen gekke bekken trekken en eigenlijk liever niets negatiefs doen of zeggen. Kijk tijdens die dagen ook uit dat je nergens over struikelt eb niets breekt, dat is namelijk een voorbode voor ongeluk.

    Volgende keer vertel ik jullie wat je nooit kado in China mag geven.

    Voor de rest: Ga lekker ontdekken daar en laat het ons weten.

    Mazzelos

  • 13 September 2005 - 20:30

    Malio:

    RESPECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sagra, als ik alles zo lees krijg ik pijn in m'n kop alleen al van de gedachte. Chinees, engels, nederlands door elkaar en die chinezen maar doorgaan Ik vind het sowieso goed dat je nog ga, ik ben na een dagje bestuursrecht al helemaal gaar, laat staan nadat ik twee dagen chinees gehad heb.

    Luister maar naar het advies van je ouwe vader, dan kom alles goed! (wellicht bij hem ingefluisterd door je moeder).

    Als de vloer daar zo smerig is van al dat stof, hoe zit het dan met de gezondheid? Kan je daar een lekker stukje hardlopen of staat dat gelijk aan twee jaar drie pakjes zware van nelle per dag?

    Zeg Melle hoe was je tweede werkdag? Schrijven man!!!!!! We willen details!

    Ik ben natuurlijk ook heftig bezig met het chinees en volgens mij is Melle geboren in het jaar van de rat (is dat nu iets goeds of slechts?)
    Ik ben zelf een varken maar dat wist je al.

    Ik had beloofd je voor te bereiden op het nieuwjaar.
    Let op, dat is dus niet op 1 januari maar op 28 januari 2006. Als je dat gaat vieren dan ben je niet alleen want meer dan een miljard mensen doen dat jaarlijks. De dagen voor het feest moet je je huis goed schoonmaken, je lopende schulden aflossen, scharen en naalden opbergen, omdat ze anders per ongeluk het geluk van het nieuwe jaar kapot maken.
    Op rode papierstroken doen ze gelukwensen kaligraferen. Op de avond zelf worden de kwade geesten verjaagd. Omdat ze bang zijn voor de gelukskleur rood, voor vuur en lawaai moet er heel veel roodgekleurd vuurwerk afgestoken worden.De kinderen mogen zoveel snoepen als ze willen en krijgen op nieuwjaarsdag nooit straf.

    Tijdens het chinese nieuwjaarfeest mag je geen huishoudelijk werk doen. De kans bestaat dan namelijk dat je het geluk wegpoetst of wegveegt. Om diezelfde reden kan je ook maar beter niet je haar wassen Mel op de eerste en laatste dag van het nieuwe jaar.
    Je mag niet schelden, geen ruziemaken, geen woorden die verband houden met ziekte of dood gebruiken, geen gekke bekken trekken en eigenlijk liever niets negatiefs doen of zeggen. Kijk tijdens die dagen ook uit dat je nergens over struikelt eb niets breekt, dat is namelijk een voorbode voor ongeluk.

    Volgende keer vertel ik jullie wat je nooit kado in China mag geven.

    Voor de rest: Ga lekker ontdekken daar en laat het ons weten.

    Mazzelos

  • 14 September 2005 - 03:52

    Simone En Lawrence:

    Hi
    Wat een leuke verhalen zeg. Vooral dat jullie een fiets hebben gekocht, wat handig. Er zijn voor jullie heel veel nieuwe leuke dingen te beleven. We volgen ze op de voet. Lawrence en ik zijn benieuwd hoe duur jullie housekeeper is. We nemen er ook een in Nederland. Ze is Ghanees en vraagt 10 euro per uur. Alles is dus blijkbaar goedkoper voor de Nederlanders in China, is dit echt de enige reden dat ze het daar leuk vinden.
    Verder Sagra succes met het leren van de taal en Melle veel plezier op je wel heel andere werkplek.

  • 14 September 2005 - 06:31

    Sagra:

    Simone waarom ben jij om 5.52 al uit je bed???? Je werkt toch in Den Haag? Wel erg gezellig hoor ik had niet verwacht dat er weer een bericht op de site zou staan omdat het nu pas 8.30 is bij jullie. Maar ik heb er al een schoolochtend opzitten en heb nog geen zin in mijn huiswerk dus ging toch maar even kijken en voila.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 314731

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: