OMG - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu OMG - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

OMG

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

27 Maart 2018 | Nederland, Nederland

“India, op dit plaatje zie je mama, Kim, Joost en de baby.” We klikken naar een volgende pagina met vier vakjes waarin bovenstaande personen afgebeeld staan. “India, wie speelde er vroeger buiten, maar nu niet meer?” India scant de onderste twee personen, mama en de baby. Joost en Kim zijn al af gesorteerd bij deze vraag. We kunnen niet goed zien welk plaatje ze nu bedoelt dus we pakken de ‘ja’ ‘nee’ kaarten erbij. “Is het de baby? Ja of nee?” India kijkt naar nee. “Is het mama?” India kijkt naar ja. De vraag is goed beantwoord. We gaan naar de volgende vraag. Een paar vragen verder zien we gekleurde borden en allerlei fruit. Het zijn drukke plaatjes. De vraag is ‘De geschilde appel ligt op het linker rode bord met de bananen.’ India kijkt naar het plaatje met het rode bord aan de linkerkant met een geschilde appel en een banaan. Deze vraag heeft ze fout beantwoord maar toch zit ik te klapperen met mijn ogen. Ze weet dus links, rood, geschild, appel en banaan. Dat het dan twee bananen moeten zijn is dan jammer.

We zijn voor de derde keer de C-billt test aan het afnemen bij India. Dit is een test die is ontwikkeld door Joke Geytenbeek van het VUMC voor niet sprekende kinderen met een motorische beperking om te kijken hoe groot hun taalbegrip is. Ik zat bij deel 1 al te klapperen met mijn ogen terwijl de vragen toen nog relatief simpel waren. India kijkt heel snel, ze kiest snel en ze selecteert heel snel welke plaatjes niet van toepassing zijn.
Het eerste deel ging vrij moeizaam omdat ze ontzettend veel epilepsie had. Het koste haar heel veel energie om de plaatjes aan te wijzen met haar ogen. Daar komt bij dat de muis besturing met de ogen erg traag gaat waardoor het voor haar extra moeilijk is.
De tweede keer ging het al beter en je zag India haar motivatie. Ze viel bijna in slaap maar wilde toch door. We zijn toen overigens wel gestopt om haar ook rust te geven.

Vandaag het laatste stuk en de vragen werden langer en moeilijker. Dat ik zelfs langer na moest denken om het juiste antwoord te geven. Af en toe had India het antwoord al eerder gegeven dan ik. Hoe verder we kwamen des te enthousiaster ze werd. Trappelen met haar benen, een grote lach op haar gezicht echt geweldig om te zien. De logopediste van stichting Milo ging er leuk mee om en zei ook, “Oei India nu komt er nog zo’n leuke vraag eens kijken of je die ziet.” India weer lachen en trappelen. Het ging steeds beter en wij snapten India haar werkwijze ook steeds beter. We kregen door dat ze de muis op een gegeven moment zette op het plaatje dat ze bedoelde en dan met naar hoofd naar mij toe boog zodat de muis niet meer ging bewegen. Heel slim van haar want daarvoor ging de muis steeds weer weg van het plaatje omdat ze dan klaar was met antwoord geven en dan ergens anders naar keek. Dan moest we het nog eens vragen of met de ‘ja/nee’ kaarten werken. Op deze manier ging het sneller.
Uiteindelijk had ze 48 vragen goed beantwoord en 7 fout. Echt heel knap.
De logopediste werd zelfs tussendoor even emotioneel en zei “Je hebt wel door dat dit veel gaat betekenen he.” tegen mij.

