Best Friends - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu Best Friends - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melle, Sagra, India, Brida en Yuna - WaarBenJij.nu

Best Friends

Door: Sag

Blijf op de hoogte en volg Melle, Sagra, India, Brida en Yuna

16 Januari 2015 | Nederland, Nederland

R wordt gebeld door de moeder van O en Y een tweeling van de school naast de Klas Op Wielen (KOW). “We staan in de Primark en O heeft een leuk shirt gezien en nu wil ze er ook graag een voor India kopen, wat is India haar maat?”

Gisteren kwam India thuis met het shirt dat ze heeft gekregen er staan twee poezen op met de tekst Best Friends.
Vanaf december 2014 gaat India 5 dagen naar de KOW en sinds die tijd heeft ze twee echte vrienden gemaakt. Bedenk je wel een meisje dat zo gevangen zit in haar lichaam, niet kan praten heeft door haar ‘zijn’ vrienden gemaakt met twee basisschool kinderen.

De tweeling komt,van wat ik hoor, iedere dag zelfs als ze vakantie hebben naar de KOW en spelen dan met India (en de andere kinderen van de Klas). Ze lezen haar voor, O helpt bij de muziekbegeleiding en ze nemen haar mee naar het schoolplein.
O gaat een spreekbeurt houden over India, ze had ook haar konijn of het land India kunnen kiezen maar nee ze kiest haar vriendin om over te praten. Haar broer baalde die wou het eigenlijk ook over India hebben maar dat gaat niet dus nu doet hij het over een andere jongen van de KOW maar hij vroeg wel of als hij de spreekbeurt houdt India er dan wel bij mag zijn.

Toen India er laatst niet was vanwege de passing met de Tobii heeft Y (een jongen) een tekening gemaakt voor India met allemaal hartjes erop en de tekst, voor India.
Mooi is ook, vind ik, dat deze tweeling uit groep 5 komt, waar India als ze geen “foutje” hadden gemaakt bij haar geboorte ook zou hebben gezeten.

Niet alleen voor India is dit goed maar ook voor haar zusjes die zien dat hun grote zus ook vrienden kan maken met leeftijdgenootjes die niet gehandicapt zijn. En natuurlijk is dit goed voor de kinderen van de basisschool die zo op jonge leeftijd al ervaren dat de wereld niet alleen uit lopende en pratende kinderen bestaat. Deze kinderen leren echt kijken naar een ander en zien wat deze nodig heeft om zich veilig te voelen.
En veilig voelt India zich bij O en Y want als die haar op schoot hebben is het goed. En als ze zich niet veilig voelt laat India dat heel duidelijk merken.

R vertelde mij dat het doel van de NSGK (Nederlandse Stichtin voor het Gehandicapte Kind) is om eind van dit jaar 15 scholen in Nederland te hebben die werken zoals de KOW samen met een ‘gewone’ basisschool. En zeg nu zelf welke basisschool wil dit nu niet?

Liefs, Sag

Manon W.:

Mooi! Wat leuk voor india! X

• 16 Januari 2015 - 18:28

Ria Borst:

Wat is dit geweldig eigen vriendjes en vriendinnetjes. Kan niet mooier.

• 16 Januari 2015 - 22:16

Alison White:

Wat mooi om dit te lezen! Jayden en Ocean zijn mij lieve tweeling en die zijn zo gek op India! ze praten elke dag over India en hoe het gaat met haar, ook als ze ziek is., en dan zijn mijn tweeling vedrietig en leven echt met haar mee.. India is zo een mooi meisje en ze weet precies wie haar vriendinnen zijn.... Prachtig en heel speicial zulke vriendschappen....The class op wielen is zo goed,i en alle mensen die daar werken doen het ook echt met liefde echt waar..... Het kan idd niet mooier.....

• 17 Januari 2015 - 11:49

Remco Appel:

Wat een feel good verhaal!

Voor beide kanten mooi! Mooi voor de ontwikkeling van India! Wordt haar wereld ook een stukkie groter!
    En mooi voor de tweeling omdat al zij al vroeg respect en waardering ontwikkelen voor mensen die anders zijn dan zijzelf! Wordt de wereld ook een stukkie mooier van!

Leuk!

• 17 Januari 2015 - 18:59

Marlon:

Wat warm en tegelijkertijd ook confronterend moet dat zijn, hen samen te zien. Mooi voor India, haar zussen en voor de andere kinderen - ik zou willen dat dit overal gebeurde. Niets is vanzelfsprekend en tolerantie aanleren en openstaan voor anderen is voor alle kinderen (mensen) goed. Wat een lieve tweeling! Hoe ging de spreekbeurt?

• 17 Januari 2015 - 19:21

Julia:

Wat geweldig!
    Leuk om het verhaal te lezen en de foto's te zien.

• 19 Januari 2015 - 09:37

Irma Duim:

Wat mooi! En wat een mooie mensen bewonen onze aarde...
    Irma

• 21 Januari 2015 - 14:13

Kirsten:

Wat mooi en lief. Fijn voor je India om zulke lieve vrienden te hebben en ook nog het zelfde t'shirt.
    Ook fijn voor jullie Saak en Mel om India zo te zien met haar vrienden.
    Gr. Kir