Toen we klaar waren en we India de hemel in hadden geprezen hebben we nog kort het vervolg besproken.
Zij gaat het resultaat met twee andere mensen bespreken van stichting Milo met de vraag hoe nu verder. Ze denkt dat we de Tobii anders moeten gaan inrichten misschien met een ander programma waarin de woorden al in een vast schema staan en waarin India uit veel meer woorden kan kiezen. India moet echt op haar niveau aangesproken worden en voorgelezen worden uit boeken op haar niveau (wat dat niveau is ben ik vergeten te vragen). Ze heeft het over onderwijs gehad over leren lezen. En toen vroeg ze of ik verbaast was over het resultaat.
Ik wist even niet wat ik daarop moest zeggen. Aan de ene kant sta ik wel versteld van wat ze in deze test heeft laten zien maar aan de andere kant heb ik altijd gezegd dat ze slimmer is dan men denkt. Dat heeft ze met de tobii en bij E. al wel laten zien maar nu komt daar nog een schepje bovenop. En nu ik dit schrijf dringt het pas echt tot me door....
We moeten verder!!

Lieve groet van een hele trotse moeder

Ps: vrienden uit het onderwijs en anderen die misschien leuke ideeën hebben over leerzame spelletjes, die inlogcodes (ik weet dat het niet mag) willen delen van Taalzee en Rekentuin of andere leuke leerzame sites, laat het me weten. Wij kunnen het niet allemaal alleen verzinnen. Zoals Roeland altijd zegt, It takes a village to raise a child. Dus alle hulp en ideeën zijn welkom



  • 27 Maart 2018 - 17:42

    Nathalie Volger:

    Wat super knap van India dat ze de test zo goed heeft gemaakt!
    Ik ben ook erg trots op haar!
    Hopelijk kan ze nog veel bij leren!
    Groetjes Nathalie

  • 27 Maart 2018 - 17:46

    Mirjam Van Splunter:

    Wat goed en gaaf!!

  • 27 Maart 2018 - 18:45

    Martha:

    Wat doet ze het gewéldig! Super om te lezen! X

  • 27 Maart 2018 - 19:49

    Manon W:

    Wow wat knap! Een echte Smartie!!

  • 27 Maart 2018 - 20:43

    Trix:

    Hemeltje lief India!!!Wat ontzettend fijn om te lezen dat je zulke stappen aan het maken bent. Ik ben onwijs trots op jou en alle mensen uit het 'dorp' die jou daarbij helpen. Dikke kus van Trix

  • 28 Maart 2018 - 22:09

    Alison White :

    Zo trots op India, wat goed en wat een heerlijk meid.. ♥️♥️♥️ Geef haar een dikke kusss van ons.. Ook voor jullie.. xoxo

  • 29 Maart 2018 - 16:25

    Ellen:

    Zoooo trots op India, maar ook heel erg op haar papa, mama en zusjes.
    Wat zijn jullie toch een geweldig gezin, met zoveel inzet en liefde voor elkaar!

    Heel veel liefs,
    Ellen

  • 29 Maart 2018 - 22:00

    Simone:

    Mooi verwoord! Ik ben ook zó trots op haar en blij voor haar en jullie! Het is zo knap hoe ze het allemaal weet te laten zien, echt een doorzetter en onwijs mooi hoe ze er zelf zo “zichtbaar” van geniet! Groetjes Simone

  • 30 Maart 2018 - 00:21

    El:

    Wat fantastisch om deze ervaring(en) met India te lezen! Zo blij voor India dat ze kan communiceren! Ik sta steeds meer versteld wat voor mogelijkheden er zijn met hersenen!! Heel veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen!! Liefs x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

Wij, Melle en Sagra, zijn samen naar China gegaan om te wonen en te werken. In China hebben we een dochter gekregen, India. Omdat India ziek is moesten we terug naar Nederland en daar wonen en werken we nu. Het hoofdstuk van dit moment gaat over de reis die we samen met India maken, nu ze net 2 jaar is om medisch advies en therapie in Japan.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1719
Totaal aantal bezoekers 314550

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 08 Mei 2017

Florida 2017

23 April 2015 - 30 April 2015

China, een trip down memory lane

13 April 2014 - 03 Mei 2014

Florida!!

22 September 2012 - 10 Oktober 2012

Curacao 2012

20 Juli 2008 - 31 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: